Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytäisitkö näistä synttäriherkuista mitään syötävää?

Vierailija
17.08.2014 |

Viikon päästä on lapseni 1.v synttärit, ja parhaillaan mietin sinne syötäviä. Koska lapseni ekat synttärit kyseessä, niin olen vähän hukassa ja kaikkia mahdollisia vinkkejä ja parannusehdotuksia otan vastaan! Synttäreille tulossa jonkun verran lapsia, joiden keski-ikä tosin on aika pieni, ja enemmän sitten aikuisia ja listaa tehdessä pidin sitä silmällä.

Tässä kuitenkin alustava menu

-pastasalaatti ja jotain hyvää leipää tuorejuustolla

-vuohenjuustosalaatti

-fetapinaattipiirakka

-juustolautanen (kolmea eriä laadukasta juustoa)

-pieniä saaristolaisleipäpaloja lohitäytteellä

-cocktailpiirakoita munavoilla (lapsi rakastaa näitä ja toivottavasti vieraidenkin lapset)

-marjainen juustokakku

-banaanisuklaamousse (annosmaljoissa), todella hyvä ja uppoaa varmaan pienemmillekin vieraille

Näiden lisäksi popcornia, sipsiä ja keksiä. Juomaksi ajattelin vain makuvichyä ja mehua. Mitä olen muiden synttäreillä seurannut, niin suolaiset ovat menneet kaupaksi paljon paremmin ja siksi ajattelin keskittyä niihin. Risut ja ruusut otetaan vastaan :)

Kommentit (224)

Vierailija
81/224 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:48"]

Tosi vähän  makeaa tarjolla. Itse olen aikuinen mutta synttäreille haluaisin syödä makeaa. Lisää esim karkkeja, jätskiä...

[/quote]

Sama. :) Minä varmaan vetelisin kaiken makean mitä ikinä pöydästä irtoaa. 
Mutta juhlissa olen itse huomannut, että makeaa menee verrattain paljon vähemmän suolaiseen nähden. Edellisissä juhlissa suolaiset piirakat menivät lähes viimeistä murua myöten, mutta saman verran leivottua makeaa piirakkaa menikin vain puolet. Ja esim. kuivakakkua ja keksejä menee tänä päivänä tosi vähän.

Vierailija
82/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:15"]Av-mammat saa kyllä sodan aikaan ihan mistä tahansa aiheesta. Tuokin tomaattijankkaaja, herranjumala kai nyt niistä allergioista voi ilmottaa etukäteen, ettei tarvitse sitten tuli perseen alla juosta lapset kainalossa salaattikulhon ääreltä kotiin?! Enkä muuten koko elämäni aikana ole törmännyt niin allergiseen ihmiseen, että kolmen välikäden (toisen lapsen käsi->lelu->allergisen lapsen käsi->suu) kautta saa tomaatista kuolettavan reaktion.

Sitä paitsi; minkä ihmeen takia niistä synttäreistä ei voi tehdä OMANNÄKÖISIÄ? Toiset tarjoavat kermakakkua, toiset eivät kakkua ollenkaan. Joillain on tarjolla enemmän suolaista, joillain makeaa. Musta on ainakin vaan kiva käydä erilaisissa juhlissa. Eikä kävisi mielessäkään alkaa valittamaan turhasta. Itse en tykkää vadelmakakusta, mutta jos joku sitä on päättänyt juhlissaan tarjota, niin kohteliaasti jätän sen välistä ja otan jotain muuta tarjottavaa.

Ja vielä; ap, kuulostat todella ihanalta emännältä ja ihanaa kun jaksat oikeasti panostaa juhliin. Itselleni olisi kelvannut listastasi kaikki muu paitsi vuohenjuusto. Hyvä 1-v päivää sinne, toivottavasti kemut onnistuvat. :)

[/quote]

Näin.Ja miettikääpä millainen haloo siitä syntyisi, jos KAIKKI viettäisivät synttäreitä samalla tavalla. AV täyttyisi keskusteluista, kuinka kukaan ei osaa nykyaikana olla omaperäinen ja kaikilla on vaan tarjolla sitä samaa täytekakkua ja dominokeksejä limpparilla höystettynä. Ihme nipotusta. On suurinpiirtein syntiä, jos joku haluaa perinteisen täytekakun sijaan tarjota jotain muuta. Ja vielä pahempaa: jotkut eivät vietä synttäreitään ollenkaan, jestas sentään mitä ystäviensä tunteista välittämättömiä moukkia! Synttärit tarjoiluineenhan järjestetään nimenomaan niitä ystäviä varten. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:19"]

Ota huomioon ap, että kirjoitat av-palstalle, jossa käy paljon sushi-rajan toisella puolella asuvaa porukkaa. Heille mikään lihapataa eksoottisempi juttu on hirveää snobbailua ja elitismiä. Nuoret urbaanit aikuiset, usein hyvin koulutetut, ovat tottuneet syömään jo arjessaan noita erikoisempia juttuja, eikä heille mikään rucola ole jännä juttu, vaan perussalaattiin tuleva raaka-aine. Nämä toiset taas tarjoaisivat niitä kermakakkuja, cocktail-tikkuja ja pääruuaksi lihasoppaa. Yrittäkää ny ymmärtää, ettei koko Suomi syö näin.

Asiasta, tarjoilysi kuulostavat erittäin hyviltä ja söisin noista kaikkea.

[/quote]

Sushirajan tällä puolen ei kuvitella, että pikkulapsen synttäreillä pitää tarjota kaikkia mahdollisia Valion tuotteita. Kivennäisvesi ja juustotarjotin vivahtavat siihen, että vierailla on krapula samoin kuin se, että tarjoilussa ei ole suolaa säästelty. Meillä maalla ei juoda yhtä paljon kuin siellä Helsingin kantakaupungissa, joten ei ole tarvetta tarjota loiventavaa.

[/quote]

Kuka syö juustoja krapulassa???

Vierailija
84/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:54"]

Siis synttärikakkuna on nimenomaan tuo marjaisa juustokakku (googlettakaa, minusta kauniimpi mitä kermakakku). Limsaa ei ole tulossa, tämä oli itseasiassa mieheni toive. Kaikki ei kuitenkaan tykkää kaikista limsoista enkä halua ostaa niitä kymmentä erilaista ja lisäksi limsat sopii ehkä paremmin kymmenvuotiaiden synttäreille. Juomaksi on siis tulossa novellen sitruuna kivennäisvesi, ajattelin laittaa kannuun vielä sitruunaviipaleita, mehua ja kahvi + tee. -ap

[/quote]

Oikeastiko lapset juo nykyisin kivennäisvettä? Meillä ei juoda ylipäätään hapollisia juomia, joten aika lailla aikuisten makutottumusten mukaan synttäreitä järjestät. Paljon suolaa, rasvaa ja sokeria. Vähempikin riittäisi. Muista, että suurin osa suolakekseistä on jauhoja ja rasvaa.

[/quote]

Herra varjele ne on SYNTTÄRIT! Mikä ihme siinä on että nykyään täytyy juhlissakin terveysintoilla. Ei muuta kun banaaniletut ja maitorahkapurkki pöytää, vihreää teetä juomaksi ja naposteltavana KURKKUTIKKUJA. Hip hei.

Ap. Hyvältä kuulostaa tarjottavat!

Vierailija
85/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin lapset saa tappavan allergiakohtauksen pelkästään siitä että joku av-palstalla puhuukin tomaatista. Sen mukainen reaktio ainakin.

Vierailija
86/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:38"]Oli pakko laittaa tää keskustelu suosikkeihin! Nauroin vedet silmissä joillekin kommenteille. Tosin tuo tomaattijankkaaja pisti ärsyttämään. Toivottavasti en joudu koskaan teidän perhettä pyytämään juhliini. Ja itse pystyisin ap:n listalta syyä kaikkea, ja päivitetty versio kuulostaa vielä paremmalta!

[/quote]

Varo vaan, kohta sua syytetään allergikkorasistiksi! (Tällä palstalla kaikki on mahdollista....)

Vierailija
87/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:38"]Oli pakko laittaa tää keskustelu suosikkeihin! Nauroin vedet silmissä joillekin kommenteille. Tosin tuo tomaattijankkaaja pisti ärsyttämään. Toivottavasti en joudu koskaan teidän perhettä pyytämään juhliini. Ja itse pystyisin ap:n listalta syyä kaikkea, ja päivitetty versio kuulostaa vielä paremmalta!

[/quote]

Varo vaan, kohta sua syytetään allergikkorasistiksi! (Tällä palstalla kaikki on mahdollista....)

[/quote]

Pouliis keissi.

Tosiaan. Kun vieraiden allergiat ja erityisruokavaliot on tiedossa, en näe mitään syytä olla tekemättä sitä "tappajasalaattia". Tomsku on hyvää.

Vierailija
88/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:20"]

Apua, täällä on jotkut viestit kyllä aika hulvattomia :D Vedet silmissä nauroin joillekin vastauksille...

Anyway, yksi kala-allerginen on siis tulossa juhliin eikä hänkään hengenvaarallisesti ole kalalle allerginen. Lisäksi kaksi, joilla on laktoosi-intoleranssi. Kaikki ruuat ovat laktoosittomia, paitsi juustotarjottimen juustot. Muita allergioita vierailla ei ole, joten siinä mielessä päästiin vähällä. 

Olen kyllä myös ehdottomasti sitä mieltä, että teillä joilla on allergioita (kuten se tomaattijuttu) niin kertokaa siitä ihmeessä juhlien järjestäjälle. Kiva ovella ilmoittaa, että ok, ei me voida syödä mitään, moikka! Tulee paha mieli varmasti molemmille ja paljon helpompi on juhlien järjestäjänäkin miettiä etukäteen ruuat niin että ne sopii jokaiselle.

Niin, ja lapsille ajattelin ostaa pillimehuja, kuitenkin lasten synttärit.

Tarkoitus ei ollut vetää tarjoiluja överiksi, vaan otettiin listalle sellaisia juttuja joista itse tykätään ja että jokaiselle löytyisi jotakin. Itse myönnän, että kun menen juhliin niin odotan että pääsen herkuttelemaan ja yleensäkin juhlissa ruoka on aika keskeisessä osassa. Synttärit on vaan kerran vuodessa, niin silloin on lupa herkutella :) -ap 

[/quote]

Tuossahan pointtis jo tulikin hyvin selväksi. Kun ITSE tykätään... Jokaiselle ei löydy jotakin, kun kaikessa on jotain "erikoista". Et ole ottanut huomioon ns. tavallisista mauista tykkääviä, pitää olla juustoa joka hemmetin muodossa/maussa ja jotain kummallisia kasviksia/hedelmiä. Voisi joskus ajatella kutsuttuja, eikä omaa napaa...

[/quote]

Hihii! Selvästi henkilö, joka elää pelkällä harmaalla einesmötöllä. Luonnollinen väri ruoassa (kasvikset), aiheuttaa oksennusrefleksin...

Vierailija
89/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 02:18"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:19"]

Ota huomioon ap, että kirjoitat av-palstalle, jossa käy paljon sushi-rajan toisella puolella asuvaa porukkaa. Heille mikään lihapataa eksoottisempi juttu on hirveää snobbailua ja elitismiä. Nuoret urbaanit aikuiset, usein hyvin koulutetut, ovat tottuneet syömään jo arjessaan noita erikoisempia juttuja, eikä heille mikään rucola ole jännä juttu, vaan perussalaattiin tuleva raaka-aine. Nämä toiset taas tarjoaisivat niitä kermakakkuja, cocktail-tikkuja ja pääruuaksi lihasoppaa. Yrittäkää ny ymmärtää, ettei koko Suomi syö näin.

Asiasta, tarjoilysi kuulostavat erittäin hyviltä ja söisin noista kaikkea.

[/quote]

Sushirajan tällä puolen ei kuvitella, että pikkulapsen synttäreillä pitää tarjota kaikkia mahdollisia Valion tuotteita. Kivennäisvesi ja juustotarjotin vivahtavat siihen, että vierailla on krapula samoin kuin se, että tarjoilussa ei ole suolaa säästelty. Meillä maalla ei juoda yhtä paljon kuin siellä Helsingin kantakaupungissa, joten ei ole tarvetta tarjota loiventavaa.

[/quote]

Kuka syö juustoja krapulassa???

[/quote]

Niinpä, yleensä mä syön niitä selvinpäin tai viinin kanssa, ja seuraavana päivänä krapulassa ei tulisi pieneen mieleenkään enää maistella. No, darramättönsä kullakin...

Vierailija
90/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisruokavaliot?

Vierailija
91/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:24"]

Vuohenjuustosalaatin tilalle tulee salaatti, johon tulee salaattia, rucolaa, melonia, avokadoa ja kirsikkatomaattia. -ap

[/quote]

Kirsikkatomaatti on ehdoton ei meidän lapsille. Lähdetään samantien kotiin allergikkojen kanssa.

[/quote]

Ap varmasti tietää juhlavieraiden allergiat ja osaa ottaa ne menun suunnittelussa huomioon, joten tuskinpa tämänkaltaisista asioista tarvitsee huomautella. Juu, itse pystyisin valitettavasti syömään tästä juhlamenusta allergioiden vuoksi ainoastaan leipäjuustoa (jos se olisi laktoositonta). Minua ei ole kuitenkaan kutsuttu näille synttäreille, joten sillä ei ole väliä. Ap:n menu kuulostaa kuitenkin todella herkulliselta (varsinkin jos juuston määrää hieman kevennetään). Hyviä synttäreitä :)

Vierailija
92/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:49"]

Ei noi ainakaan mitään lastenkutsutarjottavia ole, paitsi sipsit ja popcornit.

[/quote]

Ei olekaan, mutta lapsivieraat on niin pieniä ettei välttämättä ymmärrä prinsessakakkujen ja cupcakejen päälle. Suurin osa vieraista on aikuisia, joten ruuat on kyllä tehty enemmän heille mutta uskon, että myös pienemmät löytää syötävää. -ap

[/quote]  Ihmettelinkin, että kenelle nämä juhlat ovat :D

Eli tässä on tyypillinen aaveemamma, joka kuvittelee, että kaikkia kavereita ja sukulaisia ja kumminkaimanserkkuja kiinnostaa se, että hänen ainutlaatuinen Nico-Petteri täyttää 1v :DD

Vierailija
93/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellaisella kaikkien parjaamalla "fitness-ruokavaliolla" vaan tosta pöydästä söisin kaikkea, ei se elämä ja treenit yhteen juhlaan kaadu ;P

Vierailija
94/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo tarjoilu oikein kuulosta pienen Lapsen synttäreiltä...Liian "hienoa" minun makuun. Perinteet kunniaan!

Vierailija
95/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:54"]

Kylläpä kuullostaa eksoottisilta tarjoiluilta! Kyseessä on kuitenkin lasten syntymäpäiväkestit. Miksi kaikessa täytyy nykyään vain tavoitella erikoisuutta? Minun lapseni juhlissa tarjoiltiin Hanna-tädin kakkuja ja metsämansikan makuista mehukattia. Kaikki viihtyivät.

[/quote]

Niin samaa mieltä! Muista ap että nämä ovat LAPSESI synttärit. Jätä turha hienostelu pois vieraita miellyttääksesi!

Vierailija
96/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PELLET :D 

Vierailija
97/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia/teetä tarjoaisin lisäksi aikuisille. Juustolautanen on ehkä vähän turha lisä, kun on jo salaatti juustolla ja tuorejuustoa. Pienet lapset söisivät suolaisista ehkä lähinnä cocktailpiirakoita, mutta se ei ehkä haittaa, jos tarjoilujen pääkohde on aikuiset.

Vierailija
98/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vierasta tulossa kun noinnpaljon sortteja? Jos kymmeniä vieraita, mahtuvatko he pöydän ääreen syömään salaattinsa vai syödään lautanen sylissä jossain portaalla istuen. Laittaisin tarjolle vielä jotain takuuvarmaa tavallista, kuten mokkapaloja tai pullaa, jotsi josta 70+ vieraat tykkää

Vierailija
99/224 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa oikein hyvältä. Hienoa nähdä, että juhlissa osataan nykyään tarjoilla muutakin kuin kerma-ja voileipäkakkua. Jos juhlissa on pääasiassa aikuisia niin en nää syytä tarjoilla cocktail-tikkuja tai prinsessakakkua, vaikka kyseessä lapsen juhlat ovatkin. Lastenkutsut on sitten asia erikseen. Mielestäni juhlissa kuuluukin syödä epäterveellisesti ja maistella uusia makuja ja yhdistelmiä, kotona ehtii popsia kurkkutikkuja ja maitorahkaa. Hyvä ap, uskon että vieraasi viihtyvät mainiosti! 

Vierailija
100/224 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:27"]

Voi ap, toivottavasti et ole lopullisesti lannistunut näistä nillittäjistä. Mä lannistuin kun luin ketjun... Mutta siis sun tarjoilut kuulosti ihanilta, toivottavasti vieraat osaa arvostaa!

[/quote]

Niin samaa mieltä.