Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittäminen, auton vaihto jne

Vierailija
04.10.2026 |

Oon 47v. - keski-ikäinen ja keskituloinen, ja ärsyttää kun tuntuu että koko ajan saa painia rahaongelmien kanssa. Saan 3000e kuussa käteen, mutta kun siitä maksaa talolainaa, sähköt, vesimaksut, vakuutukset, kahden teinipojan kulut, autoon liittyvät maksut, puhelinlaskut, terveyslaskut, kampaajat, kosmetologit, ruoat, kuntosalit jne, niin se onkin äkkiä mennyt. Miehellä tulot samat tai jopa vähän vähemmän.

Mun työmatkaon päivässä 200km edestakaisin, se on käytännössä mahdotonta ilman omaa autoa, ja nyt pitäis vaihtaa auto. Ostin tämän nykyisen perintörahoilla, joita sain kun vanhempani kuoli. No nyt pitäisi vaihtaa sähköautoon kun diesel on pirun kallista. Jostain pitäisi repiä (ainakin) 20 tuhatta väliin. No osittain tietysti autolainaa, mutta en tajua miten te muut (No osa ihmisistä) pystytte vaihtamaan autoa säännöllisesti uudempaan malliin, kun niiden arvo laskee niin hirveästi. Tuntuu että sitä rahaa on mulla vaan yhä vähemmän käytettävissä enkä pysty säästämään auton päivittämiseen tarvittavaa rahaa.

Silloin kun opiskelin, ajattelin että tässä iässä elämä olis jo suht huoletonta rahan suhteen, mutta ei. Kohta ei oo varaa käydä töissä, enkä voi muuttaa muun perheen takia lähemmäs työpaikkaa. En usko että saisin töitä sieltä missä asun, näitä töitä on käytännössä vaan pääkaupunkiseudulla ja tykkään työstäni.

En edes oikein tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, varmaan vaan joyain tykwa yai lohdutusta muilta suht keskituloisilta - miten te muut pärjäätte? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäynti on monelle nykyään niin kallista että kohta työttömiä on paljon enemmän. Halvempaa maata kotona.

Vierailija
2/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö!! Tosin ei onnistu kaikilla aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä liian korkea elintaso, johon ei olisi varaa eli elämä on yhtä feikkiä. 

Minulla vähän suurempi tulotaso, mutta en ikinä laittaisi noin paljon rahaa autoon, tosin minulla lyhyempi työmatka eli 150 km päivä. Ja ihan hyvin pärjään. Ja tuo polttoaineen hinnan korotus tuskin on pysvä tila. 

Vierailija
4/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun bruttopalkka on n. 5000 €/kk ja miehelläsi samaa tasoa eli 10.000 €/kk brutto ja 6000 €/kk netto ja perheessä kaksi lasta ja  silti raha ei riitä. 

Miten sinä hyvätuloisena et selviä, niin miten luulet pieni- ja keskituloisten maksavan arjen kulut ja ostavan autot. 

Vierailija
5/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monilla on kyllä aika kallis auto, kun katsoo omankin työpaikan parkkipaikan autoja. Oon itse ihmetellyt kans, miten täällä on jollain varaa ajaa arvoltaan 50t ja ylikin autoilla, vaikka vuositulot olis 50-90t. Tietty jos ajaa paljon moottoritietä, niin onhan se hyvä auto myös paitsi hyvä ajaa, myös turvallinen. Ja jos vertaan keskieurooppalaisiin kollegoihin, on siellä kyllä autot keskimäärin vielä hienompia ja kalliimpia arvioni mukaan.

Vierailija
6/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän että jos on opiskellut ja ajatellut että keskiluokkaisena voisi viettää keskiluokkaista elämää, niin ei se oikeesti nyky-Suomessa kyllä todellakaan onnistu. Kaikki ollaan yhtä köyhiä. No paitsi ne ihan rikkaimmat, joilla suhteessa enemmän pääomatuloja ja ehkä vähemmän palkkatuloja. Täällä massa vwrotua huolehtii, että keskiluokasta alaspäin kaikilla on kutakuinkin yhtä vähän rahaa.

Vierailija
7/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ongelmahan ei ole siinä, etteikö rahaa olisi "riittävästi", vaan siinä, että mitä enemmän rahaa tulee, sitä enemmän "pakollisia" menoja tulee.

Olen aikalailla samassa tilanteessa. 10v sitten oltiin tosi pienituloisia, ja ihan kaikki menot oli luokkaa tonni kuussa vauvan kanssa. Sitten tulotaso vähän parani, ja piti ostaa talo ja auto. Taas tulotaso vähän parani, ja samassa loppui sen miettiminen, miten paljon ruokakauppaan menee. Tietty sitten oli myös ihan perusteltua maksaa suoratoistopalveluista, salikorteista ja lapsetkin laittaa harrastamaan. Sitten päästiin sinne 10 000e yhteisbruttotuloihin ja autonromu piti päivittää ja tehdä keittiöremontti. Kulut alkoi olla sellaisia, että vakuutukset piti päivittää jos vaikka toiselle sattuisi jotain.

Ja hups vain rahaa jää "ylimääräiseen" ihan yhtä vähän mitä silloin, kun ne tulot oli murto-osa nykyisestä. Jossain kohtaa on pakko alkaa karsimaan, jos rahat ei enää riitäkään kaikkeen tarpeelliseen.

Vierailija
8/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä nyt ainakin kuntosali menemään, voit jumpata kotona ja käydä ilmaiseksi kävelylenkeillä.

Kilpailuta kaikki puhelin-, sähkö- ja vakuutukset, mieti tarkasti tarvitsetko kalleinta vakuutusturvaa tai kalliimpia puhelinliittymien ominaisuuksia, tietysti jos nettiliittymästäkin pitää maksaa (tietokoneella, tabletilla) niin sekin kannattaa kilpailuttaa.

Sähköauto voi tuoda omat ongelmansa mukanaan, talvipakkasilla ajomatka voi lyhentyä yllättävän paljon, ladattava myötäänsä sitä ja sähkökin maksaa. 

Vierailija
9/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän raha riitäkään jos itse maksaa talon ja lapset. Joko laitat miehen maksamaan osuutensa tai rupeat pysymään totuudessa.

Vierailija
10/10 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ostin perintörahoilla arvoa menettävän kohteen..:" fiksumpi olisi SIJOITTANUT ne rahat kassavirtaa tuottavasti ja ostanut auton niillä jatkuvasti saatavilla olevilla jopa 0% korolla olevalla rahoituksella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme