Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trexan/metoject yms metotreksaatin käyttäjät - kysymys!

Vierailija
30.03.2023 |

Eri lähteissä sanotaan, että menee 1-3 kuukautta, että lääke alkaa vaikuttaa. Kun lääke alkaa vaikuttaa, onko vaikutus alusta asti ns. maksimi, mitä ko. lääkkeellä voi saada vai paraneeko lääkkeen vaikutus vielä kuukausien kuluessa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaikutus tuntua hieman jo n. 6-7 viikon kohdalla, kolmannen kuukauden kohdalla olin jo oireeton.

Vierailija
2/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein annostusta saatetaan ajan myötä nostaa jos ei aloitusannoksella saada remissioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kovan sortin myrkkyjä ovat ja aiheiuttavat niin voimakasta pahoinvointia, että mieluummis siedän nivelkivut ja psoriasiksen.

Miksi noiden lääkkeiden antamisen  jälkeen pitää syödä foolihappoa? Siksi, että nuo lääkkeet ovat myrkkyjä, joiden vaikutus pitää neutralisoida foolihapolla!

Vierailija
4/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi vaikutus tuntua hieman jo n. 6-7 viikon kohdalla, kolmannen kuukauden kohdalla olin jo oireeton.

Kiva, jos auttaisi! Takana 5 viikkoa lääkitystä ja jonkinlaista vaikutusta on, mutta yhä on nivelkipuja. Sairastan tosin harvinaista reumaa, joten lääkitys ei välttämättä auta samalla tavalla kuin yleisemmän reuman kohdalla.

Ap

Vierailija
5/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kovan sortin myrkkyjä ovat ja aiheiuttavat niin voimakasta pahoinvointia, että mieluummis siedän nivelkivut ja psoriasiksen.

Miksi noiden lääkkeiden antamisen  jälkeen pitää syödä foolihappoa? Siksi, että nuo lääkkeet ovat myrkkyjä, joiden vaikutus pitää neutralisoida foolihapolla!

Minulla on vaihtoehtona syödä lääkkeitä tai sairastua todella pahasti/kuolla tähän sairauteen. Valitsen mieluummin ensimmäisen.

Ap

Vierailija
6/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ansiosta kuitenkin reuman saa pysymään aisoissa. Trexanin voi ottaa illalla ja foolihapon aamulla niin pärjää pahoinvoinnin kanssa. Mulla se jäi aikaa myöten pois, enää ei tule pahoinvointia. Veden juominenkin auttaa.

Vierailija
7/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odottaa rauhassa jos oot käyttänyt noin vähän aikaa. 3 kk kohdalla näet, mikä vaikutus kohdallasi suunnilleen on. Ja joskus voi olla, että hyvin alkanut vaikutus lopahtaa ajan kanssa. Lääkitystä voi silloin säätää.

Vierailija
8/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes pahassa krapulassa ole tuntenut niin voimakasta pahoinvointia, mitä on seurannut Trexanin tai Metojectin ottamisen jälkeen. Krapulasta voi toipua taitavasti otetulla "korjaussarjalla", mutta noiden solumyrkkyjen kanssa vanhat keinot ei tepsi.

Vierailija
9/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes pahassa krapulassa ole tuntenut niin voimakasta pahoinvointia, mitä on seurannut Trexanin tai Metojectin ottamisen jälkeen. Krapulasta voi toipua taitavasti otetulla "korjaussarjalla", mutta noiden solumyrkkyjen kanssa vanhat keinot ei tepsi.

Mulla trexan aiheutti aivan järkyttävää pahoinvointia, mutta metojectin kanssa oli vain hieman huono olo pari päivää. Yksilöllistä siis, miten reagoi.

10/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt neljäs kerta, kun olen joutunut aloittamaan metotreksaatin käytön. Olen sairastanut nivelreumaa pian 30 vuotta. Ekalla kerralla kesti 3 vuotta ennenkuin saatoin lopettaa sen käytön. Kahdella seuraavalla kerralla meni reilu vuosi ja tuli oireeton kausi. Jälkimmäisellä kerralla remissio kesti kokonaiset 8 vuotta. Vajaat 2 vuotta sitten jouduin taas aloittamaan uudelleen ja olin aika optimistinen, mutta nyt lääkäri oli sitä mieltä, että joudun todennäköisesti käyttämään metotreksaattia koko loppuelämäni. Ei kiitos. Mulla on muitakin kipuja kuin reumakivut ja myös muita sairauksia kuin nivelreuma. Ainoaa ei-opiaatti-kipulääkettä, joka mulle kävisi ja tehoaisi, en voi käyttää yhdessä metotreksaatin kanssa. Kokeiltiin aluksi, mutta maksa-arvot alkoivat nousta, joten jouduin jättämään kipulääkkeen pois. Elämä alkaa välillä olla - rehellisesti sanottuna - aika paskaa, kun metotreksaatin takia joudun kärsimään jatkuvista kivuista. Joten olen päättänyt lopettaa metotreksaatin käytön. 

Mutta siis...remissioon pääseminen on hyvin yksilöllistä. 

Vierailija
11/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole Trexanista tullut koskaan minkäänlaista pahoinvointia, ei vähäisintäkään! Trexan käytössä "lisälääkkeenä" Humiran ohella, yksistään Trexanista ei ollut apua.

Vierailija
12/13 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole Trexanista tullut koskaan minkäänlaista pahoinvointia, ei vähäisintäkään! Trexan käytössä "lisälääkkeenä" Humiran ohella, yksistään Trexanista ei ollut apua.

Mulla on sama "koktaili". Trexanista ei yksinään apua ja kauhea pahoinvointi. Biologinen lääke toi avun, mutta lääkäri haluaa että käytän silti trexania rinnalla. Suojaa kuulemma Humiran vaikutusta. Kun valitin pahoinvoinnista niin vaihtoi reseptin metojectiin. Pahoinvointi tulee senkin jälkeen, mutta ottamalla pistoksen klo 18.00, saan pahoinvoinnin klo 02.00 yöllä, jolloin nukun. Tablettimuodossa ei koskaan voinut ennakoida, missä vaiheessa pahoinvointi iskee (ilmeisesti esim se vaikutti mitä ja milloin oli syönyt jne.), niin teki elämästä aika hankalaa kun ei koskaan tiennyt mihin aikaan tuntee olevansa elämänsä pahimmassa krapulassa.

Mutta ap:n kysymykseen, mulla ei auttanut trexan kipuihin tai nivelten turpoamiseen ollenkaan. Ja selkärankareuma sairautena.

Vierailija
13/13 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän. Metoject 15 mg pistoksena 1 krt/vko, neljä kuukautta ollut käytössä ihopsoriin. Iho ei ole kokonaan parantunut, aika sitkeä toisin paikoin (esim vatsa ja rintamus). Alkutilanne oli jokseenkin karsea, joten toki olen tyytyväinen. Mutta mietin, että kuinka kauan teillä on mennyt ihopsorin kohdalla paraneminen, tuon lääkkeen aloituksesta? Vai onko edes parantunut kokonaan lääkkeen avulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan