Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kommentit (725)
Nykyinen muotisana "vaikuttaja".
Joo, tiedän, että joku yrittää vaikuttaa heikkoihin mieliin, mutta oma kieroutunut mieleni piirtää kuvaa sellaisesta Monty Python meets Fingerpori - tyyppisestä universumista, jossa nuoret ihmiset rynnivät sankoin joukoin kameran eteen rassaamaan vanupuikoilla korviaan...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:20"]Verkkainen. En edelleenkään muista, että tarkoittaako se hidasta vai nopeaa...
tarkoittaa hidasta, kiireetöntä
esim. "miehet olivat tulossa verkkaaseen tahtiin" = miehillä ei ollut mitään kiirettä matkan teossa
Jaa. Meidän murteessa se tarkoittaa kyllä nopeaa. Verkkaisesti=reippaasti ja nopeasti!
Verkkainen voi tarkoittaa nopeaa, mutta vain hyvin suppealla murrealueella: Somerolla, Ypäjällä ja Tammelassa. Kaikkialla muualla (ja tietenkin myös yleiskielessä)verkkainen = hidas. Jos muun murrealueen ihminen luulee verkkaista nopeaksi, kyseessä onväärinkäsitys.
http://agricocacola.vuodatus.net/lue/2010/08/verkkainen-hidasta-vai-nopeaa
Hmm. Onkohan tuollakin murrealueella merkitys saanut alkunsa jonkun väärinkäsityksestä!
Vierailija kirjoitti:
Olin ehkä alle 10-v., kun kotonamme oli kirja, jossa luki A:sta Ö:hön. Luulin, että kirjan on kirjoittanut nainen nimeltään Asta Öhön... :)
Menen heti vaihtamaan nimeni Asta Öhöniksi! :D
Harvakseltaan. Tarkoittaa harvoin eikä aika usein niin kuin pitkään luulin.
Mä olen aina yhdistänyt tämän sanonnan siihen, että joku on vähän väärässä paikassa, eikä välttämättä tiedä, mitä pitäis tehdä / mistä pääsis pois. Analogia siihen, että ei sen puolukankaan siellä normaalisti kuuluis olla...
"Kaveri pyöri siellä kauppakeskushelveltissä kuin puolukka pill..."
"Isäntä pyöri kuin puolukka pill.. siellä naistenvaateosastolla etsiessään vaimoaan"