Mikä on hätäruokasi kun on kiire, eikä jaksa? Respetejä, kiitos. Ja muutakin kuin makaronimättö.
Minulla on kaksi:
MAKARONIMÄTTÖ:
Jauhelihaa, nauta 400 g
Makaronia 1 pussi
Paprikajauhetta
Grillimaustetta
- paista jauheliha ja keitä makaronit, sekoita keskenään ja lisää mausteet maun mukaan
Tekoaika: 10 min
Hinta: 4,50
Ruokkii: kolme urheilevaa teinipoikaa
KALAKEITTO
Pussillinen uusia perunoita 2 kg
Paketti pakasteseiti 400 g
Voita
Suolaa
Valkopippuria
Tilliä
- keitä perunoita 10 min, lisää jäinen kala perunoiden joukkoon, sekoita kala hiljalleen perunoiden sekaan, anna kiehua 5 min, lisää voita 100 g ja mausta maun mukaan
Tekoaika: 20 min
Hinta: 5 euroa
Ruokkii: kolme urheilevaa teinipoikaa
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Matkit erästä kruunualoitusta, joka on ollut etusivulla tänään.
Ja nyt tämäkin on saanut kruunun. Matkija, en arvosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja se toinen "pikaruoka"-ketju herättää lähinnä ihmetyksen, että miten kammottavia sörsseleitä ihmiset vetääkään naamaansa. Jos on kiire, niin helpommalla pääsee kun ottaa kaupasta mukaansa jonkun Kokkikartanon valmisaterian ja syö sen. Ainesosaluettelosta näkee aika nopsaan, että ne ei sisällä yhtään sen kummempia ainesosia kuin normaali itse tehty ruoka, vaikka täällä kuuluukin asiaa manata valmisruuat alimpaan helvettiin - keskiverto av-mamma syöttää ennemmin perheelleen oksennuksen näköistä, puoliraakaa (ensimmäisten kommenttien joukossa puoliraaka peruna- ja pakastevihannes+nötköttiohje) pakastevihannes-perunamuusijauhe-valkosipuli-nakki-kylmäsavulohi-ikeanlihapulla-aromisuola-hemapa -mössöä, kuin lähes itse tehdyn makuista valmisruokaa.
Rauhoituhan nyt. Ei näitä pikaruokia jatkuvasti syödä. Perheen koosta riippuen Kokkikartano- ateria voi tulla sen verra kalliiksi, että sillä rahalla saa jo pari kattilallista monia täällä mainittuja pikaruokia. Kaikki hyvin : )
Tänään tein seuraavaa:
Wokkipannuun itämaiset kasvikset -mix, paista muutama minuutti. Sitten katko sekaan spagettia sekä purista iso valkosipulikynsi ja lisää mausteita. Lisää vedenkeittimellä keitetty kuuma vesi ja keitä sössöä muutama minuutti, jotta spagetit kypsyy. Spagetit saa jäädä al dente, älä keitä liian kauan. Kaada turha neste pois. Lisää vielä Knorr fond du chef -liemi"kuutio" ja paista hetki. Hyvää oli!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja se toinen "pikaruoka"-ketju herättää lähinnä ihmetyksen, että miten kammottavia sörsseleitä ihmiset vetääkään naamaansa. Jos on kiire, niin helpommalla pääsee kun ottaa kaupasta mukaansa jonkun Kokkikartanon valmisaterian ja syö sen. Ainesosaluettelosta näkee aika nopsaan, että ne ei sisällä yhtään sen kummempia ainesosia kuin normaali itse tehty ruoka, vaikka täällä kuuluukin asiaa manata valmisruuat alimpaan helvettiin - keskiverto av-mamma syöttää ennemmin perheelleen oksennuksen näköistä, puoliraakaa (ensimmäisten kommenttien joukossa puoliraaka peruna- ja pakastevihannes+nötköttiohje) pakastevihannes-perunamuusijauhe-valkosipuli-nakki-kylmäsavulohi-ikeanlihapulla-aromisuola-hemapa -mössöä, kuin lähes itse tehdyn makuista valmisruokaa.
- - -
Samaa mieltä, mutta eniten ihmettelen niitä ihmisiä, jotka ottaa einesaltaasta yhtään mitään syötäväksi. Ekan kasvis-liha-perunakeiton tehtyäni en ole edes suksenmittaisella tikulla koskenut yhteenkään valmisateriaan.
No se munakas. Tai pyttipannu ja paistettu muna.
Porkkanalaatikkoa ja tonnikalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ideana on saada nopeesti ja halvalla. Valmiseineksiin uppoaa 3€/300g, kun itse tekemällä makaronimössöt hinta on lähempänä 3€/kg. Eikä ravintoarvot juurikaan poikkea.
Kinkkukastike pastalle
1 rasia korpelan kinkkusuikaleita
Ruohosipulia tai sipulijauhetta
3dl vettä
1 paketti lemppari koskenlaskija juustoa
Maizenaa
Sulata koskenlaskija veteen kattilassa, lisää joukkoon kinkkusuikaleet, ruohosipuli/sipulijauhe
Anna kiehua hiljalleen hetken
Voi lorauttaa tilkan kermaa joukkoon jos siltä tuntuu..
Suurrusta maizenalla
Lisukkeeksi pastaa..
Just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin kaikkein kiireisin hätäruoka perheelle on kaksi rasiaa 600 kilogramman jotain valmista einestä, joita itse duunaa lisää jääkaapissa olevalla kermalla ja juustoraasteella.
Valmiista einesruuista Kotikokki on maistuvinta, ja kun siihen tekaisee itse äkkiä vielä tomaatista, sipulista ja öljystä ja tillistä salaatin, sekä leipää kyytipojaksi, niin kyllä perheellä nälkä lähtee.
Ja tämä on tosiaan vain hätävara ruoka. Mutta on tilanteita joissa tähänkin on joskus turvauduttava.
Onneksi hyvin, hyvin harvoin.
Sillä pidän ruuanlaitosta, ja yleensä pakastimessa on aina jotain hätävaraa.
Toinen mahdollisuus, kun on yllättäen työpäivä venynyt, on ostaa kotimatkalla pizzoja koko perheelle.
Reiluja rasioita teilläpäin.
No löytyy isoja rasioita ihan Saarioisten äitienkin tekemänä. Parhaat on kyllä Kokkikartanon.
Et sitten ymmärrä gramman ja kilogramman eroa?
Pika jauhelihakeitto
1 pussi perunasipulisekotusta
2 pussia kasvissuikaleita
400g naudanjauhelihaa
Vettä
Lihaliemikuutio tai 1.5
Suolaa
Maustepippuria
Mustapippuria
Laakerinlehti
Vesi ja lihaliemikuutio kattilaan, odota että kiehuu.
Sillävälin paista ja mausta jauheliha
Kun vesi kiehuu, kippaa kattilaan perunasipulisekotus + kasvissuikaleet ja loput mausteet, odota että kiehuu, sitte jauheliha joukkoon.. Maista tarviiko lisää mausteita..
Joskus tehnyt tätä kiireessä kun oon huomannu että perunat unohtu ostaa..
Mihin sitä normaali-ihmisellä niin kiire tulee, ettei ehdi tavallista ruokaa valmistaa?
1/2 tai koko laatikolline olutta, riippue nälästä. Viepi pahimma nälän tuntee ja mieli virkistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkit erästä kruunualoitusta, joka on ollut etusivulla tänään.
Ja nyt tämäkin on saanut kruunun. Matkija, en arvosta yhtään.
Sehän on vuosia vanha? Kumpi nousi ensin? Ymmärrän jollei täällä vastailla vuosien takaiseen mieluummin. Tehkää uusia ennemmin, niin tietää että aloittaja on edes palstalla. Vai olitko se sinä sen toisen ketjun ap?
Vierailija kirjoitti:
Laita uuni lämpenemään (kiertoilma 175 astetta). Kaada vuokaan peruna-sipulisekoitusta 2 x 700 g. Kiehauta kattilassa pari desiä kalalientä ja lisää sitten siihen puoli litraa kuohukermaa, sammuta liesi. Heitä nesteen joukkoon esim. kuivattua timjamia, mustapippuria ja valkosipulia.
Pilko pari 150 g pakkausta kylmäsavulohta, sekoita ne perunoiden joukkoon ja kaada kuuma neste päälle. Peitä foliolla ja laita uuniin. Puolen tunnin päästä ota folio pois, niin pinta saa väriä. Pian on ruoka pöydässä. Tarjoa lisäksi säilykepunajuuria.
Millä merkillä on 700g pusseja? Olisi käteviä kun itse käyttänyt kotimaista merkin ja niitä on 500g ja 1kg pusseja.
Soijasuikalekiusaus tai jos syö lihaa, niin korvaa soijasuikaleet jollain palvikinkulla ja kaurakerman taviskermalla.
Sekaisin pussi peruna-sipulisekoitusta, paketillinen soijasuikaleita (niitä valmiiksi maustettuja ja pehmeitä, onkohan Bon soyan), mustapippuria, ripaus suolaa ja purkki kaurakermaa. Uuniin muhimaan kunnes on kiinteytynyt. Toki uunikypsytys vie aikaa, mutta aktiivinen valmistusaika on sen n. 2 minuuttia..
munat. paistan tai keitän. helppoa ja nopeaa,
Eines.... Onneksi valmishyllyltä löytyy nykyään monenmoista ja terveellistäkin tosi paljon :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleita muutama desi lautaselle, sokeria ja maitoa sen verran, että kaikki ei enää imeydy hiutaleisiin. Sekoitetaan. Ei mikroa tai muutakaan lämmitystä. Itsellä menee usein vaikka aamupalana, energiaa paljon, kuituja myös, edullista, eikä heti tule nälkä.
Mun mies harrastaa myös tota sotkua😄
--- Minä teen tätä mikrolla muunneltuna aamuisin, joskus iltaisin kun haluan välttää kaloreita mutta täyttää mahan ennen nukkumaanmenoa. Toimii. Aamuisin ei haluta syödä kuivaa leipää, tämä on ihana vastine. Eikä tule kattilatiskiä! OHJE: kaurahiutaleita (pikku)kulhon puoliväliin, lisää maitoa ja vettä niin, että hiutaleet selvästi peittyvät. (Ei sokeria). Imeytä vähintään 10 minuuttia ja lisää sentin verran vielä vettä vaikka suoraan hanasta. Mikroon keskiteho 5-8 min. Pitää seurata ettei kuohahda yli, kunnes löydät oman mikroosi sopivat lukemat. Kuohumisen varalta pidä alus(kertakäyttö)lautasta mikrossa. Lautasen voit heittää pois, jos sotkeentui). Anna vielä tekeytyä noin puoli tuntia. Jos tuli liian paksua, lisää maitoa ja sekoita. Lisää vähän suolaa. Pikku nokare mansikkahilloa on kiva, mutta ei välttämätön. Luottopuuroni, namhyvää, halpaa ja terveellistä! Nytkin tulossa... ;)
Siis tämähän on mikrossa tehty kaurapuuro, jonka tekemiseen käytetään enemmän aikaa kuin yleensä? Ja harva kai laitttaa mikropuuroon maitoa. Mutta puuro tämä on, ei mikään sen erikoisempi sotkotus.
Miksi mikropuuroon ei laittaisi maitoa? Kamalaa semmoinen vesipuuro.
Tein kerran kaurapuuron kermaan, ja uusi maailma avautui. En tajunnut että kaurapuuro voi olla NIIN hyvää.
New Yorkissa oli joskus puurobaari, jossa oli erilaisia puuroja, lisukkeita, hilloja, mausteita ja varsinkin kermaa. Tässä olisi suomalaisille kokeille idea.
S-ryhmän kotimaista riisipuuro 300gr purkissa on hyvää sekin ihan kylmänä, kerma maistuu.
No löytyy isoja rasioita ihan Saarioisten äitienkin tekemänä. Parhaat on kyllä Kokkikartanon.