Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin hygieniakäsitykset (valitusta anopista!)

Vierailija
22.08.2014 |

Anoppini ei ymmärrä ruuan suhteen mitään hygieniasta tai kylmäketjusta. Kun anoppi rupeaa laittamaan ruokaa, on järjestys sellainen, että ensin katetaan pöytä, sitten nostetaan sillit, levitteet, juustot, majoneesipohjaiset kastikkeet yms lisukkeet pöytään, ja sitten aletaan kuoria perunoita. Lisukkeet ovat pöydässä reilun tunnin ennen kuin ruoka on valmista.

Aamulla anoppi herää klo 6. Hän kattaa aamupalan toisillekin, vaikka tietää, että muut heräävät 8-10 välillä. Kahvi on siinä vaiheessa seissyt pannussa useita tunteta, voit, juustot, jugurtit yms lämmenneet pöydässä tuntikaupalla. Itse pyrin tässä tilanteessa syömään vain pilaantumattomia ruokia. Jos juusto on vähän nahkea, sen vielä sietää, mutta 3h pöydässä olleet graavilohet vähän oksettaa.

Olen sanonut asiasta, kuulin olevani hysteerikko. Selvä. Anoppi on muuten alle 60-vuotias. Onko muilla vastaavaa henkilöä perhepiirissä, miten näistä ruuista selviää sairastumatta?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on idiootti.

Vierailija
2/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että nykyään kaikki sairastelevat herkästi ja ovat allergisia, kun ruoan pitää olla aivan liian ylihygieenistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, äitini on myös tällainen ja samaa ikäluokkaa, maaseudulla asunut koko elämänsä. Nykyään en uskalla syödä hänen tekemiä ruokiaan, lapsuudessani muistan hänen tehneen ruokia vanhentuneista maitotuotteista... yök. Hän myös pitää ruokia pitkään lämpimässä, saattaa jättää illalla tekemänsää ruoan huoneenlämpöön ja aamulla vasta siirtää jääkaappiin. En kuitenkaan lapsena paljoakaan sairastellut, ehkä minulle kehittyi rautainen vatsa :D

Vierailija
4/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on myös tuollainen, mutta en minä jaksa siitä stressata. Ei normaali terve ihminen tuollaisesta sairastu tai saa mitään haittoja jos ne vähän seisookin lämpimässä ne ruoat. Itse olen syönyt koko lapsuuteni tuollaisia ja luulen että se on osasyy miksi koskaan en sairastele edes räkätauteja, hyväksi kehittynyt vastustuskyky ;-) 

Vierailija
5/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan omaan kysymykseeni, viime kerralla selvisin niin, että en syönyt jugurttia enkä rahkaa, ja anoppi loukkaantui ja yritti niitä tuputtaa jatkuvasti. Olisin mielelläni syönyt jugurttia, jos sitä ei olisi kaadettu lasiin kello 6, vaan olisin saanut itse ottaa sen jääkaapista silloin kello 9, kun heräsin. Mutta kuten jo mainitsin, olen sanonut tästä anopille, mutta hän ivasi vain minua hysteeriseksi. Siispä jätän vaan syömättä, mutta mitenköhän suojelen lastani noilta ruuilta sitten, kun se alkaa syödä oikeita ruokia?

ap

Vierailija
6/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka vihjailitte nykyajan sairauksista: Olen itse hyvin terve kun noudatan omia tapojani. Anoppi taas on vähän väliä sairas samoin kuin poikansa, eli mieheni. Eikä se pilaantunut ruoka ketään karaise, vaan sairastuttaa. Lukekaapa vaikka Suomen nälkävuosista, mitä saa aikaan pilaantunut ruoka. Ruokamyrkytys päivässä pitää terveenä, niinkö?

ap

Vierailija
7/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä. 

Vierailija
8/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yök.. :P

Vierailija
9/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:13"]

Ei mikään ihme että nykyään kaikki sairastelevat herkästi ja ovat allergisia, kun ruoan pitää olla aivan liian ylihygieenistä.

[/quote] Miksi tämä saa näin paljon alapeukkuja? Oletteko tosiaan noin sivistymättömiä? Tottahan se on, että ihmiset ovat nykyään paljon allergisempia, kun joka paikka pitää jynssätä niin puhtaaksi että normaalistikin esiintyvät haitattomat bakteerit häviävät.
Kehitysmaissa allergiat ovat lähes tuntemattomia. 

Vierailija
10/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä vinkkaisin anopille, ettei tarvitse vaivautua aamupalan suhteen.  Kerro hänelle, että sinä mielelläsi valmistat sen itse herättyäsi.  Tietenkään se ei ole yhtä mukavaa kuin kävely valmiiseen pöytään ja valitus perästä päin.

Vierailija
11/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, selviäähän ne juustot pöydässä, mutta nahkeiksi muuttuvat. Ja kun ne laitetaan siitä sitten taas jääkaappiin ja sama seuraavalla ruokailukerralla. Eri asia olisi ehkä, jos otettaisiin vain tarjolle menevä osa lämpimään. Lukekaa oikeesti historiaa, huono hygienia tappaa, ei tee terveemmäksi.

Vierailija
12/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:20"]

Te, jotka vihjailitte nykyajan sairauksista: Olen itse hyvin terve kun noudatan omia tapojani. Anoppi taas on vähän väliä sairas samoin kuin poikansa, eli mieheni. Eikä se pilaantunut ruoka ketään karaise, vaan sairastuttaa. Lukekaapa vaikka Suomen nälkävuosista, mitä saa aikaan pilaantunut ruoka. Ruokamyrkytys päivässä pitää terveenä, niinkö?

ap

[/quote]

Se epähygieenisyys jonain nälkävuosina oli VÄHÄN eri luokkaa kuin se että jotkut aamupalatarpeet seisoo vähän tarpeettoman kauan pöydässä ja muuten ovat kuitenkin jääkaapissa... Isäni jonka lapsuus oli hyvin köyhä kun isä kuoli sodassa ja äiti jäi pikku maatilalle 11-päisen lapsilauman kanssa, on kertonut siitä mitä se sairastuttava epähygieenisyys oli: sitä kun ei ollut mitään muuta ruokaa kuin umpihomeinen leipä vaikka, mutta vaihtoehdot oli että joko näet nälkää tai syöt sen ja toivot ettei tule ruokamyrkytystä. Tuollaisesta sairastuu, siitä ei jos joku juusto on vähän nahistunut seisottuaan pari tuntia pöydässä.

Vierailija
13/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman polven hygieniakäsitykset on kyllä monelle ongelma, ja varsinkin jos ko henkilö ei välitä ottaa toisten mielipiteitä huomioon, vaan laittaa vaan kaiken oman päänsä mukaan. Kun esim. anopin tai äidin toiminnassa kyse ei ole pelkästään itse asiasta eli ruokien turvallisuudesta, vaan siitä kenen tahdon mukaan tehdään. Vaikka vanhemmalla naisella olisi itsellään miten huono hygieniataju, hän voi silti joustaa ruoka-asioissa, jos samasta pöydästä syövät niin pyytävät. Ongelmat tulevat siitä, jos mikään toisten kuuntelu ja huomiointi ei onnistu. Silloin täytyy käyttää ihan muita keinoja. 

Kerro ap vielä, millä lailla olet sanonut anopille asiasta? Mitä jos ostaisit jonkun oman jugurttipakkauksen ja sanot anopille että tämä on minun ja pysyy jääkaapissa kunnes minä herään? Kehtaako tehdä toisen omallakin niin kuin tahtoo? Ei tähän silti ole kovin hyviä ja kattavia keinoja. Mitä mieltä miehesi on? Voisin kuvitella ettei äitinsä toiminta häntä haittaa, mutta hänen täytyisi silti tukea sinua. 

Vierailija
14/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kertoa hänelle nätisti, että ruuat pilaantuvat. Pilaantuvat myös siellä jääkaapussa ollessaan, jos välillä kärsivät liian lämpimästä.

Joo, ennenvanhaan ei oltu niin tarkkoja, nykyään ollaan. Itse calitan aina mummilleni asiasta, ja vähintään tarkistan onhan kaikki vielä syötävää. Me emme myöskään syö mitään, jos se vähänkään epäilyttää ja sanomme myös suoraan, miksi emme jotain syö: se on lämmennyt, vanhentunutta, epämääräistä yms. On vähän parantanut tapojaan. Syövät sitten vain itse ne ns. pilaantuneet ruuat.

Vierailija
15/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:26"]Sinuna minä vinkkaisin anopille, ettei tarvitse vaivautua aamupalan suhteen.  Kerro hänelle, että sinä mielelläsi valmistat sen itse herättyäsi.  Tietenkään se ei ole yhtä mukavaa kuin kävely valmiiseen pöytään ja valitus perästä päin.

[/quote]

Ei onnistu, anoppi haluaa laittaa kaiken valmiiksi. Saiskin mennä ja tehdä itse oman aamupalan! Tää kattaminen on samalla anopilta hyvä hallintakeino, ettei kukaan syö muulloin kun hän haluaa. Jos hän tulee meille, niin tekee tämän saman. Omassa kodissa en saa päättää, koska keitetään kahvit, koska anopilla on siitä näkemys. Hän alkoi kerran valittaa miehelleni meillä, kun tämä kävi vaihtamassa itselleen isomnan kahvikupin. Anopin mukaan on kivempaa, kun kaikki juovat samoista. Oli siis kattanut meillä valmiiksi. Näin sitten mies joutui omassa kodissaan viemään mieleisensä kupin pois, ja juomaan anopin valitsemasta!

Vierailija
16/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani ovat tuollaisia, ovat yli 60-vuotiaita. Isäni äiti oli vielä pahempi, siirsi vanhentuneita ruokia tuoreempien ruokien purkkeihin, jotta sai syötettyä niitä ihmisille. Mummu siis asui vanhempieni luona kun olin pieni. Jostain kumman syystä olen ollut aina erittäin terve, enkä ole sairastanut ruokamyrkytystä. Olen kyllä pienestä pitäen ollut tosi tarkka, että haistelen ruuan ennen kuin kosken siihen ja maistan vähän, enkä syö jos yhtään epäilyttää. Ilmeisesti vatsasta on kehittynyt rautainen, koska ulkomaillakaan en ole koskaan sairastunut ruuasta.

Vähimmällä tappelulla ja vatsanväänteillä tuollaisista ihmisistä selviää, kun syö vain ruokia jotka ei pilaannu helposti. Eli pöydällä lämpimässä ollut maito, graavilohi ja majoneesikastike jää syömättä. Jogurtti, rahka, juusto, leipä ja perunat ei mene niin äkkiä pilalle. Pannussa seisonut kahvi on vähän ällöttävää, mutta ei vaarallista, keittäisin kyllä uutta.

Vierailija
17/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas usein ap se sun anoppi saa ruokamyrkytyksen? Sillä vaan että suurin osa ruuasta ihan oikeasti kestää useammankin tunnin katkoksen kylmäketjussa. Nimim. aikoinaan töissä kalatukussa, jossa ihan surutta lyötiin myyntiin lohta joka oli keskikesällä matkustanut 12h lämpimässä rekassa Pohjois-Norjasta Etelä-Suomeen....

Vierailija
18/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei juuri mitään heitetty pois. En minäkään edes penskana halunnut syödä homepilkkuista leipää, jollaista täti saattoi tarjota, kuumensi viipaleita paistinpannulla ja kehui, että hyvää on. En ottanut. Mutta vanhentuneet maitotuotteett käytettiin tietysti, maito pannukakkuun tai hiivaleipätaikinan nesteeksi. Sinne upposi myös piimä. Ja happamasta kermasta tehtiin maukkaita kahvikakkuja. Hapanta kermaahan te nirppanokatkin otatte kaupasta, eri nimellä vaan. Tuleeko mieleen, millä nimillä?

Olen teidän anoppienne kanssa samaa ikäpolvea, mutta en kyllä ihan noin kahjo. Opin jo kotona kylmäsäilytyksen tärkeyden. Ei meillä pyörinyt tuntikausia ruuat tai aamiaistarpeet pöydällä. Mistä lie äiti moiset asiat oppinutkaan, vaikka oli vain kansakoulun käynyt ja ikänsä maalla asunut?

Vierailija
19/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"]

No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä. 

[/quote]

No ennen nimenmaan EI selvitty. Keskimääräinen elinikä oli paljon alempi..

Huoh.

Vierailija
20/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"]

[/quote]

No ennen nimenmaan EI selvitty. Keskimääräinen elinikä oli paljon alempi..

Huoh.

[/quote] ... joka tuskin johtunee ruoansäilyttämistavoista, vaan kehittyneestä lääketieteestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme