Löytäisitkö näistä synttäriherkuista mitään syötävää?
Viikon päästä on lapseni 1.v synttärit, ja parhaillaan mietin sinne syötäviä. Koska lapseni ekat synttärit kyseessä, niin olen vähän hukassa ja kaikkia mahdollisia vinkkejä ja parannusehdotuksia otan vastaan! Synttäreille tulossa jonkun verran lapsia, joiden keski-ikä tosin on aika pieni, ja enemmän sitten aikuisia ja listaa tehdessä pidin sitä silmällä.
Tässä kuitenkin alustava menu
-pastasalaatti ja jotain hyvää leipää tuorejuustolla
-vuohenjuustosalaatti
-fetapinaattipiirakka
-juustolautanen (kolmea eriä laadukasta juustoa)
-pieniä saaristolaisleipäpaloja lohitäytteellä
-cocktailpiirakoita munavoilla (lapsi rakastaa näitä ja toivottavasti vieraidenkin lapset)
-marjainen juustokakku
-banaanisuklaamousse (annosmaljoissa), todella hyvä ja uppoaa varmaan pienemmillekin vieraille
Näiden lisäksi popcornia, sipsiä ja keksiä. Juomaksi ajattelin vain makuvichyä ja mehua. Mitä olen muiden synttäreillä seurannut, niin suolaiset ovat menneet kaupaksi paljon paremmin ja siksi ajattelin keskittyä niihin. Risut ja ruusut otetaan vastaan :)
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:24"]
Vuohenjuustosalaatin tilalle tulee salaatti, johon tulee salaattia, rucolaa, melonia, avokadoa ja kirsikkatomaattia. -ap
[/quote]
Kirsikkatomaatti on ehdoton ei meidän lapsille. Lähdetään samantien kotiin allergikkojen kanssa.
[/quote]:D "Luoja varjele täällä salaatissa on kirsikkatomaatteja, nyt lapset äkkiä autoon. Paetkaa!" Mitään muuta ei toki voisi ottaa, kyllä ne tomaatit kaataisi koko juhlan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:49"]
Ei noi ainakaan mitään lastenkutsutarjottavia ole, paitsi sipsit ja popcornit.
[/quote]
Ei olekaan, mutta lapsivieraat on niin pieniä ettei välttämättä ymmärrä prinsessakakkujen ja cupcakejen päälle. Suurin osa vieraista on aikuisia, joten ruuat on kyllä tehty enemmän heille mutta uskon, että myös pienemmät löytää syötävää. -ap
[/quote]
Mietipä uudestaan sitä suolan määrää, minkä tarjoilusi sisältävät. Enkä ainakaan itse erityisemmin nauti meloni- ja avocadotahraisten vaatteiden pesemisestä. Juhlissasi saa koko ajan olla mikrokuituliina kädessä, jotta lapsi ei vahingossa pyyhi kättään pöytäliinaasi tai mattoon. Meillä ei ainakaan 1v osaa vielä syödä niin siististi, että muistaa vähän väliä kuivata kätensä ja jos minä syön samaan aikaan salaattia, niin tarvitsen niskaan ylimääräisen silmäparin lasta seuraamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:24"]
Vuohenjuustosalaatin tilalle tulee salaatti, johon tulee salaattia, rucolaa, melonia, avokadoa ja kirsikkatomaattia. -ap
[/quote]
Kirsikkatomaatti on ehdoton ei meidän lapsille. Lähdetään samantien kotiin allergikkojen kanssa.
[/quote]
Ettei voi sitten olla vain syömättä noita tomaatteja? :)
Tiedän, että olen poikkeus, mutta juustoa syömättömänä ihmisenä harmittaisi tuo ylenpalttinen juuston tunkeminen joka paikkaan. Se tekee tarjottavista myös aika raskaita. Ja erillinen juustolautanen, miksi?
Sipsit ja popcornit on turhia. 1-v ei itse niitä voin syödä ja jos on muita lapsivieraita, esim porkkana ja kurkkutikut olisi parempi vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:41"]
Ihan paskaa kaikki mitä aiot tarjota. Avokadoa, rucolaa, fetaa, juustokakkua, nämä ihan shittii, ei mitään normaalia, mitä normaalit syö, vaan erikoisuuden tavoittelua. Onneksi en joudu näille synttäreille.
[/quote]
Oletko sama tyyppi joka ehdotti cocktailtikkuja tarjoiltavaksi? :D
Varmaan tahtoisit myös mansikkakermakakun, korvapuusteja sekä dominokeksit jotta suvaitsisit saapua paikalle.
-ei ap
[/quote]
En ole sama, mutta oikeesti, monet eivät pidä esim. juustokakusta (joka on näissä kemuissa se varsinainen kakku, outoa!), joku muu voisi olla maukkaampi. Rucola, avocado, pinaatti, feta, erilaiset juustot eivät ole kaikkien mieleistä. Ei ainakaan lasten. Pitää sitten hienosteleville aikuisille omat juhlat ja lapsille ja normiaikuisille omat. En missään ole sanonut haluavani noita mainitsemiasi, mutta pitäisi ajatella niitä vieraita, eikä mennä oman makunsa mukaan.
[/quote]
Eikö juhlissa nimenomaan saa olla vähän erikoisempiakin herkkuja? :) Kotona voi sitten arkena syödä niitä lihapullia, korvapuusteja ja kinkkupiirakoita.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:41"]Ihan paskaa kaikki mitä aiot tarjota. Avokadoa, rucolaa, fetaa, juustokakkua, nämä ihan shittii, ei mitään normaalia, mitä normaalit syö, vaan erikoisuuden tavoittelua. Onneksi en joudu näille synttäreille.
[/quote]Harmi kun sinua ei ole kutsuttu, koskavaikutat todelliselta juhlien ilopilleriltä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:54"]
Siis synttärikakkuna on nimenomaan tuo marjaisa juustokakku (googlettakaa, minusta kauniimpi mitä kermakakku). Limsaa ei ole tulossa, tämä oli itseasiassa mieheni toive. Kaikki ei kuitenkaan tykkää kaikista limsoista enkä halua ostaa niitä kymmentä erilaista ja lisäksi limsat sopii ehkä paremmin kymmenvuotiaiden synttäreille. Juomaksi on siis tulossa novellen sitruuna kivennäisvesi, ajattelin laittaa kannuun vielä sitruunaviipaleita, mehua ja kahvi + tee. -ap
[/quote]
Oikeastiko lapset juo nykyisin kivennäisvettä? Meillä ei juoda ylipäätään hapollisia juomia, joten aika lailla aikuisten makutottumusten mukaan synttäreitä järjestät. Paljon suolaa, rasvaa ja sokeria. Vähempikin riittäisi. Muista, että suurin osa suolakekseistä on jauhoja ja rasvaa.
Olen hyvin nirso ruoan suhteen, joten noista uppoaisi ainoastaan cocktailpiirakat munavoilla sekä banaanisuklaamousse.
Jos pastasalaatissa ei ole lihaa (tarkoittaa siis kalaa, kanaa ja mereneläviä) niin voisin sitä syödä, saaristolaisleivät jäisi välistä koska en syö kalaa ja juustokakkukin saattaisi jäädä syömättä jos siinä on liivatetta (en tosin ole tän liivatteen suhteen mikään ehdoton, joskus himo voittaa ällötyksen).
Olen siis lakto-ovo vegetaristi (joka joskus juustokakun äärellä tekee poikkeuksia).
Ja jos on huono vatsapäivä niin voisi kaikki vehnää sisältävät jäädä syömättä, mutta ainakin näin kesäisin vatsa jostain syystä kestää vehnää, talvisin vähän kehnommin, syytä en tiedä.. :D
Huomioithan, että jokin makea tarhottava on laktoositonta :) laktoosi-intolerantikkoja on nykyään paljon.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:04"]
[/quote]
[/quote]
Ettei voi sitten olla vain syömättä noita tomaatteja? :)
[/quote]
Toki voi olla syömättä, mutta kun jo se riittää, että leikattu kirsikkatomaatti on koskettanut kulhon reunaa, joka puolestaan on koskettanut salaatinlehteä => reaktio.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:01"]
[/quote]
[/quote]:D "Luoja varjele täällä salaatissa on kirsikkatomaatteja, nyt lapset äkkiä autoon. Paetkaa!" Mitään muuta ei toki voisi ottaa, kyllä ne tomaatit kaataisi koko juhlan.
[/quote]
Usko tai älä, allergisen lapsen vanhempina joutuu joskus tekemään noin. Kirsikkatomaatti on tunnetusti erittäin allergisoiva syötävä, jota etenkin lastenjuhlissa tulisi viimeiseen asti välttää. Erityisesti koivun kukinta-aikaan yhdistelmä koivun siitepöly + kirsikkatomaatti aiheuttaa monissa lapsissa allergisen reaktion, vaikka muuten ei allerginen olisi.
Miten usein sinä olet valvonut sairaalassa lapsesi vieressä katsoen, miten hän avuttomana yrittää haukkoa henkeä? Ja haluaa raapia ihoaan, koska on kauttaaltaan nokkosrokon peitossa.
Juuri allegioiden takia lastenjuhlissa pitäisi panostaa tuttuun ja turvalliseen eli siihen, mitä tunnetusti ei aiheuta oireita. Sitä voi syödä eksoottisia vihanneksiaan ja yrttejään sitten kotioloissa tai aikuisten juhlissa. Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat.
Voi herranen aika kun on vaikeeta. Yksi poistuu juhlista kun näkee kirsikkatomaatteja, yksi on vegaani, kolmas ei voi syödä juustoa, yksi haluaa pelkkää makeaa, yksi nakkeja ja lihapullia tikuissa...Jollain on kala-allergia, eikä siis voisi syödä juhlissa mitään, koska yhdessä ruokalajissa on kalaa.
Meillä on 13 v, 11 v ja 8 v lapset ja jokaiselle olen järjestänyt syntärit jokaisena vuonna. Ihan jokaikinen kerta olen kutsussa kysynyt allergiat, pari laktoosi-intolerantikkoa on ollut matkanvarrella ja siksi olen tehnyt laktoosittomana kaikki leipomukset, kerran oli kananmuna-allergikko ja se aiheutti vähän harmaita hiuksia kun en ole mikään virtuoosi leipomaan, mutta onnistui kuitenkin ihan hyvin. Tässä on kaikki allergiat joihin olen näiden vuosien aikana törmännyt.
Kun ap kerran tietää, että keliaakikkoja ei ole tulossa, hän todennäköisesti on kysynyt nämä ruokarajoitteet kutsussa, eli ilmeisesti kutsuille ei ole tulossa ketään, joka saa esim. oleskelusta kirsikkatomaattien kanssa samassa tilassa allergisen reaktion. Eli oletan etä ap on miettinyt tämän asian jo valmiiksi?
Ap, tarjoilusi kuulostavat hyviltä! Varsinkin sen salaattimuutoksen jälkeen, eli juustoisuus vähenee. Voithan laittaa fetankin vaikka erikseen tarjolle jos se on jollekin iso ongelma.
Laita kuitenkin lapsia varten tarjolle myös mehua, niin hyvältä kuin sangria kuulostaakin. Jos lapsia ei ole paljon, voit hankkia vaikka pillimehuja, ne toimivat pienten lasten kanssa paremmin kuin lasissa oleva mehu. Joka siis sekin on ok!
Minäkin yritin monta vuotta sitä täytekakkua tunkea tarjolle ja aina jäi syömättä melkein kokonaan, erilaisia variaatioita kokeilin. Nykyisin lapset ei vaan jotenkin tykkää siitä perinteisestä kermakakusta, tämän olen kuullut todella monelta muultakin.
Jos on kovin pieniä lapsivieraita, laita tarjolle niitä maissinaksujakin. Ja miksi 1-vuotias ei voisi syödä popcornia? En käsitä. Popcornit voi tehdä myös ilman suolaa, mikropopparit ei ole ainoa vaihtoehto, vaikka ehkä nuorin polvi ei tiedä että popcornia voi tehdä ihan katilassa itse. Jos on isompia lapsivieraita, irtokarkit kulhossa toimii hyvin myös ja niitä syö myös monet aikuiset.
Mukavia juhlia ap!
Kylläpä kuullostaa eksoottisilta tarjoiluilta! Kyseessä on kuitenkin lasten syntymäpäiväkestit. Miksi kaikessa täytyy nykyään vain tavoitella erikoisuutta? Minun lapseni juhlissa tarjoiltiin Hanna-tädin kakkuja ja metsämansikan makuista mehukattia. Kaikki viihtyivät.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:01"]
[/quote]
[/quote]
Usko tai älä, allergisen lapsen vanhempina joutuu joskus tekemään noin. Kirsikkatomaatti on tunnetusti erittäin allergisoiva syötävä, jota etenkin lastenjuhlissa tulisi viimeiseen asti välttää. Erityisesti koivun kukinta-aikaan yhdistelmä koivun siitepöly + kirsikkatomaatti aiheuttaa monissa lapsissa allergisen reaktion, vaikka muuten ei allerginen olisi.
Miten usein sinä olet valvonut sairaalassa lapsesi vieressä katsoen, miten hän avuttomana yrittää haukkoa henkeä? Ja haluaa raapia ihoaan, koska on kauttaaltaan nokkosrokon peitossa.
Juuri allegioiden takia lastenjuhlissa pitäisi panostaa tuttuun ja turvalliseen eli siihen, mitä tunnetusti ei aiheuta oireita. Sitä voi syödä eksoottisia vihanneksiaan ja yrttejään sitten kotioloissa tai aikuisten juhlissa. Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat.
[/quote]
Niin, siis tossa menussa oli seitsemän (7!) lajia sen salaatin lisäksi, jossa oli niitä kirsikkatomaatteja. Mutta sun lapsi ei voi syödä niistä mitääm, koska samassa pöydässä on tomaatia sisältävää ruokaa?
Ap tuntui tietävän aika hyvin veiraidensa ruokarajoitteet (ei keliaakikkoja mm.), joten ehkäpä hän on kysynyt kutsussa vieraiden allergiat?
En vähättele tietenkään vakavaa allergiaa, mutta on nyt aika överiä poistua juhlista siksi, että yhdessä ruoassa kahdeksasta on tomaattia. Kai muistat aina ilmoittautuessasi mainita tästä vakavasta allergiasta emännälle?
Meillä on kaksi moniallergista lasta ja tiedän hyvin, että reaktion voi tosiaan saada vaikkapa siitä salaatinlehdestä, joka on tomaattiin osunut. Silti ei tulisi mieleenkään lähteä kotiin, jos kyläpaikassa on tomaattia tarjolla :).
Meillä lapset syövät tarjoiluista sitä, mitä pystyvät. Vahdin itse, etteivät syö heille sopimattomia ruokia. Lisäksi meillä on aina lapsille myös omaa evästä mukana - en oleta, että kaikki tarjottava täytyisi tehdä meidän ohjeidemme mukaan ja itse tiedän parhaiten, mitkä herkut lapsille (milloinkin) sopivat.
Juhlat ja kyläilyt ovat aina menneet loistavasti :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:36"]
--
Minä syön ennen kuin menen synttäreille ja juon siellä vain kahvia tai teetä. Ei tarvitse nyppiä mitään sivuun tai ihmetellä, mitä ruokaan on piilotettu. Jos emäntä ryhtyy tuputtamaan syömisiä, kiitän juhlista ja kerron jatkavani matkaa.
[/quote]
Miksi siis ylipäätään välität, onko siellä salaatissa näitä "eksoottisia ainesosia"? Olettaen siis, että olet tämä sama, joka syyttää emäntää itsekkyydestä tarjotessaan pelottavan vieraita syötäviä ja hylätessään perinteisen kermakakun. Kun kerran kuitenkin olet jo päättänyt että pahaa on, syöt kotona ja laukkaat pois mikäli emäntä kehottaa maistamaan tarjottavia. :)
Tosi vähän makeaa tarjolla. Itse olen aikuinen mutta synttäreille haluaisin syödä makeaa. Lisää esim karkkeja, jätskiä...
Mä olen kaatanut kahvin termarii ja laittanut heti toisen pannullisen päälle ja kaatanut termarista kahvia lisää. Nii ja tietty pannusta kaatanut muutaman kupillisen vieraille valmiiksi. Termarissa ei ole ollut seisovaa kahvia.