Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Kommentit (319)
Raskautuminen on monen asian seikka mihin vaikuttaa ikä, elämäntavat, sairaudet, geneettinen yhteensopivuus jne jne
Saat selville yrittämällä
Geeneistä se kai on paljolti kiinni. Tulin raskaaksi 30-vuotiaana ilman, että mies edes laukesi sisälle. Muutkin lapset saaneet alkunsa helposti. Mun elämäntavat ovat keskitasoa. Suvussani kaikki tietääkseni sikiävät helposti ja lapsia on riittänyt. Yksi sukulainen on nyt yli 50v ja raskaana.
Varmaan todella yksilöllistä. Itse tulin suunnittelematta raskaaksi 35-vuotiaana ihan yhdestä ehkäisyn pettämisestä. Lapsesta tuli kyllä äkkiä toivottu ja on nyt pahnanpohjimmaisena silmäteräni :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä odotetaan kolmatta ja ikäähän on 43 vuotta! Että nyt vaan peitto heilumaan ap. Monella ei ole ensimmäistäkään lasta 33 vuotiaana!!!!!!! Et siis ole myöhässä ollenkaan!
Joillekkin on myöhäistä, joillekki ei et voi yleistää. Kaverini yrittänyt lasta 19 vuotiaasta 30 vuotiaaksi saamatta. Itse aloitin yrittämisen 25 vuotiaana, ja lapsen sain 33 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkympin rajapyykki häämöttää
Naiset ovat hedelmällisimmillään alle 30-vuotiaina. Ensisynnyttäjien keski-ikä hipoo jo tätä, mikä on johtanut syntyvyyden alenemiseen jo kahtena peräkkäisenä vuotena. Viime vuonna lapsia syntyi Suomessa hieman alle 60 000. Laskua edellisvuoteen on viitisen sataa.
- Se on huolestuttava piirre. Kyllä siinä väistämättä käy niin, että moni kokee, että lapsiluku jäi pienemmäksi, kuin olisi alun perin halunnut. Hedelmöityshoidotkaan eivät onnistu iän karttuessa yhtä hyvin kuin nuoremmilla, kertoo Turun yliopistollisen keskussairaalan erikoislääkäri Varpu Jokimaa.
Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut 2000-luvun alusta noin vuodella. Hedelmöityshoitojen määrä on puolestaan kasvanut viime vuosina sadoilla vuotta kohti. Vuonna 2011 Suomessa tehtiin 14 900 hedelmöityshoitoa, mikä on 10 prosenttia enemmän vuoteen 2009 verrattuna.
Varmasti on lisääntynyt, mutta johtuuko se vanhemmista naisista vai miesten siitiöiden määrän romahtamisesta?
Huvittavia kommentteja, että nuoret äidit tekevät lapsensa vain "satunnaisten baaripokien kanssa". Ihan kuin vakaa parisuhde ja hyvä taloudellinen tilanne eivät mitenkään voisi olla mahdollisia alle kolmekymppisellä - tai omassa tapauksessani jopa alle 25-vuotiaalla.
Entäs ne tarinat, joissa kolmevitoset tuoreet pariskunnat tekevät pikakihlat ja heti raskaaksi, koska biologinen kello jo tikittää...
Sain esikoisen 25-vuotiaana 5 kk yrittämisen jälkeen ilman sen suurempia vinkeitä.
Tokasta lapsesta alettiin haaveilla kun olin 34-v ja olin syönyt minipillereitä esikoisen syntymästä asti. Pillereiden lopettamisen jälkeen kierto ei palautunut parissa kk normaaliksi, oli todella lyhyt (19-22 päivää) ja hain sitten terolutkuurin jotta saisi kiertoa vähän pidennettyä. Tokasta terolutkierrosta tärppäsi, olisimmeko siis yrittäneet kuopusta ehkä 4 kk yhteensä.
35v. Käytin kondomia kierukan lisäksi. Kondomi petti. Kerran. Sieltähän se Unelma Sirpa Leena sitten 9kk päästä putkahti.
Mä en tajua tätä ikämeuhkaamista. Kaikki varmasti tietää realiteetit mutta miksi pitäisi hankkia se lapsi 20-vuotiaana jos ei koe olevansa valmis tai elämäntilanne/parisuhdetilanne ei sitä salli?
Vastaus on Ei. On varmaan aika yksilöllistä kenellä hedelmällisyys laskee jo 30 vuotiaasta eteenpäin ja toisilla vasta 40 vuotiaasta eteenpäin. Ja sitten mieskin vaikuttaa tosi paljon vaikka ainabpuhutaan naisen hedelmällisyydestä. Myös miehen hedelmällisyys laskee vähitellen jo ennen 40 ikävuotta, tosin ei yhtä rajusti kun naisilla. Ja sitten on elämäntavoista johtuvaa heikompaa hedelmällisyyttä. Lisäksi miehellä voi olla syystä tai toisesta huonosti liikkuvia siittiöitä ja vaikka naisella olisi kaikki ok, niin ei sitten aina onnistu. Jos on sellainen pari että kummallakin on joku hedelmällisyyttä heikentävä tekijä niin kyllähän se raskaus aika epätodennäköinen voi olla.
Itse tulin raskaaksi salamana 36 vuotiaana. Se oli shokki sillä olin uskonut niihin juttuihin että naisen hedelmällisyys on niin huono jo 35 v. eteenpäin. No ei ollut! Jälkeenpäin olen lukenut että valtaosa aborteista tehdään Suomessa keski-ikäsille naisille jotka ovat pitkässä liitossa olleet saman miehen kanssa. Eli luullaan että ei tässä enää raskauduta, ollaan jo niin vanhojakin.. eikä olla enää ehkäisyn kanssa tarkkoja.
meikki kirjoitti:
Itse tulin raskaaksi salamana 36 vuotiaana. Se oli shokki sillä olin uskonut niihin juttuihin että naisen hedelmällisyys on niin huono jo 35 v. eteenpäin. No ei ollut! Jälkeenpäin olen lukenut että valtaosa aborteista tehdään Suomessa keski-ikäsille naisille jotka ovat pitkässä liitossa olleet saman miehen kanssa. Eli luullaan että ei tässä enää raskauduta, ollaan jo niin vanhojakin.. eikä olla enää ehkäisyn kanssa tarkkoja.
Itsellä paljon esimerkkejä miten nelikymppisenä saadaan vahinkolapsia. Aborteista ei tietenkään toisille puhuta. Aloitus taisi olla useamman vuoden takaa, mutta tänä vuonna Suomen media on erityisen kunnostautunut luomaan pelkoa kolmekymppisten vaikeuksista tulla raskaaksi. Useammin heillä ongelmia olisi ollut jo silloin kaksikymppisenä, vaikka kuinka hedelmällisyys laskee iän mukana.
Vierailija kirjoitti:
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Toisille on ja toisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin harvalla loppuu hedelmällisyys alle 35-vuotiaana, tosin saattaa vaikeutua, muttei mitenkään välttämättä. 35-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea rajummin, toiset eivät enää silloin saa lapsia, mutta suurin osa onnistuu vielä silloinkin. Hedelmällisyys loppuu keskimäärin 10 vuotta ennen vaihdevuosia, mutta kukaan ei voi ennustaa koska vaihdevuodet kenelläkin alkavat. Vähän osviittaa antaa oma äiti/mummo eli perinnöllisyys ja se aikaistaa vaihdevuosia, jos tupakoi.
No ei se hedelmällisyys sentää LOPU 10 vuotta ennen vaihdevuosia, vaan alkaa tuolloin jyrkästi laskea.
Kertalaakista yhdenyön jutun kanssa 34-vuotiaana, naps.
Vierailija kirjoitti:
miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.
Miksi nro 7 olet uhrannut nuoruutesi hankkimalla lapsia heti päälle parikymppisenä? Halusitko tarkoituksella olla noin ahdasmielinen kertomalla mielipiteesi siitä, kuinka lapset tulisi hankkia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, koska se on ainoa oikea ratkaisu? En voisi kuvitellakaan, että toisin itse näin yksialaista mielipidettä esille nykypäivänä.
Ennen esikoista sain kaksi keskenmenoa joiden jälkeen kului 1,5v ennen kuin esikoinen sai alkunsa. Keskimmäinen lapsi tuli aika äkkiä siitä kun sovittiin alkaa yrittämään toista. Kolmas päätti tulla ihan yllättäen ja kutsumatta. :D olen 31v. Tuntuu, että se vauvan alkuun saanti tulee vaan joka raskauden jälkeen helpommaksi.
Ei ole, kertapanostus riitti plussaan.
Eka sai alkunsa 30-vuotiaana 4 kk yrittämisen jälkeen, toka 35-vuotiaana toisesta yrityskierrosta. En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, en tiedä onko sillä merkitystä.
Yksilöllistä lienee. Tulin heti ensimmäisestä yrityksestä raskaaksi 32- ja 35-vuotiaana. Nyt olen 53 ja edelleen kuukautiset yhtä säännöllisinä kuin ennenkin. Eli varmaan tuo vaihdevuosien alkamisikä vaikuttaa myös asiaan.
Täällä odotetaan kolmatta ja ikäähän on 43 vuotta! Että nyt vaan peitto heilumaan ap. Monella ei ole ensimmäistäkään lasta 33 vuotiaana!!!!!!! Et siis ole myöhässä ollenkaan!