Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin hygieniakäsitykset (valitusta anopista!)

Vierailija
22.08.2014 |

Anoppini ei ymmärrä ruuan suhteen mitään hygieniasta tai kylmäketjusta. Kun anoppi rupeaa laittamaan ruokaa, on järjestys sellainen, että ensin katetaan pöytä, sitten nostetaan sillit, levitteet, juustot, majoneesipohjaiset kastikkeet yms lisukkeet pöytään, ja sitten aletaan kuoria perunoita. Lisukkeet ovat pöydässä reilun tunnin ennen kuin ruoka on valmista.

Aamulla anoppi herää klo 6. Hän kattaa aamupalan toisillekin, vaikka tietää, että muut heräävät 8-10 välillä. Kahvi on siinä vaiheessa seissyt pannussa useita tunteta, voit, juustot, jugurtit yms lämmenneet pöydässä tuntikaupalla. Itse pyrin tässä tilanteessa syömään vain pilaantumattomia ruokia. Jos juusto on vähän nahkea, sen vielä sietää, mutta 3h pöydässä olleet graavilohet vähän oksettaa.

Olen sanonut asiasta, kuulin olevani hysteerikko. Selvä. Anoppi on muuten alle 60-vuotias. Onko muilla vastaavaa henkilöä perhepiirissä, miten näistä ruuista selviää sairastumatta?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:03"]Anoppini ei ymmärrä ruuan suhteen mitään hygieniasta tai kylmäketjusta. Kun anoppi rupeaa laittamaan ruokaa, on järjestys sellainen, että ensin katetaan pöytä, sitten nostetaan sillit, levitteet, juustot, majoneesipohjaiset kastikkeet yms lisukkeet pöytään, ja sitten aletaan kuoria perunoita. Lisukkeet ovat pöydässä reilun tunnin ennen kuin ruoka on valmista.

Aamulla anoppi herää klo 6. Hän kattaa aamupalan toisillekin, vaikka tietää, että muut heräävät 8-10 välillä. Kahvi on siinä vaiheessa seissyt pannussa useita tunteta, voit, juustot, jugurtit yms lämmenneet pöydässä tuntikaupalla. Itse pyrin tässä tilanteessa syömään vain pilaantumattomia ruokia. Jos juusto on vähän nahkea, sen vielä sietää, mutta 3h pöydässä olleet graavilohet vähän oksettaa.

Olen sanonut asiasta, kuulin olevani hysteerikko. Selvä. Anoppi on muuten alle 60-vuotias. Onko muilla vastaavaa henkilöä perhepiirissä, miten näistä ruuista selviää sairastumatta?

[/quote]

Taas tämä sama viesti, johan tässä tovi ed.kerrasta vierähtikin

Vierailija
42/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en oo kyllä koskaan aikaisemmin kirjoittanut tästä, senkin sherlokki. Ootko jonkun anoppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"]

No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä. 

[/quote]

Esimerkiksi botulismiin voi sairastua ja kuolla syötyään saastuneita ruoka-aineita/ruokia, joiden saastumista ei ole voinut aistinvaraisesti todeta. Mielestäni jokaisen kannattaa ITSE miettiä, mitä kenenkin pöydästä syö. Vanhemmat vastaavat tietenkin lapsistaan.

Vierailija
44/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:16"]Vastaan omaan kysymykseeni, viime kerralla selvisin niin, että en syönyt jugurttia enkä rahkaa, ja anoppi loukkaantui ja yritti niitä tuputtaa jatkuvasti. Olisin mielelläni syönyt jugurttia, jos sitä ei olisi kaadettu lasiin kello 6, vaan olisin saanut itse ottaa sen jääkaapista silloin kello 9, kun heräsin. Mutta kuten jo mainitsin, olen sanonut tästä anopille, mutta hän ivasi vain minua hysteeriseksi. Siispä jätän vaan syömättä, mutta mitenköhän suojelen lastani noilta ruuilta sitten, kun se alkaa syödä oikeita ruokia?

ap

[/quote]

sano, että pidät jugurtista ja lohesta kylmänä....

Vierailija
45/83 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustonhan pitää olla vähän pehmeää, ei mitään jääkaappikivikovaa. Maku tulee paremmin esiin.

Vierailija
46/83 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noissa lämpimässä seisovissa sapuskoissa on todella suuri ruokamyrkytyksen riski, varsin kalassa! Ja ei, esim. listeriaan ei voi "siedättää" itseään.

Ihan sama mitä itse kukin syö mutta raivostuttavaa syöttää pilaantunutta ruokaa muille. Itselläni on melko huono vastutuskyky ja joudun noudattamaan vakavan perussairauden vuoksi aika hyvää hygieniaa. Silti saan usein ripulin- luultavasti koska joku urpo teräsvatsa ei ole pessyt vessan jälkeen käsiään tai viitsinyt pestä salaattia.

Vierailija
47/83 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikeasti tosi ihana anoppi, mut kyllä teki vähän pahaa kun huomasin roskiksesta että oli kuorinut vihreää perunaa perunamuussiin. Varsinkin kun sitä ruokaa söivät pienet lapset ja itsekin taisin olla silloin raskaana. Ei tuossa kyllä oikein voi olla sanomatta...

Vierailija
48/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos laittaisitte kolmelta yöllä anopille valmiiksi pöydälle sen verran aamiaista kun hän syö ja ystävällisen lapun jossa sanotte että kun satuitte olemaan hereillä niin laitoitte hänelle kaiken valmiiksi, mutta teette itse oman aamiaisenne klo 9. Sitten hän saa syödä niitä kolme tuntia seisoneita ruokia ja teillä on jääkaapissa jemmassa itsellenne omat aamiaiset. Jos hän tämänkin jälkeen laittaa teille kuudelta valmiiksi teidän aamiaisenne, niin sitten ette kutsu enää häntä kylään.

Vierailija
49/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:22"]No mun mielestä sä oot ap vähän hysteerinen. Jopa graavilohi selviää pöydällä 3 tuntia, juustoista ja maitotuotteista puhumattakaan. Ennen ei ihmisillä ollut jääkaappeja ollenkaan ja hengissä ollaan selvitty. Vatsaa on hyvä karaista. Aistinvarainen toteaminen riittää: jos tuote ei haise eikä maistu pilaantumeelta, sitä voi syödä. 
[/quote]
Huoneenlämpö oli ennen alhaisempi

Vierailija
50/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, joku oli näköjään nostanut keskusteluni. Voisinpa siis kertoa uusimmat käänteet. Viime kerran jälkeen anoppi ei ole ollut meillä vaan me hänen luonaan pari kertaa. Jouluna oli moneen otteeseen lämmitetyt laatikot monena päivänä pöydässä, oltuaan ensin tuntikaupalla tarjolla. Samoin tietty ne graavilohet ja muut. Itse söin toisena päivänä ovelana vauvalle tekemääni ruokaa, kun sitä tuli vahingossa laitettua liikaa (silmäniskuhymiö) ja anoppi heti siihen: ai eikö miniälle kelpaa ruoka!? että sellaista. Tpisena päivänä anoppi oli kutsunut syömään ja sopinut miehen kanssa, että mies ilmoittaa, koska tullaan. Sitten anoppi soittaa: ruoka on pöydässä, tervetuloa! ja me ei päästy lähtemään kuitenkaan vielä pariin tuntiin. Juuri tämän takia, tämän välttääksemme oltiin sovittu että ilmoitetaan, koska tullaan. Niin ei, anoppi soittaa täysin randomisti: ruoka on KATETTU. Ja se ruoka oli tietenkin kalaa... En ymmärrä, aivan silkkaa vallanläyttöä. Mikä siinä olisi vaikeaa jos napsauttaisi sen perunakattilan päälle siinä vaiheessa vasta, kun tulee se soitto, että olemme siellä puolen tunnin päästä. Eli anoppi ei ole muuttunut miksikään.

Vierailija
51/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista yövierailuista anopin luon... Luulen , että anoppia ärsyttää se, että toiset nukkuvat kamalan pitkään. Ja siksi myös mielenosoituksellisesti kattaa kaikille aamupalan aikaisin. Toki muutenkin outoja nuo hänen tapansa, mutta luulen, että vit...lee tuolla lailla pitkään nukkujille myös.

Vierailija
52/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko kertoa oma kokemukseni tähän väliin- anoppi oli yhtenä juhlapyhänä sulattanut mätiä pakastimesta, ja pitänyt sitä 3 (!) vrk sulaneena kylmäkellarissa, jonka lämpötila oli siinä +8 ja +10 välillä. Oli ihan tosissaan sitten laittamassa tätä mätiä pöytään tarjolle, "on ehtinyt ainakin hyvin sulaa". Meitä oli ruokailemassa appivanhempien ja itseni sekä mieheni lisäksi myös mun vanhemmat, joista toisella pysyvä immuunijärjestelmää heikentävä lääkitys. En kertakaikkiaan voinut antaa kenenkään syödä sitä mätiä, vaikka anoppi kuinka loukkaantui- mäti oli vielä siianmätiä ja sitä oli reilu määrä, eli ei mikään ihan edullisin setti. Ratkaisin asian niin, että puolipakotin miehen sanomaan anopille asian, ja siinä sitten anoppi itkua vääntäen suostui ottamaan mädin pois ruokapöydästä. Jälkikäteen kuulin, että anoppi oli sitten uudelleenpakastanut tämän 3vrk sulana lilluneen mädin, ja olivat appiukon kanssa seuraavina kuukausina hiljalleen syöneet sen pakastimesta pois. Kumpikaan ei onneksi sairastunut, ja totesin että tuohon heidään omaan tohelointiinsa en edes enää yritä puuttua, mutta oman perheen ja vanhemmat kyllä halusin pitää terveenä. Ugh.

Vierailija
53/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeisen kirjoittaja lisää myös tähän vielä kivana pikku yksityiskohtana, että anoppi ja appi eivät pese kumpikaan käsiään vessassakäynnin jälkeen, koska vettä kuluu. Tämä on ihan tolkuttoman sietämätöntä- saattavat olla meillä kyläilemässä monta päivää, ja kuuntelen päivä toisensa jälkeen kun toiletti vedetään vessassa, ja poistutaan kylppäristä edes koskematta vesihanaan. Onneksi tämä on myös mieheni mielestä ääreiskuvottavaa, joten hän on ryhtynyt esittelemään appivanhemmillle suurieleisesti kylppärissä "uutta hienoa käsisaippuaa joka on ostettu ihan teitä varten", aina kun appivanhemmat saapuvat meille. Toimii vaihtelevasti :D Meillä on kaikki seinät, ovet, keittiön kaappien pinnat jne. valkoisia, joten parin päivän vierailun jälkeen on TOSI kuvottavaa huomata, että likaisia ja rasvaisia sormenjälkiä rupeaa löytymään sieltä sun täältä. Vierailujen jälkeen tekee aina mieli tehdä suursiivous... Ja meillä on sentään kotona koiria, joten en todellakaan ole tottunut/edellytä mitään älytöntä ylihygieniaa, mutta tuo on kertakaikkisen kuvottavaa. Olen puhunut :D

Vierailija
54/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa anoppi saattaa sulattaa ja pakastaa raa'an lihaklöntin useita kertoja jos ei kerralla tule käytettyä.... Jostain kumman syystä usein ripuli anopilla vierailun jälkeen.

Vierailija
55/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä, en muista, kerroinko täällä aiemmin, että anoppi haukkui mua raskausaikana hysteeriseksi, kun noudatin niitä ihan perus neuvolasta kerrottuja ruokarajoituksia. Mainosti, kuinka itse aikanaan piti vaan huolen että ei juo alkoholia ja ihan hyvin meni. Alkoi sitten vielä vittuilla kysellen multa aina joka ruoka-aineen kohdalla: Saatko syödä leipää? Saatkohan syödä tätä banaania?

Hrrr, hyi että mikä eukko :(

Vierailija
56/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä nousin kuudelta ja tekisin (anopille) aamiaisen ja sitä mukaan muille miten heräilevät. Ja tietysti olisin ostanut ennen vierailulle tuloa runsaat aamiais- ja lounastarpeet. Oma esimerkki kun on paras myös anopille.

Vierailija
57/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos anoppisi mielstäsi loukkaa siua tahallaan, niin miksi välität siitä loukkaantuuko hän sinun syömisistäsi? Tuo on yleinen ongelma monella näinä päivinä. Ihmiset ovat nykyään paljon enemmän tietoisia elintarvikekkeista ja niide säilyttämisestä. Ennen ei ollut sellaista sanaa edes kuin kylmäketju.. Ei vanhempi väki tahallaan ole hankala, he eivät vain ymmärrä sitä että tavat on toiset. He katsovat tilannetta oman kokemuksensa perusteella: Aina näin on tehty ja kukaan ei ole sairastanut. Kerran oma anoppini kysyi minulta, miksi nykyään ei saa syödä juustoja ja kalaa kun on raskaana? Kerroin rauhallisesti ja perusteellisesti, että kalaa saa kyllä syödä ja juustojakin, mutta pastöroimattomia kannattaa välttää tietyst syystä ja tyhjiöpakattua kalaa toisesta. Kerroin että tyhjiöpakattuja kaloja ei ennen edes ollut, kuten myös ei erikoisjuustoja ja niin edelleen. Anoppi kuunteli kaiken kiinnostuneena ja kiitti siitä että jaksoin selittää. Nyt hänkin tietää asian. Samoin sinä voisit kertoa anopillesi ihan rauhallisesti ja perusteellisesti ruokien säilytyksestä ja sanoa, että asioihin suhtaudutaan toisin nykyään, ja että tykkäät hänen ruoistaan ja söisit niitä mielelläsi. Voisit vaikka pyytää, että jos hän sinua varten voisi vaikka pitää kalat jääkaapissa ja sinä voit vaikka auttaa kattamaan pöytää.

Vierailija
58/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:26"]

Ap vielä, en muista, kerroinko täällä aiemmin, että anoppi haukkui mua raskausaikana hysteeriseksi, kun noudatin niitä ihan perus neuvolasta kerrottuja ruokarajoituksia. Mainosti, kuinka itse aikanaan piti vaan huolen että ei juo alkoholia ja ihan hyvin meni. Alkoi sitten vielä vittuilla kysellen multa aina joka ruoka-aineen kohdalla: Saatko syödä leipää? Saatkohan syödä tätä banaania? Hrrr, hyi että mikä eukko :(

[/quote]

Mistä noita anoppeja löytyy.. Eikö sun mies kommentoi tuota mitenkään?

Vierailija
59/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaako anoppi kaiken jääkaapissa olevan jogurtin esille? Ellei, niin hakisin itse pokkana uuden jogurtin jääkaapista ja jättäisin lämpimät syömättä. Ilman mitään selityksiä. Jos joku vahtaisi mun syömisiä, niin söisn vaan vastaamatta mitään.

Vierailija
60/83 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tätä tää on nykyään.. Itse uimme saastuneissa järvissä, lapset syövät mutaa ja hiekkaa, ei pese todellakaan käsiään joka kerta ulkoilun jälkeen saati vessassa käynnin jälkeen (minä en ikinä ulkoilun jälkeen ellei ole sellaista että sen tunnen käsissäni). Meillä kesäisin kävellään paljainvarpain myös lapset joista vanhimmainen astui tänä kesänä 5 kertaa naulan päälle... Lapset saattavat (kuten mieskin) hyvinkin syödä vuorokauden pöydällä seissyttä ruokaa esim. perunamuusin jämiä jne.. yksikään lapsista ei ole ollut koskaan vatsataudissa (oksennus, ripuli) tai missään muussakaan. vanhin 11 v. kuumessa joku meistä joka toinen vuosi. Mutta tietty, joku on sitä mieltä, että vessapöntö vesi ei ole juotavaa.."

Tuo on ihan jokapäivästä esim. 50 km Suomen rajasta Karjalassa. Eikä siellä ihmiset sairastele tai ole mitään allergioita. Vanhoja ja "terveitä" ihmisiä näkee tosi paljon.

Karjalassa vieraanvaraisuuteen kuuluu pitääkin ruokia pöydällä tunti tolkulla ja ilman kylmälaitteita ruuat pidetään esillä monissa ruokapaikoissa ja ravintoloissa koko päivän, ilman että kukaan miettisi, onko ne pilaantuneet tai ei.

Ruuan säilytystilat perheissä on todella vähäiset, eikä kauppojen kylmälaitteista ole kehumista.

Eikä Karjala ole ainoa, vaan vastaava käytäntö on monessa muussa maassa, missä on alhaisempi elintaso, mutta jostakin syystä, sieltä puuttuvat myös elintason mukana tuomat sairaudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän