Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalikasvatus päiväkotiin?

IhmeTTTelijä
29.07.2021 |

Onkohan ihan tarpeellista niin pienille? Eikö riitä että kotona kerrotaan kun lapsi alkaa kyselemään?

https://yle.fi/uutiset/3-12035270

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille boomereille seksuaalikasvatus, siis esimerkiksi se, ettei omaa kehoa tai sukupuolielimiä tarvitse hävetä, on niin kauheaa ja vastenmielistä tuputusta? Älkää ottako pois muilta sitä mitä olette itse menettäneet, tuollainen katkeruus on naurettavaa. Itse nautin monipuolisesta ja avoimesta seksistä hyvin paljon, harmi jos te ette ole koskaan saaneet sitä kokea. Olen oikeasti pahoillani, koska se on yksi todella upea kokemus elämässä. Ja ennaltaehkäisee varmasti myös tuollaista keski-iän takakireyttä.

Itse olen 32, eli en tiettävästi boomeri.

En todellakaan aio tuputtaa pienelle tyttärelleni mitään avointa monipuolista seksuaalisuutta. Kulostaa lähinnä kyläpyöräilyltä.

Hyi helv*tti.

Et aio kertoa (tai kasvattaa sanattomasti siihen suuntaan) hänelle, ettei seksiä tarvitse harrastaa pimeässä peiton alla, omia halujaan ja mieltymyksiään häveten? Huvittavaa, kuinka porukka on niin estoista, että kaikki vähänkin poikkeava pitkän parisuhteen vakiolauantaiseksistä on ”kyläpyöräilyä”. Ja muutenkin tuo äskeinen termi tuomitsee sen, jos ihminen toteuttaa seksuaalisuuttaan aivan täysin sallitulla tavalla satuttamatta ketään muuta. Miksi se pitää tuomita? Ennen kuin joku valittaa, niin itsellä siis kaksi seksikumppania, molemmat vastakkaista sukupuolta ja eri aikaan. Että ei ole tarvetta itseä puolustella, haluaisin vain ymmärtää miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että joku edes kehtaa käyttää halventavia nimityksiä seksuaalisesti aktiivisemmista ihmisistä. Olette te kyllä säälittäviä, kannattaisi hankkia esim. elämä.

Aion kertoa kun aika on oikea (ei todellakaan päiväkoti-ikäisenä) että seksi voi olla hieno kokemus pitkäaikaisen ja turvallisen kumppanin kanssa.

Ei seksi ole minulle tabu. En vain halua kasvattaa lastani ihmiseksi joka on valmis jakamaan itseään jokaiselle vastaantulijalle tai että on ok jakaa kumppani monen muun kanssa.

Miksi tämä menee sinulla niin tunteisiin?

Siksi, että sinä et ole mikään määrämään, mikä on ok ja mikä ei toisten ihmisten elämässä. Ja itse et edes tajua tuota kapeakatseisuuttasi. Toisaalta, mielipiteesi ei vaikuta mitenkään konkreettisesti muihin ihmisiin, paitsi lapsiisi, joten toisaalta voisin kohauttaa vain olkiakin. Säälin tytärtäsi, mutta valitettavasti se ei hänen äitioletettuaan muuksi muuta.

Minulle, itsenäiselle parikymppiselle yliopisto-opiskelijanaiselle, ei seksi ole mitään itsensä jakamista. Se on nautintoa ja läheisyyttä minulle ja kumppanilleni, oli se kumppani sitten lyhyt- tai pitkäaikainen.

No sepä kiva, pidä hauskaa.

Onneksi sinä et vastaa lapseni kasvatuksesta :)

Pidän, varmasti paljon enemmän kuin sinä. Mutta mä en olekaan säälittävä, konservatiivinen ja katkera elämässä epäonnistuja.

Eli olen elämässä epäonnustuja, kun haluan seksiä ainoastaan aviomieheni kanssa, en ole harrastanut yhden illan juttuja, vaan seksikokemukset ovat olleet pitkäaikaisten kumppanien kanssa?

En kaipaa, enkä ole koskaan kaivannut mitään muuta. En ole niin kevytmielinen ihminen, että voisin harrastaa seksiä tuntemattoman kanssa, saatika että voisin tuollaisessa tilanteessa kiihottua.

Siksi tuomitset minut, että haluan opettaa lapseni kunniottamaan kehoaan, minimoimaan mahdollisen hyväksikäytön ja sukupuolitaudit.

Kuulostat hyvin ahdasmieliseltä ihmiseltä ja avoimen seksuaalisen käyttäytymisen kautta yrität antaa itsestäsi päinvastaisen kuvan.

Olen samassa tilanteessa kanssasi. Ilmeisesti me tosiaan olemme nykyajan mittapuulla epäonnistuneita.

Me kun emme koskaan ole kokeneet ihanaa vapautta harrastaa seksiä kenen/minkä kanssa tahansa, ja tuntea itseämme miehiksi, puoli-naisiksi, osittain nais-mies-perhosiksi, legopalikoiksi tai vuohiksi. 

Jestas miten lapsellista uhriutumista. Kukaan ei ole tuominnut siveitä ihmisiä, mutta edellinen kirjoittaja koki jostain syystä tarvetta puhua todella rumasti ja halveksuen ihmisistä jotka elävät eri tavalla kuin hän. Esim. kyläpyöräily, itsensä jakaminen. Jos tarvitsee puhua tuolla tavalla muista ihmisistä, niin kyllä on jotain jäänyt puuttumaan. Jos ei seksikokemuksia niin ainakin joku palikka päästä joka opettaa muiden ihmisten asiallista kohtelua.

-eri

Mutta huomasitko, seksuaalikasvattaja haluaa päiväkoteihin nimenomaan kierrätyskulttuuriin perustuvaan seksuaalisuuteen liittyvää opastusta. Ei sanaakaan tunteista tai välittämisestä tai arvostuksesta, mutta paljonkin nautinnosta ja oikeuksista.

No ei todellakaan sanottu noin. Tuo on omien ennakkoluulojesi värittämää tulkintaa. Pikkulapsilla ei tunteet, välittäminen tai arvostus liity seksuaalisuuteen, koska sen ikäisen ei kuulu toteuttaa seksuaalisuutta toisen ihmisen kanssa. Nautintoa voi kuitenkin oma keho jo tuntea ja oikeudet - tuossa iässä lähinnä oikeus koskemattomuuteen - on jo ihan turvallisuusasia. Toisen ihmisen kanssa harrastettavasta seksistä voi puhua sitten myöhemmin kun se on ajankohtaista. Tarhaikäiselle riittää, että oma kroppa on kiva ja siitä voi löytyä jänniä paikkoja joiden koskettelu tuntuu mukavalta, siinä ei ole mitään hävettävää mutta omaan kroppaan tutustuminen tehdään yksityisesti ja lapsen pikkarialueelle ei kenelläkään ole asiaa.

Eli tarhassa pitäisi opettaa lapsille masturbointia?

Vierailija
82/111 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko keskustelua mutta jotenkin minulla on tunne, että taas päiväkodin toivottaisiin antavan sellaista "valistusta" joka oikeastaan kuuluisi enempi lapsen huoltajille. - Mutta lapsettoma minun tietysti vaivatonta sanoa näin.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos liian aikainen seksuaalisuuden esiintuominen aiheuttaa lapselle ahdistusta ja häiriintymistä, vai meneekö se kuin artikkelissa.

Ystävälläni oli hyvin avoin ja liberaali koti jossa kaikki sai tulla ja mennä ja hyvin nuorena sai ohjeita mm äidiltä "tee mitään lystää mutta pentuja en enempää tähän taloon halua joten kondomit mukaan kun paneskelette". Ja niinhän sitten toimittiin! Kuopuksella oli 11 vuotiaana poikakaveri öitä samassa huoneessa. No ihan kunnon kansalaisia näistä lapsista tuli mutta yksi tyttäristä koki tuon "opin" ahdistavana ja kuinka ollakaan juuri hän tuli nuorena raskaaksi. Abortista tuli hänelle syvä suru ja ahdistus. Hän usein kritisoi omaa perhettään ja moitti että eivät olleet "normaaleja kuten muut". Hän ei olisi halunnut tietää niin paljon seksiasioista niin pienenä omien sanojensa mukaan. Hän oli liian lapsi ymmärtämään, oman arvionsa mukaan.

Tällä ajan takaa sitä että kukin ihminen on yksilöllinen ja hänen kehityksensä on myös yksilöllinen. Ei pidä herättää liian nuorena seksuaalisia tarpeita jotka joillain ottavat aikansa kypsyäkseen.

Vierailija
84/111 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaaliterapeutteja kouluttaa Suomessa Sexpo-säätiö, jonka johdosta on esimerkiksi esitetty suojaikärajan laskemista neljääntoista, todettu, että pedofília on ajatuksen tasolla OK sekä puolustettu lasten näköisiä seksinukkeja.

Kenties huoli liberaalista seksuaalikasvatuksesta ei olekaan aivan tuulesta temmattu.

Vierailija
85/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oudosti kirjoitettu artikkeli, jossa asiat menevät sekaisin. Joko haastateltava sekoittaa asiat tai toimittaja on kirjoitellut vähän mitä sattuu. 

Ymmärrän päivähoidon henkilökunnalle annettavan koulutuksen, liittyen lasten kysymyksiin kehosta ja seksistä. Vamaankin päiväkodin hankilökunnalla olisi mukavampaa, jos olisi valmiit tavat vastailla tuon tyyppisiin kysymyksiin.

Seksuaalikasvatuksen vienti päiväkotilapsille onkin sitten eri asia. En ymmärrä tätä nykyajan suuntausta, jossa lapsille yritetään tunkea jatkuvasti enemmän aikuisten asioita sisäistettäväksi. Tuntuu kuin kaikista yritettäisiin tehdä mahdollisimman nopeasti täydellisiä kansalaisia, mutta tilastojen mukaan saadaankin ahdistuneita, elämäänsä tyytymättömiä yksilöitä.

Kyllä lapset ovat usein kiinnostuneita seksistä jo hyvin varhain, mutta ei heidän tarvitse tietää kuin korkeintaan rajat sukupuolielimiin liittyen. Tämä on kuulunut pitkälti normaaliin kasvatukseen jo aikaisemminkin.

Olisiko täysin poisuljettua antaa lapsille mukava lapsuus, jossa he saavat olla lapsellisia lapsia, ilman aikuisten ongelmia.  

Vierailija
86/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko täysin poisuljettua antaa lapsille mukava lapsuus, jossa he saavat olla lapsellisia lapsia, ilman aikuisten ongelmia.  

Tämä.

Ylipäänsä minua tympii seksin ja seksuaalisuuden tunkeminen joka paikkaan. Eihän iltalehteäkään voi enää avata ilman, että siellä kerrotaan seksiasento- tai itsetyydytysvinkkejä. Ensin on uutisia sodista ja urheiluennätyksistä.

Meistä jokainen on olemassa seksin ansiosta, ja jokainen meistä seksiä tavalla tai toisella toteuttaa. Ei siinä ole sen kummempaa kuin syömisessä ja nukkumisessa. Seksillä on paikkansa, mutta se pitäisi pitää paikallaan eikä tuoda silmille joka tilanteessa.

Lapsillekin pitäisi syntyä jotenkin tasapainoinen käsitys seksuaalisuudesta. Sitä ei synny nykymenossa. Ihmiskunta tekee saasteiden ja ympäristökatastrofin keskellä itsemurhaa, mutta jotkut valopäät vaan syyttelevät toisiaan "väärästä" seksuaalisesta orientaatiosta. Haloo?!

Vierailija
87/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille boomereille seksuaalikasvatus, siis esimerkiksi se, ettei omaa kehoa tai sukupuolielimiä tarvitse hävetä, on niin kauheaa ja vastenmielistä tuputusta? Älkää ottako pois muilta sitä mitä olette itse menettäneet, tuollainen katkeruus on naurettavaa. Itse nautin monipuolisesta ja avoimesta seksistä hyvin paljon, harmi jos te ette ole koskaan saaneet sitä kokea. Olen oikeasti pahoillani, koska se on yksi todella upea kokemus elämässä. Ja ennaltaehkäisee varmasti myös tuollaista keski-iän takakireyttä.

En todellakaan aio tuputtaa pienelle tyttärelleni mitään avointa monipuolista seksuaalisuutta. Kulostaa lähinnä kyläpyöräilyltä.

Hyi helv*tti.

Et aio kertoa (tai kasvattaa sanattomasti siihen suuntaan) hänelle, ettei seksiä tarvitse harrastaa pimeässä peiton alla, omia halujaan ja mieltymyksiään häveten? Huvittavaa, kuinka porukka on niin estoista, että kaikki vähänkin poikkeava pitkän parisuhteen vakiolauantaiseksistä on ”kyläpyöräilyä”. Ja muutenkin tuo äskeinen termi tuomitsee sen, jos ihminen toteuttaa seksuaalisuuttaan aivan täysin sallitulla tavalla satuttamatta ketään muuta. Miksi se pitää tuomita? Ennen kuin joku valittaa, niin itsellä siis kaksi seksikumppania, molemmat vastakkaista sukupuolta ja eri aikaan. Että ei ole tarvetta itseä puolustella, haluaisin vain ymmärtää miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että joku edes kehtaa käyttää halventavia nimityksiä seksuaalisesti aktiivisemmista ihmisistä. Olette te kyllä säälittäviä, kannattaisi hankkia esim. elämä.

En näe mitään säälittävää siinä, että olen mieluummin hankkinut moraalin.

Sun moraalikäsitys on hankittu raamatusta? Avaisitko vähän, mitä moraalitonta on siinä, että kaksi tai useampia ihmisiä harrastaa seksiä keskenään kaikki omasta tahdostaan ja siitä nauttien? Mutta on kyllä aivan äärimmäisen moraalitonta ylipäänsä tehdä elämässä niitä asioita, jotka tekevät ihmisen itsensä onnelliseksi. Ei kyllä voi enää pahempaa keksiä kuin ilo ja nautinto!

Surkeinta moraalia on haukkua toisia tekojensa perusteella, tekojen jotka eivät ole ketään satuttaneet, vaan päinvastoin tuottaneet hyvää oloa. Kuten sinä ja muut katkeruuden perikuvat tässä keskustelussa tekevät.

Puhut kuin itse piru. Mun nautinto minä minä minä. F U C K OFF!!

Vierailija
88/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kasvatus ulkoistetaan päiväkotiin.

Kiitos ja anteeksi

Ei tarkoittaa ei

Et saa satuttaa toista

Saisinko eli kauniisti pyytäminen (sen sijaan että esim.ruokapöydässä huutaa 10 lasta "anna, haluan, maitoooooo, näkkäriiiii etc).

Ja nyt seksuaalikasvatus.

Vierailija
89/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv*tti.

Aion kertoa kun aika on oikea (ei todellakaan päiväkoti-ikäisenä) että seksi voi olla hieno kokemus pitkäaikaisen ja turvallisen kumppanin kanssa.

Ei seksi ole minulle tabu. En vain halua kasvattaa lastani ihmiseksi joka on valmis jakamaan itseään jokaiselle vastaantulijalle tai että on ok jakaa kumppani monen muun kanssa.

Siksi, että sinä et ole mikään määrämään, mikä on ok ja mikä ei toisten ihmisten elämässä. Ja itse et edes tajua tuota kapeakatseisuuttasi. Toisaalta, mielipiteesi ei vaikuta mitenkään konkreettisesti muihin ihmisiin, paitsi lapsiisi, joten toisaalta voisin kohauttaa vain olkiakin. Säälin tytärtäsi, mutta valitettavasti se ei hänen äitioletettuaan muuksi muuta.

Minulle, itsenäiselle parikymppiselle yliopisto-opiskelijanaiselle, ei seksi ole mitään itsensä jakamista. Se on nautintoa ja läheisyyttä minulle ja kumppanilleni, oli se kumppani sitten lyhyt- tai pitkäaikainen.

Pidän, varmasti paljon enemmän kuin sinä. Mutta mä en olekaan säälittävä, konservatiivinen ja katkera elämässä epäonnistuja.

Eli olen elämässä epäonnustuja, kun haluan seksiä ainoastaan aviomieheni kanssa, en ole harrastanut yhden illan juttuja, vaan seksikokemukset ovat olleet pitkäaikaisten kumppanien kanssa?

En kaipaa, enkä ole koskaan kaivannut mitään muuta. En ole niin kevytmielinen ihminen, että voisin harrastaa seksiä tuntemattoman kanssa, saatika että voisin tuollaisessa tilanteessa kiihottua.

Siksi tuomitset minut, että haluan opettaa lapseni kunniottamaan kehoaan, minimoimaan mahdollisen hyväksikäytön ja sukupuolitaudit.

Kuulostat hyvin ahdasmieliseltä ihmiseltä ja avoimen seksuaalisen käyttäytymisen kautta yrität antaa itsestäsi päinvastaisen kuvan.

Olen samassa tilanteessa kanssasi. Ilmeisesti me tosiaan olemme nykyajan mittapuulla epäonnistuneita.

Me kun emme koskaan ole kokeneet ihanaa vapautta harrastaa seksiä kenen/minkä kanssa tahansa, ja tuntea itseämme miehiksi, puoli-naisiksi, osittain nais-mies-perhosiksi, legopalikoiksi tai vuohiksi. 

Jestas miten lapsellista uhriutumista. Kukaan ei ole tuominnut siveitä ihmisiä, mutta edellinen kirjoittaja koki jostain syystä tarvetta puhua todella rumasti ja halveksuen ihmisistä jotka elävät eri tavalla kuin hän. Esim. kyläpyöräily, itsensä jakaminen. Jos tarvitsee puhua tuolla tavalla muista ihmisistä, niin kyllä on jotain jäänyt puuttumaan. Jos ei seksikokemuksia niin ainakin joku palikka päästä joka opettaa muiden ihmisten asiallista kohtelua.

-eri

Mutta huomasitko, seksuaalikasvattaja haluaa päiväkoteihin nimenomaan kierrätyskulttuuriin perustuvaan seksuaalisuuteen liittyvää opastusta. Ei sanaakaan tunteista tai välittämisestä tai arvostuksesta, mutta paljonkin nautinnosta ja oikeuksista.

No ei todellakaan sanottu noin. Tuo on omien ennakkoluulojesi värittämää tulkintaa. Pikkulapsilla ei tunteet, välittäminen tai arvostus liity seksuaalisuuteen, koska sen ikäisen ei kuulu toteuttaa seksuaalisuutta toisen ihmisen kanssa. Nautintoa voi kuitenkin oma keho jo tuntea ja oikeudet - tuossa iässä lähinnä oikeus koskemattomuuteen - on jo ihan turvallisuusasia. Toisen ihmisen kanssa harrastettavasta seksistä voi puhua sitten myöhemmin kun se on ajankohtaista. Tarhaikäiselle riittää, että oma kroppa on kiva ja siitä voi löytyä jänniä paikkoja joiden koskettelu tuntuu mukavalta, siinä ei ole mitään hävettävää mutta omaan kroppaan tutustuminen tehdään yksityisesti ja lapsen pikkarialueelle ei kenelläkään ole asiaa.

Ilmeisesti. Niin tuossa videolla tuo läski mädättäjätäti sanoo. Puhuu lapsen nautinnosta jotain. Ei tälläsessä maassa pysty koskaan hankkimaan perhettä.

Vierailija
90/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni oudosti kirjoitettu artikkeli, jossa asiat menevät sekaisin. Joko haastateltava sekoittaa asiat tai toimittaja on kirjoitellut vähän mitä sattuu. 

Ymmärrän päivähoidon henkilökunnalle annettavan koulutuksen, liittyen lasten kysymyksiin kehosta ja seksistä. Vamaankin päiväkodin hankilökunnalla olisi mukavampaa, jos olisi valmiit tavat vastailla tuon tyyppisiin kysymyksiin.

Seksuaalikasvatuksen vienti päiväkotilapsille onkin sitten eri asia. En ymmärrä tätä nykyajan suuntausta, jossa lapsille yritetään tunkea jatkuvasti enemmän aikuisten asioita sisäistettäväksi. Tuntuu kuin kaikista yritettäisiin tehdä mahdollisimman nopeasti täydellisiä kansalaisia, mutta tilastojen mukaan saadaankin ahdistuneita, elämäänsä tyytymättömiä yksilöitä.

Kyllä lapset ovat usein kiinnostuneita seksistä jo hyvin varhain, mutta ei heidän tarvitse tietää kuin korkeintaan rajat sukupuolielimiin liittyen. Tämä on kuulunut pitkälti normaaliin kasvatukseen jo aikaisemminkin.

Katsoin nyt myös tuon videon ja sen perusteella korjaan kirjoitustani. Molemmat sekoittavat asioita, mutta tuo haastateltava on ajatuksineen jopa vaarallisen oloinen.

Vierailija
91/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille lapsille ei todellakaan kerrota kotona, kun he alkavat kyselemään.

T. Kolmekymppinen, jonka kotona ei ollut edes mitään nimeä tytön sukupuolielimille.

Vierailija
92/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Kolmekymppinen, jonka kotona ei ollut edes mitään nimeä tytön sukupuolielimille.

Tuo kertominen kysyttäessä on ihan jees, mutta päiväkotilapsille seksistä saatavasta nautinnosta ja mahdollisuuksista kertominen ei.

Aikuisilla tuntuisi olevan opittavaa nautinnosta keskustelemiseen, kun nykyaikana seksuaalisuuteen liittyvä keskustelu on pääsääntöisesti negatiivista, toisia syyttelevää. Mutta tuohon keskusteluun ei tarvita pieniä lapsia.

Vierailija
93/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teille kukkahatuille voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että tässä puhutaan nyt ikätasoisesta seksuaalikasvatuksesta. Seksuaalikasvatus ei tarkoita pelkästään seksistä puhumista, vaan on suurimmalta osin aivan muuta. Kuten oman kehonsa ja rajojensa kunnioitusta, seksuaalisuuteen liittyvien asioiden salailemattomuutta ynnä muuta. Eikä todellakaan sitä, että kolmevuotiaalle kerrottaisiin, kuinka penis tuntuu hyvältä vaginassa. Järki käteen nyt, teillä ei tunnu olevan mitään suhteellisuudentajua. Mutta tätähän se nykypäivänä on, suuri osa ihmisistä ei osaa ajatella mitenkään loogisesti, vaan asennetta värittää mustavalkoisuus ja kaiken katsominen pelkästään oman näkökulman ja kuplan kautta. *pudistelee päätään*

Vierailija
94/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertominen kysyttäessä on ihan jees, mutta päiväkotilapsille seksistä saatavasta nautinnosta ja mahdollisuuksista kertominen ei.

Aikuisilla tuntuisi olevan opittavaa nautinnosta keskustelemiseen, kun nykyaikana seksuaalisuuteen liittyvä keskustelu on pääsääntöisesti negatiivista, toisia syyttelevää. Mutta tuohon keskusteluun ei tarvita pieniä lapsia.

Mutta voihan lapsi olla hämmentynyt seksuaalisista haluistaan ja tuntea jopa syyllisyyttä niistä, jos ei tiedä mitään siitä että samanlaisia tunteita on muillakin ihmisillä ja että ne ovat normaaleja. Sen takia voisi olla hyvä, että asiasta mainittaisiin edes jotain eikä oltaisi kuin koko asiaa ei olisi olemassa.

Vierailija
95/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuvatko muslimien lapset näihin päiväkotien seksuaalikasvatuksiin?

Vierailija
96/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teille kukkahatuille voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että tässä puhutaan nyt ikätasoisesta seksuaalikasvatuksesta. Seksuaalikasvatus ei tarkoita pelkästään seksistä puhumista, vaan on suurimmalta osin aivan muuta. Kuten oman kehonsa ja rajojensa kunnioitusta, seksuaalisuuteen liittyvien asioiden salailemattomuutta ynnä muuta. Eikä todellakaan sitä, että kolmevuotiaalle kerrottaisiin, kuinka penis tuntuu hyvältä vaginassa. Järki käteen nyt, teillä ei tunnu olevan mitään suhteellisuudentajua. Mutta tätähän se nykypäivänä on, suuri osa ihmisistä ei osaa ajatella mitenkään loogisesti, vaan asennetta värittää mustavalkoisuus ja kaiken katsominen pelkästään oman näkökulman ja kuplan kautta. *pudistelee päätään*

No silloin kun tarhaikäisille aletaan puhua seksuaalisesta nautinnosta, niin mennään jo ihan liian pitkälle.

Se on ihan joku muu kuin me täällä, jolta puuttuu suhteellisuudentaju.

Vierailija
97/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voihan lapsi olla hämmentynyt seksuaalisista haluistaan ja tuntea jopa syyllisyyttä niistä, jos ei tiedä mitään siitä että samanlaisia tunteita on muillakin ihmisillä ja että ne ovat normaaleja. Sen takia voisi olla hyvä, että asiasta mainittaisiin edes jotain eikä oltaisi kuin koko asiaa ei olisi olemassa.

Päiväkotilapsilla ei ole "seksuaalisia haluja".

Ihan oikeasti siis.. 2-3 vuotiailla seksuaalisia haluja??

Vierailija
98/111 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv*tti.

-eri

Ilmeisesti. Niin tuossa videolla tuo läski mädättäjätäti sanoo. Puhuu lapsen nautinnosta jotain. Ei tälläsessä maassa pysty koskaan hankkimaan perhettä.

Niinpä, samaa katsoin. "Onneksi" en pysty saamaan lapsia, joten ei tarvitse sitä problematiikkaa miettiä.

Vierailija
99/111 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelissa ei oikeastaan puhuttu siitä kehotunnekasvatuksesta, jota Väestöliittokin ajaa. Eli juurikin siitä, että varhaiskasvattajilla olisi keinoja vastata lasten kysymyksiin tai puuttua erilaisiin tilanteisiin, joissa nämä asiat tulevat esiin. Ei se mielestäni varsinaista seksuaalikasvatusta ole, että opetetaan että kehossa on alueita, jotka ovat erityisiä ja joihin ei saa koskea ilman lupaa. Ja mielellään tämä tehtäisiin häpäisemättä samalla lapsia, kuten omassa lapsuudessa on tehty.

Tähän kuuluu myös se, että lapsia ei pakoteta halaamaan, esimerkiksi mummon halaaminen ei saisi olla jokin automaatio, jonka lapsi "joutuu" tekemään vaikka se ei tuntuisi hyvältä. Lapsen tulisi alusta asti oppia, että hän itse päättää vastaanottaako fyysistä hellyyttä tai antaako sitä toiselle. Että fyysisellä läheisyydellä ei miellytetä toista, eikä se ole sellainen asia mitä annetaan vain jotta toiselle tulee hyvä mieli. Moniko meistä on tuon oppinut lapsena, sitä sopii kysyä kyllä.

Vierailija
100/111 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää.

Onhan se kamlaa, että lasten täytyy nykyään olla tietoisia kaikesta, hulluksi on maailma mennyt, mutta lasten parhaaksi kai pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi