Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea sosiaalitoimiston etuuskäsittelijä paikalla, kysymyksiä?

Vierailija
07.08.2014 |

Hieman huvittuneena luin täällä aikaisempaa ketjua, missä helsinkiläinen etuuskäsittelijä vastasi kysymyksiinne. Tuolla menolla potkut olisi tullut jo aikoja sitten, ei sitä tukea noin helposti jaeta kelle tahansa.

Olen sosionomi ja työskennellyt etuuskäsittelijänä 6 vuotta. Vastaan mielelläni kysymyksiin :)

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:53"]Kyllä minä vaan saan sossusta etävanhempana tukea lasten tapaamisiin joka toinen vkonloppu pe-su.

Summat vaihtelevat lapsen iän mukaan. Ainakin näin Espoossa.

[/quote]

Sama juttu täällä Helsingissä. Välimatka on pitkä (Helsingistä oikeasti pohjoiseen), siihen saa km-korvauksen 0,2e/km (kotoa lasten kotiin, josta miehen vanhempien kotiin jossa mies viettää viikonloput lasten kanssa). Korvaisi myös esim. junaliput jos menisi junalla. Lisäksi luonapitokorvaus/ruokaraha lapsista aina per päivä. Tapaamiset korvataan tapaamissopimuksen mukaan joka toinen vkl, n.400e/vkl.

Erikoisesti sossu vastannut näistä lapsijutuista. Lisäksi vuoroviikkovanhemmat voivat molemmat saada rahaa lapselle. Kumpikin ei saa perusosaa lapsesta (että lapsen osuuden saisi tuplana), vaan vain puolikkaan/vanhempi.

Vierailija
102/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa?! Te pukkaatte lapsen/lapsia maailmaan, ja sitten haette ja saattekin yhteiskunnalta rahallista tukea siihen, että tapaatte näitä lapsianne aina välillä erottuanne toisesta vanhemmasta??? Siis onko tää juttu totta? Oikeasti???

Just just. Kyllä menee Suomella ihan liian hyvin, kaikesta huolimatta. USKOMATONTA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan numeroiden 106 ja 107 kannattanut miettiä taloudellisia asioita ennen lapsen tekoa. Onhan se nyt kumma juttu että valtio kustantaa teille sen että tapaatte lapsianne. Sikiäminen on aivan lian helppoa.

Vierailija
104/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa, että todellako saa sossusta jotain matkatukea etälasten tapaamiseen?

Vierailija
105/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:13"]

Minuakin kiinnostaa, että todellako saa sossusta jotain matkatukea etälasten tapaamiseen?

[/quote]

Toivottavasti ei!

Vierailija
106/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tässä ketjussa on edes yksi oikea sosiaalitoimiston tai vastaavan työntekijä, niin minua kiinnostaisi se, että millä kielellä kommunikoitte sellaisten mamujen kanssa, jotka eivät osaa kuin sitä omaa äidinkieltään? Onko tulkkeja saatavilla aina? Jotenkinhan nuo tilanteet on pakko hoitaa. Kai toisaalta Suomesta nykyään löytyy aika suuri määrä sekä suomea että vaikkapa somalikieltä puhuvia ihmisiä, mutta ovatko virallisia tulkkeja vai avittaako joku kaveri tai tutun tuttu näitä kielitaidottomia?

Vierailija
107/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:11"]

Jos tässä ketjussa on edes yksi oikea sosiaalitoimiston tai vastaavan työntekijä, niin minua kiinnostaisi se, että millä kielellä kommunikoitte sellaisten mamujen kanssa, jotka eivät osaa kuin sitä omaa äidinkieltään? Onko tulkkeja saatavilla aina? Jotenkinhan nuo tilanteet on pakko hoitaa. Kai toisaalta Suomesta nykyään löytyy aika suuri määrä sekä suomea että vaikkapa somalikieltä puhuvia ihmisiä, mutta ovatko virallisia tulkkeja vai avittaako joku kaveri tai tutun tuttu näitä kielitaidottomia?

[/quote]

Ammattitaitoisia ja suunsa kiinni pitäviä tulkkeja on aivan liian vähän pk-seudullakin. Tuttavien ja perheenjäsenten tulkkauksia ei suositella (mm. hyväksikäyttö mahdollista), itse kelpuutan niitä lähinnä käytännön asioista sopimiseen, kuten siihen, että "tule silloin ja silloin, varaan tulkin ja selvitän ennen tapaamista tätä juttua". Kaikilla on joku kaveri puhelimen päässä, joka voi tulkata vähintään englannista asiakkaan kielellä. Ystäväni on kokenut ikäväksi sen, että aina kun menee maanmiestensä kokoontumisiin, on siellä paikalla yksi tai useampi häntä tukannut henkilö. Joskun käytetään google kääntäjää.

Sosiaalialalla on tavanomaista enemmän mamuja töissä ja joissakin paikoissa heille suunnataan kaikki toimipaikan asiakkaat, joiden kanssa on yhteinen kieli. Joissakin taas työntekijä ilmoittaa, ettei hoida maanmiestensä juttuja, kun ko. maasta tulleiden piirit ovat niin pienet. Tämäkin on vähän kiinni siitä, millaista työtä tekee.

Ollessani sosiaalitoimistossa töissä tapasin välillä asiakkaita ilman tulkkia, koska sain tietää millaiset kielelliset valmiudet asiakkaalla oli ja välillä oli tarve kohdata asiakas ilman välikäsiä, ikäänkuin aikuisena.  Ollessani nk. kentällä töissä vaadin lähes aina, että asiakas itse kertoo esim. Kelassa asiansa, että olen aidosti vain tukena. Mutta olen myös ollut tulkkina erilaisissa tilanteissa, vaikka minulla ei ole ollut yhteistä kieltä asiakkaan kanssa. Jonkun asiakkaan kanssa koko asiakassuhde on mennyt niin, että kumpikin puhuu äidinkieltään ja aina välillä tarkistetaan, että toinen ymmärtää. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta tutun asiakkaan kanssa usein vaan muodostuu joku kommunikointitapa, vaikka ei yhteistä kieltä olisikaan. Tässä auttaa suuresti se, että kaikki viranomaisasiat ovat paperilla ja niissä on logoja. Logojen avulla lukutaidottomallakin voi olla asiapaperit ojennuksessa.

Olen siis tehnyt toistakymmentä vuotta yhtä sun toista sosiaalialalla, nyt en tee koulutustani vastaavaa työtä.

Vierailija
108/121 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka alapeukutatte tuota ylempää kommenttia taidatte itse olla toisen siivellä eläjiä. 

Vierailija
109/121 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hain toimeentulotukea, pikavippejä ei huomioitu velkoina, mutta ne katsottiin tuloiksi.

Vierailija
110/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:42"]

Onko psykoterapian omavastuun maksussa enimmäisrajaa?

[/quote]

Kyllä ja ei. Mitään valtakunnallista ohjetta ei ole, mutta kaikessa toimeentulotuen myöntämisessä on mietittävä onko kustannukset kohtuullisia. Psykoterapeuteilla lienee aika tasalaatuinen hinnoittelu, koska en muista tapausta jossa olisi tätä tarvinnut miettiä, vaikka olin vuosia aikuissosiaalityössä töissä.

Vierailija
111/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, korvataanko psykoterapiakulujakin?

Vierailija
112/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:42"]

Mitä, korvataanko psykoterapiakulujakin?

[/quote]

Jos on Kelan päätös tuesta yksityiseen psykoterapiaan, otetaan omavastuut menona huomioon toimeentulotukea myönnettäessä. Kelan tuen saamiseen pitää olla perusteluita, uskokaa pois.

Jotkut saavat julkisesta terveydenhuollosta tai esim. YTHS:ltä psykoterapian, eikä siitä kait kukaan napise, kun terveydenhuolto päättää hoidon tarpeesta. Kelan tukema psykoterapia on kuitenkin ihan yhtä harkittua. Terapeutit eivät vaan erinäisistä syistä tee yleensä työtään julkisen terveydenhuollon virassa.

Vierailija
113/121 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto, eikö kukaan halua vastata tuohon sossun avustamiseen etälapsen tapaamisessa?

Vierailija
114/121 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kertokaa nyt joku...?

Vierailija
115/121 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana sosiaalitoimiston asiakas muutaman vuoden. Osa käsittelijöistä oli aivan sadisteja, onneksi viimeinen käsittelijä jonka kanssa olin tekemisissä pelasti kaikkien maineen. Tyttö oli juuri valmistunut ja uudessa duunissa, aivan erilainen kuin muut. Oli selvästi huolissaan asiakkaistaan ja minuakin kohteli kuin ihmistä. Harvinaista se oli, kun oli tottunut siihen miten olen ihmissaastaa. Tästä on aikaa yli kymmenen vuotta. Mitä luulet, jaksoiko tämä nainen tehdä duuniaan vai paloiko loppuun? Vai kyynistyikö hänkin hommassaan jos siihen jäi? 

P.S Kolme ammattia ja duunia 

Vierailija
116/121 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:00"]

Tuo on kyllä hyvin väärin että avoliitossa pitäisi elättää toista, ainakin jos toinen on ollut ikänsä säästeliäs ja toinen on ollut tuhlari. Hanurista jos sen säästeliään pitää alkaa elättämään sitä toista joka ei ole säästämisestä kuullutkaan.  

[/quote]

Voihan sitä laittaa ruuat jääkaapiin "mun hylly ja sun hylly" hankkia kaiken kahtenakappaleena.. "mun vessapaperit, mun hammastahna, mun shampoo.." Maksaa sähkölaskun aina puoliksi jne. 

Miksi ihmiset haluaa olla parisuhteessa, jos ei halua jakaa elämää tosen kanssa myös rahallisesti? ps. muistakaa avioehto jos menette naimisiin!

[/quote] Tarkoitan, että eikö se ole vähän persiistä että jos nuori opiskelijanainen joka saa vähemmän tukia kuin avopuolisonsa, joutuu kesätyösäästöillään elättämään sen toisen? Kyllä mieluusti voisin itsekin jakaa rahat, jos olisin oikeasti varakas, mutta kun en ole. Mielestäni parisuhteessa ei todellakaan tarvitse jakaa rahoja. On hyvä että voi silloin tällöin auttaa toista rahallisesti, mutta se on väärin että toinen joutuu jatkuvasti elättämään toista. 

Vierailija
117/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:36"]

Esimerkkinä maahanmuuttajaperhe, jossa kaksi vanhempaa ja seitsemän lasta. Tuloina lapsilisät sekä asumistuki oletettavasti n.1000€. Toimeentulotukea myönnettäisi laskukaavan mukaan 3200€, jolloin perheellä olisi käyttövaraa 4200€/kk. Sama pätisi suomalaiseen suurperheeseen.

Muistakaa myös, että maahanmuuttajaperheet tulevat ihan eri olosuhteista, jolloin rahankäyttökin on poikkeavaa.

Ap

[/quote]

Miksi ei laiteta jotain lapsirajoitusta? Esimerkiksi laskelmissa otettaisiin huomioon vain max. 3 lasta? Opettelisivat käyttämään ehkäisyä! Miksi ilmaista rahaa syydetään yhden hyvätuloisen palkka loisille?

Vierailija
118/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 07:29"]

Jos olette itse sössineet asianne, alatte hoitamaan asioita vasta kun on liian myöhäistä, ette toimita vaadittuja liitteitä tai ilmoituksia kaikista tileistä, sitten soittelette perään joka päivä ja haukutte pystyyn, se ei ole minun häpeäni! Jos olette niin vitun vajaaälyisiä luusereita, ettette osaa liitteitä tuoda ajoissa, niin tukipäätös venyy viikoilla. Se on silloin teidän oma murheenne ja tukihakemuksenne joutaa pinon pohjalle.

Ap

[/quote]

Nille kielitaidottomille mamuille sitten te itse täytätte hakemukset, ette tule paha mieli vai? Suomalaisille voidaan haistatella "liitteistä"?

Vierailija
119/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, vai sosionomi vastailee:) Täällä on myös ihan oikeita sosiaalityöntekijöitä, eli yliopistokoulutuksen saaneita ammattilaisia, jotka tietävät sekä lain että käytännöt paremmin. Voit verrata vaikka asetelmaan sairaanhoitaja/lääkäri. Aika monta todella selkeää asiavirhettä löytynyt jo tästä viestiketjusta...

Vierailija
120/121 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:20"]Paljon myönnätte juopoille/nisteille tukia? Kun eikös niillekkin ole pakko rahaa antaa vaikka tietäisi mihin rahat menee

[/quote]

Pakkohan heille on tukea myöntää, mutta heidän tulee olla jossain kirjoilla. Tarkoitan, että pitää olla katto pään päällä.

Ap

[/quote]

Eli koditon ei saa hänelle lain mukaan kuuluvaa perusosaa, koska ei ole kotia? Ok. Et taida sinäkään olla etuuskäsittelijä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan