Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen aikuinen ihminen jättää ruokaa lautaselle?

Vierailija
30.07.2021 |

Olen miettinyt tätä liikaakin. Mun on vaikeaa käsittää miten aikuinen ihminen ei osaa arvioida sitä ruokamäärää minkä jaksaa syödä. Osa jättää melkein joka kerta ruokaa lautaselle pois heitettäväksi.

Olen siis kiinnittänyt huomiota asiaan, kun työpaikkaruokalassa tarjotin jätetään linjastolle sellaisenaan. Menee siis liukuhihnaa pitkin keittiöön tyhjennettäväksi. Isossa osassa lautasia on vielä ruokaa, osassa paljonkin.

Onko kyseessä joku tosi yleinen hahmotushäiriö vai mistä on kyse? Miten ihminen ei muka vuosien varrella opi miten kova nälkä on ja paljonko mikäkin ruoka täyttää?

Itse en ole koskaan jättänyt aikuisiällä ruokaa. Kaapista menee kyllä joskus safkaa roskiin, jos esim. leipä homehtuu.

Ärsyttävää energiantuhlausta.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.

Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.

En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.

Ap

Aikamoinen selvinnäkijä pitää olla, mikälii päältä päin näkee esim. Ruuan suolaputoisuuden tai sen onko maustettu sopivasta. Myös yksittäiset ainesosat voi olla sellaisia, että näyttää ok, mutta koostumus ja maku ei ole ok. En syö pahanmakuista tai huonoista raaka-aineista huonosti valmistettua ruokaa.

Meillä saa hakea lisää, jos haluaa. Mikset ota pientä annosta ja hae lisää jos jaksat? Harvoin meilläkään työpaikkaruokalassa herkkuruokaani on, mutta pakko se on syödä, kun muutakaan ei ole. Jätätkö sinä kokonaan lounaan sitten väliin, kun ei maistu?

Vierailija
42/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sanonta, että "hieno nainen ei syö koskaan lautastaan tyhjäksi." Bufeessa ruoan hamstraus on pelkkää ahneutta: ajatellaan, että mitä enemmän syön, sitä halvemmaksi se tulee, ja sitten ei jaksetakaan syödä kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Olen ihmetellyt samaa. Muutenkin uskomatonta, että joku kykenee jättämään ruokaa lautaselle. Itselläni on lounasaikaan mennessä jo niin kauhea nälkä että todellakin syön lautasen typötyhjäksi.

Sama. Ja vuosien kokemuksella tiedän, etten ota kahta kauhallista perunamuusia jos tiedän että ennenkin olen tullut täyteen yhdestä.

Ap

Minkälainen ihminen ei ota kahta kauhallista perunamuusia?

Minä annostelen palvelutalossa asukkaille ruokaa - jos lautaselle laittaa salaattia, kasvikset, muusin ja kala/lihan ja kastikkeen, lautanen on ihan kukkuroillaan jo pienestä kauhasta muusia ja sen määrästä tingin. 

Vierailija
44/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on pakko jossain laitoskeittiössä syödä, niin ruoka voi olla pahaa. En todellakaan ole syömässä kaloreita väkisin, jos ei tee mieli.

Minkälainen ihminen syö laitoskeittiössä?

Sellainen, joka on samassa rakennuksessa tai tarpeeksi lähellä töissä. Me kaikki emme työskentele ison kaupungin keskustassa tai voi lähteä tunnin lounaalle.

Vierailija
45/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi lihassa on rustoja tai kalassa ruotoja, en pysty syömään sitä kokonaan, vaan on pakko heittää loput pois.

No aika harva ne ruodot/rustot syökään. Eiköhän ne saa jättää, kunhan on syönyt lihan ympäriltä.

Vierailija
46/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.

Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.

En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.

Ap

Ainakaan meillä työmaaruokalan ruoka ei ole kovin ihmeellistä eli oikeasti pahaakin ruokaa voi olla eikä sitä näe päällepäin. Onpa joskus ollut syömäkelvotontakin ruokaa.

Vierailija
47/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syy on se, että ruoka oli pahaa. Ja ei sitä ulkonäöstä/hajusta voi päätellä kuin joskus. Jos suolaa on liikaa, niin ruoka jää syömättä. Samoin jos liha on täynnä jännettä tms tai kengänpohjaksi paistettua, niin syömättä jää.

Ja joskus käy vain niin, että on olevinaan hirveä nälkä, mutta kun ruoka on lautasella niin nälkä onkin tiessään.

Ja silloin sinä jatkat työpäivääsi syömättä ollenkaan? Minä taas tarvin ruokaa työpäivän aikana, jos se on pahaa niin joudun vain syömään sen. Asiaa helpottaa toki, että puolet lautasesta on salaattia, neljäsosa lisuketta ja vain neljäsosa sitä syömäkelvotonta jänteistä lihaa. Todennäköisesti katsoisin kuitenkin listaa ennen ruokista ja ottaisin kasvisvaihtoehdon, jos liha on ennenkin ollut sitkeää.

Vierailija
48/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aikamoinen selvinnäkijä pitää olla, mikälii päältä päin näkee esim. Ruuan suolaputoisuuden tai sen onko maustettu sopivasta. Myös yksittäiset ainesosat voi olla sellaisia, että näyttää ok, mutta koostumus ja maku ei ole ok. En syö pahanmakuista tai huonoista raaka-aineista huonosti valmistettua ruokaa.

Meillä saa hakea lisää, jos haluaa. Mikset ota pientä annosta ja hae lisää jos jaksat? Harvoin meilläkään työpaikkaruokalassa herkkuruokaani on, mutta pakko se on syödä, kun muutakaan ei ole. Jätätkö sinä kokonaan lounaan sitten väliin, kun ei maistu?

Ei ole pakko syödä. Voi ottaa eväät kotoa ja syödä niitä. Itse syön nykyisin työmaaruokalassa vain, jos saan ruuan ilmaiseksi, koska se ei ole hintansa arvoista eikä edes tee mieli syödä, koska omat eväät ovat paremmat.

Vierailija
49/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli juuri lomalla ja huomasin, että myös hotellin aamiaisella mätetään lautanen täyteen ja syödään puolet.

Vierailija
50/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syy on se, että ruoka oli pahaa. Ja ei sitä ulkonäöstä/hajusta voi päätellä kuin joskus. Jos suolaa on liikaa, niin ruoka jää syömättä. Samoin jos liha on täynnä jännettä tms tai kengänpohjaksi paistettua, niin syömättä jää.

Ja joskus käy vain niin, että on olevinaan hirveä nälkä, mutta kun ruoka on lautasella niin nälkä onkin tiessään.

Ja silloin sinä jatkat työpäivääsi syömättä ollenkaan? Minä taas tarvin ruokaa työpäivän aikana, jos se on pahaa niin joudun vain syömään sen. Asiaa helpottaa toki, että puolet lautasesta on salaattia, neljäsosa lisuketta ja vain neljäsosa sitä syömäkelvotonta jänteistä lihaa. Todennäköisesti katsoisin kuitenkin listaa ennen ruokista ja ottaisin kasvisvaihtoehdon, jos liha on ennenkin ollut sitkeää.

Meidän ruokalassa ongelmana on juurikin kasvisten ja lisäkkeiden mauttomuus. Perunat eivät maistu millekään, täysjyväpasta on vain sellaista löysää poskesta toiseen kiertävää massaa jos sattuu vahingossa ottamaan. En kyllä enää siis näitä ota edes lautaselle mutta melko pitkään meni ennen kuin uskoin. Ja joskus ovat yllättäneet ja paistaneet perunat rapeiksi uunipyttärin tyyppiseksi lisäkkkeeksi, sitä otan koska tiedän hyväksi. Mutta koskaan ei ruokajonoon mennessään voi tietää varmaksi mitä on tarjolla. Siksi sitä ruokaa usein myös jää lautaselle.

Vierailija
51/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän aika useinkin ruokaa lautaselle.

Kyllä, osaan kyllä arvioida, paljon syön.

Ei, en halua syödä pahaa ruokaa.

Vierailija
52/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole pakko syödä. Voi ottaa eväät kotoa ja syödä niitä. Itse syön nykyisin työmaaruokalassa vain, jos saan ruuan ilmaiseksi, koska se ei ole hintansa arvoista eikä edes tee mieli syödä, koska omat eväät ovat paremmat.

Tuskin sinulla eväät on, jos siellä ruokalassa jo olet? Silloin on pakko syödä, jos ei muuta ole. Etkä sinä niitä omista eväistäkään varmaan jätä syömättä osaa, vaan syöt sen mitä pakkaat. Eli osaat arvioida annoksen, jonka syöt. Miksi työpaikkaruokalassa pitää jättää ruokaa?

Vierailija
53/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin sinulla eväät on, jos siellä ruokalassa jo olet? Silloin on pakko syödä, jos ei muuta ole. Etkä sinä niitä omista eväistäkään varmaan jätä syömättä osaa, vaan syöt sen mitä pakkaat. Eli osaat arvioida annoksen, jonka syöt. Miksi työpaikkaruokalassa pitää jättää ruokaa?

Mitä kohtaa et ymmärrä: Se on pahaa! Siksi jää.

Vierailija
54/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän aika useinkin ruokaa lautaselle.

Kyllä, osaan kyllä arvioida, paljon syön.

Ei, en halua syödä pahaa ruokaa.

No etpäs osaa, jos sitä ruokaa jää.

Vierailija
55/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä kohtaa et ymmärrä: Se on pahaa! Siksi jää.

Sitten kannattaa tyytyä omiin eväisiin, eikä mennä heittämään ruokaa roskiin työmaaruokalaan.

Vierailija
56/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että puhun nyt tilanteesta jossa ruokaa otetaan lautaselle itse. Tilanne on eri jos kyseessä on ala carte-annos, silloin annoskokoon ei voi vaikuttaa ja ne ovat joskus järjettömän suuria.

Ap

Jos se ruoka onkin tosi pahaa. Ei sitä sillon ole mikään pakko syödä vaikka ärsyttääkin maksaa tyhjästä.

Vierailija
57/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä saa ruodä omia eväitä työmaaruokalassa. Omalla työpisteellä ei saa syödä eikä muuta taukopaikka ole kuin ruokala. Omista eväistä tietää, mitä ne ovat. Toki jos sattuisi olemaan pilaantunutta tai syömäkelvotonta, niin tietenkin jätän syömättä.

Vierailija
58/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele, että sulla on ihan hirvee nälkä ja oot menossa syömään. Otat lautasen todella täyteen, ja vaikka siihen ei jäisi loppujen lopuksi kuin vain pieni tippa niin et jaksa enää syödä loppuun. Syötkö senkin, ja otat riskin että sua alkaa oksettaa, vai heitätkö ennemmin roskiin?

En mä kyllä kieltämättä ymmärrä, että jos älyttömästi menee joka kerralla roskiin ruokaa, mutta joskus vaan sille ei voi mitään kun on kauhea nälkä.

Sen lisäks, kun mun lisäks on monia muitakin joille se aamupala ei ole mikään semmoinen asia, jota tulisi edes joskus nautittua. Mä en vaan aamuisin suorastaan kykene edes leipää syömään, vaan yleensä se on vesilasi ja kahvi, vaikka jääkaapissa onkin aina jutut mistä voisi aamupalankin oikeasti tehdä. Mutta kun sä et saa aamuisin laitettua edes sitä leipää suusta alas, niin se ei sitten vaan mee. Olen yrittänyt totutella joskus siihen, mutta kun ei. En viitsi pakottamalla pakottaa kehoani siihen, mitä se ei halua. Sen takia joskus, tosi harvoin kylläkin, tulee otettua lautaselle jopa liikaa. Myönmän jopa sen, että ensin vois ottaa vähän ja sitten enemmän, mutta mitä se taas muille kuuluu? Ei ole toisten ongelma, vaan mun.

Vierailija
59/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Olen ihmetellyt samaa. Muutenkin uskomatonta, että joku kykenee jättämään ruokaa lautaselle. Itselläni on lounasaikaan mennessä jo niin kauhea nälkä että todellakin syön lautasen typötyhjäksi.

Olen kuullut että joillakin on semmoinen tapa että he jättävät pizzan reunat syömättä tietyissä "tankkauspaikoissa".

Kun käyn itse ravintolassa syömässä, niin yleensä suunnittelen sen keikan siten että olen sopivan nälkäinen sinne mennessä eikä tarvitse pitkään ihmetellä sen ruuan kanssa. Turha sinne pizzeriaan tai buffettiin on mennä valmiiksi täydellä vatsalla.

Vierailija
60/84 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

emt varmaan kylläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan