Oikea sosiaalitoimiston etuuskäsittelijä paikalla, kysymyksiä?
Hieman huvittuneena luin täällä aikaisempaa ketjua, missä helsinkiläinen etuuskäsittelijä vastasi kysymyksiinne. Tuolla menolla potkut olisi tullut jo aikoja sitten, ei sitä tukea noin helposti jaeta kelle tahansa.
Olen sosionomi ja työskennellyt etuuskäsittelijänä 6 vuotta. Vastaan mielelläni kysymyksiin :)
Kommentit (121)
Lasketaanko lampaanpaisti tuloksi?
Kuinka helposti silmälaseja maksetaan?
Saako omillaan asuva alaikäinen lukiolainen toimeentulotukea? Vai onko vanhemman maksettava vuokra, ruoka ym perusmenot? Monihan muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:34"]Mikä ja millainen on sosiaalinen luotto (nyt saattoi tulla ihan väärä nimike, mutta tarkoitan siis etuutta, joka saadaan lainaksi ja maksetaan takaisin), ja millä perustein se voidaan myöntää?
Voiko sen saada esim. aiemmin hyvätuloinen freelancer, jolla on iso gäppi tulojen välillä, ja siksi hankaluuksia selvitä arjen perusmenoista? Vai suositteletko tällaiselle kitujalle ennemmin pankin lainaa tai ns. pikavippejä?
[/quote]
Yrittäjä ei kuulu toimeentulotuen piiriin. Ei edes konkurssin jälkeen. Niin pitkään, kun toiminimi on olemassa, ei saa tukea sosiaalitoimistosta.
Ap
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Sain juuri avustusta sosiaalitoimesta ja olen yksityisyrittäjä. Terkut pääkaupunkiseudulta.
Olen yrittäjä (toiminimellä), ja kohta tulossa noin kolmen viikon sairasloma. Varallisesti olen aika tiukoilla. Onko sossusta mahdollisuutta saada apua laskuihin, kun en tuolta ajalta itselleni pysty työn puolesta apua saamaan?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:01"]En saanut kesällä täitä ja sain 80€, miten tällä pitäisi pärjätä? Olen opiskelija
[/quote]
Sori, mutta nauroin tälle :D täitä...
4200e, oli sitten mamuja tai ei, on helvetisti rahaa kotona makaamisesta. Jos asumiseen menisi 1000e, ruokaan ja muihin laskuihin 1200, niin käyttöön jäisi vielä 2000! Ei jumalauta.
Niin on paljon rahaa. Eikä nämä sossutapaukset monesti edes maksa niitä laskujaan eli käyttöön jää enemmänkin.
Pitääkö S-bonuksista ja S-pankin tilistä, jolle siis bonukset menevät, ilmoittaa myös TT-hakemuksessa? En tiedä paljonko tilillä on näitä bonuksia, mutta edes periaatteessa, etsinkö tiedot jostain ennen hakemuksen lähettämistä?
Entä mitä kysymys ulkomaan matkoista tarkoittaa, isäni mökki on Ruotsissa, pitääkö niistäkin reissuista aina antaa selonteko mahdollisissa jatkohakemuksissa?
Kiitos jo ennakkoon!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:39"]Onko alaikäisen mahdollista saada tt-tukea, jos asuu omillaan lapsensa kanssa? Meneekö se niin, että vanhemmat on elatusvelvollisia? Entä jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa vuokraa? Mietin vain miten moni teiniäiti asuu omillaan.
[/quote]
Saman tahtoisin minäkin tietää.
[/quote]
Riippuu siitä, kuinka vanha nuori on kyseessä. Kyllä silti omillaan asuvalle alaikäiselle voidaan myöntää toimeentulotukea.
Ap
[/quote]
Jälleen virhe. Ap, jos todella olet etuuskäsittelijä tarkista faktat! Kun alaikäinen on elatusvelvollinen ja asuu omillaan, hän on täysin oikeutettu toimeentulotukeen mikäli omat tulonsa eivät kata menojaan. Sama tilanne monella vanhemmallakin äidillä, ei siis ikäjaottelua tähän.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:11"]
4200e, oli sitten mamuja tai ei, on helvetisti rahaa kotona makaamisesta. Jos asumiseen menisi 1000e, ruokaan ja muihin laskuihin 1200, niin käyttöön jäisi vielä 2000! Ei jumalauta.
[/quote]
No mä makaan kotona hoitovapaalla ja kyllä vaan rahaa on helvetisti vähemmän kuin työelämässä ollessa ja nyt nostelen noita sossun ihania etuuksia.
luitko muute et esimerkissä oli 7 lapsinen perhe, sulla ei kato taida olla mitään käsitystä paljon lapsen kuluihin menee kuussa rahaa..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:35"]Meillä on asp-tili miehen kanssa, jossa on 150€. Pitääkö tili tyhjentää, jotta voi saada tukea sossusta? Automme arvo tällä hetkellä on noin 3000-4000€. Joutuuko sen myymään, ennen kuin saa tukea?
[/quote]
Tämäkin riippuu käsittelijästä. Jos tarvitsette autoa työn vuoksi, en käskisi sitä myymään. Kuitenkin tiukan talouden takia kannattaa laskea, kuinka paljon autoon menee rahaa. Bensoihin ja katsastuksiinhan me emme myönnä rahaa.
Yritän olla työssäni tiukka. Silti esimerkiksi pitkään asiakkaana olleen perheen esimerkiksi muutaman satasen veronpalautuksia en katso tuloiksi. Saa joululahjoja ostettua jne...
Ap
[/quote]
Löysin jo kolmannen virheen. Epäilen ammattitaitoasi. Et voi jättää huomiotta veronpalautusta laskelmissa. Siihen on olemassa taulukko, jonka mukaisesti tietty % veronpalautuksesta huomioidaan perheen tuloihin.
Jos perheellä on riittävät perustelut ja olemassaoleva tarve, voit täydentävänä tukena myöntää tuon veronpalautuksina huomioon otettavan tulon myös menopuolelle jolloin tämä miinustuu pois laskelmista. Siitä pitää olla erikseen selvitys päätöksessä eikä todellakaan riitä mikään joululahjojen ostelu ole tällainen tarve.
Minkä takia vanhempansa omistamassa kämpässä asuva ei saa samaa asumistukea kuin muut? Ei kaikkien vanhemmat vuokraa halvemmalla lapsilleen.
Harmittaa myös kun avomieheni ei saanut toimeentulotukea ja olen joutunut elättämään häntä säästöilläni. Kohta minullakaan ei ole enää rahaa. Olen myös opiskelija. Miksi oletetaan että avopuolisot elättävät toisensa?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:26"]
Minkä takia vanhempansa omistamassa kämpässä asuva ei saa samaa asumistukea kuin muut? Ei kaikkien vanhemmat vuokraa halvemmalla lapsilleen.
Harmittaa myös kun avomieheni ei saanut toimeentulotukea ja olen joutunut elättämään häntä säästöilläni. Kohta minullakaan ei ole enää rahaa. Olen myös opiskelija. Miksi oletetaan että avopuolisot elättävät toisensa?
[/quote]
Koska yleisesti ottaen on olettamus, että parisuhteessa toisesta huolehditaan myös rahallisesti. Voi myös hyvin olettaa että "vuokrat" menee lapsen vanhempien nimellä olevaan säästötiliin kasvamaan korkoa, mitkä maksetaan lapselle jossain vaiheessa takaisin. En ole sossun virkailija, mutta näin epäilisin. Ja omalla kokemuksella myös totta. Nimerkillä avoliitossa isän omistamassa asunnossa. "Vuokrasta" menee vain yhtiövastike automaattisesti tililtä, loput "vuokrat" on säästössä oman asunnon käsirahaa varten, jonka ostan kun valmistun koulusta. Näin varmaan teiläkin.. ;)?
Tuo on kyllä hyvin väärin että avoliitossa pitäisi elättää toista, ainakin jos toinen on ollut ikänsä säästeliäs ja toinen on ollut tuhlari. Hanurista jos sen säästeliään pitää alkaa elättämään sitä toista joka ei ole säästämisestä kuullutkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:00"]
Tuo on kyllä hyvin väärin että avoliitossa pitäisi elättää toista, ainakin jos toinen on ollut ikänsä säästeliäs ja toinen on ollut tuhlari. Hanurista jos sen säästeliään pitää alkaa elättämään sitä toista joka ei ole säästämisestä kuullutkaan.
[/quote]
Ei ole pakko asua yhdessä.
Ja joo, minäkin epäilen, onkohan aloittaja oikeasti etuuskäsittelijä. Itse nimittäin olen, ja jotkut linjaukset kuulostavat erikoisilta. Tietty joka kaupungissa on vähän eri käytäntö.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:34"]Mikä ja millainen on sosiaalinen luotto (nyt saattoi tulla ihan väärä nimike, mutta tarkoitan siis etuutta, joka saadaan lainaksi ja maksetaan takaisin), ja millä perustein se voidaan myöntää?
Voiko sen saada esim. aiemmin hyvätuloinen freelancer, jolla on iso gäppi tulojen välillä, ja siksi hankaluuksia selvitä arjen perusmenoista? Vai suositteletko tällaiselle kitujalle ennemmin pankin lainaa tai ns. pikavippejä?
[/quote]
Yrittäjä ei kuulu toimeentulotuen piiriin. Ei edes konkurssin jälkeen. Niin pitkään, kun toiminimi on olemassa, ei saa tukea sosiaalitoimistosta.
Ap
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Sain juuri avustusta sosiaalitoimesta ja olen yksityisyrittäjä. Terkut pääkaupunkiseudulta.
[/quote]
juuri tuon vastauksen takia en usko että ap on oikeesti sossu. Yrittäjähän voi saada myös tt tukea siihen on vain erilaisia säännöksiä miten lasketaan.
no joo, toivotaan, että aloittaja on feikki, jollei ole, niin sosiaalitoimiston ihmiset ovat aika hakusessa omalla alallaan. Monet teistä löysivät aukkoja tämän ihmisen tietämyksessä, ja oman pohdiskeluni kohdalla tämä freelancer-yksityisyrittäjä -käsitys oli hämmentävä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:11"]4200e, oli sitten mamuja tai ei, on helvetisti rahaa kotona makaamisesta. Jos asumiseen menisi 1000e, ruokaan ja muihin laskuihin 1200, niin käyttöön jäisi vielä 2000! Ei jumalauta.
[/quote]
Jotta töissäkäyvä pääsisi samoihin tuloihin pitäisi palkan olla about 6000-7000 euroa. Ei mitään järkeä tässä sossutuksessa!
Miksi ottamiani pikavippejä ei ole laskettu tuloiksi?