Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia suhteista autistin kanssa?

Vierailija
04.10.2026 |

Näyttääkö autistinen mies tunteita tai kiinnostusta (etenkin alkuvaiheessa)? Oletko joutunut itse olemaan alussa jatkuvasti ainut joka tekee aloitteita? Entä onko asia eri jos mies on kokematon eikä ole tottunut naisten huomioon?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan aloittaisi suhdetta autistin kanssa. Ei mun hermot kestäisi sellaista ihmistä. 

Vierailija
2/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan aloittaisi suhdetta autistin kanssa. Ei mun hermot kestäisi sellaista ihmistä. 

Haista vttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vttu.

Mikä sun ongelma on? Ottaako noin koville taas, kun nainen kertoo, että voi itse päättää kenen kanssa suostuu suhteeseen?

Vierailija
4/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollu tuollaisia. Oli vaan kunnon miehiä ja vätyksiä.

Vierailija
5/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaat räiskyvää draamaa ja suhdepelejä?

Vierailija
6/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit hermostuvat joka ikiseen asiaan. Mikään ei ikinä onnistu. Jatkuvaa syyttelyä, kun ei passata vauveleita. Pysykää kaukana autistin kirjolla olevista! T. eronnut

Vierailija
7/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaat räiskyvää draamaa ja suhdepelejä?

Mikä sun ongelma on? Ei, en kaipaa tuollaista ja melkoinen tollo olet, että edes keksit tuollaista. 

Vierailija
8/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistit hermostuvat joka ikiseen asiaan. Mikään ei ikinä onnistu. Jatkuvaa syyttelyä, kun ei passata vauveleita. Pysykää kaukana autistin kirjolla olevista! T. eronnut

Mun mies on autisti ja on rauhallisin mies mitä tiedän. Välillä itseäkin riidoissa hävettää, kun raivoan mutta mies pysyy rauhallisena ja haluaa toimia ratkaisukeskeisesti.

Vierailija
9/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vttu.

Haista itse vttu, jos pystyt siihen. Et taida pystyä.

Vierailija
10/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on autisti ja on rauhallisin mies mitä tiedän. Välillä itseäkin riidoissa hävettää, kun raivoan mutta mies pysyy rauhallisena ja haluaa toimia ratkaisukeskeisesti.

Ja höpö höpö. Kirjolla oleva elää omassa kuplassaan ja siksi näennäisesti pysyy rauhallisena. Ei-autisti ei saa tarvittavaa tukea arkeen. T. vaikeassa avoliitossa

Vierailija
11/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autistin saa kiinnostumaan jostakin asiasta hän keskittyy siihen täysillä,
Autistista saa kehittymään huippusuihinottajan oikealla koulutuksella eikä hän kyllästy hommaan koskaan.

Vierailija
12/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Kirjolla oleva elää omassa kuplassaan ja siksi näennäisesti pysyy rauhallisena. Ei-autisti ei saa tarvittavaa tukea arkeen. T. vaikeassa avoliitossa

Höpö höpö? Jos ajattelit tietäväsi tuntemattoman ihmisen parisuhdetilanteesta enemmän kuin suhteen osapuoli, ei vaikean avoliittosi syy välttämättä ole kumppanissasi.

Vierailija
13/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena kai jotain autismikirjoon kuuluvia tapoja tai oireita, kummaksi nyt haluaakaan niitä kutsua. Se mitä mediassa tai vaikka elokuvissa autisteista kerrotaan ei todellakaan ole se koko totuus jos edes pientä osaakaan. Autismin kirjo on todella laaja ja se miten autismi näkyy henkilöllä on aina hyvin yksilöllistä. Siksi sanonkin AP:lle ja kaikille, että aina ei voi tietää onko henkilöllä autismia vai ei. Ja vaikka olisikin, niin eikö kaikista tärkeintä ole se että pääsee tutustumaan ja ystävystymään uuteen henkilöön. Siitä jos suhde lähtee muodostumaan ja molemmat on siinä mukana, mitä väliä diagnooseilla on? Arki on kahden eri henkilön välillä aina vuoroin joustamista ja sopimista. Joku ”tavallinen” mies voi olla hyvin tarkka miten kotityöt tehdään tai pastakastike sekoitetaan ruokaan. Sosiaalisia haasteita voi autistilla toki olla enemmän, jotkut pärjää varmasti kuin kala vedessä mutta itse taas olen hyvin herkkä siitä ketä päästän lähelleni ja riippuu aivan ihmisestä keheen ylipäänsä tutustun vai pysynkö vain asiallisena ja kohteliaana koska on pakko. Läheisten ihmisten kanssa ei ole mitään hankaluuksia ja puolisoni kanssa on läheisyyttä aivan normaalisti.

Vierailija
14/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yleistää. Jotkut autistit ovat rauhallisia ja mukavia.

Vierailija
15/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita aika tarkkaan. Autistimies ei yleensä puhu eikä pussaa, ei kykene käsittelemään konfliktitilanteita eikä sanoittamaan vaikeita tunteita tai ylipäätään mitään tunteita. Lisäksi rutiineissaan joustamaton, sinun kiinnostuksen kohteesi ja preferenssisi ovat yhdentekeviä, jos ne eivät sovi autistin omiin käytäntöihin. Monella myös ylitsepääsemättömiä fobioita ja ällötyksien aiheita, jotka voivat rajoittaa koko perheen elämää. Ja tietysti se sosiaalinen kömpelyys ja kyvyttömyys lukea tilanteita, jonka takia puoliso usein päätyy paikkailemaan miehen törppöä käytöstä. Nimim. Kokemusta valitettavasti on. 

Vierailija
16/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vttu.

Noin kiva autistikehari. 

Vierailija
17/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää. Jotkut autistit ovat rauhallisia ja mukavia.

Saavat raivokohtauksia ja niitä ”meltdowneja” milloin mistäkin pikkuasiasta. 

Vierailija
18/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda. Äläkä nyt helvetti varsinkaan ala lisääntymään sellaisen kanssa. Vaikka mies olisi suhteellisen toimintakykyinen autisti niin lapsi ei sitten välttämättä ole. 

Vierailija
19/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan sarjamurhaajat ovat järjestään autisteja:

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-fin…

Vierailija
20/29 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjosta on tullut uusi narsismi-leima.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä