Ihmiset ei enää shoppaile?
Ainakaan lauantaina Jumbossa ei juuri kukaan kantanut käsissään montaa ostoskassia. Jollakin harvalla näin jonkun H&M:n kassin. Tosi usealla ei mitään. Prismassakin oli enemmän niitä, jotka ostivan muutaman elintarvikkeen kuin kukkurallisia kärryjä lykkääviä. Tarkoitaako tämä sitä, että ihmisiltä on rahat loppu vai sitä, että Jumbossa ei ole mitään ostettavaa?
Kommentit (59)
Kyl se varmaan on niin, ettei Jumbossa kertakaikkiaan ole mitään ostettavaa, kun se on niin pienikin.
Ostan tarpeeseen, kaupoissa turhaan juoksentelu on tyhjää ajanhukkaa. Vaatteitakaan määräänsä enempää tarvitse, nytkin jo liikaa, pitäisi karsia. Olen aika askeettinen naiseksi-kaikki ylimääräinen krääsä veks.
Ei tätä maata saada nousuun säästötalkoilla ja kiristyksillä, vaan sillä että rahaa lasketaan liikkeelle, ja kannustetaan ostamaan kotimaista! Kotimaisia tuotteita ja palveluja, ja matkustetaan suomessa niin rahat jää tänne!
Tämä on aivan hullua, leikataan ja leikataan kunnes koko rahatalous hiipuu. Kurjuus vaan lisääntyy kun kiristetään muutenkin vähäosaisilta ja syrjäytyneiltä...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:51"]
Ei tätä maata saada nousuun säästötalkoilla ja kiristyksillä, vaan sillä että rahaa lasketaan liikkeelle, ja kannustetaan ostamaan kotimaista! Kotimaisia tuotteita ja palveluja, ja matkustetaan suomessa niin rahat jää tänne!
Kyllä minäkin käytän rahaa, mutta Jumbon kaltasissa kauppakeskuksissa en. Inhoan kaikkea sitä mitä se edustaa.
Tämä on aivan hullua, leikataan ja leikataan kunnes koko rahatalous hiipuu. Kurjuus vaan lisääntyy kun kiristetään muutenkin vähäosaisilta ja syrjäytyneiltä...
[/quote]
Kävin viikonloppuna usealla kirpputorilla, niillä ainakin oli asiakkaita ja kauppa kävi.
Jumbo on tosiaan aika pieni ja siellä on melko vähän kivoja kauppoja. Shoppailin stockalla siellä lauantaina.
Muissa maissa elvyttävät talouden. Täällä halutaan saada kaikki alas. Sitten ulkomaiset sijoittajat tulee ja ostaa kaiken pois halvalla, kuten Nokian kanssa tehtiin. Ne omat tässä pettää ja pahasti!
Mistään ei huomaisi pitkään aikaan, vaikka kaikki tavarahyllyt suljettaisiin ja olisi vain ruokakauppoja.
Todellakin olen vähentänyt shoppausta, kun työtilanne äitiysloman jälkeen on epävarma. Niistä lopuistakin olen siirtänyt aika osan nettiin. Eilen juuri shoppasin lapselle saappaat (hyvä tarjous), itselleni takin (senkin käytettynä FB:n kirppikseltä) ja teatteriliput alesta. Nousematta kertaakaan tästä penkistä.
Ikävää kivijalkakauppojen kannalta, mutta helpompaa lasten kanssa näin. Ja tosiaan ei ole sitä rahaa määrättömästi, joten kirppareita ja tarjouksia tulee koluttua vieläkin aiempaa enemmän ja monta ei niin välttämätöntä jätetään kokonaan hankkimatta.
Ennen ostelin ajankuluksi. Aloin kokemaan sen jo ongelmana itselleni. Nyt kesän vietin shoppailematta. Ei ollut asiaa edes alennusmyynteihin, ja kas, ostostentekotarve lopahti. Sitten piti käydä kauppakeskuksessa jonkun pakollisen asian vuoksi ja eteen avautui taas hirveä määrä uutta kamaa, mitä olisi kiva hankkia itselleen.
Eli tarinan opetus on se, että todellakin kannattaa kehittää itselleen muuta ajanvietettä kuin kaupoissa kiertely. Aina siellä on vastassa sellainen ärsyketulva, jota vastaan on vaikea taistella.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:41"]
No kylläpä on mammoilla tiukkaa ja nuukaa. Harmi työpaikkojen kannalta. :(
[/quote]
Eikun mammat opettelee *verosuunnittelua*, sitä ainoata kikkailua mitä me tavikset voimme harrastaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:21"]
Mulla ja miehellä menossa työpaikat alta. Nyt on pistetty kaikki ylimääräinen kulutus toistaiseksi jäihin ja kaikki liikenevä raha sukanvarteen. On kaivettu kaikki kaapit läpi ja katsottu, mitä meillä on ja eletään niillä. Mitään kodintekstiilejä ei osteta, eikä sisustuskrääsää, ei myöskään uutta elektroniikkaa. Rahanarvoiset on suurin piirtein hinnoiteltu ja niitä aletaan sitten myymään kun tilanne niin vaatii. Vaatetta on aikuisille aika hyvin, niistä parhaat laitetaan hyvään säilöön ja käytetään edustusvaatteina kun tarvitsee, muuten käytetään vähän nolompia "lumppuja". Lasten vaatteita joudutaan valitettavasti ostamaan taas, kun ei voi isommalta pienemmälle kierrättää ison ikä- ja kokoeron sekä sukupuolijakauman takia.
Eli ei käyty Jumbossa ei, koska pakko nyt järkeistää tämä oma taloudellinen tilanne.
[/quote]
Hei, mulla on/oli sama tilanne 1,5 vuotta sitten: nalli napsahti yt:llä omalle kohdalle. Osasin sen ennakoida, enkä hulluna tuhlannut ennenkään. Pelkästään omien kulutustottumusten muuttamisella pärjään OK. Koti ei ole mennyt alta, eikä mene.
Aikas samat konstit minulla kuin sinulla. Edustusvaatteita oli kaappi pullollaan, eipä enää. Akuuttiin pulaan myin "parempina aikoina" hankkimaani tavaraa: pari maalausta, joitakin huonekaluja. (Maksoin niistä saamilla rahoilla yllättävän autoremontin.)
Paniikki potkujen jälkeen on kova, ja kyllä kestää toipua. Mutta selkeästi helpompaa mielestäni on kestää, jos "ehti" jo ennen miettiä "*leppoistamista* tai *downshiftausta*. Silloin monesta asiasta luopui jo vapaaehtoisesti. Ja sitten tosi paikan kohdalle osuessa huomasi, että tästä kyllä selviää, ja elämä on jopa selkeämpää (!) kuin ennen.
En ole huomannut. Sellon Prismassa oli törkeät jonot lauantaina. Ja Hesarista luin juuri tukka pystyssä juttua teinien kulutuksesta ja ihmettelin, missä se lama on, jos teineillä on rahaa enemmän kuin koskaan.
Shoppaan, mutta täysin eri tavalla kuin pari vuotta sitten. Netistä kaikki mahdollinen (hinta-laatu!), myös nettikirppikset uutena löytönä käytössä. Etsin lähes KAIKKI kestokulutustavarat ensin käytettynä, senkin teen netissä. Luen kaikki lehdet netissä.
Olen radikaalisti vähentänyt turhaa tavaraa myös itseltäni. Syyni ovat sekä taloudelliset että se, että ehkä olen fiksuuntunut ja aikuistunut. Mitään ei puutu mutta tuntuu paremmalta!
Kirppiksellä sen sijaan oikein kuhisi lauantaina.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:09"]
Ainakaan lauantaina Jumbossa ei juuri kukaan kantanut käsissään montaa ostoskassia. Jollakin harvalla näin jonkun H&M:n kassin. Tosi usealla ei mitään. Prismassakin oli enemmän niitä, jotka ostivan muutaman elintarvikkeen kuin kukkurallisia kärryjä lykkääviä. Tarkoitaako tämä sitä, että ihmisiltä on rahat loppu vai sitä, että Jumbossa ei ole mitään ostettavaa?
[/quote]
Kyllä ihmiset shoppailee.
Ihmiset vaan shoppailee nyt eri paikoissa. Muiden muassa kirppiksillä, netissä ja "todellisuudessa"
Käytän kangaskassia. Siihen ostokset, en tarvi henkkamaukan kassia.
Ajat ovat muuttuneet. Kuluttaminen on pahellista ja tottakai rahaakaan ei ole. Ja jos pitkän, piittkään ajan kuluttua rahaa olisikin ihmisillä löysemmin, vanhaan kuvioon ei ole paluuta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:45"]
Olen huomannut aivan saman ilmiön. Aikaisemmin kaupat oli pullollaan porukkaa mutta nyt on aivan hiljaista. Monissa kaupoissa myyjät pyrkivät ohjaamaan asiakkaita tekemään lisäostoksia joka tuntuu oudolta. Myyjä valitsee tuotteen asiakkaan puolesta joka olisi just niin sopiva ja ihana.
[/quote] Kyllähän siellä Jumbossakin väkeä oli mutta tulin huomanneeksi, että tosi harva osti mitään. Tai sitten ne oli niin pieniä ostoksia, että mahtui käsilaukkuun tai taskuun. ap