Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
721/725 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pyörii kuin puolukka pillussa" ...

En vieläkään tiedä mitä uskoa.

Mä olen aina yhdistänyt tämän sanonnan siihen, että joku on vähän väärässä paikassa, eikä välttämättä tiedä, mitä pitäis tehdä / mistä pääsis pois.  Analogia siihen, että ei sen puolukankaan siellä normaalisti kuuluis olla...

"Kaveri pyöri siellä kauppakeskushelveltissä kuin puolukka pill..."

"Isäntä pyöri kuin puolukka pill.. siellä naistenvaateosastolla etsiessään vaimoaan"

Vierailija
722/725 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen muotisana "vaikuttaja". 

Joo, tiedän, että joku yrittää vaikuttaa heikkoihin mieliin, mutta oma kieroutunut mieleni piirtää kuvaa sellaisesta Monty Python meets Fingerpori - tyyppisestä universumista, jossa nuoret ihmiset rynnivät sankoin joukoin kameran eteen rassaamaan vanupuikoilla korviaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/725 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:20"]Verkkainen. En edelleenkään muista, että tarkoittaako se hidasta vai nopeaa...

tarkoittaa hidasta, kiireetöntä

esim. "miehet olivat tulossa verkkaaseen tahtiin" = miehillä ei ollut mitään kiirettä matkan teossa

Jaa. Meidän murteessa se tarkoittaa kyllä nopeaa. Verkkaisesti=reippaasti ja nopeasti!

Verkkainen voi tarkoittaa nopeaa, mutta vain hyvin suppealla murrealueella: Somerolla, Ypäjällä ja Tammelassa. Kaikkialla muualla (ja tietenkin myös yleiskielessä)verkkainen = hidas. Jos muun murrealueen ihminen luulee verkkaista nopeaksi, kyseessä onväärinkäsitys.
http://agricocacola.vuodatus.net/lue/2010/08/verkkainen-hidasta-vai-nopeaa

Hmm. Onkohan tuollakin murrealueella merkitys saanut alkunsa jonkun väärinkäsityksestä!

Vierailija
724/725 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ehkä alle 10-v., kun kotonamme oli kirja, jossa luki A:sta Ö:hön. Luulin, että kirjan on kirjoittanut nainen nimeltään Asta Öhön... :)

Menen heti vaihtamaan nimeni Asta Öhöniksi! :D

Vierailija
725/725 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvakseltaan. Tarkoittaa harvoin eikä aika usein niin kuin pitkään luulin.