Anopin hygieniakäsitykset (valitusta anopista!)
Anoppini ei ymmärrä ruuan suhteen mitään hygieniasta tai kylmäketjusta. Kun anoppi rupeaa laittamaan ruokaa, on järjestys sellainen, että ensin katetaan pöytä, sitten nostetaan sillit, levitteet, juustot, majoneesipohjaiset kastikkeet yms lisukkeet pöytään, ja sitten aletaan kuoria perunoita. Lisukkeet ovat pöydässä reilun tunnin ennen kuin ruoka on valmista.
Aamulla anoppi herää klo 6. Hän kattaa aamupalan toisillekin, vaikka tietää, että muut heräävät 8-10 välillä. Kahvi on siinä vaiheessa seissyt pannussa useita tunteta, voit, juustot, jugurtit yms lämmenneet pöydässä tuntikaupalla. Itse pyrin tässä tilanteessa syömään vain pilaantumattomia ruokia. Jos juusto on vähän nahkea, sen vielä sietää, mutta 3h pöydässä olleet graavilohet vähän oksettaa.
Olen sanonut asiasta, kuulin olevani hysteerikko. Selvä. Anoppi on muuten alle 60-vuotias. Onko muilla vastaavaa henkilöä perhepiirissä, miten näistä ruuista selviää sairastumatta?
Kommentit (83)
Jos noin on, että anoppi huseeraa samalla tavoin teidän kodissanne kuin omassaan, hän astuu surutta teidän varpaillenne. Nousisin jo pienimuotoiseen kapinaan ja varmasti hakisin hyvinkin poikkeavan kahvimukin itselleni :)
No tätä tää on nykyään.. Itse uimme saastuneissa järvissä, lapset syövät mutaa ja hiekkaa, ei pese todellakaan käsiään joka kerta ulkoilun jälkeen saati vessassa käynnin jälkeen (minä en ikinä ulkoilun jälkeen ellei ole sellaista että sen tunnen käsissäni). Meillä kesäisin kävellään paljainvarpain myös lapset joista vanhimmainen astui tänä kesänä 5 kertaa naulan päälle... Lapset saattavat (kuten mieskin) hyvinkin syödä vuorokauden pöydällä seissyttä ruokaa esim. perunamuusin jämiä jne.. yksikään lapsista ei ole ollut koskaan vatsataudissa (oksennus, ripuli) tai missään muussakaan. vanhin 11 v. kuumessa joku meistä joka toinen vuosi. Mutta tietty, joku on sitä mieltä, että vessapöntö vesi ei ole juotavaa..
Te jotka olette sitä mieltä, että ruoka voi lojua pöydällä useamman tunnun ja on silti syömäkelpoista, niin teettekö itse ihan oikeasti niin? Vai haluatteko vaan päteä täällä asiasta?
Ei se aina tarkoita, että siitä tulee vatsa kipeäksi, mutta en minäkään syö ruokia sillä ehdolla, että viimeksi ei mennyt vatsa sekaisib, niin on se silti syötävää vaikka olisikin lojunut lämpimässä.
Ja ap:lle, jos miehesikin on niin nössykkä, ettei voi ottaa isompaa kuppua, niin haloo.
Ja jos joku olisi kotonani keittänyt kahvin useamman tunnin sitten, kaataisin sen vaan tylysti lavuaariin tekemättä siitä isompaa asiaa ja keittäisin uutta. Niinhän teen normaalistikin.
Ja kotonani voisin myös heittää ne useamman tunnin lämpimässä olleet ruuat roskiin ja toteaisin vaan, että meillä ei syödä pilaantunutta ruokaa. Tuon kun teet muutaman kerran, niin uskon että anoppi lopettaa laittamasta ruokia pöydälle liian aikaisin.
Ei aina tarvitse hienostella ja olla sanomatta asiasta. Ninunkin vanhemmat ja idovanhemmat kyllä saavat kuulla, jos tekevät jotain tyhmää (esimerkiksi säilyttävät ruokia lämpimässä). Miksi en voisi sanoa siitä? Ja jos loukkaantuu, niin saa ihan itse miettiä miksi loukkaantuu asiallisesta sanomisesta.
Jogurtti tehdään lämpimässä, joten jos aamupalajogurtti on 3h seissyt ruokapöydällä niin ei se miksikään ole mennyt. Pahempaa tietty lämpimänä kuin raikkaana. Mutta en usko että pystyt anopin tapoja muuttamaan. Ruvetkaa heräämään aikaisemmin silloin kun anopin ruokapöytään meette, niin ainakin tuo aamupalaongelma ratkeaa. Menkää vaikka aamupalan jälkeen takasin nukkumaan.
Sinun pitäisi kestää se nirppanokaksi tituleeraaminen, jotta saisit tahtosi läpi. Paksumpi nahka vain!
Koska anoppi ei suostu hyväksymään sitä, että ruoka pilaantuu lämpimässä (ja graavilohi todellakin pilaantuu), sano suoraan että jogurtti maistuu sinusta kylmänä paremmalta. Sittenpähän olet nirppanokka, minkäs sille voi. Panet ne lämmenneet jogurtit suoraan takaisin jääkaappiin ja heität graavilohen pois. Anopin kaivatessa sitä toteat että se oli mennyt huonoksi lämpimässä. Tuskin hän sitä roskiksesta kaivaa takaisin.
Tietysti siitä seuraa erimielisyyttä, mutta jos haluat tilanteeseen muutosta, se on kestettävä. Muistat vain itse olla loukkaantumatta nirsoussyyttelystä ja pysyä ystävällisenä ja kohteliaana. Sama juttu miehellesi: hän voi itse valita, haluaako tehdä äitinsä mieliksi vai juoda mieleisestään kupista. Sitten pitää vain kestää seuraukset.
Jäätelökin tehdään lämpimässä, mutta ei kukaan syö kolme tuntia pöydällä lojunutta jäätelöä.
Ja aina ei ole kyse siitä, että ruoka olisi pilaantunut pöydällä ollessaan. Mutta minäkin haluan jogurttini ja maitoni kylmänä, samoin voin sellaisena kun sen kuuluu olla, en pöydällä pehmenneenä.
Siksi ravintoloiden seisovissa pöydissä ja joko kuumat tai kylmät alustat/altaat niitä vaativille ruuille. Vai haluatko käyttää pehmentynyttä juustoa ja voita ja syödä hailakkaa lihaa?
Sanooko ap miehesi äidilleen mitää? Syökö miehesi niitä ruokia? Erityisesti omassa kotonani tekisin juuri noin, kun aiemmin on ehdotettu, eli heittäisin kaikki lämpimässä lojuneet tylysti roskiin. Omassa kotonani kun saan niin tehdä.
Mies teki kuppiasiassa äitinsä mieliksi, koska ei halunnut riitaa. Kyllä hän sanoi, että jaa, omassa kodissani en saa juoda siitä kupista, josta haluan. Itse kyllä aamuisin, jos anoppi on kattanut jotkin minikupit, käyn vaan hakemassa oman vakiokuppini. En kuitenkaan voi heittää pilaantuneita vaan pois, koska sitten meillä ei ole enää voita, maitoa eikä juustoa. Silloin on pakko syödä niitä nahistuneita ja laittaa ne takaisin jääkaappiin. En tiedä, miten saisin anopin tajuamaan, kun se ei oo onnistunut. Toki voisin anopin kylässä ollessa alkaa herätä itse kello 5 että pääsisin hallinnoimaan koko aamupalan, mutta helpompaa olisi, jos sais anopin tajuamaan, että tekee vain oman aamupalansa silloin kuudelta ja korjaa tarvikkeet pois. Mutta mutta, eipä oo tajunnut, ja koska asenne on just sama kuin noilla naulaan astumisella leuhkijoilla, niin ei tuu tajuamaan. Meillä muuten minä en saa edes Venäjällä vatsanväänteitä, mutta anopin poika on aina lomamatkat ripulilla.
ap
Minun -49 syntynyt äitini on samanlainen, on ollut aina. Niin kauan kun muistan on heillä ollut tapana tarpeeksisyötyään vaan jättää kaikki pöydälle ja siirtyä siitä ruokaunille sänkyyn tai sohvalle ja laittaa ruuat ja maidot pois vasta herättyään. Siellä siis seisovat tunteja pöydässä ja laitetaan sitten jääkaappiin. Aika jokeri on aina, löytyykö jääkaapista edes kylmää maitoa vai vasta äsken sinne siirrettyä lämmintä seissyttä. En juo tai syö niitä, jotka ovat seisseet näin, mutta aina ei voi tietää.
Ihanaa löytää kohtalotovereita! Me ollaan menossa huomenna anopille kylään ja jo etukäteen hirvittää, että mitähän siellä uskaltaisi syödä. Ihan tuttua on, että kermakakku on odottanut pöydässä aamusta asti, samoin kahvimaito. Se maito saattaa vielä olla jo valmiiksi vanhaa. Jääkaappiin jos erehtyy kurkistamaan, on siellä puolet ruoista homeessa.
Vessassa käyntiäkin yritän vältellä. Lavuaarin reuna on täyttä saippuapulloja, joissa on jämät pohjalla. Niiden alta lavuaari on ruskeassa töhnässä, koska anoppi ilmeisesti pyyhkii vain näkyvät osat. Myös vessan nurkka on täynnä epämääräisiä puteleita, kymmenittäin. Naulassa roikkuu aina sama musta pyyhe, epäselvää on vaihdetaanko sitä koskaan. Kuivaan kädet vaatteisiini.
Muutenkin anopilla on ongelmana armoton hamstraaminen. Huonekaluja on niin paljon, ettei vapaata lattiatilaa juuri ole. Kaikki hyllyt ja tasot ovat täynnä tavaraa. Vanhoja lehtiäkään ei viedä keräykseen, vaan kaikki säilötään pahvilaatikoihin ja pinotaan autotalliin. Auto on sitten aina pihalla, kun ei enää mahdu talliin.
Oon miettinyt, että onko anopilla joku mielenterveys- tai elänänhallintaongelma, vai onko tuo vain tyypillistä pula-ajan lapsille? Muuten anoppi on ihan mukava ja herttainen, vaatteet on siistit ja hajuttomat jne. Omat vanhempani on samaa ikäluokkaa ja siistejä, mutta heidän lapsuutensa ei varmaan ole ollut ihan niin köyhä kuin anopilla. Ehkä siksi voivat laittaa tavaraa myös kierrätykseen ja roskiin? En oikeasti tiedä, mutta anopin käytös häiritsee todella. Anoppi myös mielellään ottaisi lapsia hoitoon ja minusta olisi kiva, että lapsilla olisi läheiset välit isovanhempiin, mutta hirvittää tuo hygieniataso. Mikään hysteerinen mamma en ole, lapsi saa syödä lattialle pudonneen leivän ja maistella hiekkalaatikolla lapiota.
Joku ehdotti, että ottaisin mukaan omat jugurtit yms. Valitettavasti se ei auttaisi asiaan, sillä anoppi kattaisi nekin esille kello 6. Viime vierailulla kävi juuri niin, että mies ja anoppi olivat käyneet kaupassa ja mies oli halunnut ostaa minulle yllätykseksi jonkin herkkurahkan. No, se odotti mua pöydällä kun nousin. Meillä ollessaan anoppi kaivaa pöytään kaiken mahdollisen ihan oma-aloiiteisesti. Hän tykkää, että on paljon kaikkea tarjolla, vaikkei kukaan söisi niitä kaikkia. Esimerkiksi viimeksi oli nostanut meillä aamupalapöytään italiansalaatin. Kyse ei ole siitäkään, että olisi niin vähän ruokaa tarjolla, että pitää anoppiraukan väkisin keksiä syötävää. Viimeksi ennen vierailuaan kävimme ostamassa runsaat aamiaistarvikkeet, ja silti kaivettiin pöytään lämpenemään kaikki mahdollinen.
ap
Hei,
Nyt vaan sanotte topakasti yhdessä miehesi kanssa, että te haluatte laittaa itse aamupalaa herätessänne. Ette halua syödä lämpimässä seisoneita ruokia. Tämähän on aivan selvä asia. Ei kai kukaan normi ihminen haluaisi???? Eihän tässä voi olla mitään epäselvää. Aivan kumma mummeli, jos ei tajua!!!
Jos olisin sinä, ei anoppi tulisi enää kylään. Voi olla ettei pilaannu maidot ja jugurtit muutamassa tunnissa, mutta en minäkään niitä söisi lämpimänä. Maitokin menee lämpimäksi jo 30 minuutissa... hyi yök.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:20"]
Te, jotka vihjailitte nykyajan sairauksista: Olen itse hyvin terve kun noudatan omia tapojani. Anoppi taas on vähän väliä sairas samoin kuin poikansa, eli mieheni. Eikä se pilaantunut ruoka ketään karaise, vaan sairastuttaa. Lukekaapa vaikka Suomen nälkävuosista, mitä saa aikaan pilaantunut ruoka. Ruokamyrkytys päivässä pitää terveenä, niinkö?
ap
[/quote]
Ei jugurtti ole pilalla, vaikka se olisi 3 tuntia lämpimässä, tai kauemminkin. Ei edes graavilohi, jos se syödään heti eikä sitä lämmitetä moneen kertaan.
Lievää ylihysteerisyyttä tässä kyllä on, mutta voit sanoa anopillesi, että sinun mielestäsi jugurtti on parhaimman makuista mahdollisimman kylmänä. Jospa hän sitten jättäisi sinun annoksesi jääkaappiin.
Anopin graavilohet meni aamukattauksen jälkeen takaisin jääkaappiin ja uudelleen tarjolle illallisen aikaan (otettiin pöytään ennen kyin perunoita alettiin kuoria)
Nyt vissiin pitää koittaa tuota monen ehdottamaa suoraa puhetta vielä kerran, vaikka ei se oo aikaisemminkaan tehonnut. Muuten anoppi on jännä kyllä ylihygieeninen: valittaa mulle, kun en pese lapsen pyllyä joka vaipanvaihdon yhteydessä, enkä pese tuttia aina ennen kuin se annetaan vauvalle. Kerran se otti vauvan, kun mun silmä vältti, ja meni pesrmään sen pyllyn, "kun ei se äiti pese!" ei mitään vaikutusta sillä, kun olin aikaisemmin selittänyt, että lastenlääkärin neuvon mukaan pesen vain kakan jälkeen... huokaus.
Ei ole ap:llä mitään hysteriaa! Siis oikeastiko joku syö tunteja huoneen lämmössä olleita ruokia (lämmintä jugurttia, nahistuneita ja luultavasti jo vähän haiskahtavia graavilohen siivuja, kuivahtanutta kinkkuleikettä, lämmintä tuoremehua tai maitoa, haaleaa tai kitkerää kahvia ym???)
Siis tuohan on ruoan TUHLAUSTA eikä säästöä, kuten moni tässä on esittänyt. Mitä anoppi muka siinä säästää, että seisottaa ruokia tuntikausia pöydässä? Jääkaapin valoa?
Ja kyllä maitokin pilaantuu, jos purkkia seisotetaan lämpimässä monta tuntia päivässä - useamman kerran. Lämmenneet ruoat jäähtyvät kaapissa pitkään, luulisi että menee sähköäkin hukkaan.
Anoppi vaan käyttää omaa valtaansa; ap:na yrittäisin herätä ennen anoppia aamiaiselle.
Vaikka noissa ei myrkytysvaaraa olisikaan, en itse ainakaan tykkää syödä kylmäksi tarkoitettuja ruokia lämpimänä. Joku oivariinikin, muuttuuhan siinä koostumuskin lämmetessä, yök :(
#38, kiitos järkevästä kommentista! Mun mielestä kyseessä on myös vallankäyttö. Jos et herää silloin kun anoppi haluaa, niin saat nahistunutta ruokaa. Ja jos tekee sitä meillä kylässä niin sekin on vallankäyttöä, kun päättää, koska meillä syödään ja mitä syödään. Meillä ei oo niin paljon rahaa, että voitais heittää roskiin anopin pöydässä seisottamat ruuat, niinku joku ehdotti. Mutta ensi kerralla sanon tästä asiasta taas kerran, ja koitan saada oman keittiöni omaan valtaani, vaikka se varmaan vaatii kello 5 heräämisen :/
no voi kyllä säilyy, on sen verran suolaista!!!!!! eihän sitä jääkaappi-kylmänä leikkaa erkkikään..
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:26"]Sinuna minä vinkkaisin anopille, ettei tarvitse vaivautua aamupalan suhteen. Kerro hänelle, että sinä mielelläsi valmistat sen itse herättyäsi. Tietenkään se ei ole yhtä mukavaa kuin kävely valmiiseen pöytään ja valitus perästä päin.
[/quote]
Ei onnistu, anoppi haluaa laittaa kaiken valmiiksi. Saiskin mennä ja tehdä itse oman aamupalan! Tää kattaminen on samalla anopilta hyvä hallintakeino, ettei kukaan syö muulloin kun hän haluaa. Jos hän tulee meille, niin tekee tämän saman. Omassa kodissa en saa päättää, koska keitetään kahvit, koska anopilla on siitä näkemys. Hän alkoi kerran valittaa miehelleni meillä, kun tämä kävi vaihtamassa itselleen isomnan kahvikupin. Anopin mukaan on kivempaa, kun kaikki juovat samoista. Oli siis kattanut meillä valmiiksi. Näin sitten mies joutui omassa kodissaan viemään mieleisensä kupin pois, ja juomaan anopin valitsemasta!
[/quote]
Eli te olette molemmat jopa omassa kodissanne anopin määräysvallan alla. Siihen ei auta muu kuin selkärangan kasvattaminen. Kyllä aikuisten ihmisten on osattava edes omassa kodissaan päättää ja osoittaa, miten tehdään, ja joustot tehdään ystävällisestä pyynnöstä eikä siksi että joku vaan jyrää.