Löytäisitkö näistä synttäriherkuista mitään syötävää?
Viikon päästä on lapseni 1.v synttärit, ja parhaillaan mietin sinne syötäviä. Koska lapseni ekat synttärit kyseessä, niin olen vähän hukassa ja kaikkia mahdollisia vinkkejä ja parannusehdotuksia otan vastaan! Synttäreille tulossa jonkun verran lapsia, joiden keski-ikä tosin on aika pieni, ja enemmän sitten aikuisia ja listaa tehdessä pidin sitä silmällä.
Tässä kuitenkin alustava menu
-pastasalaatti ja jotain hyvää leipää tuorejuustolla
-vuohenjuustosalaatti
-fetapinaattipiirakka
-juustolautanen (kolmea eriä laadukasta juustoa)
-pieniä saaristolaisleipäpaloja lohitäytteellä
-cocktailpiirakoita munavoilla (lapsi rakastaa näitä ja toivottavasti vieraidenkin lapset)
-marjainen juustokakku
-banaanisuklaamousse (annosmaljoissa), todella hyvä ja uppoaa varmaan pienemmillekin vieraille
Näiden lisäksi popcornia, sipsiä ja keksiä. Juomaksi ajattelin vain makuvichyä ja mehua. Mitä olen muiden synttäreillä seurannut, niin suolaiset ovat menneet kaupaksi paljon paremmin ja siksi ajattelin keskittyä niihin. Risut ja ruusut otetaan vastaan :)
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 07:45"]
Minua oikeasti ihmetyttää, keitä nämä menujen mollaajat ja tappajasalaattia pelkäävät oikeasti ovat ja miten he käyttäytyvät oikeasti kutsuilla? Itse olen järjestänyt lukuisia synttäreitä ja muita juhlia erilaisilla tarjottavilla - joka kerta kaikki tarjottava on tehnyt kauppansa.
[/quote]
Tää hämmästyttää muakin. Olis tosi kiinnostavaa olla joskus paikan päällä todistamassa näitä tapauksia. Kun pamautetaan emännälle että joo, "en voi syödä sun tarjoomuksista mitään". Tai sännätään pakoon jo ulko-ovelta kun huomataan, että siellä pöydässä on näytillä jotain epämieluista.
Jos olisin mun vanha reksi, sanoisin tässä kohtaa että o tempora o mores...
Ehkä vuohenjuustosalaatti. Riipuen mitä se sisältää. Olen maito ja vilja-allerkikko. Eli muut ei kävisi ollenkaan.
Mutta tosi herkulliselta näyttää.
Apua! Xenian lapsen nimiäisissä on viimeisimmän postauksen kuvien mukaan:
- Marjaisaa juustokakkua
- Suolaista piirakkaa, jonka päällä on jonkinlaista eksoottista yrttiä, oliskohan persiljaa (vois kyllä jättää noi jatkossa kotioloihin noi yrtit)
- Erehdyttävästi saaristolaisleivältä näyttäviä leipäpaloja erehdyttävästi lohitäytteeltä näyttävällä jutulla ja vielä LISÄKSI vaaleaa leipää katkaraputäytteellä. Täytteessä saattaa muuten olla tuorejuustoa tai ainakin creme fraichea.
- Joku piiras, jonka päällä on jotain, joka näyttää kuuluvan tähän paheksuttavaan "Valion tuotteet" -kategoriaan.
Pöydässä ei näy pullaa eikä voileipäkakkua, mutta ei onneksi sentään myöskään tapposalaattia!
Toivottavasti kummit eivät ole joutuneet pakenemaan paikalta rasvaisen, suolaisen ja eksoottisen juhlaruoan nähdessään ja mummit itkeneet verta pullan ja mansikkakakun puutteessa. Ja toivotaan ettei Xenttu ainakaan ole kehottanut ketään ottamaan noita tarjoiluja -se olis voinut aiheuttaa joukkopaon.
Ja aika vaaleetakin niillä on, ihan vaan mietin niitä taaperoita juustoisilla käsillään lähmimässä. Että ehkä jotain vähän perinteisempää ens kerralla Xenia!
Ei vaan, myös tuosta pöydästä itse söisin kaikkea ja näyttää monet tämän ketjun tarjoomuksia vastaavat tarjoomukset kuvissa ihanilta.
Minua pidetään ruokahifistelijänä, kun leivon ja tarjoilen juhlissa "eksoottisia" karjalanpiirakoita munavoilla. :o Asiaan voi vaikuttaa myös se fakta että olemme toisella puolella maapalloa emmekä Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:39"]
Fazerin suklaa käärepapereissa olisi kyllä kahvin kanssa hyvä, mutta sulaa äkkiä pikkuvieraiden sormiin. No, kyllähän suklaa lähtee pesemällä ja ehkä vanhemmat katsovat sen verran perään :) Laitan niitä siis kulhoon, muuten en ajatellut karkkia laittaa ja nuo ovat kuitenkin juhlavat. -ap
[/quote]Se joka paikkaan tungettu juusto ja rasvahan ei sitten sotke eikä siirry ympäristöön pikku vieraiden käsissä?
Kaikki kävis mulle! Nam! Harmi etten ole innostunut ruoanlaitosta. Syöminen on kyllä kivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:24"]
Vuohenjuustosalaatin tilalle tulee salaatti, johon tulee salaattia, rucolaa, melonia, avokadoa ja kirsikkatomaattia. -ap
[/quote]
Kirsikkatomaatti on ehdoton ei meidän lapsille. Lähdetään samantien kotiin allergikkojen kanssa.
[/quote]:D "Luoja varjele täällä salaatissa on kirsikkatomaatteja, nyt lapset äkkiä autoon. Paetkaa!" Mitään muuta ei toki voisi ottaa, kyllä ne tomaatit kaataisi koko juhlan.
[/quote]
Usko tai älä, allergisen lapsen vanhempina joutuu joskus tekemään noin. Kirsikkatomaatti on tunnetusti erittäin allergisoiva syötävä, jota etenkin lastenjuhlissa tulisi viimeiseen asti välttää. Erityisesti koivun kukinta-aikaan yhdistelmä koivun siitepöly + kirsikkatomaatti aiheuttaa monissa lapsissa allergisen reaktion, vaikka muuten ei allerginen olisi.
Miten usein sinä olet valvonut sairaalassa lapsesi vieressä katsoen, miten hän avuttomana yrittää haukkoa henkeä? Ja haluaa raapia ihoaan, koska on kauttaaltaan nokkosrokon peitossa.
Juuri allegioiden takia lastenjuhlissa pitäisi panostaa tuttuun ja turvalliseen eli siihen, mitä tunnetusti ei aiheuta oireita. Sitä voi syödä eksoottisia vihanneksiaan ja yrttejään sitten kotioloissa tai aikuisten juhlissa. Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat.
[/quote]Nyt vasta huomasin tämän, joku olikin jo sinulle vastaillut. Ja kiitos kysymästä, olen valvonut allergia- ja astmalasteni kanssa sairaalasängyn vierellä kymmenkunta kertaa. Emme pakene kotiin, jos tarjoilupöydässä on pähkinöitä, paprikaa, tomaattia, kalaa tai maitoproteiinia sisältävää vaan katsomme mitä lapsemme pystyvät syömään, myös omat herkut ovat varuilta mukana.
En odota, että meidän lasten allergioiden ympärillä pyörisi kaikkien juhlien tarjoilut.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:20"]
Apua, täällä on jotkut viestit kyllä aika hulvattomia :D Vedet silmissä nauroin joillekin vastauksille...
Anyway, yksi kala-allerginen on siis tulossa juhliin eikä hänkään hengenvaarallisesti ole kalalle allerginen. Lisäksi kaksi, joilla on laktoosi-intoleranssi. Kaikki ruuat ovat laktoosittomia, paitsi juustotarjottimen juustot. Muita allergioita vierailla ei ole, joten siinä mielessä päästiin vähällä.
Olen kyllä myös ehdottomasti sitä mieltä, että teillä joilla on allergioita (kuten se tomaattijuttu) niin kertokaa siitä ihmeessä juhlien järjestäjälle. Kiva ovella ilmoittaa, että ok, ei me voida syödä mitään, moikka! Tulee paha mieli varmasti molemmille ja paljon helpompi on juhlien järjestäjänäkin miettiä etukäteen ruuat niin että ne sopii jokaiselle.
Niin, ja lapsille ajattelin ostaa pillimehuja, kuitenkin lasten synttärit.
Tarkoitus ei ollut vetää tarjoiluja överiksi, vaan otettiin listalle sellaisia juttuja joista itse tykätään ja että jokaiselle löytyisi jotakin. Itse myönnän, että kun menen juhliin niin odotan että pääsen herkuttelemaan ja yleensäkin juhlissa ruoka on aika keskeisessä osassa. Synttärit on vaan kerran vuodessa, niin silloin on lupa herkutella :) -ap
[/quote]
Tuossahan pointtis jo tulikin hyvin selväksi. Kun ITSE tykätään... Jokaiselle ei löydy jotakin, kun kaikessa on jotain "erikoista". Et ole ottanut huomioon ns. tavallisista mauista tykkääviä, pitää olla juustoa joka hemmetin muodossa/maussa ja jotain kummallisia kasviksia/hedelmiä. Voisi joskus ajatella kutsuttuja, eikä omaa napaa...
[/quote]
Pakko puuttua tähän, mutta omasta mielestäni listalla on tosi perusruokia, joita suurin osa pystyy syömään. Missään ruuassa ei ole mitään todella eksoottista tai outoa makua tai mitään kovin mausteista. Jos juustosta ei tykkää, niin kummassakaan salaatissa, saaristolaisleivässä eikä tavallisessa leivässä ole juustoa ja fetapinaattipiirakastakin ne fetat voi nyppiä pois. Ymmärrän, ettei kaikesta voi tykätä mutta jos oman nirsoilun takia meidän juhlista ei löydä _mitään_ syötävää, niin voivoi. -ap
[/quote]
FetaPINAATTIpiirakka, ehkä joo voi ne fetat nyppiä (vaikka kyllä se maku säilyy), mutta toi pinaatti, kaikki ei tykkää. Ja tää marjainen juustokakku, yöks! Lohesta kaikki ei tykkää, sit luki jossain avocado, rucola, ei kaikki tykkää. Joten ihan haista paska juhlat (miltä noi ruoat haiseekin) jo tarjoilujenkin puolesta ja "emännän" (joka ei piittaa vieraista).
"Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat."
Olen vähän pettynyt av-mammoihin, kun tähän ei ole kukaan sen kummemmin tarttunut. Sitaaatti on siis sen tappajatomaatti-mamman viestistä napattu.
Meinaan vaan että mun mielestä toi kuulostaa aika eksottiselta synttäripäivien menulta ja ohjelmalta : )
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:36"]
"Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat."
Olen vähän pettynyt av-mammoihin, kun tähän ei ole kukaan sen kummemmin tarttunut. Sitaaatti on siis sen tappajatomaatti-mamman viestistä napattu.
Meinaan vaan että mun mielestä toi kuulostaa aika eksottiselta synttäripäivien menulta ja ohjelmalta : )
[/quote]
Mä luulen että jopa av-mammat tunnisti sarkasmin sarkasmiksi... :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:30"]Herkulliselta kuulostaa. Minä itse en laita synttäri kynttilöitä koskaan kakkuun. Minua ällöttää kakku jonka päälle sankari on puhaltanut räkää.
[/quote]
Mistä ihmeestä teitä hysteerikkoja oikein sikiää??? Kuinka voitte elää, kun keksitte näitä ongelmianne joka asiasta? :-D Hyvät naurut teidän jutuistanne kyllä saa, että jotain hyötyä teistäkin...!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:30"]Herkulliselta kuulostaa. Minä itse en laita synttäri kynttilöitä koskaan kakkuun. Minua ällöttää kakku jonka päälle sankari on puhaltanut räkää.
[/quote]
Mistä ihmeestä teitä hysteerikkoja oikein sikiää??? Kuinka voitte elää, kun keksitte näitä ongelmianne joka asiasta? :-D Hyvät naurut teidän jutuistanne kyllä saa, että jotain hyötyä teistäkin...!
[/quote]
Vain Suomessa... Mutta voishan siitä puhalluksesta tietysti vieraat saada ebolan.
Tää ketju on niin valmista sketsitavaraa. Mä niin toivon, että joku lahjakas käsikirjoittaja eksyy tänne ja ensi vuonna saadaan telkkariin sarja, jossa mamma valmistelee synttäreitä kaikessa rauhassa kunnes sattuu pyytämään nettipalstalta mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:36"]
[/quote]
Mä luulen että jopa av-mammat tunnisti sarkasmin sarkasmiksi... :)
[/quote]
Tässä koko viesti kokonaisuudessaan, joka ei noin kokonaisuutena kovin sarkastiselta vaikuta. Kieltämättä itsekin ajattelin, että Porvoossahan niitä etanoita kyllä syödään.
"--- Kirsikkatomaatti on tunnetusti erittäin allergisoiva syötävä, jota etenkin lastenjuhlissa tulisi viimeiseen asti välttää. Erityisesti koivun kukinta-aikaan yhdistelmä koivun siitepöly + kirsikkatomaatti aiheuttaa monissa lapsissa allergisen reaktion, vaikka muuten ei allerginen olisi.
Miten usein sinä olet valvonut sairaalassa lapsesi vieressä katsoen, miten hän avuttomana yrittää haukkoa henkeä? Ja haluaa raapia ihoaan, koska on kauttaaltaan nokkosrokon peitossa.
Juuri allegioiden takia lastenjuhlissa pitäisi panostaa tuttuun ja turvalliseen eli siihen, mitä tunnetusti ei aiheuta oireita. Sitä voi syödä eksoottisia vihanneksiaan ja yrttejään sitten kotioloissa tai aikuisten juhlissa. Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat."
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:01"]
Tää ketju on niin valmista sketsitavaraa. Mä niin toivon, että joku lahjakas käsikirjoittaja eksyy tänne ja ensi vuonna saadaan telkkariin sarja, jossa mamma valmistelee synttäreitä kaikessa rauhassa kunnes sattuu pyytämään nettipalstalta mielipiteitä.
[/quote]
Jep. enpä olisi kuunaan uskonut, että salaatistakin saadaan näin iso meteli. Tapposalaatti :D
Taattua AV-kamaa.
Lisäisin herkkutikkuja = hammastikku jossa puolikas lihapulla, viinirypäle ja joku yksi juttu vielä nam nam
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:01"]Tää ketju on niin valmista sketsitavaraa. Mä niin toivon, että joku lahjakas käsikirjoittaja eksyy tänne ja ensi vuonna saadaan telkkariin sarja, jossa mamma valmistelee synttäreitä kaikessa rauhassa kunnes sattuu pyytämään nettipalstalta mielipiteitä.
[/quote]
Niin, tai sit joku vieras tulisi ovelle, huomaisi tomaatteja kulhossa ja säntäisi lapsi kainalossaan pihalle kiljuen: "tappotomaatteja, tappotomaatteja!"
Pakko oli tulla tsekkaamaan, että vieläkö joku on jotain kirjoittanut ja viestejä olikin tullut vaikka kuinka paljon, kiitos! :)
Vieraita on tulossa n. 35. Osa on onneksi ilmoittanut, että tulevat vasta myöhemmin illalla tai seuraavana päivänä, ettei hirveää tungosta ole mutta istumapaikkoja on varattu hyvin, ettei kenenkään tarvitse portailla istua.
Heh miehenikin innostui tätä ketjua lukemaan ja tapposalaatista on tullut jo meidän yhteisesti käyttämä nimi tälle salaatille. Juuri naurettiin, että pitäisikö ruokien nimilappuihin kirjoittaa tapposalaatti sen salaatin kohdalle...-ap