Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin mukaan painoa pitäisi saada pois vähintään 30 kg

Vierailija
27.07.2021 |

Kokemuksia millä keinoin olette onnistuneet laihduttamaan vastaavan määrän?
Oma tavoiteaikani on yksi vuosi.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapäiväkirjan pitäminen. Näet konkreettisesti mitä syöt. Syö normaalisti pari viikkoa ja kirjaa ylös. Netistä löytyy erilaisia kalorilaskureita, selvitä sellaisen avulla miltä sun pari viikkoa näyttää kaloreissa. Sen jälkeen karsi kaikki turha pois ja korvaa jollain kevyemmällä.

Toimistotyötä tekevän naisen kaloritarve on noin 2000 - 2200 Kcal/pvä. Laihtuminen vaatii noin 1000 kcal pudotusta tuohon tarpeeseen nähden. Alle 1000 kcal ei kannata mennä, jos haluat normaalilla tavalla syödä etkä mennä ketoosiin.

Kalorimäärää kannattaa ehkä tiputtaa pikkuhiljaa (riippuen siitä mitä ruokapäiväkirja antaa sulle tulokseksi) ettei tule shokkitilaa elimistöön. Voit toki tehdä sen kerrallakin. Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, neljäs/viides päivä ovat tuskaisia. Elimistön tottuminen vie aikaa, voi mennä kuukausikin ennen kuin totut uuteen ruokavalioon.

Noin 5-6 viikkoa menee hyvin ja paino putoaa, seitsemäs/kahdeksas viikko ovat raskaista, painonpudotus todnäk loppuu ja paino saattaa jopa nousta - tämä on normaalia. Jos jaksat ne pari viikkoa taistella, paino lähtee taas laskuun. Tämä tasapainojakso tapahtuu aina silloin tällöin.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Olin Painonvartijoissa ryhmänohjaajana yli 10 vuotta auttaen satoja ihmisiä onnistumaan.

Oho, en ollutkaan epänormaali. Minulla tuli pysähdys juuri kahden kuukauden kohdalla. Olin jo epätoivoinen.

Ja olen kuullut eräältä fitnesstyypiltä, että hän ensin vähentää kalorit 1700 kaloriin. Kun pudotus jämähtää, niin 1600, kun se jämähtää, niin 1500 ja lopulta 1400. Perusteluna oli juuri se, että jos aloittaa liian pienellä, niin ei ole enää, mistä alentaa.

Vierailija
42/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoilija täällä vielä. Olen syömishäiriöinen ja nälkää en voi nähdä yhtään, se ajaa ahmimaan.

Olen myös katkaissut paaston tarvittaessa jos on nälkä. Haluan olla itselleni armollinen ja mikään liian tiukka systeemi ei minulle sovi. Tuntuu oikeasti, että olen löytänyt tavan painonhallintaan!

Avainsana on tasainen verensokeri ja säännöllinen ateriarytmi. Ateriat pitävät olla täyttäviä mutta vähäkalorisia eli paljon kasviksia ja marjoja.

Unohdin vielä kun iskee ahmimiskohtaus niin juon yhden pussin nutrilettiä. Sen jälkeen ei mene mitään alas. 😂

Ahmimiskohtaukset kuuluu syömishäiriöön. Kun ihmisellä on ruokavalio tasapainossa niin kohtauksia ei tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois mielestä kaikki smoothit, jauheet, salaatit ja riisikakut… elämäntapamuutos tarkoittaa sitä elämäntavan muutosta. Jos nyt jo salaatti kyllästyttää ja smoothien tekeminen tuntuu työltä, trust me: et jaksa tehdä sitä ikuisesti. Laihduttaa voi toki noiden avulla, mutta samaan aikaan pitäisi aloittaa jo sitä pitkän aikavälin muutosta.

Treenaamista monet mollaa, että se ei ole tehokas laiduttaja. Mutta se on äärimmäisen tehokas elintapojen muuttaja. Kun alat harjoittaa itseäsi kohti isompaa tavoitetta, vaikkapa puolimaratoni, niin muutos tulee kuin vähän vahingossa. Ei rankan juoksun jälkeen tee mieli pizzaa, bisseä ja suklaalevyä, kun tietää huomenna taas olevan treenipäivä.

Aktiivinen ja tavoitteellinen liikunta siis mukaan heti alusta pitäen. Tavallista kotiruokaa voi syödä, ei tarvitse mennä smootheihin ja salaatteihin. Niiden kanssa ei jaksa edes oikeasti juosta. Menee kävelyksi.

Vierailija
44/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoilija täällä vielä. Olen syömishäiriöinen ja nälkää en voi nähdä yhtään, se ajaa ahmimaan.

Olen myös katkaissut paaston tarvittaessa jos on nälkä. Haluan olla itselleni armollinen ja mikään liian tiukka systeemi ei minulle sovi. Tuntuu oikeasti, että olen löytänyt tavan painonhallintaan!

Avainsana on tasainen verensokeri ja säännöllinen ateriarytmi. Ateriat pitävät olla täyttäviä mutta vähäkalorisia eli paljon kasviksia ja marjoja.

Unohdin vielä kun iskee ahmimiskohtaus niin juon yhden pussin nutrilettiä. Sen jälkeen ei mene mitään alas. 😂

Ahmimiskohtaukset kuuluu syömishäiriöön. Kun ihmisellä on ruokavalio tasapainossa niin kohtauksia ei tule.

Harmi että asiat eivät ole noin yksinkertaisia. Tunne-elämän vastoinkäyminen voi laukaista ahmimishäiriön.

Vierailija
45/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapäiväkirjan pitäminen. Näet konkreettisesti mitä syöt. Syö normaalisti pari viikkoa ja kirjaa ylös. Netistä löytyy erilaisia kalorilaskureita, selvitä sellaisen avulla miltä sun pari viikkoa näyttää kaloreissa. Sen jälkeen karsi kaikki turha pois ja korvaa jollain kevyemmällä.

Toimistotyötä tekevän naisen kaloritarve on noin 2000 - 2200 Kcal/pvä. Laihtuminen vaatii noin 1000 kcal pudotusta tuohon tarpeeseen nähden. Alle 1000 kcal ei kannata mennä, jos haluat normaalilla tavalla syödä etkä mennä ketoosiin.

Kalorimäärää kannattaa ehkä tiputtaa pikkuhiljaa (riippuen siitä mitä ruokapäiväkirja antaa sulle tulokseksi) ettei tule shokkitilaa elimistöön. Voit toki tehdä sen kerrallakin. Pari ensimmäistä päivää menee hyvin, neljäs/viides päivä ovat tuskaisia. Elimistön tottuminen vie aikaa, voi mennä kuukausikin ennen kuin totut uuteen ruokavalioon.

Noin 5-6 viikkoa menee hyvin ja paino putoaa, seitsemäs/kahdeksas viikko ovat raskaista, painonpudotus todnäk loppuu ja paino saattaa jopa nousta - tämä on normaalia. Jos jaksat ne pari viikkoa taistella, paino lähtee taas laskuun. Tämä tasapainojakso tapahtuu aina silloin tällöin.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Olin Painonvartijoissa ryhmänohjaajana yli 10 vuotta auttaen satoja ihmisiä onnistumaan.

Oho, en ollutkaan epänormaali. Minulla tuli pysähdys juuri kahden kuukauden kohdalla. Olin jo epätoivoinen.

Ja olen kuullut eräältä fitnesstyypiltä, että hän ensin vähentää kalorit 1700 kaloriin. Kun pudotus jämähtää, niin 1600, kun se jämähtää, niin 1500 ja lopulta 1400. Perusteluna oli juuri se, että jos aloittaa liian pienellä, niin ei ole enää, mistä alentaa.

Täysin väärä suunta tuolla tyypillä. Ensiksi kalorit minimiin ja siitä aletaan pikkuhiljaa nostaa, näin säästyy niin kutsutulta säästöliekiltä. Myös mitä kevyempi on sitä enemmän jaksaa liikkua joten tästäkin syystä maltillinen nosto toimii.

Vierailija
46/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä noin 500 kcal miinusta per päivä menee ilman pahempia näläntunteita ja se ei pahemmin vaikuta suorituskykyyn (tämä on suunnilleen se, mihin painoluokkaurheilussa pyritään, kun kiristetään kisapainoon), 1000 kcal miinusta per päivä alkaa olla jo siinä rajoilla onko se järkevää.

Laihtumisen osalta, 500 kcal miinusta per päivä, niin kuukaudessa lähtee noin 2 kg, 1000 kcal päivittäisellä miinuksella tietenkin tuplasti tuo.

Oleellista on vain se, että alkaa ylipäätään katsomaan syömisen perään.

Helpointa on karsia ainakin aluksi niitä pahimpia ja turhia kaloripommeja, tyyliin pullat, viinerit ja vastaavat (berliininmunkki on n. 350 kcal, viineri n. 500 kcal), alkoholi (puolen litran kossupullo on n. 1000 kcal, viinipullo n. 500 kcal ja oluttuoppi n. 200-250 kcal) ja sokeria sisältävät juomat (appelsiinimehussa on kaloreita suunnilleen saman verran kuin oluessa, sokeroiduissa limuissa vähän vähemmän).

Urheilemalla saat tietenkin parempaa yleiskuntoa ja kiinteydyt, mikä on tietenkin hyvä, mutta painon pudottamiseksi se on ravintoon nähden toissijainen keino. Suhteuta tämä omaan painoosi, mutta 100 kg mies kuluttaa n. 100 kcal per 1 km kävelyä ja noin 30 kcal per 1 km pyöräilyä. Kun rasvassa on n. 9 kcal/1 g, tuo tarkoittaa sitä, että 100 kg miehen pitäisi kävellä 90 km polttaakseen 1 kg rasvaa.

Vierailija
47/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa tulee lisätä alusta lähtien eikä vasta kuukausien kuluttua. Liikunnan määrä tulee suhteuttaa painoon ja kuntoon jotta siitä ei tulisi vastenmielistä, mutta liian helpolla ei kannata itseään päästää.

Hänellä on 30 kg ylipainoa, joten hän rikkoo nivelensä, jos liikkuu tuolla ylipainolla. Polvet ja lonkat eivät vaan kestä. Liikunnan vaikutus laihtumisessa on pieni, mutta sillä on kiinteyttävä vaikutus lihasten kasvaessa. Lihakset painavat kuitenkin enemmän kuin rasva, joten painonpudotus voi jopa hidastua liikkuessa, vaikka rasvaa poistuisikin.

Totta tämäkin, mutta on 30 kg ylipainoisia, jotka liikkuvat. Itsekin kuulun näihin. Tosin liikun kohtuudella ja liian rasittava liikunta ei ole nivelien kannalta järkevää. Monipuolinen liikuntaskaala estää loukkaantumista. Eli kävelyä, uimista, salia, pilatesta. Mutta ruokavaliolla on tietysti isoin merkitys.

Vierailija
48/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että asiat eivät ole noin yksinkertaisia. Tunne-elämän vastoinkäyminen voi laukaista ahmimishäiriön.

Tiedän. Sairastin vuosia BED:tä, sitten bulimiaa. Kannattaa pistää pää kuntoon siinä normaalin syömisen ohella. Laihtuminen on vain oheistuote prosessissa.

Vierailija
49/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin väärä suunta tuolla tyypillä. Ensiksi kalorit minimiin ja siitä aletaan pikkuhiljaa nostaa, näin säästyy niin kutsutulta säästöliekiltä. Myös mitä kevyempi on sitä enemmän jaksaa liikkua joten tästäkin syystä maltillinen nosto toimii.

Mutta eikö tuossakin neuvossa ole kyse siitä, että elimistö ei totu tiettyyn kalorimäärään?

Minä olin siis laihduttamassa kymmentä kiloa, laskin kaloreita 1500 kalorilla, ja tuo tyyppi sanoi minulla ongelman olevan se, että söin koko ajan 1400-1500.

Vierailija
50/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat syömään kuten 30 kiloa laihemmat syö. Sokerin ja valkoisten jauhojen jättäminen pois ruokavaliosta on hyvä ja helppo alku siihen. Järkevät aikuiset eivät mätä naamaansa pullaa, leipää, pastaa ja makeisia jatkuvalla syötöllä.

Ei se järkevyydestä ole kiinni,

Lihoo, jos mättää.

Vierailija
51/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pasta, peruna ja riisi kasviksiin esim. kukkakaali, salaatti, vokki, tomaattihöystö jne.

Älä syö juustoa kuin ihan vähän (esim. leivällä yksi siivu).

Suunnittele Välipalat etukäteen eli esim. isoja täyttäviä hedelmiä tai rasvaton rahka tai raejuustoa tms. Ei leipää, ei jotain mitä yleensä ahmit.

Mieti, missä tilanteissa syöt liikaa. Ulkona? Yksin? Väsyneenä? Muiden kanssa tavan vuoksi? Hermostuneena? Keksi näihin ratkaisu etukäteen. Esim. Varaa lähelle kasviksia tai älä osta leipää tai väsyneenä älä mene keittiöön.

Laske kalorit ja pyri pysymään tavoitepainon kalorimäärässä.

Vierailija
52/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoilija taas, minä en voi syödä koko ajan, koska sitten minulla olisi nälkä koko ajan.

Joku riisikakku herättää sen nälän ja sitten se onkin menoa.

Nyt sokerit jo asettuneet ja mulle ei tule matalan sokerin oireita vaikka olisin 20h syömättä.

Ja kun syön niin syön kunnolla, mahan täyteen niin, että olo on tyytyväinen.

Vaakaa mulla ei ole, mutta vaatteet ja peilikuva kertovat, että paino on laskenut ja ilman minkäänlaista tuskaa. Nälkä ei ole, eikä mielitekoja.

Mutta sitten kun syön niin Ruoka on tosi hyvää!

Vierailija
53/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain laihdutta kalorittoman makeutusaineen avulla. Sillä saa rasvattoman jogurtin kera marjojen ja hedelmien maistumaan oikein herkulliselta. Itselleni myös sopii parhaiten kuntoiluajaksi ilta, eli käyn silloin lenkillä.

Vierailija
54/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Nutrilett- tuotteita. Heitä kaikki muut ruuat roskiin ja syöt vain viisi Nutrilett- tuotetta päivässä kunnes olet saavuttanut tavoitepainon. Elämä on helppoa, kun ei tarvitse kikkailla ruokien kanssa.

Vierailija
55/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta langattomat kuulokkeet ja lähde kävelemään. Käytä kuulokkeita vain ulkoillessasi.

Vierailija
56/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Nutrilett- tuotteita. Heitä kaikki muut ruuat roskiin ja syöt vain viisi Nutrilett- tuotetta päivässä kunnes olet saavuttanut tavoitepainon. Elämä on helppoa, kun ei tarvitse kikkailla ruokien kanssa.

Ne patukat on hyvän makuisia ja pitää nälän poissa monta tuntia.

Vierailija
57/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että ylensyönti on kuin huumetta. Tekee mieli lisää ja lisää vaikka ruokailusta on puoli tuntia ja mahalaukku vielä melkein täynnä. Sillä tavalla lihoin, sen vastustamisella laihduin. Väh kolme tuntia totaalista syömistaukoa ruokien ja välipalojen välillä.

Vierailija
58/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pois mielestä kaikki smoothit, jauheet, salaatit ja riisikakut… elämäntapamuutos tarkoittaa sitä elämäntavan muutosta. Jos nyt jo salaatti kyllästyttää ja smoothien tekeminen tuntuu työltä, trust me: et jaksa tehdä sitä ikuisesti. Laihduttaa voi toki noiden avulla, mutta samaan aikaan pitäisi aloittaa jo sitä pitkän aikavälin muutosta.

Treenaamista monet mollaa, että se ei ole tehokas laiduttaja. Mutta se on äärimmäisen tehokas elintapojen muuttaja. Kun alat harjoittaa itseäsi kohti isompaa tavoitetta, vaikkapa puolimaratoni, niin muutos tulee kuin vähän vahingossa. Ei rankan juoksun jälkeen tee mieli pizzaa, bisseä ja suklaalevyä, kun tietää huomenna taas olevan treenipäivä.

Aktiivinen ja tavoitteellinen liikunta siis mukaan heti alusta pitäen. Tavallista kotiruokaa voi syödä, ei tarvitse mennä smootheihin ja salaatteihin. Niiden kanssa ei jaksa edes oikeasti juosta. Menee kävelyksi.

Varmaan aika turha puhua puolimaratonista 30 kg ylipainoiselle. Hänen tilanteessaan puhutaan enemmän siitä, että jaksaa kävellä portaat ylös kuudenteen kerrokseen. Epärealistisilla tavoitteilla aiheutetaan vain ahdistusta ja epäonnistumisen jälkeen laihdutus ja liikunta tuntuvat entistä vaikeammalta.

Kyllä salaatti on välttämättömyys, jos haluaa saavuttaa terveelliset elämäntavat. Kasviksia kun pitää syödä puoli kiloa päivässä. Näiden syömistä pitää opetella vaan sitkeästi, jos tapa ei ole syntynyt jo lapsena, mutta se on välttämätöntä. Kotiruokaan kuuluu aina salaatti osana lounasta tai päivällistä, ei se ole mikään laihdutusruoka.

Vierailija
59/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä!

Nutrilettia rangaistukseksi syntisistä ajatuksista :D

Vierailija
60/127 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso laskurista sun kulutus, vähennä siitä 300-600 kcal, osta keittiövaaka ja syö kaloreita tavoitemäärän mukaan. Silloin saat syödä mitä haluat, kunhan kalorit eivät mene yli rajan. Esim. 300 miinuskaloria ei tunnu yhtään missään.

Mulla on toiminut tämä! Nyt vuoden olen tämmöisellä kuurilla ja olen saanut itseltäni kaiken ylipainon pois. Silti tunnne, että syön koko ajan. Syön siis 6 kertaa päivässä. Mulla on valmis ruokaohjelma, jossa on joka aterialle kolme vaihtoehtoa. Lisäksi syön paljon proteiinia eli jokaisella aterialla. Esim. lisään aamupalaan proteiinia näin: Lautasellinen kaurapuuroa ja 1 dl marjoja, sekä lisäksi 125 g raejuustoa. Syön raejuuston siis erikseen puuron jälkeen. Tuntuu, että paino tippuu itsekseen ja ei tarvitse olla edes nälässä. Mulle auttoi siis valmis ruokaohjelma, jonkin ostin itselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä