Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
81/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:59"]Itse en ole kotoisin helsingistä, mies on. Joten mies käyttää joitain slangi sanoja. N. Kuukauden tapailun ajan kuuntelin kun mies puhui tsygästä/tsykästä ennen kun kehtasin kysyä mikä on tsygä/tsykä. :D Nyt tiedän mihin mies meni kun meni tsykäileen :D

[/quote]

Kysymys kuuluu: MIKSI ette googleta?

Vierailija
82/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 01:24"]Tajusin joitain vuosia sitten Hilarius Hiiren nimen etuosan olevan englantia.

Ja että puhelimen ja puhe-elimen erottaa yks e.

Miks oon tääl

[/quote]

Se sana on hilarious

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/725 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
84/725 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:31"]

Miten te voitte olla noin saatanan tyhmiä?

[/quote]

Sanoiko joku sinulle niin, etkä ymmärtänyt mitä sanoja tarkoitti?

[/quote]

Niinpä. 16 itse on ilmeisesti tyhmä kun ei tunnu käsittävän tätä

Vierailija
85/725 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä pyysi joku kerran aivan ihme nimellä.. slaikka? Slaibba?

Vierailija
86/725 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luulin pitkälle aikuiseksi, että pussikalja on jotain pusseissa myytävää kaljaa, joka ilmeisesti sitten maksaa vähemmän koska se on niin suosittua juuri esim. puistoissa juotuna. Tuntui täysin loogiselta, koska tiesin että joskus on myyty maitoa pusseissa.

Samoin veturin tajusin vasta tästä ketjusta.

Vierailija
87/725 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:16"]

Palmolive-saippuat: palm ja olive. Tajusin vasta ihan äskettäin.

[/quote]

Eikä... minä olen aina vain ajatellut, että se on palm o live eli jotain kämmen elämää. :D Olen ajatellut, että se saippua uudistaa kämmenten ihoa ja saa ne "elämään". Nyt vasta hoksasin, että se onkin palmu oliivi. :D Kiitos selvennyksestä!

Vierailija
88/725 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:16"]Palmolive-saippuat: palm ja olive. Tajusin vasta ihan äskettäin.

[/quote]

Tajusin itsekin pari viikkoa sitten tuon saman, kun en yöllä saanut nukutuksi ja kävin vessassa ihan tokkurassa. Siinä sitten katselin silmät ristissä sitä saippuapurkkia ja luin että "palmolive" ja samassa koin ahaa-elämyksen ja tajusin että siinä on palm ja olive :)

Vierailija
89/725 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tuli mieleen aika paljonkin kun hetken muistelin.

Ala-asteella olin mielestäni "inhimillinen" kun siivosin huoneeni. Luulin sen tarkoittavan siistiä. Äiti valaisi asian oikean laidan.

Fiksu ja kouluttautunut veljeni ei tiennyt 26-vuotiaana mikä on tabu ja käytti sanaa merkityksessä "sallittu". "Alkoholin käyttäminen nykyään on aika tabu."

Lukiossa filosofian opettaja kysyi olenko pasifisti, kun sanoin ensin että en kannata sotia. Vastasin "emmä mikään pasifisti ole, en vaan kannata sotia". Opettaja myhäili.

Luin veljentytölle Nalle Puh satua englanniksi ja sadussa esiintyi myös Kanga ja Roo. Eli Kengu ja Ruu. Tajusin että se tulee sanasta KAMGAROO ELI KENGURU !!! Voi sitä valojen syttymisen määrää.

Englannin kautta tajusin myös sanan brunssi, breakfast + lunch = brunch sekä motelli, motor +hotel = motel.

Samoin tajusin aikuisena sanan avaruus tulevan sanasta avara.

Hauskinta on se että luen paljon ja olen oikeasti fiksu ihminen. Ainakin väitän niin :D

Vierailija
90/725 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

137 jatkaa. Vuoden saksanopintojen jälkeen hoksasin että schwartzkopf shampoo merkki tarkoittaa "mustaa päätä" (schwartz = musta, kopf= pää)

Tuli tuosta ylemmästä "mustmiäs" kommentista myös mieleen, että kun lapsena leikittiin "kuka pelkää mustaa miestä", niin luulin aina että leikissä se kuviteltu mies vain on pukeutunut zorron tai ninjan mustiin vaatteisiin. Vasta aikuisena tajusin että "ai se tarkoitti tummaihoista miestä", kun mediassa keuhkottiin rasistisista asioista kuten mustamies- leikki, lakupekka ja neekerin suukot.

Vierailija
91/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettiauto on ollut mulle aina paketin muotoinen auto, ei paketteja kuljettava auto! Maailmani romahtaa...

Myöskään kuorma-auton ja rekka-auton eroa en oikein ole hahmottanut ja huomasin käyttäväni ilmeisesti väärää sanaa, kun 4-vuotias lapseni korjasi minua...

Edelleenkään en tiedä, mitä tarkoittaa rahtari. Liittyy rekkoihin ja epäilen, että on rekkakuski, mutta miksi kutsuvat itseään rahtareiksi, on mulle arvoitus. Vai onko se virallinen termi, en tiedä.

Vielä yksi automaailmaan liittyvä asia - mulla oli aiemmin vanha auto, jossa ei ollut ohjaustehostinta, eli ratti oli tosi raskas vääntää. Sanoin usein, että se on kuin traktori, kunnes minua oikaistiin, että traktoreissa on kyllä ohjaustehostimet ja kaikki herkut nykyään. Kuvittein, että traktoria on tosi raskas vääntää isosta ohjauspyörästä, mutta ei kai sitten.

Vierailija
92/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:22"]Olin ehkä alle 10-v., kun kotonamme oli kirja, jossa luki A:sta Ö:hön. Luulin, että kirjan on kirjoittanut nainen nimeltään Asta Öhön... :)

[/quote]

Apua, nauran täällä ja muut nukkuu jo.

Vierailija
93/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 00:21"]

Edelleenkään en tiedä, mitä tarkoittaa rahtari. Liittyy rekkoihin ja epäilen, että on rekkakuski, mutta miksi kutsuvat itseään rahtareiksi, on mulle arvoitus. Vai onko se virallinen termi, en tiedä.

[/quote]

Kuljettavat rahtia http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rahti

Vierailija
94/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:18"]Ei empiiristä tartte googlettaa,minä kerron.Empiirinen on sivistyssana ja tarkoittaa tutkivaa ja ympäristöä,ilmiöitä,kaikkea arvioivaa,tutkivaa ajatustapaa.Tiedonhalua.Korostui 1700-1800-lukujen taitteessa,1800-luvun alkupuolella.Silloin vallinnut suuntaus oli myös ainakin naisten puvuissa.Yksinkertainen malli jossa rintojen alapuolella heti vyötäröleikkaus.Äitiysvaatteissa sitä mallia edelleen.Jos olette nähneet Napoleonin vaimosta maalauksia,hänellä esim. empire-linjaisia asuja.

[/quote]

Mitä höpötystä :D Yksinkertaisemmin ja selkeämmin: empiirinen tarkoittaa tekemällä/kokeilemalla koettua. Empiirinen tutkimus on vastakohta teoreettiselle tutkimukselle.

Vierailija
95/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis liity "tiedonhaluun" mitenkään. Tai ainakaan yhtään sen enempää kuin teoretisointikaan.

142

Vierailija
96/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 00:21"]Pakettiauto on ollut mulle aina paketin muotoinen auto, ei paketteja kuljettava auto! Maailmani romahtaa...

Myöskään kuorma-auton ja rekka-auton eroa en oikein ole hahmottanut ja huomasin käyttäväni ilmeisesti väärää sanaa, kun 4-vuotias lapseni korjasi minua...

Vielä yksi automaailmaan liittyvä asia - mulla oli aiemmin vanha auto, jossa ei ollut ohjaustehostinta, eli ratti oli tosi raskas vääntää. Sanoin usein, että se on kuin traktori, kunnes minua oikaistiin, että traktoreissa on kyllä ohjaustehostimet ja kaikki herkut nykyään. Kuvittein, että traktoria on tosi raskas vääntää isosta ohjauspyörästä, mutta ei kai sitten.

[/quote]

rahtari kuljettaa siis rahtia eli tavarakuormaa, eli on yleensä kuorma-auton tai yhdistelmäajoneuvon kuljettaja. Niihin paketteihin (tai muuhun kuormaan) liitetään aina rahtikirja eli eräänlainen kuitti, johon on merkitty mitä, mistä, mihin ja otetaan yleensä vastaanottajan kuittaus.

Vierailija
97/725 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
98/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
99/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut että pyylevä tarkoittaa sellaista pälyilevää/luimistelevaa ihmistä. Olin lähemmäs 30 kun sanan oikea merkitys selvisi.

Vierailija
100/725 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt varsinaisesti ole sana, mutta ihmettelin kovin pitkään että mikä ihmeen Rummukka lankaari erään paikan nimi on. Olin siis tavuttanut nimen Rummukkalankaari väärin.