Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
1/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

BB = Blemish Balm.

CC = Color Correcting.

Vierailija
2/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:16"]Palmolive-saippuat: palm ja olive. Tajusin vasta ihan äskettäin.

[/quote]

!!!!!!! Niinpä onkin!!!!!

Tyhmä olo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:20"]

BB-voide. Bed and Breakfast-voide? Brigitte Bardot-voide? En vieläkään muuten tiedä, mitä se oikeasti tarkoittaa. Toisaalta ei kauheasti kiinnostakaan.

[/quote]Minä luulin joskus sen BB-voiteen liittyvän jotenkin Big Brother -ohjelmaan.

Vierailija
4/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:20"]

BB-voide. Bed and Breakfast-voide? Brigitte Bardot-voide? En vieläkään muuten tiedä, mitä se oikeasti tarkoittaa. Toisaalta ei kauheasti kiinnostakaan.

[/quote]

Big Brother -voide. Eli kasvojen ehostukseen niille, joiden pitää pyrkiä tositeeveeseen ollakseen jotain.

Vierailija
6/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some.... Mulla meni aika kauan ymmärtää että tarkoittaa sosiaalista mediaa.

Vierailija
7/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta nelikymppisenä mikä sanaleikki sisältyy vanhaan biisiin 'Älä pure mun ananasta'.

Vierailija
8/725 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 17:25"]

Tajusin vasta nelikymppisenä mikä sanaleikki sisältyy vanhaan biisiin 'Älä pure mun ananasta'.

[/quote]

Mikä? :o

Vierailija
9/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 17:25"]Tajusin vasta nelikymppisenä mikä sanaleikki sisältyy vanhaan biisiin 'Älä pure mun ananasta'.

[/quote]

Älä pure muna nasta?? :D

[/quote]

Tai "Älä pure! Muna anasta!"

Vierailija
10/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole vieläkään avautunut, miten ollaan pähkinöinä.

Vierailija
11/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:50"]Näitä tuli mieleen aika paljonkin kun hetken muistelin.

Ala-asteella olin mielestäni "inhimillinen" kun siivosin huoneeni. Luulin sen tarkoittavan siistiä. Äiti valaisi asian oikean laidan.

Fiksu ja kouluttautunut veljeni ei tiennyt 26-vuotiaana mikä on tabu ja käytti sanaa merkityksessä "sallittu". "Alkoholin käyttäminen nykyään on aika tabu."

Lukiossa filosofian opettaja kysyi olenko pasifisti, kun sanoin ensin että en kannata sotia. Vastasin "emmä mikään pasifisti ole, en vaan kannata sotia". Opettaja myhäili.

Luin veljentytölle Nalle Puh satua englanniksi ja sadussa esiintyi myös Kanga ja Roo. Eli Kengu ja Ruu. Tajusin että se tulee sanasta KAMGAROO ELI KENGURU !!! Voi sitä valojen syttymisen määrää.

Englannin kautta tajusin myös sanan brunssi, breakfast + lunch = brunch sekä motelli, motor +hotel = motel.

Samoin tajusin aikuisena sanan avaruus tulevan sanasta avara.

Hauskinta on se että luen paljon ja olen oikeasti fiksu ihminen. Ainakin väitän niin :D

[/quote]

Eikä, en ole ikinä tajunnut tuota kengurujuttua, enkä motellia. :D olin jo päässyt tähän asti ketjua miettien joka viestin kohdalla: "tiesin, tiesin, tiesin...", mutta tulihan täältä jotain uutta. Heh. :D

Vierailija
12/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]

Lapsena kun kotona kuunneltiin radiosta säätiedotuksia, luulin että paikannimi on Kuuska-jaskari eikä Kuuskajas-kari. Nolotti, kun äiti valaisi asian.

[/quote]

Älä suotta nolostele. Olen kuullut ammattimerenkulkijoidenkin puhuvan "Jaskarista." Tosin voihan se olla sisäpiirihuumoria.

Vierailija
13/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä tyylisuunnalla ja ajatusmaailmalla on yhteistä,molemmat syntyivät samaan aikaan.Eikä se tyylisuuntana koskenut vain vaatteita,sen korjaan,vaan huonekaluja,rakentamista jne.

Vierailija
14/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]

Lapsena kun kotona kuunneltiin radiosta säätiedotuksia, luulin että paikannimi on Kuuska-jaskari eikä Kuuskajas-kari. Nolotti, kun äiti valaisi asian.

[/quote]

Älä suotta nolostele. Olen kuullut ammattimerenkulkijoidenkin puhuvan "Jaskarista." Tosin voihan se olla sisäpiirihuumoria.

[/quote]

Ja mä opin tämän vasta tästä ketjusta...

Nimim. 36v

Vierailija
15/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliininen koe. Luulin että se tarkoittaa puhtaassa laboratorissa tehtyä koetta (kliininen=clean). On vieläkin vähän epäselvä tämä käsite.

Vierailija
16/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. veto-oikeus oli sana, jonka ymmärsin vasta aikuisena. Luulin aina, että se on suomea, siis jollakin maalla oikeus "vetää" jokin asia pois käsittelystä, kunnes sitten näin sanan jossain englanninkielisessä tekstissä.

Luulin myös pitkään, että "maatiaskissa" tarkoittaa maalaiskissaa.

Lapsena ihmettelin sanaa kaksoisolento. Luulin sen olevan kaksois-lento.

Vierailija
17/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:10"]

Kliininen koe. Luulin että se tarkoittaa puhtaassa laboratorissa tehtyä koetta (kliininen=clean). On vieläkin vähän epäselvä tämä käsite.

[/quote]

Minulle oli myös tuo sana kliininen epäselvä, kun aloitin sairaanhoitajaopinnot. yhtäkkiä vaan alettiin puhua koulussa kliinisestä hoitotyöstä ja kliinisistä taidoista, eikä edes selitetty, mitä se tarkoittaa. Kuvittelin, että se tarkoittaa erittäin aseptista ja steriileissä olosuhteissa tehtävää hoitotyötä. Sitten älysin tarkistaa jostakin ja ymmärsin, että se tarkoittaa sairaanhoidollisissa olosuhteissa tehtävää hoitotyötä/sairaanhoidollisia taitoja.

Vierailija
18/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]

[/quote]

[/quote]

Joo, läppää taitaa olla. Ammattimerenkulkija tietää kyllä, että merellä voi ajaa karille, ei jaskarille... :)

Vierailija
19/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kliininen tulee sanasta clinical, ei clean. Tarkoittaa ihmisillä tehtävää koetta. Esimerkiksi lääkekehityksessä uuden lääkeaineen vaikutusta kokeillaan ensin soluihin, sitten eläimiin ja lopuksi kliinisesti eli ihmisiin.

Vierailija
20/725 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:34"]

[/quote]

Minulle oli myös tuo sana kliininen epäselvä, kun aloitin sairaanhoitajaopinnot. yhtäkkiä vaan alettiin puhua koulussa kliinisestä hoitotyöstä ja kliinisistä taidoista, eikä edes selitetty, mitä se tarkoittaa. Kuvittelin, että se tarkoittaa erittäin aseptista ja steriileissä olosuhteissa tehtävää hoitotyötä. Sitten älysin tarkistaa jostakin ja ymmärsin, että se tarkoittaa sairaanhoidollisissa olosuhteissa tehtävää hoitotyötä/sairaanhoidollisia taitoja.

[/quote]

Opinnoissa jokaisella alalla olisi aika helpottavaa, kun tuollaiset itsestäänselvänä pidetyt erittäin käytetyt sanat olisivat ihan omassa sanastossa. Minullakin oli aivan eri alan yliopisto-opinnoissa aluksi hankaluuksia juuri, kun kuvitteli monet ammatilliset termit tavallisen kielen kautta. Luentoja oli parin vuoden kuluttua paljon helpompi seurata, kun ymmärsi kokoajan mistä puhuttiin. Ensimmäinen lukukausi on muutenkin hankala, mutta tärkeä, jotta pääsee opintoihin kunnolla sisälle.

Nyt ei muistu esimerkkejä ja ehkä juuri siksi ne sanat on hankala selventää, kun niistä muodostuu hyvin pian itsestäänselvyyksiä.