Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finstones -harrastus

Vierailija
17.07.2026 |

4v tytär on innostunut etsimään maalattuja Finstones-kiviä, liityin nyt sitten kyseiseen Facebook-ryhmään, jotta voin ilmoittaa sinne löydöistä. Ostin meille myös maalaustarvikkeet, jotta voidaan jatkossa maalailla omiakin kiviä piilotettavaksi.

Itse olen käsittänyt, että ideana tuossa kivitouhussa on ilahduttaa muita sattumalta löytyvillä maalatuilla kivillä. Fb-ryhmää seuratessani on kuitenkin alkanut vaikuttaa, että tietyt "suositut" artistit maalaavat joukon kiviä (esim taitavasti maalattuja yksisarvisia) ja ihmiset ryntäävät sitten laumoina niitä etsimään. Sitten syntyy mielipahaa, kun joku ensin paikalle ehtinyt rohmuaa 10 kiveä ja muut jäävät ilman, paikkoja on pengottu ja hajotettu "kivihurmoksessa" jne. Onko teillä tästä parempaa tietoa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tuollaista massahysteriaa ja kivien joukkopiilottamista on vain tietyillä paikkakunnilla. Muualla harrastus on tuollaista kuin viestissäsi kuvailet. Olen ollut kauan ryhmässä ja joissain suosituissa "massapaikoissa" (esim. Raision alppiruusupuisto) kivien piilotus on syystäkin kielletty kokonaan, kun alueet kärsivät ihmismääristä ja etsinnöistä.

Vierailija
2/2 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on käyty lasten kanssa puistoissa etsimässä noita kiviä. Vain 2 on löydetty tähän mennessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi