Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalikasvatus päiväkotiin?

IhmeTTTelijä
29.07.2021 |

Onkohan ihan tarpeellista niin pienille? Eikö riitä että kotona kerrotaan kun lapsi alkaa kyselemään?

https://yle.fi/uutiset/3-12035270

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää.

Vierailija
2/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienten lasten seksuaalikasvatuksen eli kehotunnekasvatuksen tehtävä on antaa lapselle hänen ikätasonsa mukaista tietoa kehosta, tunteista ja oikeuksista sekä kasvattaa lasta arvostamaan itseään ja toisia sellaisina kuin he ovat."

No on kyllä aivan tarpeellista ja tuotahan päiväkodin arki on. Hyvä vaan jos koulutettaisiin päiväkodin henkilökuntaa paremmin näissä asioissa niin että lapsia voisi paremmin tukea.

Luitko edes otsikkoa pidemmälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen tärkeää on kertoa lapsille, että omaan kehoon ei muut saa koskea ja kuinka ottaa luotettuun aikuiseen yhteys jos näin käy. Eli juuri näistä oikeuksista, joista artikkelissakin mainittiin. Ei lapsi tätä ymmärrä, jos hänelle ei asiasta kerrota.

Vierailija
4/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en sääli. Kyllä seksuaalikasvatus on syytä aloittaa heti pienestä pitäen!

Juurihan oli Suomessa isoissa otsikoissa se, että tytöille ei opeteta edes, että pimppi on pimmpi. Sitä kutsuttiin LINNUKSI tai ties miksi, mutta ei rehellisesti oikealla nimellä.

Ja miksi? Koska ihmiset, varsinkin naiset, on kasvatettu häpeään jo pienestä pitäen. Laadukkaasti toteutettu seksuaalikasvatus voidaan aloittaa jo aivan pienten kohdalla.

0/5

Vierailija
5/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuon nautinnon fanaattista tuputtamista joka tuutista.

Vierailija
6/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmisto ei aio säästää edes pieniä lapsia. Miettikää sitä.

Vierailija
7/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan huomioon, että oma keho kiinnostaa lasta. Puhutaan kehon osista kunnioittavasti ja niiden oikeilla nimillä. Kerrotaan, että koko keho on arvokas ja siitä saa olla ylpeä, Vilponen kuvailee.

eli eikö peppu, pimppi ja pippeli käy?

Vierailija
8/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teille boomereille seksuaalikasvatus, siis esimerkiksi se, ettei omaa kehoa tai sukupuolielimiä tarvitse hävetä, on niin kauheaa ja vastenmielistä tuputusta? Älkää ottako pois muilta sitä mitä olette itse menettäneet, tuollainen katkeruus on naurettavaa. Itse nautin monipuolisesta ja avoimesta seksistä hyvin paljon, harmi jos te ette ole koskaan saaneet sitä kokea. Olen oikeasti pahoillani, koska se on yksi todella upea kokemus elämässä. Ja ennaltaehkäisee varmasti myös tuollaista keski-iän takakireyttä.

Vierailija
9/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän vaiheessa pippeli nimitys muuttuu. Aikuisilla ei sellaista puheissa yleensä ole? Pimppi /pimpsa nimitystä joskus olen kuullut olevan aikuisillakin.

Vierailija
10/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% ketjun kommentoijista ei näköjään edes lukenut juttua. Teidänkö kanssa pitäisi aikuisten oikeasti keskustella asioista?

Vierailija
11/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai, kyseessä on intersektionaalinen marxilainen feministi -ideologia?

Vierailija
12/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90% ketjun kommentoijista ei näköjään edes lukenut juttua. Teidänkö kanssa pitäisi aikuisten oikeasti keskustella asioista?

Tällaista halveksumista se keskustelu sitten on liberaaleilta kun eivät keksi mitään järkevää sanottavaa.

Vierailija
13/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille boomereille seksuaalikasvatus, siis esimerkiksi se, ettei omaa kehoa tai sukupuolielimiä tarvitse hävetä, on niin kauheaa ja vastenmielistä tuputusta? Älkää ottako pois muilta sitä mitä olette itse menettäneet, tuollainen katkeruus on naurettavaa. Itse nautin monipuolisesta ja avoimesta seksistä hyvin paljon, harmi jos te ette ole koskaan saaneet sitä kokea. Olen oikeasti pahoillani, koska se on yksi todella upea kokemus elämässä. Ja ennaltaehkäisee varmasti myös tuollaista keski-iän takakireyttä.

Kuule, niin minäkin nelikymppisenä nautin seksistä, vaikka en boomer olekaan, enkä ole saanut nykyistä seksuaalikasvatusta. Onneksi. Nautin seksistä erittäin paljon mieheni kanssa, kaksin. Sitä ei tarvitse julistaa turuilla ja toreilla. Ihanaksi seksiksi luen myös luottamuksellisen PARIsuhteen, en mitään polyamorisekoiluja, vaikka näitä joka tuutista nykyään tuputetaan.

Niin, miksi sitten tuossa artikkelissa mainitut asiat ovat joku ongelma? Olet sitä mieltä, että jos joku haluaa harrastaa kimppaseksiä ja nauttii siitä, niin hän ei saisi, koska sinä preferoit PARIsuhdetta? Ja ei, en ole itse polyamorinen vaan ihan vain perus yksiavioinen heteronainen. Enkä edes feministi. Jos et osaa ymmärtää lukemaasi, niin voin kertoa, ettei tuon jutun tarkoituksena ole kertoa eskarilaisille, että teidän kannattaa aikuisena olla polyamorisessa suhteessa ja näyttää tissit kadulla. Ei, vaan pointti on se, ettei kenenkään tarvitsisi hävetä tai piilotella omaa kroppaansa. Eikä tarvitsisi myöskään nolostella omien sukupuolielintensä oikeaa nimeä, tarkoitusta tai niiden avulla saatavaa nautintoa siinä vaiheessa, kun nuori kokee olevansa siihen valmis. Lapsethan myös esimerkiksi unnuttavat aivan luonnostaan, sillä seksuaalisuus on osa meitä syntymästä asti, ja jo lapsena vaikka tyynyn kosketus sukupuolielimiin voi tuntua hyvältä. Tuolla sun asenteella niitä estoisia ja ennakkoluuloisia ihmisiä, kuten sinä ja valitettavan monet muut jo kolmikymppisetkin, syntyy. Voin kertoa, ketään nuorta ja avarakatseista ihmistä ei pohjimmiltaan voisi vähempää kiinnostaa, tuomitseko sinä heidän seksuaalisuutensa vai et.

Ps. 40-vuotias ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla boomer. Arkikielessä kyseinen termi kuvaa enemmänkin henkistä - estoista ja tuomitsevaa mielentilaa - kuin varsinaista ikää. Hyväksy tai älä, mutta se on fakta.

Vierailija
14/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 32, eli en tiettävästi boomeri.

En todellakaan aio tuputtaa pienelle tyttärelleni mitään avointa monipuolista seksuaalisuutta. Kulostaa lähinnä kyläpyöräilyltä.

Hyi helv*tti.

Et aio kertoa (tai kasvattaa sanattomasti siihen suuntaan) hänelle, ettei seksiä tarvitse harrastaa pimeässä peiton alla, omia halujaan ja mieltymyksiään häveten? Huvittavaa, kuinka porukka on niin estoista, että kaikki vähänkin poikkeava pitkän parisuhteen vakiolauantaiseksistä on ”kyläpyöräilyä”. Ja muutenkin tuo äskeinen termi tuomitsee sen, jos ihminen toteuttaa seksuaalisuuttaan aivan täysin sallitulla tavalla satuttamatta ketään muuta. Miksi se pitää tuomita? Ennen kuin joku valittaa, niin itsellä siis kaksi seksikumppania, molemmat vastakkaista sukupuolta ja eri aikaan. Että ei ole tarvetta itseä puolustella, haluaisin vain ymmärtää miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että joku edes kehtaa käyttää halventavia nimityksiä seksuaalisesti aktiivisemmista ihmisistä. Olette te kyllä säälittäviä, kannattaisi hankkia esim. elämä.

Vierailija
15/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lapsille on kerrottava sukupuolielimistä ja yleensäkin seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ikätasoisesti. Liiallista salaperäisyyttä on vältettävä.

Erityisen tärkeää on opettaa lapset torjumaan hyväksikäyttäjät ja opettaa, että hänen intiimeihin kehon kohtiin ei kukaan saa koskea, eikä niitä tarvitse näyttää kenellekään. Ja jos näin käy, niin siitä pitää kertoa vanhemmille tai muulle luotettavalle aikuiselle.

Vierailija
16/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista halveksumista se keskustelu sitten on liberaaleilta kun eivät keksi mitään järkevää sanottavaa.

Kuka se liberaali on? Ei ainakaan intersektionaalinen marxilainen feministi.

Vierailija
17/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti lapsille on kerrottava sukupuolielimistä ja yleensäkin seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ikätasoisesti. Liiallista salaperäisyyttä on vältettävä.

Erityisen tärkeää on opettaa lapset torjumaan hyväksikäyttäjät ja opettaa, että hänen intiimeihin kehon kohtiin ei kukaan saa koskea, eikä niitä tarvitse näyttää kenellekään. Ja jos näin käy, niin siitä pitää kertoa vanhemmille tai muulle luotettavalle aikuiselle.

Juuri näin, hyvin tiivistetty. Tottakai tuo ikätaso on oleellinen asia, mutta asioita ei silti tarvitse hyssytellä tai häivyttää. Eikä toisaalta myöskään järkyttää, sillä lapsi voi kokea esimerkiksi yhdynnän jollain tapaa pelottavana, jos siitä kerrotaan liian aikaisin. Koko asian mystisyyttä hälventäessä pitäisi kaikkein eniten keskittyä nautintoon, häpeilemättömyyteen ja vastuullisuuteen.

Vierailija
18/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan aio tuputtaa pienelle tyttärelleni mitään avointa monipuolista seksuaalisuutta. Kulostaa lähinnä kyläpyöräilyltä.

Hyi helv*tti.

Et aio kertoa (tai kasvattaa sanattomasti siihen suuntaan) hänelle, ettei seksiä tarvitse harrastaa pimeässä peiton alla, omia halujaan ja mieltymyksiään häveten? Huvittavaa, kuinka porukka on niin estoista, että kaikki vähänkin poikkeava pitkän parisuhteen vakiolauantaiseksistä on ”kyläpyöräilyä”. Ja muutenkin tuo äskeinen termi tuomitsee sen, jos ihminen toteuttaa seksuaalisuuttaan aivan täysin sallitulla tavalla satuttamatta ketään muuta. Miksi se pitää tuomita? Ennen kuin joku valittaa, niin itsellä siis kaksi seksikumppania, molemmat vastakkaista sukupuolta ja eri aikaan. Että ei ole tarvetta itseä puolustella, haluaisin vain ymmärtää miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että joku edes kehtaa käyttää halventavia nimityksiä seksuaalisesti aktiivisemmista ihmisistä. Olette te kyllä säälittäviä, kannattaisi hankkia esim. elämä.

En näe mitään säälittävää siinä, että olen mieluummin hankkinut moraalin.

Vierailija
19/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäähän lapsille kertoa unnutuksen terveyshyodyista ja 100 sukupuolesta

Vierailija
20/111 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv*tti.

En näe mitään säälittävää siinä, että olen mieluummin hankkinut moraalin.

Olen eri, mutta minusta yhteiskunta voisi paljon paremmin ilman sellaista "moraalia", joka panee ihmiset solvamaan toisia "kyläpyöriksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi