Alexa Aavarinne Hesarissa: mieheni on ekonomi.
Kommentit (207)
Minä olen käynyt töissä siitä lähtien kun laki sallii (ja aluksi pimeästi 13-vuotiaana). En käynyt töissä siksi, että siihen olisi ollut palava halu, vaan koska oli PAKKO. Ei ollut vanhempia maksamassa. Eikä heiltä jäänyt perintöä, sillä isäni on teillä tietymättömillä ja äitini joutui sairaseläkkeelle jo nuorena. Maksoin itse lukioni, bussilippuni ym. Harrastuksiin ei mennyt rahaa, kun ei niihin ollut aikaa.
Lukion jälkeen opiskelin kahdessa korkeakoulussa ja tein kahta osa-aikaista työtä samaan aikaan jotta pystyin maksamaan peruselämiseni. Ne kirppisvaatteet, kaupungin asunnon vuokran ja ihan tavalliset ruoat. Joskus juhlin ja joskus ostin turhan laukun (n. 20 euroa) tai meikkejä. Ulkomailla en käynyt kertaakaan.
Opiskelut & työt kuormittivat niin, että sain burnoutin. Pienet säästöni menivät kaikki sairaalamaksuihin ja lääkkeisiin, minulla ei ollut ketään maksamassa niitä. Sairastuminen viivytti opintoja ja teki CV:een loven, jota pitää selitellä. Jouduin myös ottamaan opintolainan että pystyin maksamaan laskut ja lääkkeet. Söin lääkkeitä lopulta useamman vuoden ja olin sairaalassakin kuukausikaupalla, tässä samassa purkautui myös lapsuuden ja nuoruuden traumoja ja turvattomuutta aika lailla.
Olen yli 30, minulla ei ole omaa asuntoa ja saan pelkkiä pätkätöitä vaikka työhistoriaa on jo yli 15 vuotta. Koko ajan säästän pikkuisen vaikka nykyään olen sitä mieltä, että minäkin ansaitsen joskus vähän luksusta, kuten vaikka käydä matkalla. Enhän ollut matkustanut minnekään miltei 20 vuoteen.
Olen ollut todella kova tekemään työtä aina ja olen edelleen. Korkeakoulutuskin on. Niitä luksuslaukkuja ja arvoasuntoja ei kuitenkaan löydy. Oma moka ja rahankäyttötaidoissa vikaa, kaikki kun on itsestä kiinni, vai mitä?[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:56"]Mitä ihmeen työtä 14-vuotias voi tehdä niin että parikymppisenä ostaa asunnon? Ei jumakauta tiskauksella miljonääriksi tule tai sitten laitetaan kaikki tän maan teinit tiskaamaan. Jotain vääristymää tässä maailmassa on jos kouluja käymätöntä vanhempiensa rahoilla elävää pissistä pidetään ihan tavallisena ja tavoiteltavana elämänätapana. Vai onko tämä vaan taas esimerkki siitä, että tässä maassa koulutus ja ahkeruus ei johda kuin pätkätöihin ja kituuttamiseen. Kultalusikka ahterissa sen sijaan on sijoitus tulevaisuuteen. Harmi vain että niitä lusikoita on tosi rajallinen määrä.
[/quote]
Minä olen tehnyt 13-vuotiaasta asti ahkerasti lastenhoitokeikkaa ja 15-vuotiaasta eteenpäin täydet kesätyöt. En tehnyt töitä koska olisi ollut pakko vaan koska halusin. Säästin lähes kaiken ja täysi-ikäistyessäni mulla oli 30tonnia säästössä. Siitä eteenpäin tein hyväpalkkaista varastotyötä ensin täysiaikaisesti ja sitten koulun ohessa. Parikymppisenä säästöt oli tuplattu ja ostin rivitalokaksion ilman lainaa. Olisin varmasti saanut paljon lainaakin, varsinkin jos vieressä olis ollut hyvätuloinen mies. Ei kukaan oo väittäny etteikö alexa olisi lainaa ottanut.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 10:10"]
No kiinnitti vain huomiota tuo lause että kauneus on katoavaista. Tässä tapauksessa Se ei katoa kun sitä ei ole koskaan ollutkaan. Ja Se on ihan ok, hyvä että hevosnaamallakin pärjää tässä kauneutta palvovassa maailmassa.
[/quote]
kadulla on paljon rumempia rokonarpinaamoja kuin raikas ja hyvinhoidettu alexa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:56"]Mitä ihmeen työtä 14-vuotias voi tehdä niin että parikymppisenä ostaa asunnon? Ei jumakauta tiskauksella miljonääriksi tule tai sitten laitetaan kaikki tän maan teinit tiskaamaan. Jotain vääristymää tässä maailmassa on jos kouluja käymätöntä vanhempiensa rahoilla elävää pissistä pidetään ihan tavallisena ja tavoiteltavana elämänätapana. Vai onko tämä vaan taas esimerkki siitä, että tässä maassa koulutus ja ahkeruus ei johda kuin pätkätöihin ja kituuttamiseen. Kultalusikka ahterissa sen sijaan on sijoitus tulevaisuuteen. Harmi vain että niitä lusikoita on tosi rajallinen määrä.
[/quote]
Minä olen tehnyt 13-vuotiaasta asti ahkerasti lastenhoitokeikkaa ja 15-vuotiaasta eteenpäin täydet kesätyöt. En tehnyt töitä koska olisi ollut pakko vaan koska halusin. Säästin lähes kaiken ja täysi-ikäistyessäni mulla oli 30tonnia säästössä. Siitä eteenpäin tein hyväpalkkaista varastotyötä ensin täysiaikaisesti ja sitten koulun ohessa. Parikymppisenä säästöt oli tuplattu ja ostin rivitalokaksion ilman lainaa. Olisin varmasti saanut paljon lainaakin, varsinkin jos vieressä olis ollut hyvätuloinen mies. Ei kukaan oo väittäny etteikö alexa olisi lainaa ottanut.
[/quote]
Tuolla logiikalla kuulostaa, että vanhempasi ovat maksaneet elämisesi ajalla 13 - 18, jos olet voinut säästää kaiken tienaamasi rahan. Toiseksi: mistä saa kesätyön, jossa kahdessa kuukaudessa tienaa lähes kymppitonnin?
[/quote]
Joo, melkonen kesäduuni, kun alaikäisenä tienaa n. 4000-5000 € netto kuukaudessa. Siis jos 15-vuotiaasta 18 v. synttäriin säästää kesätöistä 30.000 €.
http://www.hs.fi/raha/2000-luvun+sukupolvelle+tuhlaaminen+on+hyve/a1408079478299
ap ilmeisesti meinasi keskustelua tästä hesarin jutusta.
On tämä palsta niin täynnä jeesustelua, että oksat pois. Olen itse kaksi yliopistokoulutusta plakannut, postdocin eräässä Euroopan huipussa tehnyt nainen. Toinen koulutuksistani erittäin sivistävä. Kannatan vihreitä arvoja, kulttuuria ja koen olevani jopa melko sivistynyt. En silti voi allekirjoittaa yhtään näistä seuraavista argumenteista, joita täällä nämä ns. Sivistyneemmät heittävät näiden hevosennaama-kommenttien väliin;
- ekologisuus. On niin mahdottoman epäekologista asua kerrostaloasunnossa, käyttää lentokonetta ja ostella luksustuotteita. On taas niin hirvittävän ekologista asua omakotitalossa omalla tontilla, ajella bensasyöpöllä japsiautolla, ajaa omalla autolla lomamatkoille Suomeen ja ostella halpistuotteita, joita ei voi huononlaadun vuoksi myydä eteenp vaan jotla hheitetään 6 kk jälkeen roskiin.
- sivistyneistön arvot. Yhteiskunta muuttuu, raha pitää aina pintansa. Työväki matkii keskiluokkaa, keskiluokka yläluokkaa. Mikään ei muutu, vain muuttaa muotoaan, ennen ihailtiin pop-tähtiä, nyt bloggaajia. Olemassa on myös erittäin laadukkaita älyllisiä blogeja, mutta ei kansa niitä lue.
- ja vielä nyr perheyrityksessä työskentely. Suomessa taitaa mennä niin, että jos olet töissä perheen yrityksessä, olet pummi ja jos taas et, olet laiskuri. Lose-lose-situation.
Oma lukunsa taas ovat nämä hevosnaamaksi ja vaikka miksi haukkuvat, joiden sielun täytyy olla musta.
En lue ko. Tytön blogia, mutta Hesarin jutun luin.
Luin tuon jutun ja ei siitä oikein mitään saanut irti. Alexa vaikuttaa kaikesta kulutuksesta huolimatta aika kivalta ja tasapainoiselta. Vertaa esim. ps fashionistaan, niin heillä on aivan erityylinen suhde kulutukseen ja tavaraan. Voisiko olla Alexan vanhemman miesystävän syy/ansio myös?
Minua nauratti tuo "Poikaystäväni on ekonomi ja aika pihi. Saan häneltä synttàrilahjan vain kerran vuodessa.
Tyttö parka!
Kuinka usein teidän miehet antaa synttäreiden kunniaksi lahjan?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:31"]
Minua nauratti tuo "Poikaystäväni on ekonomi ja aika pihi. Saan häneltä synttàrilahjan vain kerran vuodessa.
Tyttö parka!
- Ja viimeisin lahja tais olla Louboutinin kengät.. Mun mies ei edes muista mun syntymäpäivää vuosienkaan jälkeen!! - Voi Alexa ressukkaa..
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:27"]On tämä palsta niin täynnä jeesustelua, että oksat pois. Olen itse kaksi yliopistokoulutusta plakannut, postdocin eräässä Euroopan huipussa tehnyt nainen. Toinen koulutuksistani erittäin sivistävä. Kannatan vihreitä arvoja, kulttuuria ja koen olevani jopa melko sivistynyt. En silti voi allekirjoittaa yhtään näistä seuraavista argumenteista, joita täällä nämä ns. Sivistyneemmät heittävät näiden hevosennaama-kommenttien väliin;
- ekologisuus. On niin mahdottoman epäekologista asua kerrostaloasunnossa, käyttää lentokonetta ja ostella luksustuotteita. On taas niin hirvittävän ekologista asua omakotitalossa omalla tontilla, ajella bensasyöpöllä japsiautolla, ajaa omalla autolla lomamatkoille Suomeen ja ostella halpistuotteita, joita ei voi huononlaadun vuoksi myydä eteenp vaan jotla hheitetään 6 kk jälkeen roskiin.
- sivistyneistön arvot. Yhteiskunta muuttuu, raha pitää aina pintansa. Työväki matkii keskiluokkaa, keskiluokka yläluokkaa. Mikään ei muutu, vain muuttaa muotoaan, ennen ihailtiin pop-tähtiä, nyt bloggaajia. Olemassa on myös erittäin laadukkaita älyllisiä blogeja, mutta ei kansa niitä lue.
- ja vielä nyr perheyrityksessä työskentely. Suomessa taitaa mennä niin, että jos olet töissä perheen yrityksessä, olet pummi ja jos taas et, olet laiskuri. Lose-lose-situation.
Oma lukunsa taas ovat nämä hevosnaamaksi ja vaikka miksi haukkuvat, joiden sielun täytyy olla musta.
[/quote]
Et poiminut jutun kritiikin pointtia. Se oli ainakin itselläni siinä, että ostamalla luksusta sai vapautuksen ympäristön tuhoamisesta. Suurin osa suomalaisista elää epäekologisesti, ja tuollaisen asenteen viljely ei ainakaan helpota asiaa.
Mihin sivistyneistöön luokittelet ylioppilaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn :)
Kolmanteen kohtaan en kommentoi, sillä ei ole tekemistä jutun kanssa - kuten ei tuolla ulkonäölläkään.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:31"]
Tyttö parka!
[/quote]
Mä niiiiiiin repesin tälle kommentille juttua lukiessani! Mut mähän oonkin vain kade, vai miten se meni?
Alexan miesystävä aka "kivaa saada Alexan blogista kaikkea ilmaista, tulevaisuudessa haluaisin enemmän matkoja". Juu, ilmeisesti pihi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:27"]On tämä palsta niin täynnä jeesustelua, että oksat pois. Olen itse kaksi yliopistokoulutusta plakannut, postdocin eräässä Euroopan huipussa tehnyt nainen. Toinen koulutuksistani erittäin sivistävä. Kannatan vihreitä arvoja, kulttuuria ja koen olevani jopa melko sivistynyt. En silti voi allekirjoittaa yhtään näistä seuraavista argumenteista, joita täällä nämä ns. Sivistyneemmät heittävät näiden hevosennaama-kommenttien väliin;
[/quote]
Et poiminut jutun kritiikin pointtia. Se oli ainakin itselläni siinä, että ostamalla luksusta sai vapautuksen ympäristön tuhoamisesta. Suurin osa suomalaisista elää epäekologisesti, ja tuollaisen asenteen viljely ei ainakaan helpota asiaa.
Mihin sivistyneistöön luokittelet ylioppilaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn :)
Kolmanteen kohtaan en kommentoi, sillä ei ole tekemistä jutun kanssa - kuten ei tuolla ulkonäölläkään.
[/quote]
No millä sen pyhimyskortin saa? Elämässä hippikommuunissa omakasvattamia luonnontuotteita syömällä? Elän mielestäni melko vihreästi, mutta tunnen kommuunihippejä, jotka varmasti salaa myös tuomitsevat minua. Siksi en koe, että minulla olisi varaa tuomita ketään, vaikka puolustelen esim. Lentomatkojani autottomuudellani yms.
En luokittele ihmisiä koulutuksen perusteella, joten suosru kihittelemään myöskään kyseessä olevan bloggaajan koulutukselle.
Näin nelikymppisen silmin katsottuna arvostettavan ahkera tyttö. Kauneus katoaa, mutta ahkeruudella pärjää aina!
Varsinkin kun ei ole edes kaunis.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 10:01"]
[/quote]
Vaihdapa levyä.
Mielestäni on hupaisaa, miten kestämätön ja epäekologinen elämäntyyli saa synninpäästön sillä, jos kulutus on hashtagilla luksus. Toki kalliit tavarat usein ovat eettisemmin tuotettuja, mutta nykyään harvemmin. Ja mitä olen Alexan blogia lukenut, hän ostaa paljon. Enemmän kuin mitä kukaan edes tarvitsee. Valitettavasti luonto ei tee eroa tonnin luputtimien ja satasen merkittömien kenkien välillä, jos niiden tuotantotapa on sama - ja niinhän se yleensä onkin.
En tarkoita, että pitäisi elää mahdollisimman askeettisesti ja nuukaillen. Tarkoitan, että oman elämäntyylinsä takana pitäisi voida seistä. Kuinka monella bloggaajalla on munaa sanoa että kyllä, elämäntapani on epäekologinen ja kestävän kehityksen vastainen.
Silläkin, mistä raha tulee, ei oikeastaan ole väliä kun ympäristö ei tee eroa perinnön ja ansiotyöllä tienatun rahan välillä. Kliseinen, hajuton ja mauton haastattelu bloggaajasta, jonka elämäntyyliä en toivo nykynuorten tavoittelevan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 10:01"]
[/quote]
Vaihdapa levyä.
[/quote]
Onko jän sen Henna Kalinaisen ( vaimikäseon) sisar. Ihan on saman näköinen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:54"]
Onneksi mun ei tarvitse kirjoittaa tänne positiivista tai negatiivista kommenttia, kun en edes lue kyseistä blogia.
Niin helppoa se on, lopettaa blogin/blogien lukeminen. Samoin kuvien katseleminen.
Sitten ei tarvitse mennä vauva sivuille tai kommenttibokseihin kehumaan tai antamaan kritiikkiä kellekkään. Keskityn mieluummin omaan elämääni, kokkailuun, kavereiden näkemiseen, urheiluun, sarjojen katselemiseen.
[/quote]
Minusta tässä ei keskustella pelkästään yhdestä bloggaajasta vaan koko yhteiskuntaa koskevista asenteista kulutusta kohtaan. Minua itseäni huolettaa yleinen asenteen muutos, jossa kulutuksesta ja ostelusta on tullut hyväksyttävämpää. Totuus on, ettei kukaan ole kulutuksestaan vastuussa vain itselleen vaan koko maailmalle. Jos kuluttaa yhteisiä luononvaroja, on velvollinen myös perustelemaan muille, mikä oikeuttaa tähän ja vastaavasti muilla on oikeus esittää kritiikkiä.
En ole itsekään pyhimys. Tiedän kuluttavani liikaa ja kamppailenkin asian kanssa hyvin usein, mutta sentään tiedostan asian. Pysähdynkin lähes aina kaupassa käydessäni miettimään vähintäänkin yhden tuotteen kohdalla, tarvitsenko tätä oikeasti ja onko minulla "oikeus" ostaa tämä. On huolestuttavaa, että kuluttamiseen suhtaudutaan niin huolettomasti kun siihen pitäisi nykymaailmassa kiinnittää aina vain enemmän huomiota ja pyrkiä karsimaan sitä tai vaihtaa vaatteet ja muut ylimääräiset jutut palveluihin.