Oikea sosiaalitoimiston etuuskäsittelijä paikalla, kysymyksiä?
Hieman huvittuneena luin täällä aikaisempaa ketjua, missä helsinkiläinen etuuskäsittelijä vastasi kysymyksiinne. Tuolla menolla potkut olisi tullut jo aikoja sitten, ei sitä tukea noin helposti jaeta kelle tahansa.
Olen sosionomi ja työskennellyt etuuskäsittelijänä 6 vuotta. Vastaan mielelläni kysymyksiin :)
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:39"]Onko alaikäisen mahdollista saada tt-tukea, jos asuu omillaan lapsensa kanssa? Meneekö se niin, että vanhemmat on elatusvelvollisia? Entä jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa vuokraa? Mietin vain miten moni teiniäiti asuu omillaan.
[/quote]
Saman tahtoisin minäkin tietää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:46"]Nyt kerrot mitä tarkoittaa käytännössä "maahanmuuttajilla rahankäyttö on poikkeavaa" Tarkoitatko et heillä on isommat menot jotka kantasuomalaisten pitää ymmärtää ja hyväksyä?
Ekaa kertaa olen näin lähellä ymmärtämistä koskien mamujen rahoja.
[/quote]
Puhun nimenomaan pienistä menoista. Esimerkiksi somalialainen ruokakulttuuri poikkeaa meidän vastaavasta, rahaa menee vähän.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:40"]Onko mielestäsi moraalisesti oikein että isovanhempien lapsille maksama huvipuistoreissu vähennetään toimeentulotuesta jolloin vähävaraisen perheen onkin pakko maksaa huvipuistoreissua varten lahjaksi saamansa rahat ruokaan ja elämiseen? Laillisestihan tämä on oikein. Entä jos isovanhemmat olisivat älynneet lähettää rahojen sijasta liput, miksi silloin ei tuota "tukea" vähennetäkkään toimeentulotuesta?
[/quote]
En laskisi tuloksi.
Ap
[/quote]
haluaisin todella sinunlaisesi ihmisen etuuskäsittelijäkseni. Tililleni maksettiin lapsen syntymäpäivänä lahjaraha ja laskettiin tuloiksi. Myös pari saamaani muutaman kympin lainaa on laskettu tuloiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:39"]Onko alaikäisen mahdollista saada tt-tukea, jos asuu omillaan lapsensa kanssa? Meneekö se niin, että vanhemmat on elatusvelvollisia? Entä jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa vuokraa? Mietin vain miten moni teiniäiti asuu omillaan.
[/quote]
[/quote]
Riippuu siitä, kuinka vanha nuori on kyseessä. Kyllä silti omillaan asuvalle alaikäiselle voidaan myöntää toimeentulotukea.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:42"]Lasketaanko pikavipit tuloiksi?
[/quote]
Lasketaan.
Ap
[/quote]
Ei lasketa. Ap ei taida olla oikea etuuskäsittelijä kun on niin pihalla asioista.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:43"]Kuinka todennäköistä on, että sossu (vihaan tuota sanaa) ei myönnä minulle rahaa? Tilanne on siis se, että jäin muutama kuukausi sitten työttömäksi, eikä Kelalta herunut rahaa. Nyt minulla kolkuttelee vuokranmaksupäivä ovella, ja tästä syystä hain raha-avustusta. Olen joten kuten saanut edelliset vuokrat maksettua, poikkeuksena nyt elokuu. Minulla alkaa uusi työ huomenna, mutta palkka tulee vasta syyskuussa, joten en voi odottaa niin pitkään täysin rahattomana. Mitään tuloja ei ole. Stressaa!!
[/quote]
Voidaan myöntää, mutta tuki peritään takaisin palkastasi.
Ap
Pikavippi lasketaan tuloksi jos sitä ei ole maksettu samana kuuna pois eli se näkyy plussana tiliotteessa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:39"]Onko alaikäisen mahdollista saada tt-tukea, jos asuu omillaan lapsensa kanssa? Meneekö se niin, että vanhemmat on elatusvelvollisia? Entä jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa vuokraa? Mietin vain miten moni teiniäiti asuu omillaan.
[/quote]
[/quote]
Riippuu siitä, kuinka vanha nuori on kyseessä. Kyllä silti omillaan asuvalle alaikäiselle voidaan myöntää toimeentulotukea.
Ap
[/quote]
No esim. Nämä 15/16v nuoret, myönnetäänkö heille? Vai vasta niille 17v nuorille, jotka ovat jo lähellä täysi-ikäisyyttä?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:36"]Esimerkkinä maahanmuuttajaperhe, jossa kaksi vanhempaa ja seitsemän lasta. Tuloina lapsilisät sekä asumistuki oletettavasti n.1000€. Toimeentulotukea myönnettäisi laskukaavan mukaan 3200€, jolloin perheellä olisi käyttövaraa 4200€/kk. Sama pätisi suomalaiseen suurperheeseen.
Muistakaa myös, että maahanmuuttajaperheet tulevat ihan eri olosuhteista, jolloin rahankäyttökin on poikkeavaa.
Ap
[/quote]
Kelan tuet vähennetään sossun maksamasta summasta eikä niin että tulevat siihen lisäksi. Et ole mikään etuuskäsittelijä kun et tätä tiedä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:36"]Esimerkkinä maahanmuuttajaperhe, jossa kaksi vanhempaa ja seitsemän lasta. Tuloina lapsilisät sekä asumistuki oletettavasti n.1000€. Toimeentulotukea myönnettäisi laskukaavan mukaan 3200€, jolloin perheellä olisi käyttövaraa 4200€/kk. Sama pätisi suomalaiseen suurperheeseen.
Muistakaa myös, että maahanmuuttajaperheet tulevat ihan eri olosuhteista, jolloin rahankäyttökin on poikkeavaa.
Ap
[/quote]
Kelan tuet vähennetään sossun maksamasta summasta eikä niin että tulevat siihen lisäksi. Et ole mikään etuuskäsittelijä kun et tätä tiedä.
[/quote]
Vai etkö itse vain ymmärrä? Jos perhe saa kelasta tukia 1000€ ja erotuksen sossusta 3200€, etkö osaa laskea näin helppoja plussalaskuja?
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:41"]Onko urasi aikana paljastunut yhtään petosta, siis sosiaalietuuksia valheellisin perustein nostavia? Tunnen yhden, joka on noin 20 vuotta kusettanut sossua. Nostaa mm. elareita sekä sossusta että lastensa isiltä (ei siis ole halunnut heidän tunnustavan isyyttään -> lapset virallisesti isättömiä). Isät myös ostavat käteisellä lapsille uusia vaatteita, joista tämä sankaritar kiikuttaa kuitit sossuun, ja sossu vielä maksaa hänelle niistä. :o(
[/quote]
En ole ap mutta ei sossu maksa mitään elareita, vaan kela. Ja kelalla pitää olla lastenvalvojalla tehty sopimus missä on isänkin allekirjoitus. Eli ei tuo ole mahdollista :D jos ei oo 'virallista' isää niin ei voi saada mitään elareitakaan.
Aloittaja ei ole etuuskäsittelijä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:41"]Onko urasi aikana paljastunut yhtään petosta, siis sosiaalietuuksia valheellisin perustein nostavia? Tunnen yhden, joka on noin 20 vuotta kusettanut sossua. Nostaa mm. elareita sekä sossusta että lastensa isiltä (ei siis ole halunnut heidän tunnustavan isyyttään -> lapset virallisesti isättömiä). Isät myös ostavat käteisellä lapsille uusia vaatteita, joista tämä sankaritar kiikuttaa kuitit sossuun, ja sossu vielä maksaa hänelle niistä. :o(
[/quote]
En ole ap mutta ei sossu maksa mitään elareita, vaan kela. Ja kelalla pitää olla lastenvalvojalla tehty sopimus missä on isänkin allekirjoitus. Eli ei tuo ole mahdollista :D jos ei oo 'virallista' isää niin ei voi saada mitään elareitakaan.
[/quote]
No itseasiassa kela maksaa elatusmaksuja mm. Lapsesta, jolla ei "virallista isää" ole.
Täällä se, joka kysyi sosiaalisesta luotosta, freelancer on siis aivan eri asia kuin yrittäjä.
Millähän perusteella en ole? :)
Ap
Saamme kotihoidon tukea, opintotukea sekä asumislisän ja lapsilisän. Olemmeko oikeutettuja ttt:een? Minä, puoliso ja 1 lapsi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:59"]Saamme kotihoidon tukea, opintotukea sekä asumislisän ja lapsilisän. Olemmeko oikeutettuja ttt:een? Minä, puoliso ja 1 lapsi.
[/quote]
Jos jäätte opintolainan jälkeen miinukselle, niin kyllä.
Ap
En saanut kesällä täitä ja sain 80€, miten tällä pitäisi pärjätä? Olen opiskelija
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:39"]Mainitsit lukeneesi sen aiemman ketjun. Mitä mieltä olet siitä stadilaisesta sossusta, joka tuli sinne pätemään?
[/quote]
Hän oli täysin oikeassa.
Ap