Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Kommentit (319)
Muutama kuukausi meni 32-vuotiaana. Minkäs sille voi ettei aiemmin ollut tavannut ketään sopivaa ja hommaan halukasta kumppania. Turhaan te naisia syyllistätte.
Täällä tärppäsi heti <3. Tulin siis heti raskaaksi, kun päätettiin että nro 7 saa tulla jos on tullakseen. Ikää mulla 31. :) itsellä terveelliset elämän tavat ja laadukkaat lisäravinteet käytössä. Olen kyllä aina tullut helposti raskaaksi..
Hedelmällisyys tutkitusti laskee kaikilla naisilla 30-ikävuoden jälkeen. Tutkittu juttu.
Terveellä naisella on korkea hedelmällisyys 20-vuotiaasta aina 35 vuotiaaksi asti. Sen jälkeen hedelmällisyys laskee nopeasti vuosi vuodelta. Ensimmäisen lapsen kohdalla on aina vaikeampaa tulla raskaaksi. Lapsettomien naisten kohdalla hedelmällisyys on korkeimmillaan 30-vuotiaana ja laskee sitten nopeasti. Kun kyse on toisesta tai kolmannesta lapsesta, nainen tulee keskimäärin aika helposti raskaaksi aina 35-vuotiaaksi asti. Sitten mahdollisuus pienenee, joskin vähemmän jyrkästi kuin lapsettomalla naisella.
Mielestäni naisten pitäisi muutenkin hieman miettiä näitä asioita ennen kuin alkaa ihmettelemään miksi ei lasta kuulu. Tässäpä syy...
Minä ja mieheni hankimme lapsen vasta 35-vuotiaina sen jälkeen kun oli tutkinnot kunnossa, kunnon työpaikka, oma iso asunto yms. valmiina. Ei tullut mieleenkään, että voisi olla ongelmia raskauden kanssa. Jätettyäni e-pillerit, pidin parin kuukauden "varoajan" elimistön puhdistamiseksi. Hei ensimmäisellä yrityskerralla tärppäsi. Se on kuulemma harvinaista. No lapsenteko ei ole ollut minulle pakkomielle, ehkäpä siksi. No tyttäremme on ihana, joten en häntä mistään hinnasta pois antaisi. En kuitenkaan olisi halunnut suurperhettä. Itselläni on kolme nuorempaa veljeä, joten poikalasta en olisi edes halunnut.
Koska jotkut meistä naisista eivät halua elää miestensä siivellä kotiäiteinä, tippua kelkasta ja koettaa pärjätä lähikaupan kassalla 800e/kkpalkalla ilman koulutusta. Asua koko elämäänsä samassa pikkulähiössä, harrastaa harvoina vapaailtoinaan zumbaa jossa tapaa ne muut onnettomat raukat, jotka eivät ole päässeet sataa kilometriä kauemmaksi kotoaan laajentamaan maailmankatsomustaan, elää lastensa kautta, odottaa että pääsevät täysi-ikäisiksi, huomata että sen autokorjaaja-ukon kanssa ei olekaan enää mitään yhteistä, erota, myydä omakotitalo, perunamaa, volvo ja koira, muuttaa kämäiseen yksiöön ja sinnitellä minipalkalla eläköitymiseen saakka, jolloin huomaa että rahaa jää vielä vähemmän käteen, masentua, katkeroitua ja kuolla pois? :D
37- vuotiaana tulin ekasta mahdollisesta kierrosta raskaaksi ja kaikki sujui hyvin raskaudessa. Sitä ennen hormonikierukka käytössä yli 10 vuotta, eikä kuukautisia ollenkaan.
stereotypia kirjoitti:
Koska jotkut meistä naisista eivät halua elää miestensä siivellä kotiäiteinä, tippua kelkasta ja koettaa pärjätä lähikaupan kassalla 800e/kkpalkalla ilman koulutusta. Asua koko elämäänsä samassa pikkulähiössä, harrastaa harvoina vapaailtoinaan zumbaa jossa tapaa ne muut onnettomat raukat, jotka eivät ole päässeet sataa kilometriä kauemmaksi kotoaan laajentamaan maailmankatsomustaan, elää lastensa kautta, odottaa että pääsevät täysi-ikäisiksi, huomata että sen autokorjaaja-ukon kanssa ei olekaan enää mitään yhteistä, erota, myydä omakotitalo, perunamaa, volvo ja koira, muuttaa kämäiseen yksiöön ja sinnitellä minipalkalla eläköitymiseen saakka, jolloin huomaa että rahaa jää vielä vähemmän käteen, masentua, katkeroitua ja kuolla pois? :D
Sitten on niitä naisia jotka hommaavat sen korkeakoulututkinnon ja kolme-neljä lasta. Ihan asenteesta kiinni haluaako jäädä kotiäidiksi. On kotiäitejä kuten Sirpa Selänne ja sitten akateemikkoja kuten Pirjo Mäkelä. Ihmiset sattumoisin priorisoivat elämänsä eritavoin. Jotkut haluaa olla tutkinnon suorittaneita varakkaita 40+ mammoja. Itseä kylläkin ällöttää 35+ mammat jotka työntelee lastenvaunuja kylillä. Nehän on ihan mummoja sitten kun edes ensimmäinen lapsikaan on päässyt edes ripiltä!
Emsimmäisestä kierrosta raskaaksi 38v. Nyt 40+ ja toista ollaan yritetty jo puoli vuotta. Ylipaino ( ja ikä) hidastanee tällä kertaa
Ennen raskauden yrittämistä on hyvä tsekata ruokavalio. Monet naiset saavat liian vähän foolihappoa, rautaa, seleeniä ja jodia. Kasvissyöjillä usein puute myös B12 vitamiinista, jos ei ole purkista syönyt. Talvikaudella suositellaan syömään D-vitamiinia.
Puutostilat saattavat kokonaan estää raskaaksi tulemisen ja lisäävät keskenmenojen ja kehityshäiriöiden mahdollisuutta. Pahan puutostilan korjaamiseen saattaa mennä kuukausia. Erityisesti rauta-arvot nousevat erittäin hitaasti ja runsaat kuukautiset kuluttavat silti rautaa nopeasti.
Ensisynnyttäjien keski-ikä on 29,1 v. Joten 30+ ei ole mikään VANHA, sehän voi olla vaikka 31 v mikä ei juuri poikkea tuosta keski-iästä.
Mun mielestä eka lapsi tulisi tehdä alta 30v. Tää yhteiskunta on siinä mielessä aivan perseestä, koska nuoria äitejä katsotaan nenänvartta pitkin. 30+ ensisynnyttäjät kuvittelevat ikänsä puolesta olevansa nuoriin äiteihin nähden parempia ja "kypsempiä". Suomi muutenkin on täysin lapsivastainen maa vaikka olemmekin koulutukseen nähden monta muuta maata parempia. Hyvä esimerkki lähimmäisen rakkaudesta on tämä juuri tapahtunut äidin hukkuminen Vantaalla. Oma napa ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Ensisynnyttäjien keski-ikä on 29,1 v. Joten 30+ ei ole mikään VANHA, sehän voi olla vaikka 31 v mikä ei juuri poikkea tuosta keski-iästä.
Se just nimenomaan on VANHA. Se et jotain yleisesti tehdään, ei tarkoita sitä että sunkin pitää tehdä. Hohhoijjaa.
Ei henk koht kokemusta, mutta kiinnostaa muuten vain: Niiden osalta jotka on vastanneet kyllä: onko tämä ongelma tullut vasta 30+ -vuotiaana, vai oletteko koittaneet hankkia lasta jo alle 30-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, että nainen on hedelmällisillään jossain tyyliin 17-vuotiaana. En jaksa etsiä lähdettä ja varmistaa, mutta voinet uskoa että se on alle 20 v. Siitä 20-30 v useimmat naiset pysyy suhteellisen samalla tasolla hedelmällisyydessään, vaikka se pikkuhiljaa laskisikin. Yli 30 v alkaa jo vaikuttaa selvästi, eli hedelmällisyys laskee. Yli 40 v synnyttäjillä esim Downin syndrooma on lapsilla huomattavasti nuorempia synnyttäjiä yleisempi.
En ole asiantuntija, mutta muuten vain kiinnostunut perinnöllisyystieteistä ja luen niistä uutisia mielelläni. Oli miten oli, biologisesti nuori äiti on hyvä - sosiopsykologisesti voi olla muuta.
eka lapsi 42-vuotiaana. Sen kummemmin yrittämättä. Raskaus, synnytys ja kaikki meni todella hyvin. Tuloksena ihana lapsi minun elämääni sopivana aikana.
Meillä esikoinen antoi odottaa itseään 4 vuotta! Toinen lapsi syntyi 2 keskenmenon jälkeen muutaman kuukauden yrittämisellä ja kolmas lapsi jälleen kahden keskenmenon jälkeen nopeasti. Olin esikoisen yrittämisen alkaessa 24, ja hän syntyi, kun olin 28. Nuorimmainen syntyi, kun olin 38. Minulla on siis elimistössä tod.näk. sellainen tekijä, joka saa hylkimään raskautta (neljännen keskenmenon jälkeenkään ei löydetty syytä, mistä johtuu).
82% 35-39v naisista, jotka yrittävät raskautua onnistuvat siinä vuoden sisällä
Minä sain ensimmäisen lapseni 17vuotiaana ja nuorimman 33vuotiaana. Ja elän ja voin hyvin sekä lapsista tullut normaaleja. Kaikella on aikansa.
Voidaan tarvittaessa tulla joukolla panemaan niin eiköhän jonkun kaverin siittiö nappaa.
39 vuotias ja käytännössä heti raskaaksi, kun päätettiin alkaa yrittämään. Ensimmäinn kyseessä.