Millainen aikuinen ihminen jättää ruokaa lautaselle?
Olen miettinyt tätä liikaakin. Mun on vaikeaa käsittää miten aikuinen ihminen ei osaa arvioida sitä ruokamäärää minkä jaksaa syödä. Osa jättää melkein joka kerta ruokaa lautaselle pois heitettäväksi.
Olen siis kiinnittänyt huomiota asiaan, kun työpaikkaruokalassa tarjotin jätetään linjastolle sellaisenaan. Menee siis liukuhihnaa pitkin keittiöön tyhjennettäväksi. Isossa osassa lautasia on vielä ruokaa, osassa paljonkin.
Onko kyseessä joku tosi yleinen hahmotushäiriö vai mistä on kyse? Miten ihminen ei muka vuosien varrella opi miten kova nälkä on ja paljonko mikäkin ruoka täyttää?
Itse en ole koskaan jättänyt aikuisiällä ruokaa. Kaapista menee kyllä joskus safkaa roskiin, jos esim. leipä homehtuu.
Ärsyttävää energiantuhlausta.
Kommentit (84)
Jos ruoka on niin pahaa ettei mene alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.
Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.
En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.
Ap
Aikamoinen selvinnäkijä pitää olla, mikälii päältä päin näkee esim. Ruuan suolaputoisuuden tai sen onko maustettu sopivasta. Myös yksittäiset ainesosat voi olla sellaisia, että näyttää ok, mutta koostumus ja maku ei ole ok. En syö pahanmakuista tai huonoista raaka-aineista huonosti valmistettua ruokaa.
Meillä saa hakea lisää, jos haluaa. Mikset ota pientä annosta ja hae lisää jos jaksat? Harvoin meilläkään työpaikkaruokalassa herkkuruokaani on, mutta pakko se on syödä, kun muutakaan ei ole. Jätätkö sinä kokonaan lounaan sitten väliin, kun ei maistu?
Ei ole pakko syödä. Voi ottaa eväät kotoa ja syödä niitä. Itse syön nykyisin työmaaruokalassa vain, jos saan ruuan ilmaiseksi, koska se ei ole hintansa arvoista eikä edes tee mieli syödä, koska omat eväät ovat paremmat.
Tuskin sinulla eväät on, jos siellä ruokalassa jo olet? Silloin on pakko syödä, jos ei muuta ole. Etkä sinä niitä omista eväistäkään varmaan jätä syömättä osaa, vaan syöt sen mitä pakkaat. Eli osaat arvioida annoksen, jonka syöt. Miksi työpaikkaruokalassa pitää jättää ruokaa?
Vänkytivänkyti. Itse pakkaamassa eväät tietää mitä se on ja miltä maistuu. Ruokalassa ei koskaan tiedä onko ruokaa hyvää vai ei. Edelleenkään en syö ruokaa mitä käki se on myös musta syystä tai toisesta pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän aika useinkin ruokaa lautaselle.
Kyllä, osaan kyllä arvioida, paljon syön.
Ei, en halua syödä pahaa ruokaa.Eikö aikuinen ihminen osaa jo etukäteen arvioida minkälaisesta ruuasta hän pitää? Ei lounasbuffetissa ole pakko ottaa vaikka sienisalaattia tai suolasillejä, jos ei satu niistä pitämään.
Varmasti jokainen tajuaa jättää ottamatta ruuat, joista ei todellakaan pidä. Usein myös on niin että yleensä pitää sienisalaatista ja silmistä, mutta tarjolla olevat ovatkin pahanmakuisia eli eivät maistu siltä miltä niiden kuuluu maistua .
Yksi syy voi olla se, että ei voi hakea lisää. Silloin on pakko ottaa kerralla niin paljon, että ei jää nälkä. Jos voi käydä santsaamassa voi ottaa ensin vähän ja hakea sitten lisää, jos vielä on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Melkein joka päivä jätän ruokaa lautaselle tai osan voikkaria syömättä. Johtuu varmaan siitä, että syön vasta kun mulla on hirveä nälkä ja kuvittelen annosta ottaessani, että syön tosi paljon. En näe mitään syytä väkisin syödä, sen jälkeen kun on jo kylläinen olo.
Tämä se on, jos nälkä on kova iin ottaa isomman annoksen.
Syön työpaikalla sairaalapöperöitä, varmasti jokainen ymmärtää miksi sitä ruokaa usein myös jää lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on pahaa, en todellakaan syö lautasta tyhjäksi. Sitä ei voi tietää lautasta täyttäessä.
Jaa. Minä osaan ihan silmämääräisesti arvioida onko ruoka sellaista että se uppoaa. Tuoksu kertoo myös paljon.
En muista koska olisin viimeksi törmännyt pahaan ruokaan. Taaperoiässä en tykännyt kaalilaatikosta.
Ap
Aikamoinen selvinnäkijä pitää olla, mikälii päältä päin näkee esim. Ruuan suolaputoisuuden tai sen onko maustettu sopivasta. Myös yksittäiset ainesosat voi olla sellaisia, että näyttää ok, mutta koostumus ja maku ei ole ok. En syö pahanmakuista tai huonoista raaka-aineista huonosti valmistettua ruokaa.
Meillä saa hakea lisää, jos haluaa. Mikset ota pientä annosta ja hae lisää jos jaksat? Harvoin meilläkään työpaikkaruokalassa herkkuruokaani on, mutta pakko se on syödä, kun muutakaan ei ole. Jätätkö sinä kokonaan lounaan sitten väliin, kun ei maistu?
Ei ole pakko syödä. Voi ottaa eväät kotoa ja syödä niitä. Itse syön nykyisin työmaaruokalassa vain, jos saan ruuan ilmaiseksi, koska se ei ole hintansa arvoista eikä edes tee mieli syödä, koska omat eväät ovat paremmat.
Tuskin sinulla eväät on, jos siellä ruokalassa jo olet? Silloin on pakko syödä, jos ei muuta ole. Etkä sinä niitä omista eväistäkään varmaan jätä syömättä osaa, vaan syöt sen mitä pakkaat. Eli osaat arvioida annoksen, jonka syöt. Miksi työpaikkaruokalassa pitää jättää ruokaa?
Mitä kohtaa et ymmärrä: Se on pahaa! Siksi jää.
Sitten kannattaa tyytyä omiin eväisiin, eikä mennä heittämään ruokaa roskiin työmaaruokalaan.
Kun on siitä ruuasta erehtynyt maksamaan niin tottakai saa heittää pois ne osat, jotka ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en halua syödä pahaa ruokaa.Eikö aikuinen ihminen osaa jo etukäteen arvioida minkälaisesta ruuasta hän pitää? Ei lounasbuffetissa ole pakko ottaa vaikka sienisalaattia tai suolasillejä, jos ei satu niistä pitämään.
???
Joissain paikoissa vaikka lasagne on hyvää, toisissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka.
Miksi hoikka on hölmö ja ei osaa ottaa oikeaa määrää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista energian tuhlausta, kuin tällä palstalla päivystävät wanhat harrput jotka tuhlaavat happea. Miten voi olla sellainen hahmotushäiriö ettei tajua olla hengittämättä tuollaiset????
Sormen napsaus ja olet harppu itsekin. Ruoan tuhlaus on väärin. Yksiselitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ruoka-aineesta ole kyse, vaan kokin taidoista.
Tykkään kyllä sienisalaatista, mutta jos suolaa on liian vähän, niin heitän pois.
Ismo Leikola kertoo erinomaisesti lautasen tyhjentämisestä
sano ison laitoksen hoitajille että laittaa vähemmän pöpöröä lautaselle.
Mulla tulee välillä älytön nälkä ja syön ison annoksen. Toisinaan saatan olla yhtäkkiä ihan kylläinen vaikka olen vasta osan syönyt. Myös se, että ruokaa ottaessa linjastosta on paljon lautasta ylempänä vaikuttaa.
Näyttää siltä, että lautasella/tarjottimella on paljon vähemmän ruokaa. Sitten pöytätasossa näkee minkä vuoren on ottanut. Hankala arvioida. Sekään että salaatti otetaan erilliselle lautaselle on mielestäni huono, koska lämpimälle ruoalle jää enemmän tilaa omalla lautasellaan.
Yhdessä lounaspaikassa oli aikanaan hyvä kun saattoi ostaa "puolikkaan" aterian puoleen hintaan ja se oli valmiiksi kerätty rasiaan keittäjän puolesta.
En vaan jotenkin osaa arvioida. Joskus ei ole muka yhtään nälkä, mutta sitten tuleekin syötyä useita lautasellisia. Joskus taas kuvittelisi, että vatsassa on tilaa (ei ole syönyt esim. 6h mitään), niin silti voi tulla ähky jo ennen kuin lautanen on tyhjä :/
Pääasiallinen syy miksi jätän ruokaa lautaselle on, että ruoka ei ole hyvää. AP:lla ehkä menee alas vaikka pahvilaatikko jos se on kattilassa, mutta mulla on tarkka makuaisti ja mua alkaa kirjaimellisesti tekemään pahaa jos ruoka on pahaa, ja ruokahalu luonnollisesti katoaa sen myötä. Toinen syy saattaa olla, että ruoka olikin täyttävämpää kuin olin odottanut. En väkisellä tunge ruokaa suuhun jos ei enää maistu.
Ap,olet saanut traumoja lapsuudesta. Oliko teillä pakko syödä lautanen tyhjäksi? Aikuisena vahdit muita. Olet traumatisoitunut.
Itse jätän ruokaa lautaselle, jos:
- ruoka on pahaa tai mautonta. Joskus käy niin, että ruoka näyttää hyvältä, mutta ei sitten olekaan sen makuista kuin pitäisi, tai on muuten jotenkin epämääräistä, jolloin ruokahalu katoaa.
- ruoka on epäonnistunutta. Joskus porkkanaletut on olleet sisältä raakoja, perunat kovia tai pakastevihannekset kohmeisia.
- joskus arvioin nälkäni väärin, annos ei näytä niin isolta, mutta vatsa tulee täyteen ennen kuin ruoka loppuu. Joskus ruoka on täyttävämpää kuin päälle päin osaisi arvata.
- kesken syömisen alkaa vääntää vatsaa ym. jolloin ei pysty syömään loppuun
Yleisin syy itselläni on se, että ruoka näytti ja tuoksui hyvältä, jolloin tulee otettua iso annos, mutta maku ei olekaan hyvä jolloin ei tee mieli syödä enempää kuin on pakko jotta nälkä pysyy pois vähän aikaa.
En pidä ruuan tuhlaamisesta ja pyrin välttämään sitä, mutta silloin tällöin on pakko jättää jotakin syömättä em. syistä.
Eikö aikuinen ihminen osaa jo etukäteen arvioida minkälaisesta ruuasta hän pitää? Ei lounasbuffetissa ole pakko ottaa vaikka sienisalaattia tai suolasillejä, jos ei satu niistä pitämään.