Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.
Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.
Kommentit (725)
än yy tee, NYT. Oi luoja kesti kauan lampun syttyä
tee = tsaju, saju, tsaikka (venäjän kielestä)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:55"]
Vasta lapsen jutuista 3-vuotiaana tajusin pakettiauton merkityksen. Sillä oikeasti voi kuljettaa paketteja (lapsi tosin ajatteli lahjapaketteja). Olin aina ajatellut pakettiauton olevan paketin muotoinen ja siitä nimitys pakettiauto.
[/quote]
Siis mitä :D Olen 26 ja ajattelen noin! Ja kun se auto on vähän niinkuin paketti jonka sisään voi laittaa jotain. Mulle tuli nyt pieni identiteettikriisi.
Sain myös viimeaikoina tietää, että se sana on "kouriintuntuva" eikä "kouriintuva". Ajattelin että se kouriintuminen on vähän niinkuin sydämestä kouraisua...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 03:54"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:55"]
Vasta lapsen jutuista 3-vuotiaana tajusin pakettiauton merkityksen. Sillä oikeasti voi kuljettaa paketteja (lapsi tosin ajatteli lahjapaketteja). Olin aina ajatellut pakettiauton olevan paketin muotoinen ja siitä nimitys pakettiauto.
[/quote]
Siis mitä :D Olen 26 ja ajattelen noin! Ja kun se auto on vähän niinkuin paketti jonka sisään voi laittaa jotain. Mulle tuli nyt pieni identiteettikriisi.
Sain myös viimeaikoina tietää, että se sana on "kouriintuntuva" eikä "kouriintuva". Ajattelin että se kouriintuminen on vähän niinkuin sydämestä kouraisua...
[/quote]Älä sure, minä olin 37-vuotias, kun lapsi oli 3-v. Niin, ja mikä hölmöintä, asia valkeni miehellenikin vasta tuolloin.
Mä en tiedä mitä empiirinen tarkoittaa. Enkä kato googlesta.
Vitka. Sain sitten myöhemmin vastauksen tuohon.
Eilen kuulin sanan imisiä monien vuosien jälkeen. Joutui kelaamaan, mikä se nyt olikaan.
Usain Bolt (juoksija)
Luulin pitkään että ko. urheilija on Usan Bolt. Siis Yhdysvaltalainen juoksija nimeltä Bolt. Ihmettelin vaan, että miksi sitä maata pitää aina korostaa ja miksi hänellä oli keltainen paita päällään kisoissa.
Valion Eila-tuotteet. Mietin kauan, että miten ne voi nimetä kokonaisen tuotesarjan jonkun naisen mukaan, typerää. Tajusin vasta noin viikko sitten, että Eilanhan täytyy juontua sanoista EI LAktoosia.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:42"]En tajunnut, mikä sanan "amatööri" (amateur) kirjaimellinen merkitys on, ennen kuin kuulin, mikä on amatööri jiddisiksi: libhobr. Siis jonkun asian rakastaja.
[/quote]
Aivan, siis ranskan sanasta amour se on lähtöisin. Ei rahasta vaan rakkaudesta. Miksköhän tätä on alapeukutettu?
[/quote]Varmaan siksi,että yleensä sanalla amatööri viitataan harrastelijaan/aloittelijaan,erotuksena ammattilaisesta/kokeneesta.Wikipedia on kyllä samaa mieltä kanssasi rakkausjutusta :)
[/quote]
Mä kirjoitinkin siihen viestiini, että kirjaimellinen merkitys sanalle amatööri.
Linjuri-auto on maantiennässä. Lapsena mietin, et onkohan se joku murteellinen sanonta sille, et linjuri on maantiellä. Vasta aikuisena yhtäkkiä valkeni (olikohan Pölösen Kuningasjätkä-leffasta), et se on maantien ässä. Miten voi olla niin tyhmä, höh?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:20"]Verkkainen. En edelleenkään muista, että tarkoittaako se hidasta vai nopeaa...
[/quote]
tarkoittaa hidasta, kiireetöntä
esim. "miehet olivat tulossa verkkaaseen tahtiin" = miehillä ei ollut mitään kiirettä matkan teossa
[/quote]
Jaa. Meidän murteessa se tarkoittaa kyllä nopeaa. Verkkaisesti=reippaasti ja nopeasti!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 08:48"]Valion Eila-tuotteet. Mietin kauan, että miten ne voi nimetä kokonaisen tuotesarjan jonkun naisen mukaan, typerää. Tajusin vasta noin viikko sitten, että Eilanhan täytyy juontua sanoista EI LAktoosia.
[/quote]
Heh, mä en ollut ikinä tajunnut tuota :D. Olen ajatellut, että Valio hake jotakin nostalgia-fiilistä, kun Eila kuulostaa vanhanaikaiselta nimeltä.
Kummastelin pitkään sitä, että tavallisessa vaatekaupassa myytiin kirkkotekstiilejä ja mainostettiinkin niitä ahkerasti. Lopulta selvisi, että avokassukat eivät olleetkaan avonaisia kasukoita. Olin ehtinyt ihmetellä myös sitä, millaisia ne umpikasukat sitten olivat. Auts.
Kaupan hevi-osasto. Luulin sen olevan rento nimitys musiikkiosastosta, kunnes vuosien päästä ymmärsin sen olevan HEdelmä ja VIhannes osasto.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:57"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:59"]Itse en ole kotoisin helsingistä, mies on. Joten mies käyttää joitain slangi sanoja. N. Kuukauden tapailun ajan kuuntelin kun mies puhui tsygästä/tsykästä ennen kun kehtasin kysyä mikä on tsygä/tsykä. :D Nyt tiedän mihin mies meni kun meni tsykäileen :D
[/quote]
Kysymys kuuluu: MIKSI ette googleta?
[/quote]
Ei sitä muistanut koneen ääressä koskaan. En muutenkaan ollut koneella tuohon aikaan juuri ollenkaan ja puhelimessa ei nettiä ollut, joten vaan hymyilin ja nyökyttelin :D
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:18"]Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.
[/quote]
Mulla sama! :)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:57"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:59"]Itse en ole kotoisin helsingistä, mies on. Joten mies käyttää joitain slangi sanoja. N. Kuukauden tapailun ajan kuuntelin kun mies puhui tsygästä/tsykästä ennen kun kehtasin kysyä mikä on tsygä/tsykä. :D Nyt tiedän mihin mies meni kun meni tsykäileen :D
[/quote]
Kysymys kuuluu: MIKSI ette googleta?
[/quote]
Ei sitä muistanut koneen ääressä koskaan. En muutenkaan ollut koneella tuohon aikaan juuri ollenkaan ja puhelimessa ei nettiä ollut, joten vaan hymyilin ja nyökyttelin :D
[/quote]
Ihana ♥
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:20"]Verkkainen. En edelleenkään muista, että tarkoittaako se hidasta vai nopeaa...
[/quote]
tarkoittaa hidasta, kiireetöntä
esim. "miehet olivat tulossa verkkaaseen tahtiin" = miehillä ei ollut mitään kiirettä matkan teossa
[/quote]
Jaa. Meidän murteessa se tarkoittaa kyllä nopeaa. Verkkaisesti=reippaasti ja nopeasti!
[/quote]
Oletko ihan varma? Ehkäpä sinä olet juurikin käärinväsittänyt!
Uudissanoissa ei aina ole vihjettäkään siihen, mistä voisi olla kysymys. En yhtään tiennyt, mitä tarkoittaa suppaus, kun ensi kertaa törmäsin siihen. Muistan myös, kun ensi kertaa kuulin "kasarista" muussa merkityksessä kuin "kattila". En tajunnut ollenkaan.
Mutta kuulun kyllä niihin, jotka googlaavat eteen tulevan tuntemattoman sanan heti (ja ennen googlen aikoja katsoin ihan tavallisesta (sivistys)sanakirjasta). Musta olisi täysin sietämätöntä, jos en tietäisi jonkun kuulemani sanan merkitystä, ärsyttäisi kuin kivi kengässä. Hämmästyinkin ihan vilpittömästi, kun joku edellä kirjoitti, ettei tiedä mitä merkitsee "empiirinen" eikä myöskään aio googlata ottaakseen asian selville. Mulla ei hermo pitäisi millään :D .
Coca Cola -pullossa on maininta "kasvisuutejuoma". Luulin lapsena, että se on "kasvi-suutejuoma" eikä "kasvis-uutejuoma", joten mietin, että mitä se "suute" tarkoittaa.