Facebook-asiaa: Miksi siedät tylsää ja hankalaa elämää?
Minä olen se tyyppi, joka postaa Facebookiin kuvia viikonloppulomilta, metsävaelluksilta ja ravintolaillallisilta. Kyse ei ole esittämisestä, vaan minä vain satun elämään kivaa ja (mielestäni) mielenkiintoista elämää. Sen sijaan ihmettelen, miten tylsää ja hankalaa elämää jotkut ovat valmiita sietämään. Jos positiivisuushaasteen kohokohdat ovat se, ettei kuopus oksentanut, ja ikkunat tuli pestyä, ei voi oikein ihmetellä, miksi Facebook ahdistaa joitakuita. Kyllä minuakin ahdistaisi, joa arkeni olisi pelkkiä harmaita velvollisuuksia. Ei se ole sosiaaliaen median vika.
Kommentit (110)
Mistä sinä tiedät, että joku elää tylsää ja hankalaa elämää? Miten facebook siihen liittyy?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:15"]Minä olen kesän aikana käynyt kaksi kertaa ulkomailla, syömässä Suomen hienoimmissa ravintoloissa, viettänyt mukavia iltoja ystävien kanssa, käynyt rannalla ja muuta. Olen tehnyt yhden päivityksen, jossa kerron puhelimeni hajonneen, enkä ole kuviakaan lisännyt. En halua elää elämääni netissä.
[/quote]
Ja jos joku haluaa päivittää kaiken faceen, suotakoon se hälle. Olemme erilaisia. Jos jotkut päivitykset ärsyttää, ne saa piiloon. Miksi ihmiset tekevät elämästään niin vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:53"]
Pakko sanoa että aika idiootti AP, ei kain hän todella kuvittele että kaikki laittavat kaiken FB:hen? Siellä matkalla tai ravintolassa voi käydä ilman että siitä laittaa mitään mainintaa FB:hen. Itse käyn usein ravintoloissa, ehkä joka 10 kerta laitan jotain FB:hen, silloinkaan en kuvaa annoksia, vaan laitan jotain olipas kiva nähdä Pirreä ja Hansua pitkästä aikaa -tyylisesti.
[/quote]
Tästä ei edelleenkään ollut kysymys. Nyt emme puhu ihmisistä, joiden elämä vain näyttää harmaalta ja hankalalta kuitenkaan olematta sitä, vaan ihmisistä, joiden elämä todella on. -ap
[/quote]Taidat olla kokoomusnuoria...
[/quote]
Äänestän Vasemmistoliittoa.Kiva ad hominem silti. -ap
[/quote]Sanoin "taidat olla", en väittänyt, että olet. Lue vielä lisää argumentaatiosta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:37"]Enemmänkin ärsytys kertoo ihmisestä itsestään, kuin ärsytyksen kohteesta. Ystäväni ärstyyntyy omasta mielestään imelistä rakkauspostauksista, jossa pariskunnat/avioparit jne pusuttelevat, olevat onnellisia keskenään jne. koska ystäväni on itse onneton suhteessaan. Tässä esimerkki: asia joka itsessään aiheuttaa ärsytystä johtuu yleensä siitä, että itselle asia on arka paikka, esim. köyhälle shoppailukuvat, ulkomaanlomamatkat jne. Jos joku aina ärsyyntyy tietyistä jutuista, kannattaisi ensin miettiä, miksi. Miksi minä ärsyynnyn, ja mitä se kertoo minusta...?
[/quote]
Jep. Itse onnellinen niin nuo eivät ärsytä ;)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:27"]
Minä olen se tyyppi, joka postaa Facebookiin kuvia viikonloppulomilta, metsävaelluksilta ja ravintolaillallisilta. Kyse ei ole esittämisestä, vaan minä vain satun elämään kivaa ja (mielestäni) mielenkiintoista elämää. Sen sijaan ihmettelen, miten tylsää ja hankalaa elämää jotkut ovat valmiita sietämään. Jos positiivisuushaasteen kohokohdat ovat se, ettei kuopus oksentanut, ja ikkunat tuli pestyä, ei voi oikein ihmetellä, miksi Facebook ahdistaa joitakuita. Kyllä minuakin ahdistaisi, joa arkeni olisi pelkkiä harmaita velvollisuuksia. Ei se ole sosiaaliaen median vika.
[/quote]
Minä elän hyvää ja onnellista elämää, matkustelen paljon, tapaan ystäviä ja teen paljon lasten kanssa. En kuitenkaan postaa näistä faceen kuin satunnaisesti. Mun ihmettely tuollaisissa ketjuissa koskee sitä, miksi joku raportoi joka ainoan elämänsä tapahtuman ja tekemisen sinne. Mua ei ärsytä tällainen tippaakaan vaan vilpittömästi haluaisin tietää miksi? 20-25-vuotiailla se on ehkä tullut jo normiksi, mutta 30+ ihmisiltä se vaan kummastuttaa. Ei ärsytä enkä ole kateellinen vaan ihmetyttää samoin kuin monet muutkin asiat, mitkä poikkeaa niin radikaalisti omasta mentaliteetista. Mua jotenkin nolottaisi laittaa koko ajan omista kivoista jutuista sinne, tuntuisi että yritän kehuskella. Eikö susta ap tunnu siltä?
[/quote]
Tämä ei liity mitenkään ketjun aiheeseen, mutta voin silti vastata:ei tietenkään tunnu. Facebook on palvelu, jonka tarkoitus on kuulumisten vaihtaminen ja viestittely kavereisen kanssa. Miksi minua nolostuttaisi käyttää palvelua juuri niin kuin sitä on tarkoitettu käytettävän? Tosin en myöskään päivitä Facebookiin kaikkia kuulumisiani, eikä kavereihini kuulu ketään, joka niin tekisi.
Toistan vielä teesini: Ei ole Facebookin vika, että elämäsi tuntuu tylsältä ja hankalalta. Etäinen fb-tuttusi, jonka epäilet kaunistelevan ja koristelevan omaansa aiheuttaakseen ainussa kayeutta ja ahdistusta, ei todennäköisesti tee niin. On aivan normaalia elää mielenkiintoista, mukavaa ja helppoa elämää. Monet meistä ovat määrätietoisesti tehneet omastaan sellaista valintojen kautta. Jos haluat elämästäsi parempaa, käy toimeen, äläkä syytä Facebookia ahdiatuksestasi. -ap
[/quote]"On aivan normaalia elää mielenkiintoista, mukavaa ja helppoa elämää. " Haista nyt jo... Suomessa? Tänä päivänä? Älä viitsi heittäytyä tyhmäksi loukataksesi muita.
Mistä sinä tiedät, että joku elää tylsää ja hankalaa elämää? Miten facebook siihen liittyy? Onko tähän niin vaikea vastata?
Minä en postaile oikeastaan koskaan matkoiltani yms harrastuksistani, kuten esim marjareissuista tai sieniretkistä. Ne on mulle niin arkielämää, että en vain huomaa että niistäkin voisi postata. Postaan esim
kissani toilailuja.
Ap ehkä ajattelisi min postauksista, että mun elämä on tylsää. Kaikkea muuta. Ei sitä facekuvista pysty päättelemään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:24"]Minä en postaile oikeastaan koskaan matkoiltani yms harrastuksistani, kuten esim marjareissuista tai sieniretkistä. Ne on mulle niin arkielämää, että en vain huomaa että niistäkin voisi postata. Postaan esim
kissani toilailuja.
Ap ehkä ajattelisi min postauksista, että mun elämä on tylsää. Kaikkea muuta. Ei sitä facekuvista pysty päättelemään.
[/quote]
Ap:han ei tarkoittanut tätä
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:37"]
43:lle kyse ei varmaankaan ole siitä 2minuutista mitä menee siihen päivityksen laittamiseen, vaan siitä että ajatukset harhailevat sinne someen.
Jos vaikka rakastelee miehen kanssa, niin siinä elää hetkessä eikä mieti päivityksiä. Sama asia pätee muissakin jutuissa, jos on hauskoja juttuja menossa, voi keskittyä vain niihin, ei siinä päivitykset pyöri päässä.
Onhan sekin tapa elää että koko ajan se some on mielessä, pitää napata kuva jonka voi laittaa nettiin, miettii minkä hauskan päivityksen tästä saisi nettiin etc. tai sitten voi vain elää hetkessä ja huithait välittää somesta ja joskus kun ei parempaakaa tekemistä ole, rivin tai kaksi sinne laittaa, kuvalla tai ilman.
[/quote]
Näinpä. Kesällä Nizzan koneessa vieruskaveri latasi instagramiin "Se on loma ny! Nizza kutsuu!" ja kuvan tietenkin passista ja lentolipuista ja minusta se oli vain puhtaasti säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:37"]
43:lle kyse ei varmaankaan ole siitä 2minuutista mitä menee siihen päivityksen laittamiseen, vaan siitä että ajatukset harhailevat sinne someen.
Jos vaikka rakastelee miehen kanssa, niin siinä elää hetkessä eikä mieti päivityksiä. Sama asia pätee muissakin jutuissa, jos on hauskoja juttuja menossa, voi keskittyä vain niihin, ei siinä päivitykset pyöri päässä.
Onhan sekin tapa elää että koko ajan se some on mielessä, pitää napata kuva jonka voi laittaa nettiin, miettii minkä hauskan päivityksen tästä saisi nettiin etc. tai sitten voi vain elää hetkessä ja huithait välittää somesta ja joskus kun ei parempaakaa tekemistä ole, rivin tai kaksi sinne laittaa, kuvalla tai ilman.
[/quote]
Näinpä. Kesällä Nizzan koneessa vieruskaveri latasi instagramiin "Se on loma ny! Nizza kutsuu!" ja kuvan tietenkin passista ja lentolipuista ja minusta se oli vain puhtaasti säälittävää.
[/quote]
Miksi minä en näe tuota säälittävänä? Ihminen jakaa muille mukavan hetken elämästään. Minä ainakin luen mielelläni tuollaisia. Ainakin ennemmin kuin vittuilua ja pahaa tuulta. Mulla ei ole instaa, face on. Ja harvoin pääsen matkoille, mutta mielelläni luen muiden iloisia matkahehkutuksia. Mutta johtuneeko siitä että olen empaattinen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:15"]Minä olen kesän aikana käynyt kaksi kertaa ulkomailla, syömässä Suomen hienoimmissa ravintoloissa, viettänyt mukavia iltoja ystävien kanssa, käynyt rannalla ja muuta. Olen tehnyt yhden päivityksen, jossa kerron puhelimeni hajonneen, enkä ole kuviakaan lisännyt. En halua elää elämääni netissä.
[/quote]
Ja jos joku haluaa päivittää kaiken faceen, suotakoon se hälle. Olemme erilaisia. Jos jotkut päivitykset ärsyttää, ne saa piiloon. Miksi ihmiset tekevät elämästään niin vaikeaa?
[/quote]
Minua ei muiden päivitykset häiritse. Luen niitä pari kertaa kuussa. Muutama päivitys on ärsyttänyt, eräs kaveri, joka hehkutti parisuhdettaan, vaikka oikeasti halusi erota, päivitykset asioista, joista ei selkeästi ole ollenkaan perillä jne.
Mulla on varmaan monen mielestä hankala elämä.
On rahahuolia, lasten terveyshuolia, avioliittokin välillä vastamäessä kaikkien paineiden keskellä. JA ei ole aikaa eikä rahaa tehdä kovin usein mitään jännittävää, matkailu jää haaveeksi ja oikeastaan nyt se mustikkametsäkin kun ei ole autoa. Mitäs hittoa muuta tässä voi tehdä kuin sietää sitä tylsää elämää?? Miten ap parantaisi lasteni sairaudet joita ei voi parantaa? Mistä hankkisi sen rahakkaan ammatin kun ei ole aikaa, rahaa ja voimia opiskella, ei kyllä kiinnostusta ja valtaisaa älykkyyttäkään. Sairaanhoitajan palkalla elää muttei juhli turhia.
Olen siltikin tyytyväinen, nautin elämästäni ja ikkunanpesuhan on ihanaa. Ehkä olen hullu sitten mutta ikkunanpesu ja koirapuisto lapsen kanssa voittaa ravintolareissun :D En viihdy ihmisjoukoissa enka kaipaa jännitystä. Toiset tykkää tallaisesta. Terveyttä ja hiukan lisää rahaa ottaisin heti mutta enpä saa. Eli siinä vastaus ap:lle joka kysyi miksi joku "sietää" tylsää elämää. Ai hitto, enpä tajunnutkaan että jospa vaan vaihtais ne hankaluudet kaikkeen mielenkiintoiseen :D
Ei ns. tylsä tai hankala elämä ole aina vain omaa valintaa, kaikki me ei olla huippuälykkäitä tai rikkaista suvuista, terveyttä uhkuvia, sosiaalisesti taitavia ja pirteitä menijöitä. Silti en vaihtaisi. En valita facessa mutta ymmärrän jos joku valittaa. Jotkut vaan on luonteeltaan sellaisia, tapana valitella. Ja miksei valittaa voi jos se auttaa ja johtuu asiasta, myötätuntoinen vastoinkäymisten jakaminen on asia jonka ap vois opetella. Ei kaikkea tarvitse vain hehkuttaa tai jättää päivän haasteita kertomatta, ällöttävää kiiltokuvaelämää. Ja tylsää. Mua kiinnostaa kyllä jos kaverin lapsi huutaa yöt ja ovat väsyneitä mutta saman kaverin ravintola-annos ei niin paljoa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]
Minua ei muiden päivitykset häiritse. Luen niitä pari kertaa kuussa. Muutama päivitys on ärsyttänyt, eräs kaveri, joka hehkutti parisuhdettaan, vaikka oikeasti halusi erota, päivitykset asioista, joista ei selkeästi ole ollenkaan perillä jne.
[/quote]
Ensin sanot ettei häiritse ja kuitenkin heti perään sanot että tietyt asiat ärsyttää ;)
Te, jotka niin ylpeästi toteatte, ettette kirjoita facebookiin mitään kymmenistä ulkomaanmatkoistanne ja ravintolaillallisistanne, ja ette elä elämäänne netissä... Se on ihan ok ja oma valintanne, mutta miksi te sitten olette edes facebookissa? Jos kaikki käyttäisivät facebookia kuin te, siellä ei olisi yhtään mitään. Feedissä ei olisi mitään luettavaa, eikä paikalla ketään jonka kanssa keskustella. Se, että tuottaa facebookin joskus jotain sisältöä, ei tarkoita että siellä pitäisi elää koko elämänsä tai päivittää sinne koko ajan.
Joo, ei ketään ei kiinnosta jos kirjoitat facebookin jokaisesta kävelylenkistä jonka teet. Ja jos käyt ulkomailla joka viikko, ehkä et itsekään jaksa päivitellä joka reissusta. Mutta jos et halua jakaa mitään elämästäsi facebookissa, fb on sulle väärä palvelu, tai sitten sulla on siellä väärät kaverit.
Itse pistän faceen lomakuvia. Lomalla ollessani käyn facessa korkeintaan illalla hotellissa, kun on luppoaikaa, mutta en juuri päivittele sinne mitään. Teen albumin lomakuvista vasta kun olen kotona, ja kirjoitan kuvateksteihin lomamuistoja. Niitä albumeja on kiva itsekin myöhemmin katsella. Ja facebookissa ei tosiaan koskaan ole liikaa hyvälaatuisia valokuvia. Musta on myös kiva nähdä muiden lomakuvia, niitä katsellessa voi miettiä haluaisko itsekin joskus käydä siinä kohteessa. Ja jos ei halua, niin onpa kuitenki nähnyt millaista siellä on.
Kuvia ravintola-annoksista en ole koskaan postaillut, mutta jos postaisin, tekisin sen niin, että ottaisin vaan kuvan ravintolassa, ja uppaisin sen ja selostukset faceen vasta kotona. Ei sitä ravintolassaoloaikaansa ole pakko siihen päivittelyyn käyttää.
Yleisesti ottaen fb on minusta ihana väline, jolla voi pitää myös kaukana asuvat kaverinsa perillä omasta elämästään. Ja jonka avulla pysyy itse perillä niiden kavereiden elämästä. Vaikka vakavat asiat puhutaan toki muualla kuin facessa, facen kautta tietää ainakin, että toinen on elossa ja terve, silloinkin kun ei muutamaan kuukauteen tule jutusteltua.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:38"]Mulla on varmaan monen mielestä hankala elämä.
On rahahuolia, lasten terveyshuolia, avioliittokin välillä vastamäessä kaikkien paineiden keskellä. JA ei ole aikaa eikä rahaa tehdä kovin usein mitään jännittävää, matkailu jää haaveeksi ja oikeastaan nyt se mustikkametsäkin kun ei ole autoa. Mitäs hittoa muuta tässä voi tehdä kuin sietää sitä tylsää elämää?? Miten ap parantaisi lasteni sairaudet joita ei voi parantaa? Mistä hankkisi sen rahakkaan ammatin kun ei ole aikaa, rahaa ja voimia opiskella, ei kyllä kiinnostusta ja valtaisaa älykkyyttäkään. Sairaanhoitajan palkalla elää muttei juhli turhia.
Olen siltikin tyytyväinen, nautin elämästäni ja ikkunanpesuhan on ihanaa. Ehkä olen hullu sitten mutta ikkunanpesu ja koirapuisto lapsen kanssa voittaa ravintolareissun :D En viihdy ihmisjoukoissa enka kaipaa jännitystä. Toiset tykkää tallaisesta. Terveyttä ja hiukan lisää rahaa ottaisin heti mutta enpä saa. Eli siinä vastaus ap:lle joka kysyi miksi joku "sietää" tylsää elämää. Ai hitto, enpä tajunnutkaan että jospa vaan vaihtais ne hankaluudet kaikkeen mielenkiintoiseen :D
Ei ns. tylsä tai hankala elämä ole aina vain omaa valintaa, kaikki me ei olla huippuälykkäitä tai rikkaista suvuista, terveyttä uhkuvia, sosiaalisesti taitavia ja pirteitä menijöitä. Silti en vaihtaisi. En valita facessa mutta ymmärrän jos joku valittaa. Jotkut vaan on luonteeltaan sellaisia, tapana valitella. Ja miksei valittaa voi jos se auttaa ja johtuu asiasta, myötätuntoinen vastoinkäymisten jakaminen on asia jonka ap vois opetella. Ei kaikkea tarvitse vain hehkuttaa tai jättää päivän haasteita kertomatta, ällöttävää kiiltokuvaelämää. Ja tylsää. Mua kiinnostaa kyllä jos kaverin lapsi huutaa yöt ja ovat väsyneitä mutta saman kaverin ravintola-annos ei niin paljoa.
[/quote]
Ymmärrät siis valituksen, muttet hehkutusta. Miksi näin? Siksikö koska toisen ihmisen onnistumiset ärsyttävät ja koet kateutta? Valitus on helpompi kestää, kun omakin elämä on kurjaa?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:55"]Te, jotka niin ylpeästi toteatte, ettette kirjoita facebookiin mitään kymmenistä ulkomaanmatkoistanne ja ravintolaillallisistanne, ja ette elä elämäänne netissä... Se on ihan ok ja oma valintanne, mutta miksi te sitten olette edes facebookissa? Jos kaikki käyttäisivät facebookia kuin te, siellä ei olisi yhtään mitään. Feedissä ei olisi mitään luettavaa, eikä paikalla ketään jonka kanssa keskustella. Se, että tuottaa facebookin joskus jotain sisältöä, ei tarkoita että siellä pitäisi elää koko elämänsä tai päivittää sinne koko ajan.
Joo, ei ketään ei kiinnosta jos kirjoitat facebookin jokaisesta kävelylenkistä jonka teet. Ja jos käyt ulkomailla joka viikko, ehkä et itsekään jaksa päivitellä joka reissusta. Mutta jos et halua jakaa mitään elämästäsi facebookissa, fb on sulle väärä palvelu, tai sitten sulla on siellä väärät kaverit.
Itse pistän faceen lomakuvia. Lomalla ollessani käyn facessa korkeintaan illalla hotellissa, kun on luppoaikaa, mutta en juuri päivittele sinne mitään. Teen albumin lomakuvista vasta kun olen kotona, ja kirjoitan kuvateksteihin lomamuistoja. Niitä albumeja on kiva itsekin myöhemmin katsella. Ja facebookissa ei tosiaan koskaan ole liikaa hyvälaatuisia valokuvia. Musta on myös kiva nähdä muiden lomakuvia, niitä katsellessa voi miettiä haluaisko itsekin joskus käydä siinä kohteessa. Ja jos ei halua, niin onpa kuitenki nähnyt millaista siellä on.
Kuvia ravintola-annoksista en ole koskaan postaillut, mutta jos postaisin, tekisin sen niin, että ottaisin vaan kuvan ravintolassa, ja uppaisin sen ja selostukset faceen vasta kotona. Ei sitä ravintolassaoloaikaansa ole pakko siihen päivittelyyn käyttää.
Yleisesti ottaen fb on minusta ihana väline, jolla voi pitää myös kaukana asuvat kaverinsa perillä omasta elämästään. Ja jonka avulla pysyy itse perillä niiden kavereiden elämästä. Vaikka vakavat asiat puhutaan toki muualla kuin facessa, facen kautta tietää ainakin, että toinen on elossa ja terve, silloinkin kun ei muutamaan kuukauteen tule jutusteltua.
[/quote]
Hyvä kirjoitus
Mua ei ärsytä mikään facessa. Johtuu siitä, että omassa elämässä kaikki hyvin :)
Senkun päivität, kun olet vielä ilmeisen nuori?? ja terve? jos terveys menee,,,, päivitätkö siitäkin kurjuudesta? tai jos säästösi tai asuntosi arvon syö inflaatio? tai jos sattuu ikävä onnettomuus tai muuta inhaa? ole kiitollinen ja ymmärrä myös köyhempiä ja huono-osaisempia. Kiitän :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:04"]
Senkun päivität, kun olet vielä ilmeisen nuori?? ja terve? jos terveys menee,,,, päivitätkö siitäkin kurjuudesta? tai jos säästösi tai asuntosi arvon syö inflaatio? tai jos sattuu ikävä onnettomuus tai muuta inhaa? ole kiitollinen ja ymmärrä myös köyhempiä ja huono-osaisempia. Kiitän :)
[/quote]
Mä päivitin kyllä sairaudestakin. Tein sen vaan rajatulle joukolle; sukulaisille ja parille kaverille. Sairauteni ei vanhoille koulukavereille kuulu, mutta fb oli hyvä kanava päivittää sukulaisille miten hoidot etenee. Kaikki saivat tiedon reaaliajassa, tiedonkulku oli ilmaista, ja saatoin purkaa viestiin myös tuntemuksia ja liittää kuvia.
Ja jos mulla on kurja päivä, voin kyllä päivittää siitä koko fb-yleisölleni. Kirjoitan sen yleensä tarinankerronnalliseen muotoon ja yritän liittää huumoria tai ainakin sarkasmia mukaan. Vaikka aiheet ovat negatiivisia, viestini saavat yleensä tykkäyksiä ja kommentteja. Valittaakin voi niin monella tavalla.
Fb on myös hyvä väylä levittää tietoa asioista, joista on huolestunut. Ihmisoikeusrikkomuksista maailmalla vaikkapa. Vaikka ne eivät yleensä kauheasti herätäkään kiinnostusta... Ihmiset tykkäävät selkeästi lukea eniten kivoista asioista.
-86-
Minä olen kesän aikana käynyt kaksi kertaa ulkomailla, syömässä Suomen hienoimmissa ravintoloissa, viettänyt mukavia iltoja ystävien kanssa, käynyt rannalla ja muuta. Olen tehnyt yhden päivityksen, jossa kerron puhelimeni hajonneen, enkä ole kuviakaan lisännyt. En halua elää elämääni netissä.