Anopin hygieniakäsitykset (valitusta anopista!)
Anoppini ei ymmärrä ruuan suhteen mitään hygieniasta tai kylmäketjusta. Kun anoppi rupeaa laittamaan ruokaa, on järjestys sellainen, että ensin katetaan pöytä, sitten nostetaan sillit, levitteet, juustot, majoneesipohjaiset kastikkeet yms lisukkeet pöytään, ja sitten aletaan kuoria perunoita. Lisukkeet ovat pöydässä reilun tunnin ennen kuin ruoka on valmista.
Aamulla anoppi herää klo 6. Hän kattaa aamupalan toisillekin, vaikka tietää, että muut heräävät 8-10 välillä. Kahvi on siinä vaiheessa seissyt pannussa useita tunteta, voit, juustot, jugurtit yms lämmenneet pöydässä tuntikaupalla. Itse pyrin tässä tilanteessa syömään vain pilaantumattomia ruokia. Jos juusto on vähän nahkea, sen vielä sietää, mutta 3h pöydässä olleet graavilohet vähän oksettaa.
Olen sanonut asiasta, kuulin olevani hysteerikko. Selvä. Anoppi on muuten alle 60-vuotias. Onko muilla vastaavaa henkilöä perhepiirissä, miten näistä ruuista selviää sairastumatta?
Kommentit (83)
Hyi helvetti mun isä (eronneet siis ovat äitini kanssa). Kuvitellaan että isäni tekisi makaronilaatikkoa, noh sitten kun hän on syönyt siitä, hän ei laita sitä jääkaappiin niinku normaalit vaan hän säilyttää sen makaronilaatikon uunissa (uuni ei oo siis päällä) ja syö sitä sieltä pitkin viikkoa! Hän on muutenkin "vähän" sekasin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:26"]
Ap vielä, en muista, kerroinko täällä aiemmin, että anoppi haukkui mua raskausaikana hysteeriseksi, kun noudatin niitä ihan perus neuvolasta kerrottuja ruokarajoituksia. Mainosti, kuinka itse aikanaan piti vaan huolen että ei juo alkoholia ja ihan hyvin meni. Alkoi sitten vielä vittuilla kysellen multa aina joka ruoka-aineen kohdalla: Saatko syödä leipää? Saatkohan syödä tätä banaania? Hrrr, hyi että mikä eukko :(
[/quote]
Mistä noita anoppeja löytyy.. Eikö sun mies kommentoi tuota mitenkään?
[/quote]
Kommentoi se anopille, että lopettaa päänaukomisen, mutta sitten anoppi aina esittää ettei tiedä, mistä nyt taas suututtiin, kun hän vain ihan hyvää hyvyyttään ajatteli, että jos vaikka se leipäkin on kielletty. Passiivisaggressiivisuus joka on naamioitu muka viattomien kysymysten muotoon, siinä anopin toimintatyyli. ap
Mun anoppi on myös sellainen ettei heitä mitään ruokaa ikinä pois vaan syö jopa homeessa olevaa ruokaa. Pakastaa ja sulattaa samaa ruokaa monta kertaa ja tarjoaa sitä myös toisille. Kalat ja lihat on pöydällä monta tuntia. ... yök! Siellä käydessä oon aina tosi tarkka mitä syön ja mitä annan lasten syödä.
voi itseasiassa säilyy useita tunteja huoneenlämmössä ja jos sitä aikoo leivälle levittää, niin tuo on oikea sälitysmuoto. samoin kahvi ei pahastu pannussa seisomisesta. juusto, makkara & maitotölkki ovatkin sitten eri juttu
itse sain 5v sitten yersenia-bakteerin, joka aiheutti reuman kaltaisen niveltulehduksen. vieläkin mietin katkerana, mistä se mahtoi tulla :(
Meilläkin anoppilassa vähän samankaltaisia käytäntöjä. Ruokaa saatetaan säilyttää hellan kulmalla, kissat kävelee siinä hellan vieressä työpöydällä. Voita voidaan säilyttää ruokakaapissa jne. Anoppilassa on kyllä tosin varsin viileä sisäilma, ikkunat helposti auki talvellakin ja talon kakkosoveen on sahattu kissoille aina auki oleva reikä. Mies varsinkin valittelee, että anoppilassa käydessä menee maha helposti sekaisin.
Jouduin syömään taas valtavan painostilsen alaisena ja tulos: salmonella. Eikä usko siltikään. Eihän hänessä mitään vikaa ole ja ihan hyvin voi tehdä ruoan vanhasta kanasta jos sen paistaa. Vatsa on niin kipeä jo kuudetta päivää.
Mun anoppi on aivan samanlainen. Ikävä kyllä hänen kohdallaan ei ole pienintäkään epäilystä siitä että ei ymmärtäisi mitä tekee tai yrittäisi olla mukava, vaan tämä hygienia-asia on hänelle vallankäyttöä. Mökkilomat ja joulunvietot hänen kanssaan ovat suoraan sanottuna aika helvetillisiä. Sairastan vakavaa suolistosairautta, joten sairastun helposti pilaantuneesta ruoasta, eivätkä vatsataudit ole mitään läpihuutojuttuja (yleensä joudun sairaalaan). Silti anoppi jatkaa noita touhujaan, ja haukkuu hysteeriseksi. Epäilen että on täysi sadisti, koska pahoinpitelyähän se on syöttää toiselle ruokaa, josta tietää tämän sairastuvan (tekee siis tätä 'salaa', eli aina saa olla tarkkana mitä syö - saattaapa jopa ihan valehdella). Ahdistaa todella paljon.
Todella sairaita juttuja täällä. Ei yhtään välitetä vaikka salmonella tai suolistosairaus. Ja ap, en ottaisi anoppia enää kylään ja vähentäisin muutenkin kyläilyä. oksettavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!! Onneksi ei ole lähipiirissäni niin ei tarvitse miettiä miten katkaista välit
Panetteko te kuuman ruoan jääkaappiin? Eikö se pitäisi jäähdyttää ensin, jotta jääkaappi ja siinä olevat elintarvikkeet eivät lämpenisi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"]
No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä.
[/quote]
No ennen nimenmaan EI selvitty. Keskimääräinen elinikä oli paljon alempi..
Huoh.
[/quote]
Ihmiset nyt unohtaa pari asiaa. A) ennen ei syöty pilaantuvia maitopohjaisia tuotteita läheskään niin paljoa kuin nyt. Ruokavalion kulmakivet oli leipä ja peruna. Kalaa ei raakana syöty. B) huoneenlämpö keskimääräisesti on nykyään huomattavasti lämpimämpi kuin koskaan aikaisemmin. Tästähän syystä esim punaviinikin pitää käyttää jääkaapin kautta, koska "huoneenlämpöisenä tarjoaminen" ei tarkoita 22asteisena tarjoamista vaan alle 18 tarjoamista, se oli ennen normi huoneenlämpö.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:19"]
Panetteko te kuuman ruoan jääkaappiin? Eikö se pitäisi jäähdyttää ensin, jotta jääkaappi ja siinä olevat elintarvikkeet eivät lämpenisi.
[/quote]
Tietenkin ruuat pitää jäähdyttää ennen jääkaappiin laittamista - pikaisesti! Ei niitä pidä seisottaa hellan reunalla yön yli, niin kuin jotkut näköjään tekevät.
Osta anopille kylmälaukku ja pistä jääkaappi lukkoon. Kylmälaukkuun lataat illalla sen, mitä mamma aamulla tarvitsee itselleen. Myös kahvijauhja jätät anopin käyttöön pikkunyssäkän, muut piilotat.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"] No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä. [/quote] No ennen nimenmaan EI selvitty. Keskimääräinen elinikä oli paljon alempi.. Huoh. [/quote] Ihmiset nyt unohtaa pari asiaa. A) ennen ei syöty pilaantuvia maitopohjaisia tuotteita läheskään niin paljoa kuin nyt. Ruokavalion kulmakivet oli leipä ja peruna. Kalaa ei raakana syöty. B) huoneenlämpö keskimääräisesti on nykyään huomattavasti lämpimämpi kuin koskaan aikaisemmin. Tästähän syystä esim punaviinikin pitää käyttää jääkaapin kautta, koska "huoneenlämpöisenä tarjoaminen" ei tarkoita 22asteisena tarjoamista vaan alle 18 tarjoamista, se oli ennen normi huoneenlämpö.
[/quote]
Tuo on muuten totta. Tuoretta kalaa sai, kun oli samana päivänä pyydystetty ja ne syötiin samantien. Loput kalat suolattiin ihan järkyttävän suolaisiksi. Muistan vieläkin, kuinka lapsena ollessani mummuni liotteli suolakaloja pitkiä toveja, ennen kuin niistä pystyi laittamaan ruokaa. Ja siltikin kalat maistuivat järkyttävän suolaisilta.
Harvinaisen pitkä pinna on ollut ap:lla, kun on jaksanut kestää anoppinsa ruokaterrorismia noinkin kauan. Minä olisin varmaan tehnyt vallankaappauksen paljon aikaisemmin. On todella törkeää, että mamma pilaa hyvät ruuat seisottamalla niitä lämpimässä. Olisin heittänyt pöydällä tuntikausia seisotetut ruuat roskiin ja käskenyt anopin ostamaan joka kerran uudet tilalle - omilla rahoillaan. (Tai sitten en. Omalla anopillani oli tapana seisottaa ruokaa hellalla tuntikausia, jos emme tulleet ruoka-aikaan paikalle. Tää tapahtui seurusteluaikana, kun kyläiltiin anoppilassa enemmän. Ei uskonut sitä, että osaamme hänen poikansa kanssa syödä omilla retkillämme, eikä meitä tarvitse odottaa ruokien kanssa. Ei uskonut anoppi sitä. Olen vuosien varrella parkkiintunut sen verran paljon, että uskaltaisin jo nousta anoppia vastaan tarvittaessa.)
TEille jotka väitätte, että tuollainen toimintatapa vain karaiasee; mahasyöpien määrä pieneni huomattavasti kun jääkaapit olivat saatavilla keskiluokalle.
Mun anoppi on 90 v ja tuo ap:n kuvaama tilanne on jatkunut hänellä ihan nuoruudesta asti. nykyään pelkään hänen saavan pahan ruokamyrkytyksen.
aina käydessäni siivoan jääkaapista vanhat ruuat pois, ekä hän tykkää siitä kun hukkaan menee ruokaa. Ostaa yksin saman määrän ruokaa kuin perheen ollessa kokonaisena. huoh.
Rasvaiset ruuathan kuten maitotuotteet ja lohet alkavat härskiintyä lämmetessään. Voihin ja juustoihin syntyy kuoret ja maku muuttuu selvästi. Valitettavasti minulla ei ole ratkaisua, anoppi yrittää varmaan miellyttää teitä omalla tavallaan. Itse todennäköisesti nousisin silloin kuudelta syömään ja painuisin takaisin nukkumaan. Lisäksi ruuanlaiton yhteydessä pyrkisin ennakoimaan esim. kuorimalla perunat valmiiksi vesiastiaan, tekemällä salaatin tai kastikkeen valmiiksi. Tai tarjoutuisin kattamaan anopin kokatessa.
Meillä appiukolla on tapana käydä pesemässä kuraantuneet kengät tiskialtaassa tiskiharjalla, oli tiskialtaassa astoioita tai ei. Kerran oli rintapumppukamat odottamassa huuhdottuina. Piilottaa myös märkiä pyyhkeitä petivaatteiden joukkoon kylässä ollessaan. Kummallinen mies vähintäänkin, onneksi on muuten mukava mies.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:13"]
Juustonhan pitää olla vähän pehmeää, ei mitään jääkaappikivikovaa. Maku tulee paremmin esiin.
[/quote]
Silloin siitä juustosta kannattaa leikata sopiva pala tarjolle, joka tulee syödyksi. Tai sopiva määrä siivuja valmiiksi. Lämmennyttä juustoa ei kannata uudelleen viilentää ja tarjota alkaa maistua jo eltaantuneelle.
OT
tuosta nälkävuosista kirjoittaneesta. ON totta, että ennen modernin kylmäsäilytystekniikan keksimistä ihmiset usein sairastuivat pilaantuneista elintarvikkeista ja niiden aiheuttamista vatsavaivoista. Tietenkin.
On sitten eri asia, kuinka suuren osan kuolemista ne aiheuttivat. Ennemmin sanoisin, että normaali- ja nälkävuosina suurimman osan kuolemaan johtaneista vatsatautitapauksista aiheutti ihmisruuaksi täysin sopimaton ravinto (esim. akana- tai olkileipä, pelkkä silkko) tai tappavat tartuntataudit, ei niinkään puutteet esim. maitotuotteiden säilytyksessä. Tietenkin kuolemantapauksia aiheutti myös kaiken syötävän totaalinen puute.
Jos unohdetaan kokonaan nuo teidän hygienia jorinat ja keskitytään siihen että hyi helv pöydällä 3h lojuneet ruuat maistuu pahemmalta kuin jääkaapissa säilytetyt!Siis lämmintä jugurttia,ilmassa härskiintynyttä juustoa..yök!Menee maku ja haju ruoasta nopeammin tuommoisesta huonommaksi.Sama kai Se on jos vaikka paskaa syötte sanoista te jotka pilaantunutta ruokaa kehutte,mutta itselleni kyllä maku ja ravintoaineiden säilyvyys on ruoassa tärkeää!