synnytys ja perhehuone?
Tietääkö joku, saako perhehuoneessa olla siis myös sisarus vai pelkästään isä?
Ja mahtaako käytännöt vaihdella sairaaloittain?
Kommentit (24)
Itse olin TYKSissä synnyttämässä just tiistaina ja nimenomaan saatiin perhehuone miehen kanssa. Edellytyksenä oli, että mies pysyy siellä sairaalassa (muuten vaihdetaan huone) ja että syntynyt vauva on esikoinen. Huoneeseen ei muutenkaan päästetty kuin isovanhemmat vierailuaikana klo 18-19 eli vanhempien sisaruksetkaan eivät päässeet katsomaan vauvaa huoneeseen. Osastolla oli vain kaksi perhehuonetta ja sain sen kun tarpeeksi intin :D ("joko se huone on vapaa?") en osaa olla yksin ja varsinkin kun synnytys oli vaikea ja menetin paljon verta, ja ensimmäinen vauva oli kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 02:13"]
en kyllä usko että oys:ssa onnistuu ottaa esikoista mukaan. Perhehuoneitakin taitaa olla aika niukasti. Itse olin pienessä huoneessa jossa oli kolme äitiä ja vauvaa...pari isää näin aamupalalla.
[/quote]
Kannattaa kysyä suoraan sairaalasta. Mä en ainakaan itse juuri isompia lapsia sairaalassa ole kummallakaan kerralla nähnyt (kuin korkeintaan vierailijoina) vaikka kummallakin kerralla meillä Helsingissä olisi ollut mahdollisuus huoneeseen, johon esikon olisi saanut mukaan. Tosiasiassa aika harva ehkä haluaa esikoista ottaa mukaan. Me ainakin ajattelimme, että se olisi ollut esikoiselle aika rasitus mutta ap:n tilanteessa kyllä ymmärrän toiveen kun tilanne eri.
t:edellinen
Voi olla että tarve kysellä sairaalasta tulee nopeastikin, supistusten välit tihenee melkoista vauhtia eikä nämä nyt aivan kivuttomiltakaan enää tunnu :D
Kiitos kaikille jo vastanneille! Ihanaa kun on jotain mikä vie ajatukset toisaalle ja samalla saa lisätietoa :) mieskin on vielä töissä ja tässä mietin että joko tarvii lähteä herättämään naapuria..
Ap
Mihin sairaalaan menet? Luulen, että käytännöt vaihtelee sairaaloittain. Meillä oli Naistenklinikalla esikoisen kanssa perhehuone ja oli silloin tarpeen kun olin aika väsynyt ja tokkurainen itse, monenlaista haastetta oli.
Olisin päässyt myös kättärillä toisen lapsen kanssa perhehuoneeseen ja esikoinen olisi voinut tulla mukaan. Päädyttiin kuitenkin siihen, että mies meni hänen luokseen kotiin ja menin tavalliseen huoneeseen. Oli ihanaa levätä ihan itsekseen. Olin etukäteen ajatellut, etten halua olla sairaalassa pitkään mutta olisi siellä laiskotellessa aika kulunut vauvan kanssa pidempäänkin kuin 2 yötä, jotka sairaalassa olin. Tällä toisella kertaa voin tosi hyvin synnytyksen jälkeen eikä vauvanhoito tuntunut ollenkaan haastavalta. Esikoisen tarvitsi olla vain aamusta iltaan hoidossa naapurissa (olisi voinut olla pidempäänkin) kun mies tuli vähän myöhemmin sairaalaan kun itse menin sinne jo yöllä.
Mutta siis ainakin Helsingissä esikoisen saa perhehuoneeseen mukaan. Perhehuoneen saanti tietenkin aina epävarmaa.