Mikä on hätäruokasi kun on kiire, eikä jaksa? Respetejä, kiitos. Ja muutakin kuin makaronimättö.
Minulla on kaksi:
MAKARONIMÄTTÖ:
Jauhelihaa, nauta 400 g
Makaronia 1 pussi
Paprikajauhetta
Grillimaustetta
- paista jauheliha ja keitä makaronit, sekoita keskenään ja lisää mausteet maun mukaan
Tekoaika: 10 min
Hinta: 4,50
Ruokkii: kolme urheilevaa teinipoikaa
KALAKEITTO
Pussillinen uusia perunoita 2 kg
Paketti pakasteseiti 400 g
Voita
Suolaa
Valkopippuria
Tilliä
- keitä perunoita 10 min, lisää jäinen kala perunoiden joukkoon, sekoita kala hiljalleen perunoiden sekaan, anna kiehua 5 min, lisää voita 100 g ja mausta maun mukaan
Tekoaika: 20 min
Hinta: 5 euroa
Ruokkii: kolme urheilevaa teinipoikaa
Kommentit (738)
Paketti makkaraa, n. 500 g ja pari tölkkiä olutta, kyllä sillä päivän jaksaa.
Nuudeleita ja paistettua kananmunaa
Pekonia paloina + vihreitä papuja. Pannulla tovi ja päälle mustapippuria.
tai
Kikherneitä, pekoni paloina, punasipulia silputtuna. Pannulla tovi ja sekaan Sambal oelekia ja vähän garam masalaa.
tai
Uunimunakas/joku smoothie/keitettyjä munia/raejuustopurkki/purkki tonnikalaa/mitä näitä nyt on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleita muutama desi lautaselle, sokeria ja maitoa sen verran, että kaikki ei enää imeydy hiutaleisiin. Sekoitetaan. Ei mikroa tai muutakaan lämmitystä. Itsellä menee usein vaikka aamupalana, energiaa paljon, kuituja myös, edullista, eikä heti tule nälkä.
Mun mies harrastaa myös tota sotkua😄
Minä myös - oppinut äidiltä tämän jo pienenä. Halpaa ainakin!
Kaurahiutaleet voi myös sekoittaa jogurttiin maidon sijasta, ja hunajanokare päälle (jos on maustamatonta jogurttia).
Itse harrastan tätä ihan vaan koska se on niin jumalattoman hyvää! Ja mukavasti halpaakin herkkua:
- Pirkan kaurahiutaleita 1 kg sellainen vihreä paketti, maksaa vähän toista euroa
- Pirkan mango-appelsiini-avokado jugurttipurkki 400g maksaa noin 90 senttiä
Monesti vedän tuota iltapalaksi, tuosta jugurttipurkista tulee 3-4 annosta ja kilon kaurahiutalepaketista tietty lukemattomat määrät.
Kalaburgerit: mieleisesi sämpylä tai vaikka ruispuikulakin, paistetut kalapuikot väliin, majoneesia, muita lisukkeita kuten salaattia, sipulia, tomaattia, etikkakurkkua, on hyvä ja halpa…
Pestopasta. Keitän (pesto)pastan ja sotken valmiin pestokastikkeen sekaan. Välillä lisään sekaan fetaa tai parmesania. Sitten on tietty ihan kalapuikot ja ranskalaiset uunissa.
Myös valmiit wok-vihannekset ja broileri toimii ja ateriapusseista kanarisotto on hyvää (paistaa broileria, vettä ja risottoseos sekaan.
Hoisin tofu. Raaka-aineet löytyy aina kotoa ja valmista tulee alle puolessa tunnissa.
4 annosta
2pkt (à 250 g) Pirkka luomu tofua
2rkl seesamiöljyä
Kastike
3rkl inkivääriä hienonnettuna
3 valkosipulinkynttä
1 Pirkka mieto punainen chili
1 1/2dl hoisinkastiketta
1dl vettä
2rkl soijakastiketta
2rkl seesamiöljyä
2rkl sokeria
1pkt (180 g) riisinuudelia
2 kevätsipulinvartta
1 limetti
Tee kastike. Hienonna inkivääri, valkosipuli ja chili kulhoon. Sekoita loput ainekset joukkoon.
Puristele tofua talouspaperin välissä niin, että kaikki irtoava neste imeytyy paperiin. Kuutioi tofu.
Kuumenna öljy kasarissa. Paista tofua muutama minuutti. Sekoita kastike joukkoon, kiehauta ja nosta kasari liedeltä.
Keitä nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan ja huuhtaise kylmällä vedellä, niin ne eivät takerru toisiinsa.
Tarjoa tofu nuudelien, hienonnetun kevätsipulin ja limetinlohkojen kanssa.
Tämä ja se toinen "pikaruoka"-ketju herättää lähinnä ihmetyksen, että miten kammottavia sörsseleitä ihmiset vetääkään naamaansa. Jos on kiire, niin helpommalla pääsee kun ottaa kaupasta mukaansa jonkun Kokkikartanon valmisaterian ja syö sen. Ainesosaluettelosta näkee aika nopsaan, että ne ei sisällä yhtään sen kummempia ainesosia kuin normaali itse tehty ruoka, vaikka täällä kuuluukin asiaa manata valmisruuat alimpaan helvettiin - keskiverto av-mamma syöttää ennemmin perheelleen oksennuksen näköistä, puoliraakaa (ensimmäisten kommenttien joukossa puoliraaka peruna- ja pakastevihannes+nötköttiohje) pakastevihannes-perunamuusijauhe-valkosipuli-nakki-kylmäsavulohi-ikeanlihapulla-aromisuola-hemapa -mössöä, kuin lähes itse tehdyn makuista valmisruokaa.
Meillä todellinen hätäruoka on vohvelit, joita tehdään milloin mistäkin jauhoista ja mausteista. Parasta on se, että kaikki perheenjäsenet pystyvät käyttämään vohvelirautaa eikä ruuanlaitto jää yhdelle ihmiselle.
Kuppimunakas: kaksi kananmunaa kahvi- tms. kuppiin, lisätään vähän vettä tai maitoa, suolaa ja rouhittua mustapippuria ja sekoitetaan.
Kuppi mikroon reiluksi minuutiksi kupu päällä. Vähennä tehoa, jos munakas näyttää nousevan kupin reunojen yli.
Jos ei varsinaisesti ole kiire, mutta en jaksa nähdä vaivaa, niin BeanIt-kiusaus:
- uuni lämpenemään 200 asteeseen
- vuokaan rasia BeanIt-suikaleita (lihansyöjät voivat käyttää kinkkusuikaleita), herne-maissi-paprika pussillinen ja perunasipulipakastetta. Suolaa ja mausteita. Purkki kaurakermaa (sekaanit voivat käyttää maustettua ruokakermaa).
- uunissa 1 tunti
Pikaruoka:
- nuudeleita tai spagettia
- BeanIt-suikaleita pannulle, ruskistus ja tarvittaessa lisää mausteita
- päälle tomaattimurskaa ja/tai kaurakermaa
BeanItien sijaan voi käyttää tofua tai vaikka papuja tai kikherneitä.
Ostan kerralla tarjouksesta isomman määrän jauhelihaa tai kanaa tai nautaa ja teen oikein ison kastikkeen jonka jaan annoksiin pakkaseen. Samalla kun sellainen sulaa ja lämpenee mikrossa, voi keittää pastan tai potut tai riisin ja laittaa vielä mukaan hernemaissi-sekoituksen purkista, tai suolakurkun pieneksi pilkottuna.
Toinen suosittu meillä on kaurapuuro.
Kolmas suosittu on munakas johon sisään mitä jääkaapissa on plus nakkeja ohuina viipaleina.
Makaronimätön sijaan pastamättöjä? Ei ihme, että suomalaiset ovat ylipainoisia!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja se toinen "pikaruoka"-ketju herättää lähinnä ihmetyksen, että miten kammottavia sörsseleitä ihmiset vetääkään naamaansa. Jos on kiire, niin helpommalla pääsee kun ottaa kaupasta mukaansa jonkun Kokkikartanon valmisaterian ja syö sen. Ainesosaluettelosta näkee aika nopsaan, että ne ei sisällä yhtään sen kummempia ainesosia kuin normaali itse tehty ruoka, vaikka täällä kuuluukin asiaa manata valmisruuat alimpaan helvettiin - keskiverto av-mamma syöttää ennemmin perheelleen oksennuksen näköistä, puoliraakaa (ensimmäisten kommenttien joukossa puoliraaka peruna- ja pakastevihannes+nötköttiohje) pakastevihannes-perunamuusijauhe-valkosipuli-nakki-kylmäsavulohi-ikeanlihapulla-aromisuola-hemapa -mössöä, kuin lähes itse tehdyn makuista valmisruokaa.
Söin just Kökkökartanon "lohikeiton", joka oli harvinaisen mauton ja mitäänsanomaton jopa einesruokien vaatimattomassa sarjassa. Ihan hirveaa paskaa nykyään nuo Kökkökartanon pöperöt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleita muutama desi lautaselle, sokeria ja maitoa sen verran, että kaikki ei enää imeydy hiutaleisiin. Sekoitetaan. Ei mikroa tai muutakaan lämmitystä. Itsellä menee usein vaikka aamupalana, energiaa paljon, kuituja myös, edullista, eikä heti tule nälkä.
Minä myös - oppinut äidiltä tämän jo pienenä. Halpaa ainakin!
Kaurahiutaleet voi myös sekoittaa jogurttiin maidon sijasta, ja hunajanokare päälle (jos on maustamatonta jogurttia).
Makuja on tietysti monenlaisia, mutta miksi pilata maustamaton hapanmaitotuote makeutteilla?
Ostetut (esim pakastetut) karjalanpiirakat ja itse tehty munavoi. Nami nami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin just Kökkökartanon "lohikeiton", joka oli harvinaisen mauton ja mitäänsanomaton jopa einesruokien vaatimattomassa sarjassa. Ihan hirveaa paskaa nykyään nuo Kökkökartanon pöperöt!
Miten voi olla mauton kun suolaa saa 4g 400g keitosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--- Minä teen tätä mikrolla muunneltuna aamuisin, joskus iltaisin kun haluan välttää kaloreita mutta täyttää mahan ennen nukkumaanmenoa. Toimii. Aamuisin ei haluta syödä kuivaa leipää, tämä on ihana vastine. Eikä tule kattilatiskiä! OHJE: kaurahiutaleita (pikku)kulhon puoliväliin, lisää maitoa ja vettä niin, että hiutaleet selvästi peittyvät. (Ei sokeria). Imeytä vähintään 10 minuuttia ja lisää sentin verran vielä vettä vaikka suoraan hanasta. Mikroon keskiteho 5-8 min. Pitää seurata ettei kuohahda yli, kunnes löydät oman mikroosi sopivat lukemat. Kuohumisen varalta pidä alus(kertakäyttö)lautasta mikrossa. Lautasen voit heittää pois, jos sotkeentui). Anna vielä tekeytyä noin puoli tuntia. Jos tuli liian paksua, lisää maitoa ja sekoita. Lisää vähän suolaa. Pikku nokare mansikkahilloa on kiva, mutta ei välttämätön. Luottopuuroni, namhyvää, halpaa ja terveellistä! Nytkin tulossa... ;)
Siis tämähän on mikrossa tehty kaurapuuro, jonka tekemiseen käytetään enemmän aikaa kuin yleensä? Ja harva kai laitttaa mikropuuroon maitoa. Mutta puuro tämä on, ei mikään sen erikoisempi sotkotus.
Miksi mikropuuroon ei laittaisi maitoa? Kamalaa semmoinen vesipuuro.
Tein kerran kaurapuuron kermaan, ja uusi maailma avautui. En tajunnut että kaurapuuro voi olla NIIN hyvää.
Minä tein töissä vaihtelun vuoksi maidottomalle kaurapuuron kauramaitoon...voi veljet miten hyvää!