Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei halua tulla ulkomaille lasten luo

Vierailija
20.07.2021 |

Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja näkökulmianne.

Tilanne on siis se, että minulla on 8-, 6- ja 5-vuotiaat lapset, jotka ovat syntyneet ulkomailla, ja myöskin asuneet koko ikänsä ulkomailla, ei kuitenkaan kaukana Suomesta. Yhdellä lennolla pääsee matkustamaan, eikä matkustaminen ole kallista. Ensimmäisinä vuosina äitini, eli lasten mummo kävi muutamankin kerran vuodessa meillä, ja viipyi aina parin viikon ajan. Mutta kun sisarukseni sai ensimmäisen lapsen, niin käyntikerrat alkoivat vähentyä vähenemistään. Ensin kerran vuodessa, ja sitten vielä harvemmin... Haluan lisätä, että sisarukseni on selvästi aina ollut äidilleni "lempilapsi". Eli tämän sisarukseni lasten luona mummo on jatkuvasti viikonloppuja, ja nyt kesällä viettää lomat kokonaan heidän luona. Lapset ovat myös mummolla usein hoidossa.

Nyt tilanne on se, että mummo ja lapset ovat nähneet toisensa viimeksi kaksi vuotta sitten. Mummo vetoaa koronatilanteeseen, ettei voi sen takia matkustaa. Hänet on kuitenkin jo rokotettu, eikä täällä asuinmaassamme ole mitenkään huono koronatilanne. Rahastakaan ei pitäisi olla kyse, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lentolippujen hinnasta, eikä se kyllä kallistakaan ole.

Mummo haluaa kyllä Skypessä nähdä lapsia. Tuntuu siltä, että mummolle on Skype nyt täysin korvannut oikeat tapaamiset lasten kanssa. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Lapset ovat jo sen verran isoja ja fiksuja, että ovat alkaneet kysyä, että miksi mummo on aina serkkujen kanssa, mutta ei ikinä heidän kanssaan. Pienin jopa luuli, että mummo asuu yhdessä serkkujen kanssa! Miten itse suhtautuisitte tällaiseen? Rajoittaisitteko tällaisessa tapauksessa Skypen käyttöä? Mitä tekisitte? En oikein tiedä, että miten toimisin tässä tilanteessa.

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mummo voi olla karanteenissa lastenlapsien takia. Itse ainakin olisin

Ap

60-vuotias on tuöelämässä. Hänellä on vain se 4 viikon loma. Koronatalven jälkeen työelämästä menee helposti eka viikko pelkkään toipumiseen, se on ollut monelle raskas talvi. Ja sinä tosiaan vaadit ettei äitisi koko lomallaan tee muuta kuin huomioi sinun lapsiasi ja sen jälkeen istuu yksinään karanteenissa. Itsekäs olet, oikein minäminän perikuva.

Vierailija
102/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maasta on kyse? En usko, että sinua voidaan pelkän maan perusteella tunnistaa, mutta sen tietäminen saattaisi helpottaa neuvomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asutte noin lähellä kuin kuvaat, niin miksi pitäisi tulla kahdeksi viikoksi? Pitkä viikonloppu Suomessa silloin tällöin ei voi tulla liian kalliiksi. Korona asettaa tietysti nyt rajoituksia, mutta sitten kun tämä on ohi.

Mummoa et voi pakottaa matkustamaan. Tilanne on surullinen, mutta syitä voi olla monia, miksi hän ei halua tulla. Pidä yllä niitä suhteita mitä nyt on, eli skypepuheluja. Miksi mummolle pitäisi alkaa kostaa rajoittamalla niitä? Yritä päästä yli omasta katkeruudestasi.

Asumme Euroopassa, mutta emme missään naapurimaassa kuitenkaan. Viideltä hengeltä kuitenkin lentoliput Suomeen jo tekevät aika paljon (1000-1500€) plus siihen sitten hotellit jne. Mummon tänne tulo taas olisi mummolle ilmaista. Mummo on kuitenkin aiemmin halunnut tulla, ja tulikin. Tuntuu siltä, että meidän lapset unohtui, kun sisarukseni sai lapsia. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Miten tämän lapsille selittää? En minä katkera ole, lasten takiahan sen mummon tänne ylipäänsä haluaisin. Mutta miten suojelen lapsia tältä epäoikeidenmukaiselta kohtelulta? Tuntuu pahalta, kun lapset kysyy, että eikö mummo heitä rakasta enää.

Ap

Mitäpä jos puhuisit sen mummon kanssa asiast ihan suoraan. Monet ikäihmiset on todella pelokkaita koronan takia. Sille ei oikein mitään voi. Kerro mummolle, että häntä ikävöidään.

Suomessa ei ole pakko asua hotellissa eikä olla montaa viikkoa. Hommatkaa air B&B ja menkää mummon kotipaikkakunnalle vaikka pitkäksi viikonlopuksi.

Olen kyllä kertonut, että lapset ikävöivät. Lapset itsekin kysyvät mummolta, että milloin hän tulee, kun on jo niin ikävä. 

Pitkäksi viikonlopuksi ei nyt tässä tilanteessa oikein voi tulla, kun on se kahden viikon karanteeni.

Ap

Vierailija
104/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Niin?

Ap

No koskee se karanteeni mummoakin. Ensin viikko kaksi teillä ja sitten kaksi viikkoa karanteesissa, ilman palkkaa jos on työelämässä, ja siinä se 4 viikon kesäloma sitten olikin.

Mutta onko se sitten niin kamalaa viettää se kesäloma lasten vuoksi? Toisten lastenlasten kanssa viettää kaikki viikonloput ja lomat.

Ap

No ethän itsekään suostu siihen!

Minun täytyy maksaa paljon rahaa siitä kahden viikon karanteenista (majoitus), toisin kuin mummon, joka voi viettää sen omassa kodissansa. Ja se koko reissu Suomeen maksaisi tuthansia meidän perheelle, kun taas mummo pääsisi tänne täysin ilmaiseksi, ja jopa säästäisi rahaa.

Ap

Usko nyt jo että se mummo ei halua matkustaa. Voitko lähettää vain lapset Suomeen? Sitten pääsisivät varmaan karanteeniin mummon luo kun omat vanhemmat eivät ole mukana, kahden viikon karanteenin loputtua voisivat matkustaa takaisin. Laitetaanko lapsia edes karanteeniin?

Vierailija
105/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäksi viikonlopuksi ei nyt tässä tilanteessa oikein voi tulla, kun on se kahden viikon karanteeni.

Ap

Niin siis asutte Venäjällä? En ihmettele jos mummo ei halua sinne matkustaa nyt korona-aikaan.

Vierailija
106/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmismieli on ihmeellinen.

Taidat olla äidistäsi vain mustasukkainen, kun mummo haluaa tasavertaisesti olla siskosi ensimmäisen lapsen kanssa ja tutustua häneen, onhan hän antanut teidän lapsille omasta ajastaan jo yli 8v. Ja nyt on siskosi lapsen vuoro, jos ollaan oikeudenmukaisia.

Unohdat täysin, kuinka äitisi on ollut lapsesi elämässä yli 8v ja nyt kun sisko sai lapsen, olet kieltämässä siskon lapselta oikeuden isoäitiin ja vaadit mustasukkaisesti äitiäsi teille ja lapsesi elämään.

Vierailija
107/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

60-vuotias on tuöelämässä. Hänellä on vain se 4 viikon loma. Koronatalven jälkeen työelämästä menee helposti eka viikko pelkkään toipumiseen, se on ollut monelle raskas talvi. Ja sinä tosiaan vaadit ettei äitisi koko lomallaan tee muuta kuin huomioi sinun lapsiasi ja sen jälkeen istuu yksinään karanteenissa. Itsekäs olet, oikein minäminän perikuva.

Mummolla on itse asiassa paljon pidempi loma, kuin tuo neljä viikkoa. On sellaisessa ammatissa. Nyt on kyllä kyse lapsista, ja lasten kokemasta tuskasta, eikä minusta. Kyllä minulle riittää ne Skype-puhelut, vaikka olisikin kiva nähdä livenäkin. Mutta tarkoitatko siis, että mummolle lasten näkeminen ei siis sitten ole niin tärkeää, kun kerran loman tuhlaaminen siihen on ihan kohtuutonta? Loma ja lepo on siis tärkeämpää, kuin lapsenlapset?

Ap

Vierailija
108/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Niin?

Ap

No koskee se karanteeni mummoakin. Ensin viikko kaksi teillä ja sitten kaksi viikkoa karanteesissa, ilman palkkaa jos on työelämässä, ja siinä se 4 viikon kesäloma sitten olikin.

Mutta onko se sitten niin kamalaa viettää se kesäloma lasten vuoksi? Toisten lastenlasten kanssa viettää kaikki viikonloput ja lomat.

Ap

Minun täytyy maksaa paljon rahaa siitä kahden viikon karanteenista (majoitus), toisin kuin mummon, joka voi viettää sen omassa kodissansa. Ja se koko reissu Suomeen maksaisi tuthansia meidän perheelle, kun taas mummo pääsisi tänne täysin ilmaiseksi, ja jopa säästäisi rahaa.

Ap

Usko nyt jo että se mummo ei halua matkustaa. Voitko lähettää vain lapset Suomeen? Sitten pääsisivät varmaan karanteeniin mummon luo kun omat vanhemmat eivät ole mukana, kahden viikon karanteenin loputtua voisivat matkustaa takaisin. Laitetaanko lapsia edes karanteeniin?

No ei hädin tuskin kouluikäisiä lähetetä vieraaseen maahan mummolaan 2 viikoksi. Jos se mummo ei jaksa matkustaa, niin millä se tuollaisen pesueen karanteenin jaksaa ahtaassa kodissaan.

Vierailija
109/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se kahden viikon karanteeni ei mummolle riitä. Koneessa on joku kotona tapaus, mummo sairastuu ja kuolee.

No mitä sitä ei tekisi lastenlasten takia

Vierailija
110/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusikymppinen. Ei kiinnosta yhtään lentokentät ja matkustaminen enää. Maailmaa on nähty nuorempana tarpeeksi . Perhe saa tulla katsomaan sukua Suomeen tai mieluusti muuttaa tänne. Mutta reissaaminen- ei kiitos.

Vierailija
111/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmismieli on ihmeellinen.

Taidat olla äidistäsi vain mustasukkainen, kun mummo haluaa tasavertaisesti olla siskosi ensimmäisen lapsen kanssa ja tutustua häneen, onhan hän antanut teidän lapsille omasta ajastaan jo yli 8v. Ja nyt on siskosi lapsen vuoro, jos ollaan oikeudenmukaisia.

Unohdat täysin, kuinka äitisi on ollut lapsesi elämässä yli 8v ja nyt kun sisko sai lapsen, olet kieltämässä siskon lapselta oikeuden isoäitiin ja vaadit mustasukkaisesti äitiäsi teille ja lapsesi elämään.

No ehkä olenkin mustasukkainen, en lähde sellaisesta nyt tappelemaan. Mutta tuo kohta sinulla meni kyllä väärin, että mummo olisi antanut ajastaan 8 v. Esikoiseni oli nimittäin vain 2-vuotias, kun sisarukseni ensimmäinen lapsi syntyi. Siitä lähtien kyläilykerrat meille ovat harventuneet, ja viimeiset vuodet ENNEN tätä kahden vuoden taukoa mummo oli meillä vain noin kerran vuodessa. Eli nuorimpani on nähnyt mummon vain muutaman kerran, kun mummo on ollut meillä tai me Suomessa. 

Ap

Vierailija
112/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mummolla on itse asiassa paljon pidempi loma, kuin tuo neljä viikkoa. On sellaisessa ammatissa. Nyt on kyllä kyse lapsista, ja lasten kokemasta tuskasta, eikä minusta. Kyllä minulle riittää ne Skype-puhelut, vaikka olisikin kiva nähdä livenäkin. Mutta tarkoitatko siis, että mummolle lasten näkeminen ei siis sitten ole niin tärkeää, kun kerran loman tuhlaaminen siihen on ihan kohtuutonta? Loma ja lepo on siis tärkeämpää, kuin lapsenlapset?

Ap

Näin viisikymmppisenä tätinä ja kummitätinä sanon että kyllä, oma lepo on tärkeää. Parikymppisenä jaksoi kummipoikaa ihan erilailla.kolmikymppisenä otin veljentyttöäkin ihan mielellään yökylään. 35 sain oman lapsen ja pian 2v veljentyttöä en vartavasten lähde edes kyläilemään 300km matkan päähän, saaati että alkaisin hoitaa. Ihmisten jatkuva läsnäolo syö energiaa ihan erilailla kuin ennen.

Vierailija
113/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin siis asutte Venäjällä? En ihmettele jos mummo ei halua sinne matkustaa nyt korona-aikaan.

Täh? Mistä tämä Venäjä nyt pulpahtaa keskusteluun? Emme asu Venäjällä. 

Ap

Vierailija
114/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

Ymmärrän hyvin. Meilläkin perheessä vähän vastaava tilanne, toisen sisaruksen perhe on kovin tarvitsevia ja herkästi sanovat, etteivät pärjää ilman isovanhempia (=heidän hoitoapuaan). Me lapsettomana perheenä kärsimme tästä, kun vanhemmat eivät näe juurikaan meitä tämän kuvion takia. Tässä juuri mietitään, että miten ystävällisesti kerrottaisiin että myös me olemme olemassa.

Vaikeaa on nostaa kissa pöydälle, mutta oman mielenterveyden takia näin on kohta tehtävä.

Lopulta jokainen tekee, niin kuin itse katsoo parhaaksi, mutta ehkä sinuakin auttaisi että saisit juteltua äitisi kanssa. Ja vaikka se ei välttämättä muuta tilannetta, niin tiedät että olet yrittänyt.

Tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta ajatukselta puhua tästä äidin kanssa. Olen jotenkin ihan hirveän miellyttämisenhaluinen mitä äitiin tulee. Mieheni on ihan samanlainen omia vanhempiansa kohtaan. Olemme todella nöyriä ja vaatimattomia ihmisiä, vähän sellaisia pompoteltavia. Jotenkin tuntuu, että mummo pitää serkkuja ns. "oikeina" lapsenlapsina, joita minun lasten tehtävä on viihdyttää. Mummoa ei ikinä tavallaan liikuta, että mitkä minun lasteni tarpeet ovat. Serkkujen tarpeet ja halut sen sijaan ovat erittäin tärkeitä. Kun puhun mummon kanssa puhelimessa, niin mummo kertoo aina ummet ja lammet serkuista, mutta minun lasten kuulumiset eivät vaikuta olevan niin tärkeitä. Tuntuvatkohan lapseni mummosta vierailta, koska eivät ole täysin suomalaisia? Ehkäpä mummo ei osaa heistä välittää, koska eivät ole suomalaisia? Tällaista olen miettinyt, että voisiko olla kyse tällaisesta? Ehkäpä lapset tuntuvat vieraalta, koska eivät ole "kunnon suomalaisia", ja koska kasvavat vieraassa kulttuurissa? Onko kenelläkään kokemusta tai näkökulmaa tähän?

Ap

Ymmärrän, että tuntuu vaikealta. Mutta ehkä voit yrittää miettiä asiaa siltä kannalta, että mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua jos nostat kissan pöydälle. Äitisi pahoittaa mielensä? Äitisi ei halua enää nähdä?

Entä parasta, mitä voi tapahtua. Löydätte kompromisseja yhteydenpitoon/näkemiseen? Lähennytte? Äitisi miettii asioita myös sinun näkökulmastasi?

Onko muuten miehelläsi ja äidilläsi yhteistä kieltä? Se voi olla myös asia, joka tuntuu raskaalta, jos joutuu kommunikoimaan vieraalla kielellä. Puhuvatko lapsesi suomea mummolle?

Miksi mä vaan itken täällä, kun luen näitä sun viestejä? :D Oletko sama henkilö, joka kertoi, että on samankaltaisessa tilanteessa (mutta lapseton perhe)? Nyt itken täällä jo toista kertaa. Osut jotenkin niin vaan johonkin, että liikutun. On omat tunteet näköjään aika sekaisin tähän asiaan liittyen. Ehkä tunnen lasteni olevan jotenkin hylättyjä. Tai itseni? En tiedä. Kuten sanoin, tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta ajatukselta puhua tästä äidin kanssa. Olen tottunut aina siihen, että olen äidin kanssa Skypessä puhuessa hyväntuulinen minä, ja velvollisuutena on miellyttää ja olla mukava (?). 

Mieheni puhuu jonkin verran suomea. Lapset puhuvat sujuvaa suomea. En ole kyllä tuolta kantilta asiaa ajatellut, että voisi olla äidille raskasta olla meillä tuon takia.

Ap

Olen sama kirjoittaja. Tilanteemme ovat varmasti osin niin samanlaisia, että toisen kirjoituksiin ja kokemuksiin on helppo samaistua.

Luulen että sinulla on menneisyydestäsi paljon painolastia, joka kummittelee. Ja vaikka sanot antaneesi anteeksi,niin ehkä et ole kuitenkaan pystynyt käsittelemään asioita täysin?

Jos tässä vaiheessa tuntuu hankalalta jutella äitisi kanssa, niin ehkä voisit purkaa asioita alan ammattilaisen kanssa. Saisit työkaluja miettiä miten edetä tilanteessa ja ehkä toisaalta myös käydä omaa historiaa läpi. En tarkoita että sinulla olisi päässä vikaa, vaan että ulkopuolinen henkilö on etäällä tilanteestasi ja hänellä voi olla ammattinsa puolesta enemmän annettavaa kuin vaikkapa miehelläsi tai ystävillesi.

Vierailija
115/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi ei ollut sinulle hyvä lapsena niin älä odota että hän olisi sitä sinulle vanhempanakaan.

Sanoit että äitisi on myös vähän laiska, joten häntä ei ehkä huvita matkustaa.

Ja tottahan se on että ne jotka ovat lähempänä, tapaavat useammin ja kiintymyssuhde kasvaa.

Hän voi kokea olevansa vieraalla maaperällä oleessaan teillä.

Joten sano äidillesi että tulemme mökille sinne tapaamaan sinua ja jos et halua ettemme tule niin sano se suoraan meille.

En pyytäisi äitiäsi enää teille, se on vaan pettymys ja loputon suo teille kaikille.

Anna lasten olla skypen kanssa yhteydessä.

Toki kaipaat äitiäsi ja haluaisit hänen olevan mummo lapsille mutta koska se on noin hankalaa niin tee työtä itsesi kanssa ja hyväksy se ettei näin ole.

Toki teidänkin olisi pitänyt käydä täällä useammin, ei voi odottaa että täältä tullaan aina sinne.

Voit paremmin sen jälkeen kun puhut äitisi kanssa asiat halki.

Jos et pysty puhumaan niin kirjoita kirje.

Sit se on tehty.

Jos hän ei avaudu niin annat olla, mutta et itsekään osaa avautua äidillesi todellisista tunteistasi, näyttää olevan teille molemmille hankalaa.

Ja et näytä olevan kovin läheinen siskosi kanssakaan, niin aika hankala keissi.

Sinulla on nyt kiva oma perhe ja appivanhemmat.

Jatkat eläämääsi heidän kanssaan, et voi muuttaa kuin itseäsi.

Tsemppiä, et sinä kuole tähän.

Vierailija
116/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin?

Ap

Ap

Ap

Ei mummo halua hoitaa lapsia. Ja se on ihan ok puolestani, en sitä häneltä vaadi. Haluaisin vain hänen välittävän sen verran, että hän haluaisi nähdä lapsia.

Ap

Vierailija
117/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei karanteeni ole mikään autuaaksi tekevä, eikä se ole hoitomuoto, jos sairastuu koronaan.

Koronaan sairastuminen on suuri riski jo yli 50v, saati isovanhempi ikäisille, vaikka olisi terve ja hyväkuntoinen.

Ei kait Lääkäriliitto aiheetta vaatinut yli 55v lääkärien vapauttamista koronapotilaiden hoidosta, mutta lääkäripulan vuoksi vaatimus ei mennyt läpi. Tämä tapahtui kun kaksi lääkäriä kuoli koronaan. Ja molemmat alle 60v.

Vierailija
118/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

Ymmärrän hyvin. Meilläkin perheessä vähän vastaava tilanne, toisen sisaruksen perhe on kovin tarvitsevia ja herkästi sanovat, etteivät pärjää ilman isovanhempia (=heidän hoitoapuaan). Me lapsettomana perheenä kärsimme tästä, kun vanhemmat eivät näe juurikaan meitä tämän kuvion takia. Tässä juuri mietitään, että miten ystävällisesti kerrottaisiin että myös me olemme olemassa.

Vaikeaa on nostaa kissa pöydälle, mutta oman mielenterveyden takia näin on kohta tehtävä.

Lopulta jokainen tekee, niin kuin itse katsoo parhaaksi, mutta ehkä sinuakin auttaisi että saisit juteltua äitisi kanssa. Ja vaikka se ei välttämättä muuta tilannetta, niin tiedät että olet yrittänyt.

Tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta ajatukselta puhua tästä äidin kanssa. Olen jotenkin ihan hirveän miellyttämisenhaluinen mitä äitiin tulee. Mieheni on ihan samanlainen omia vanhempiansa kohtaan. Olemme todella nöyriä ja vaatimattomia ihmisiä, vähän sellaisia pompoteltavia. Jotenkin tuntuu, että mummo pitää serkkuja ns. "oikeina" lapsenlapsina, joita minun lasten tehtävä on viihdyttää. Mummoa ei ikinä tavallaan liikuta, että mitkä minun lasteni tarpeet ovat. Serkkujen tarpeet ja halut sen sijaan ovat erittäin tärkeitä. Kun puhun mummon kanssa puhelimessa, niin mummo kertoo aina ummet ja lammet serkuista, mutta minun lasten kuulumiset eivät vaikuta olevan niin tärkeitä. Tuntuvatkohan lapseni mummosta vierailta, koska eivät ole täysin suomalaisia? Ehkäpä mummo ei osaa heistä välittää, koska eivät ole suomalaisia? Tällaista olen miettinyt, että voisiko olla kyse tällaisesta? Ehkäpä lapset tuntuvat vieraalta, koska eivät ole "kunnon suomalaisia", ja koska kasvavat vieraassa kulttuurissa? Onko kenelläkään kokemusta tai näkökulmaa tähän?

Ap

Ymmärrän, että tuntuu vaikealta. Mutta ehkä voit yrittää miettiä asiaa siltä kannalta, että mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua jos nostat kissan pöydälle. Äitisi pahoittaa mielensä? Äitisi ei halua enää nähdä?

Entä parasta, mitä voi tapahtua. Löydätte kompromisseja yhteydenpitoon/näkemiseen? Lähennytte? Äitisi miettii asioita myös sinun näkökulmastasi?

Onko muuten miehelläsi ja äidilläsi yhteistä kieltä? Se voi olla myös asia, joka tuntuu raskaalta, jos joutuu kommunikoimaan vieraalla kielellä. Puhuvatko lapsesi suomea mummolle?

Miksi mä vaan itken täällä, kun luen näitä sun viestejä? :D Oletko sama henkilö, joka kertoi, että on samankaltaisessa tilanteessa (mutta lapseton perhe)? Nyt itken täällä jo toista kertaa. Osut jotenkin niin vaan johonkin, että liikutun. On omat tunteet näköjään aika sekaisin tähän asiaan liittyen. Ehkä tunnen lasteni olevan jotenkin hylättyjä. Tai itseni? En tiedä. Kuten sanoin, tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta ajatukselta puhua tästä äidin kanssa. Olen tottunut aina siihen, että olen äidin kanssa Skypessä puhuessa hyväntuulinen minä, ja velvollisuutena on miellyttää ja olla mukava (?). 

Mieheni puhuu jonkin verran suomea. Lapset puhuvat sujuvaa suomea. En ole kyllä tuolta kantilta asiaa ajatellut, että voisi olla äidille raskasta olla meillä tuon takia.

Ap

Olen sama kirjoittaja. Tilanteemme ovat varmasti osin niin samanlaisia, että toisen kirjoituksiin ja kokemuksiin on helppo samaistua.

Luulen että sinulla on menneisyydestäsi paljon painolastia, joka kummittelee. Ja vaikka sanot antaneesi anteeksi,niin ehkä et ole kuitenkaan pystynyt käsittelemään asioita täysin?

Jos tässä vaiheessa tuntuu hankalalta jutella äitisi kanssa, niin ehkä voisit purkaa asioita alan ammattilaisen kanssa. Saisit työkaluja miettiä miten edetä tilanteessa ja ehkä toisaalta myös käydä omaa historiaa läpi. En tarkoita että sinulla olisi päässä vikaa, vaan että ulkopuolinen henkilö on etäällä tilanteestasi ja hänellä voi olla ammattinsa puolesta enemmän annettavaa kuin vaikkapa miehelläsi tai ystävillesi.

No niin, nyt tuli kolmas kerta. Ei ole todellista.

Niin, en varmasti ole koskaan pystynyt käsittelemään asioita. Miten niitä käsitellään? 

Tuo ammattiavun hakeminen ei varmasti ole ollenkaan huono idea.  Olen vain aina ajatellut, että olen kyllä tarpeeksi vahva, enkä tarvitse apua tässä tai muussakaan.

Ap

Vierailija
119/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sä et todella nyt osaa tätä ajatella yhtään vanhemman ihmisen näkökulmasta.

Kyllä, se levon ja loman tarve nousee voimakkaasti kun ihminen on kyysikymppinen. Töissä pitää jaksaa, mutta palautuminen vie paljon enemmän aikaa kuin viisikymppisenä. Siis merkittävästi enemmän. Ja palautumista ei välttämättä ole se karanteeniaika, vaan tarvitsee muutakin, mikä kutakin nyt palauttaa. Päinvastoinhan se on, joutuu pelkäämään, että iskikö korona vai ei.

Koronarokote ei ole 100 % suoja. Reissu voi olla äidillesi se vihoviimeinen. Oliko oikeasti sen arvoista?

Venajältä on nyt pumpattu koronaa tänne oikein ripakopallinen. Vitsit että on ”hieno” juttu. Äitisi ei tahdo varmaankaan olla samanlainen pässi.

Meillä täällä Suomessa on korostettu voimakkaasti, että matkustaminen ulkomaille ei ole nyt hyvä juttu. Äitisi on varmasti tämän sisäistänyt hyvin, kuten suurin osa kansasta. Siellä teillähän se ei ole niin justiin ollut koko aikana.tehdään niin kuin tykätään eikä niin välitetä muista.

Vierailija
120/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan puhutaan karanteeneista, mutta miksi kukaan ei ajattele korona-ja pcr testejä, joita eri maat ja Finnair vaativat?!

Pelkästään halvin testi Finnairille maksaa Terveystalon diilillä min. 182€. Näitä kun joutuu tullessa ja mennessä hyvällä lykyllä tekemään vielä vastaanotto maassa ja Suomessa 72h sisällä uudelleen, niin maksaa jo vajaat 600 euroa.