Millainen aikuinen ihminen jättää ruokaa lautaselle?
Olen miettinyt tätä liikaakin. Mun on vaikeaa käsittää miten aikuinen ihminen ei osaa arvioida sitä ruokamäärää minkä jaksaa syödä. Osa jättää melkein joka kerta ruokaa lautaselle pois heitettäväksi.
Olen siis kiinnittänyt huomiota asiaan, kun työpaikkaruokalassa tarjotin jätetään linjastolle sellaisenaan. Menee siis liukuhihnaa pitkin keittiöön tyhjennettäväksi. Isossa osassa lautasia on vielä ruokaa, osassa paljonkin.
Onko kyseessä joku tosi yleinen hahmotushäiriö vai mistä on kyse? Miten ihminen ei muka vuosien varrella opi miten kova nälkä on ja paljonko mikäkin ruoka täyttää?
Itse en ole koskaan jättänyt aikuisiällä ruokaa. Kaapista menee kyllä joskus safkaa roskiin, jos esim. leipä homehtuu.
Ärsyttävää energiantuhlausta.
Kommentit (84)
No jos on pakko jossain laitoskeittiössä syödä, niin ruoka voi olla pahaa. En todellakaan ole syömässä kaloreita väkisin, jos ei tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
No jos on pakko jossain laitoskeittiössä syödä, niin ruoka voi olla pahaa. En todellakaan ole syömässä kaloreita väkisin, jos ei tee mieli.
Minkälainen ihminen syö laitoskeittiössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.
Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.
En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.
Ap
Minä, minä, minä. No sä olet tollanen ja muut on erilaisia. Get over it 😒
Niin ovatkin, siitä tässä keskustelussa on kyse. Omaan lähipiiriini kuuluu pikkulapsia lukuunottamatta lähinnä kaltaisiani ihmisiä. Sellaisia jotka osaavat arvioida sopivan ruokamäärän ja joille ei tule suurena järkytyksenä miltä mikäkin ruoka maistuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Olen ihmetellyt samaa. Muutenkin uskomatonta, että joku kykenee jättämään ruokaa lautaselle. Itselläni on lounasaikaan mennessä jo niin kauhea nälkä että todellakin syön lautasen typötyhjäksi.
Sama. Ja vuosien kokemuksella tiedän, etten ota kahta kauhallista perunamuusia jos tiedän että ennenkin olen tullut täyteen yhdestä.
Ap
Minkälainen ihminen ei ota kahta kauhallista perunamuusia?
:D :D
Olen yrittänyt opetella siihen, ettei lounaalla tarvitse mättää itseään ähkyyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista energian tuhlausta, kuin tällä palstalla päivystävät wanhat harrput jotka tuhlaavat happea. Miten voi olla sellainen hahmotushäiriö ettei tajua olla hengittämättä tuollaiset????
Eli jätät ruokaa lautasellesi.
Tätä olen ihmetellyt kovasti itsekin. Jos ruoan saa itse annostella lautaselle, niin aikuisen ihmisen luulisi osaavan ottaa sen verran kuin syö.
Kaikista pahinta on liharuoan mättäminen roskiin.
Jos esimerkiksi lihassa on rustoja tai kalassa ruotoja, en pysty syömään sitä kokonaan, vaan on pakko heittää loput pois.
Ruoan laatu ei vastaa odotuksia. Siinäpä se suurin syy.
Sitä paitsi nykymaailman suurempi ongelma on ylensyönti kuin nälkää näkeminen joten voidaan jättää ne biafralaiset jo pois keskusteluista.
Minä jätän, jos ruoka onkin pahaa.
Lopetan syömisen, kun nälkä on ohi. Valitettavasti en voi tietää sitä täyttymispistettä, joten ruokaa usein jää, koska työpaikalla en voi käydä hakemassa lisää, jos en ole kylläinen.
Yleensä syy on se, että ruoka oli pahaa. Ja ei sitä ulkonäöstä/hajusta voi päätellä kuin joskus. Jos suolaa on liikaa, niin ruoka jää syömättä. Samoin jos liha on täynnä jännettä tms tai kengänpohjaksi paistettua, niin syömättä jää.
Ja joskus käy vain niin, että on olevinaan hirveä nälkä, mutta kun ruoka on lautasella niin nälkä onkin tiessään.
Joskus ruoka on yllättävän pahaa. Suolaista, mautonta, rasvaista, chiliistä tai pilalle maustettua tai väärin valmistettua. Eli sitä ottaessaan ei osaa kuvitella miten inhottavaa sitä on syödä. Itse en muista syistä jätä ruokaa lautaselle.
Ne jotka syö lautasen tyhjäksi vaikka väkisin, on niitä kehopositiivisia.
No joskus harvoin tulee jokin ylläri, että ruoka on vaikkapa aivan jäätävän mausteista tai aivan mautonta, vaikka näyttää ihan hyvältä.
Yksi syy voi olla se, että henkilö näyttää pieniruokaiselle, kun ei jaksa syödä kaikkea. Ajatuksena voi olla myös se, että kun ruoasta on maksettu, niin sitä voi heittää vaikka roskiin, mikä on ihan typerää. Kolmas ryhmä lienee se, joilla ei liiku ensimmäistäkään ajatusta oikeasta annostelusta tai ruoan tuhlaamisesta.
Ajattelemattomia ruokailijoita voisi herätellä jollakin tekstillä: Ota ruokaa niin paljon, kuin jaksat syödä. Olen tainnut joskus nähdä tällaisia lappusia.
Itse jätän harvoin mitään lautaselle, koska osaan annostella ruoan määrän oikein.
Mun elämä, mun rahat, mun ruoka. Teen sille mitä haluan, enkä kysy ap'n kaltaisilta bisibadeilta, sopiiko se niille. Hankkikaa elämä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.
Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.
En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.
Ap
Aikamoinen selvinnäkijä pitää olla, mikälii päältä päin näkee esim. Ruuan suolaputoisuuden tai sen onko maustettu sopivasta. Myös yksittäiset ainesosat voi olla sellaisia, että näyttää ok, mutta koostumus ja maku ei ole ok. En syö pahanmakuista tai huonoista raaka-aineista huonosti valmistettua ruokaa.
Aika usein jää vähän salaattia tai jotain kaalisilppua syömättä, kun ei ole aikaa syödä enää enempää. Niiden poimiminen haarukkaan ja pureskelu kestää. Ruokiksen kesto 30 min, aika alkaa kulua työpisteeltä poistuessa ja siihen pitää sisällyttää 2 käsipesua (ehkä wc-käynti), 300 m kävely työpaikkaruokalaan ja takaisin, joten syömiseen jää aikaa maksimissaan 10 minuuttia, jos sitäkään.
Minkälainen ihminen ei ota kahta kauhallista perunamuusia?