Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin mukaan painoa pitäisi saada pois vähintään 30 kg

Vierailija
27.07.2021 |

Kokemuksia millä keinoin olette onnistuneet laihduttamaan vastaavan määrän?
Oma tavoiteaikani on yksi vuosi.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapäiväkirjan pitäminen. Näet konkreettisesti mitä syöt. Syö normaalisti pari viikkoa ja kirjaa ylös. Netistä löytyy erilaisia kalorilaskureita, selvitä sellaisen avulla miltä sun pari viikkoa näyttää kaloreissa. Sen jälkeen karsi kaikki turha pois ja korvaa jollain kevyemmällä.

Toimistotyötä tekevän naisen kaloritarve on noin 2000 - 2200 Kcal/pvä. Laihtuminen vaatii noin 1000 kcal pudotusta tuohon tarpeeseen nähden. Alle 1000 kcal ei kannata mennä, jos haluat normaalilla tavalla syödä etkä mennä ketoosiin.

Kalorimäärää kannattaa ehkä tiputtaa pikkuhiljaa (riippuen siitä mitä ruokapäiväkirja antaa sulle tulokseksi) ettei tule shokkitilaa elimistöön. Voit toki tehdä sen kerrallakin. Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, neljäs/viides päivä ovat tuskaisia. Elimistön tottuminen vie aikaa, voi mennä kuukausikin ennen kuin totut uuteen ruokavalioon.

Noin 5-6 viikkoa menee hyvin ja paino putoaa, seitsemäs/kahdeksas viikko ovat raskaista, painonpudotus todnäk loppuu ja paino saattaa jopa nousta - tämä on normaalia. Jos jaksat ne pari viikkoa taistella, paino lähtee taas laskuun. Tämä tasapainojakso tapahtuu aina silloin tällöin.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Olin Painonvartijoissa ryhmänohjaajana yli 10 vuotta auttaen satoja ihmisiä onnistumaan.

Kuink monta kertaa autoit näitä samoja ihmisiä ensin kitudiettailemaan ja sitten kun palasivat lähtötilannetta lihavampina taas laihduttelemaan?

Joku veti herneen pahasti nenään tuosta 1000 kcal pudotuksesta. Laihdutus on elämäntapamuutos ja tuskin ap pystyy kerralla muuttamaan ruokavalionsa kuntoon, mutta tuo kirjoittaja tarkoitti varmasti, että lopulta saavutetaan alun 3000 kcal päivämäärän jälkeen 2000 kcal määrä, mutta se tapahtuu vuodessa.

Vierailija
22/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kolera.

Viikossa putoaa helposti 6-10 kg.

Miksi hankkia koleraa kun "tavallinen" mahatautikin riittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapäiväkirjan pitäminen. Näet konkreettisesti mitä syöt. Syö normaalisti pari viikkoa ja kirjaa ylös. Netistä löytyy erilaisia kalorilaskureita, selvitä sellaisen avulla miltä sun pari viikkoa näyttää kaloreissa. Sen jälkeen karsi kaikki turha pois ja korvaa jollain kevyemmällä.

Toimistotyötä tekevän naisen kaloritarve on noin 2000 - 2200 Kcal/pvä. Laihtuminen vaatii noin 1000 kcal pudotusta tuohon tarpeeseen nähden. Alle 1000 kcal ei kannata mennä, jos haluat normaalilla tavalla syödä etkä mennä ketoosiin.

Kalorimäärää kannattaa ehkä tiputtaa pikkuhiljaa (riippuen siitä mitä ruokapäiväkirja antaa sulle tulokseksi) ettei tule shokkitilaa elimistöön. Voit toki tehdä sen kerrallakin. Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, neljäs/viides päivä ovat tuskaisia. Elimistön tottuminen vie aikaa, voi mennä kuukausikin ennen kuin totut uuteen ruokavalioon.

Noin 5-6 viikkoa menee hyvin ja paino putoaa, seitsemäs/kahdeksas viikko ovat raskaista, painonpudotus todnäk loppuu ja paino saattaa jopa nousta - tämä on normaalia. Jos jaksat ne pari viikkoa taistella, paino lähtee taas laskuun. Tämä tasapainojakso tapahtuu aina silloin tällöin.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Olin Painonvartijoissa ryhmänohjaajana yli 10 vuotta auttaen satoja ihmisiä onnistumaan.

Kuink monta kertaa autoit näitä samoja ihmisiä ensin kitudiettailemaan ja sitten kun palasivat lähtötilannetta lihavampina taas laihduttelemaan?

Joku veti herneen pahasti nenään tuosta 1000 kcal pudotuksesta. Laihdutus on elämäntapamuutos ja tuskin ap pystyy kerralla muuttamaan ruokavalionsa kuntoon, mutta tuo kirjoittaja tarkoitti varmasti, että lopulta saavutetaan alun 3000 kcal päivämäärän jälkeen 2000 kcal määrä, mutta se tapahtuu vuodessa.

Ohhoh. Naurahdin hiukan kirjoituksellesi.

Vierailija
24/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat syömään kuten 30 kiloa laihemmat syö. Sokerin ja valkoisten jauhojen jättäminen pois ruokavaliosta on hyvä ja helppo alku siihen. Järkevät aikuiset eivät mätä naamaansa pullaa, leipää, pastaa ja makeisia jatkuvalla syötöllä.

Itselläni on painoindeksi 18, joten voin kertoa, että ei tarvitse jättää kaikkea sokeria ja valkoisia jauhoja pois ruokavaliosta, vaan kaikkea voi syödä kohtuudella. Juuri söin aamulla itse tehtyä teeleipää, jossa on vehnäjauhoja, mutta söin myös rasvattoman rahkan. Eli kaikkea kohtuudella ja liiat rajoitukset aiheuttavat ahdistusta, repsahduksia ja syönishäiriöisellä kuten ap usein ahmimista.

Vierailija
25/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen pitäs myös laihduttaa vähintään 25kg. Perse.. ihan hirvee työmaa kun sairastan ahmimishäiriötä :( tarvitsisin terapiaa.

Vierailija
26/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto. Ihan oikeasti on todella hyvä keino. Aloitin 10-14 ja nyt 16-8 tai 20-4 yleisimmin käytössä.

Kolme viikkoa olen paastoillut ja olo on hyvä! Tosi hyvä!

Yritän vähän katsoa mitä syön, hiilareita karsien, mutta olen syönyt pizzaa ja herkkuja välillä.

Kokeile. Aloita niin, että 10h vuorokaudessa on syömisikkuna ja 14h täytyy olla syömättä.

Siitä noin viikon päästä sitten 8h syömisikkuna ja 18h paastoa.

Sujuu yllättävän helposti ja nälkä ei ole ollut, syön silloin kun syön kunnolla.

Vierailija
27/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoilija täällä vielä. Olen syömishäiriöinen ja nälkää en voi nähdä yhtään, se ajaa ahmimaan.

Olen myös katkaissut paaston tarvittaessa jos on nälkä. Haluan olla itselleni armollinen ja mikään liian tiukka systeemi ei minulle sovi. Tuntuu oikeasti, että olen löytänyt tavan painonhallintaan!

Vierailija
28/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäammattimaista toimintaa lääkäriltä tuollainen fatphobia.

Vierailija
29/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan näin. Tässä ketjussa tullut jo useampi parempi vinkki.

Vierailija
30/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana alkoholi pois. Se on aikuisväestön suurin lihottaja. Alkoholi tulee aina kaiken muun lisäksi ja siitä saa todella paljon energiaa.

Vierailija
31/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisen pitäs myös laihduttaa vähintään 25kg. Perse.. ihan hirvee työmaa kun sairastan ahmimishäiriötä :( tarvitsisin terapiaa.

Hienoa, että joku lihava tunnistaa, että tarvitseekin mielenterveyden hoitoa ja oma syöminen onkin pakko-oire ahdistukseen. Liikunnasta saa endorfiineja ja hyvää oloa, joten sitä voisi kokeilla terapiana, mutta ehkä ihan keskustelukin psykiatrin/ psykologin kanssa auttaisi.

Vierailija
32/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyä 12000 askelta päivässä, mikäli paikat kestää. Hiilarit ja rasvat minimiin. Maha täyteen vihanneksilla.

Vierailija
33/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta keinoa kuin tsekata syöminen. Liikunta tukee muttei ratkaise.

Älä vain unohda proteiinia. Luuviulusta on kamala duuni päästä lihaksikkaaksi.

Vierailija
34/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kehopositiinen, pääset helpommalla.

Vierailija
35/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäammattimaista toimintaa lääkäriltä tuollainen fatphobia.

En ole ap, mutta samassa tilanteessa.  Ymmärrän kyllä lääkäriä hyvin, koska  minnulla oon 3 sairautta joita lihavuus pahentaa: aikuistyypin diabetes, korkea verenpaine ja polven nivelrikko. Tuo polvi varsinkin kuluu jatkuvasti pahemmaksi vaan, mitä enemmän 30-40 kg liikapainolla sitä kuormitan. Muut vaivat nyt pysyy kurissa lääkkeillä, mutta mahdollisesti en tarvisi koko lääkkeitä jos laihtuisin.

Vierailija
36/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyä 12000 askelta päivässä, mikäli paikat kestää. Hiilarit ja rasvat minimiin. Maha täyteen vihanneksilla.

Riippuu miten paljon ap on liikkunut, mutta itse jouduin aloittamaan ihan 1000 askeleen päivätavoittteesta ja sekin tuntui hurjalta. Sitä pari viikkoa, sitten 2000 askelta ja sitä muutama viikko jne. 

Ruoan suhteen menin ites maksaen Terveystalon ravitsemusterapeutille. Hän ei suositellut mitään paastoja, vähähiilarisia tai minkään jättämistä kokonaan pois. Sain omiin mieltymykseeni räätälöidyn päivän syömissuunnitelman jossa kalorivaje kulutukseeni oli vain noin 500 kcal eli sain syödä ihan hyvin. Parin kk välein seurantaa ja säätöä siellä ravitsemusterapeutilla.

Kokonaisuudessaan laihduin 35 kg. Hitaasti, mutta toisaalta eipä ollut hurjia nälkiä ja mielitekoja tai asioiden jättämistä väliin koska esim. en laihdutuksen takia saiisi koskaan juoda alkoholia tai syödä kakkua tms. 

Vierailija
37/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on sama tavoite! Tänään ruoaksi on ollut seuraavanlainen: aamupalana innocent smoothie, 2 ruisleipää (niitä ohuita limppusiivuja), 1,5dl mustikoita ja vähän jogurttia. kivennäisvettä. Nyt aloin syömään parsa-lehtikaali-pinaattisosekeittoa (mukana tuoretta inkivääriä muutaman sentin pala, valkosipua ja sipulia ja 0,75dl ruokakermaa), 3 ruisleipää. Juomana vettä C-vitamiinispiruliina poretabletti 3dl juomalasissa.

Iltapäiväksi on tuoretta anasta pöydällä. Raejuustoa tai rahkaa täytyy käydä ostamassa.

Huomenna ja ylihuomenna on fenkolipurjososekeittoa ja ruisleipää. Perjantaina kurpitsakeittoa.

Ruisleipää siksi, että nälkä pysyy poissa ja täyttää vatsaa.

Toissa päivinä kövin kövelemässä 4km lenkinkin.

Ensimmäinen huomio: kauhea nesteturvotus on poistunut. Tuntui vielä viime viikolla, että sormet oli kuin paisuneet palloiksi ja vatsa oli kuin puolikuu. Jaksan paremmin. Vatsakivut vähentyneet. Elimistöön kertyneet nesteet vähentynyt merkittävästi.

Tätä ennen söin mm. sipsejä joka päivä, karkkia, alkoholia, jäätelöä…

4. päivä menossa tällä. Töihin palatessa joutuu muuttaa ruokavaliota, mutta yritän sitten syödä enempi salaattia tai pienempiä annoksia. En jaksa tehdä ja viedä ruokaa töihin, jos kovin hiilaripitoista ruokaa vain tarjolla, korvaan aterian sitten jollain proteiinijuomalla/smoothiella ja syön vasta kotona.

Vaatii nyt vain voimia ja pysymistä päättäväisenä ekan kuukauden. Sen jälkeen se varmasti helpottaakin jo merkittävästi. Liikuntaa yritän alkaa harrastaa myös joka päivä kävellen ja pyörän yritän ottaa käyttöön kanssa. Tähän myös yritän lisätä enempi unta, johon juuri tuo päivittäin liikunta auttaisi. Alan käymään jatkossa kaupassa vain pari kertaa viikossa, jolloin sortumisvaara herkkuihin on vähempi. Tästä se lähtee! =)

Vierailija
38/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoilija täällä vielä. Olen syömishäiriöinen ja nälkää en voi nähdä yhtään, se ajaa ahmimaan.

Olen myös katkaissut paaston tarvittaessa jos on nälkä. Haluan olla itselleni armollinen ja mikään liian tiukka systeemi ei minulle sovi. Tuntuu oikeasti, että olen löytänyt tavan painonhallintaan!

Avainsana on tasainen verensokeri ja säännöllinen ateriarytmi. Ateriat pitävät olla täyttäviä mutta vähäkalorisia eli paljon kasviksia ja marjoja.

Vierailija
39/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana on tasainen verensokeri ja säännöllinen ateriarytmi. Ateriat pitävät olla täyttäviä mutta vähäkalorisia eli paljon kasviksia ja marjoja.

Unohdin vielä kun iskee ahmimiskohtaus niin juon yhden pussin nutrilettiä. Sen jälkeen ei mene mitään alas. 😂

Vierailija
40/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että joku lihava tunnistaa, että tarvitseekin mielenterveyden hoitoa ja oma syöminen onkin pakko-oire ahdistukseen. Liikunnasta saa endorfiineja ja hyvää oloa, joten sitä voisi kokeilla terapiana, mutta ehkä ihan keskustelukin psykiatrin/ psykologin kanssa auttaisi.

Suuri osa ihmisistä ei saa liikunnasta mitään tai korkeintaan huonon olon. Liikunta ei myöskään auta pysyvään painonpudotukseen vaan ruokavalio. Elämässä tulee aina tilanteita jolloin ei pysty liikkumaan joten kaiken selkäranka on ruokavalio joka kestää sen liikutko vai et.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme