Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei halua tulla ulkomaille lasten luo

Vierailija
20.07.2021 |

Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja näkökulmianne.

Tilanne on siis se, että minulla on 8-, 6- ja 5-vuotiaat lapset, jotka ovat syntyneet ulkomailla, ja myöskin asuneet koko ikänsä ulkomailla, ei kuitenkaan kaukana Suomesta. Yhdellä lennolla pääsee matkustamaan, eikä matkustaminen ole kallista. Ensimmäisinä vuosina äitini, eli lasten mummo kävi muutamankin kerran vuodessa meillä, ja viipyi aina parin viikon ajan. Mutta kun sisarukseni sai ensimmäisen lapsen, niin käyntikerrat alkoivat vähentyä vähenemistään. Ensin kerran vuodessa, ja sitten vielä harvemmin... Haluan lisätä, että sisarukseni on selvästi aina ollut äidilleni "lempilapsi". Eli tämän sisarukseni lasten luona mummo on jatkuvasti viikonloppuja, ja nyt kesällä viettää lomat kokonaan heidän luona. Lapset ovat myös mummolla usein hoidossa.

Nyt tilanne on se, että mummo ja lapset ovat nähneet toisensa viimeksi kaksi vuotta sitten. Mummo vetoaa koronatilanteeseen, ettei voi sen takia matkustaa. Hänet on kuitenkin jo rokotettu, eikä täällä asuinmaassamme ole mitenkään huono koronatilanne. Rahastakaan ei pitäisi olla kyse, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lentolippujen hinnasta, eikä se kyllä kallistakaan ole.

Mummo haluaa kyllä Skypessä nähdä lapsia. Tuntuu siltä, että mummolle on Skype nyt täysin korvannut oikeat tapaamiset lasten kanssa. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Lapset ovat jo sen verran isoja ja fiksuja, että ovat alkaneet kysyä, että miksi mummo on aina serkkujen kanssa, mutta ei ikinä heidän kanssaan. Pienin jopa luuli, että mummo asuu yhdessä serkkujen kanssa! Miten itse suhtautuisitte tällaiseen? Rajoittaisitteko tällaisessa tapauksessa Skypen käyttöä? Mitä tekisitte? En oikein tiedä, että miten toimisin tässä tilanteessa.

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 60 v

Tarina tuntuu provolta siksikin, että miksi AP on käynyt äitinsä tykönä siivoamassa Suomessa asuessaan eli un äiti ollut vähän päälle 50 v

Minullakin on vielä 5 vuotta eläkeikään, joten kai tässä iässä jaksaa vielä siivota. Tai sitten mummolla on joku vakava sairaus, ellei ole viisikymppisenä pystynyt itse siivoamaan.

Äitini 85 v siivoaa vielä itse huushollinsa

Vierailija
62/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit! Ja ehkä niiden serkkujen luo nyt vaan on vaivattomampaa lähteä. Ymmärrän hyvin mummoa, en sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei täällä suomen sisälläkään isovanhemmat liiku edes 500km, mutta vaativat kuitenkin kyläilemään heillä. Kai se reissaaminen on sitten lapsiperheelle helpompaa.

Saa nähdä kun koulut alkaa, että tajuaako pappa ettei tänä kesänä käyty lainkaan.

No niinpä. Kiinnostaako näitä isovanhempia lapsenlapset ollenkaan? 

Ap

Vierailija
64/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun ap todella noin vaikea ymmärtää tätä korona-asiaa? Jos teidän maasta tulevalle määrätään kahden viikon karanteeni, niin silloin teillä ei ole korona kurissa. Se mummo voi ihan oikeasti pelätä saavansa koronan. Ei se ole mikään pikku juttu kuusikymppiselle, varsinkaan jos on jotain perussairautta. Ja rokote nyt ei vaan anna 100% suojaa. Missään niin ei ole luvattu.

Ymmärrä nyt että sitä mummoa pelottaa. Ja hänellä on siihen oikeus.

Ei meilläkään 65v isoisä ole Helsingissä asuvia lapsen lapsiaan nähnyt kuin elokuussa 20 ja nyt uudestaan heinäkuussa 21. Ja isoisä asuu Etelä-Pohjanmaalla. Näin on yhdessä katsottu parhaaksi ja se on kaikille ihan fine. FaceTimella isoisä puhuu pienten kanssa lähes päivittäin.

Mutta kun se lasten näkeminen alkoi jäädä jo ennen koronaa. 

Ap

Niin mutta niin mutta. Nyt on korona. Et sinä tiedä miten äitisi olisi toiminut jos koronaa ei olisi.

Siksi toisekseen, äitisi on kuusikymppinen. Ei ne enää jaksa samaan malliin kuin viisikymppisenä.

Vierailija
65/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 60 v

Tarina tuntuu provolta siksikin, että miksi AP on käynyt äitinsä tykönä siivoamassa Suomessa asuessaan eli un äiti ollut vähän päälle 50 v

Minullakin on vielä 5 vuotta eläkeikään, joten kai tässä iässä jaksaa vielä siivota. Tai sitten mummolla on joku vakava sairaus, ellei ole viisikymppisenä pystynyt itse siivoamaan.

Äitini 85 v siivoaa vielä itse huushollinsa

No, minulla nyt vain on ollut tapana äitiä auttaa. Ei ole mitenkään sairas tai vammainen. On hänkin meillä kotona ruokaa laittanut, ja varmaan vähän rättiäkin pyöräyttänyt, kun on ollut meillä. Ei se silti minusta vammaista tee. Mitä kummallista siinä on?

Ap

Vierailija
66/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

Ymmärrän hyvin. Meilläkin perheessä vähän vastaava tilanne, toisen sisaruksen perhe on kovin tarvitsevia ja herkästi sanovat, etteivät pärjää ilman isovanhempia (=heidän hoitoapuaan). Me lapsettomana perheenä kärsimme tästä, kun vanhemmat eivät näe juurikaan meitä tämän kuvion takia. Tässä juuri mietitään, että miten ystävällisesti kerrottaisiin että myös me olemme olemassa.

Vaikeaa on nostaa kissa pöydälle, mutta oman mielenterveyden takia näin on kohta tehtävä.

Lopulta jokainen tekee, niin kuin itse katsoo parhaaksi, mutta ehkä sinuakin auttaisi että saisit juteltua äitisi kanssa. Ja vaikka se ei välttämättä muuta tilannetta, niin tiedät että olet yrittänyt.

Vierailija
67/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei täällä suomen sisälläkään isovanhemmat liiku edes 500km, mutta vaativat kuitenkin kyläilemään heillä. Kai se reissaaminen on sitten lapsiperheelle helpompaa.

Saa nähdä kun koulut alkaa, että tajuaako pappa ettei tänä kesänä käyty lainkaan.

No niinpä. Kiinnostaako näitä isovanhempia lapsenlapset ollenkaan? 

Ap

No ei varmaan kiinnosta. Mitä sitten? Ei kaikkia kiinnosta.

Vierailija
68/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

Ehkä se sisaruksesi sitten vaatii myös mummoa tapaamaan ja vahtimaan lapsiaan ja tämä ei kieltäydy, tossun alla kun tuntuu muutenkin olevan tämän kanssa. Sinun lapsiisi ei enää energia riitä. Lentääkin pitäisi että niitä lapsia näkisi. En viitsisi minäkään.

Vierailija
69/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa lähemmäs mummoa. Ei vanhat ihmiset jaksa tai tai halua matkustaa niin kuin nuorena.

Ap kertoi, että mummo on 60v. Siis aika nuori, ei varmasti mitään jaksamisongelmia 💪

Vierailija
70/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. 

Ap

Ymmärrän hyvin. Meilläkin perheessä vähän vastaava tilanne, toisen sisaruksen perhe on kovin tarvitsevia ja herkästi sanovat, etteivät pärjää ilman isovanhempia (=heidän hoitoapuaan). Me lapsettomana perheenä kärsimme tästä, kun vanhemmat eivät näe juurikaan meitä tämän kuvion takia. Tässä juuri mietitään, että miten ystävällisesti kerrottaisiin että myös me olemme olemassa.

Vaikeaa on nostaa kissa pöydälle, mutta oman mielenterveyden takia näin on kohta tehtävä.

Lopulta jokainen tekee, niin kuin itse katsoo parhaaksi, mutta ehkä sinuakin auttaisi että saisit juteltua äitisi kanssa. Ja vaikka se ei välttämättä muuta tilannetta, niin tiedät että olet yrittänyt.

Tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta ajatukselta puhua tästä äidin kanssa. Olen jotenkin ihan hirveän miellyttämisenhaluinen mitä äitiin tulee. Mieheni on ihan samanlainen omia vanhempiansa kohtaan. Olemme todella nöyriä ja vaatimattomia ihmisiä, vähän sellaisia pompoteltavia. Jotenkin tuntuu, että mummo pitää serkkuja ns. "oikeina" lapsenlapsina, joita minun lasten tehtävä on viihdyttää. Mummoa ei ikinä tavallaan liikuta, että mitkä minun lasteni tarpeet ovat. Serkkujen tarpeet ja halut sen sijaan ovat erittäin tärkeitä. Kun puhun mummon kanssa puhelimessa, niin mummo kertoo aina ummet ja lammet serkuista, mutta minun lasten kuulumiset eivät vaikuta olevan niin tärkeitä. Tuntuvatkohan lapseni mummosta vierailta, koska eivät ole täysin suomalaisia? Ehkäpä mummo ei osaa heistä välittää, koska eivät ole suomalaisia? Tällaista olen miettinyt, että voisiko olla kyse tällaisesta? Ehkäpä lapset tuntuvat vieraalta, koska eivät ole "kunnon suomalaisia", ja koska kasvavat vieraassa kulttuurissa? Onko kenelläkään kokemusta tai näkökulmaa tähän?

Ap

Vierailija
71/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Niin?

Ap

No koskee se karanteeni mummoakin. Ensin viikko kaksi teillä ja sitten kaksi viikkoa karanteesissa, ilman palkkaa jos on työelämässä, ja siinä se 4 viikon kesäloma sitten olikin.

Vierailija
72/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa lähemmäs mummoa. Ei vanhat ihmiset jaksa tai tai halua matkustaa niin kuin nuorena.

Ap kertoi, että mummo on 60v. Siis aika nuori, ei varmasti mitään jaksamisongelmia 💪

Aivan hyvin voi olla jaksamisongelmia. Ihmiset on erilaisia.

Itse katson kauhulla kun tädilläni alkoi juuri kesäloma. Hän on 62 v. Loman alkamispäivänä toinen pojistansa kippasi 3v ja 6 v lapsensa mummolaan. Ja h*lvetin huonokäytöksisen hurttansa. Täti ei edes tiedä milloin lapset ja koira haetaan. Olettaa, että kai ne sitten hakee kun häneltä loma loppuu.

Että mua ottaa päähän. Päältä näkee, että täti ei oikeasti jaksaisi tuota härdelliä, mutta minkä tuollekin teet. Sanopa serkulle niin jo on sukusota päällä.

Vierailija
73/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Niin?

Ap

No koskee se karanteeni mummoakin. Ensin viikko kaksi teillä ja sitten kaksi viikkoa karanteesissa, ilman palkkaa jos on työelämässä, ja siinä se 4 viikon kesäloma sitten olikin.

Mutta onko se sitten niin kamalaa viettää se kesäloma lasten vuoksi? Toisten lastenlasten kanssa viettää kaikki viikonloput ja lomat.

Ap

Vierailija
74/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksit tekosyitä olla tulematta tänne.

Mökki ei kelpaa?

Kyllä se mummo siellä olisi jos te olisitte siellä. Ja telttaan muksut mahtuu.

Vuokratkaa itse mökki joka halvempi kuin hotelli.

Ja itse olet valintasi tehnyt, anna mummon tehdä myös.

Ei ehkä uskalla matkustaa koronan takia tai väsyy.

Mistä muksut noin osaa puhua mummosta jos ei sulta katkeraa nillitystä ole kuulleet?

Vai vielä rajoitetaan skype yhteyksiä?

Miksiköhän se mummo tulee tousen sisaruksen kans toimeen?

Katso peiliin ja aikuistu.

Ihan itse omin silmin näkevät, että serkut vievät kaiken huomion, ja että kohtelu on epäoikeudenmukaista. En ole koskaan mummosta rumasti lapsille puhunut, vaikka aihetta olisikin ollut. Juuri viime viikolla viimeksi yritti lapsi soittaa mummolle, mummo ei ehtinyt puhua, kun oli parempaa tekemistä serkkujen kanssa. Lapsi yritti soittaa myöhemmin uudelleen, mummo ei halunnut puhua. Lapsi kysyi, että eikö mummo enää rakasta. Niin, miten siihen nyt sitten vastata? Sanoin, että mummolla oli kiire. Ei vaan enää mene läpi.

Ap

Minun perheestäni aikanaan tytär muutti etelä-eurooppaan. Meni naimisiin, sai lapsia.

Siellä ollaan vierailtu, niin mummot ja papat kuin kaikki muutkin.

Hänellä täällä 3 sisarusta ja heille syntyi lapsia.

Tytär perheineen vieraillut suomessa n.2-3 krt vuodessa.

Mummu ja pappa vanhemmiten väsyi matkustamaan sinne. Nuorempi väki kävi, myös serkut.

Tytär alkoi vierailla useammin täällä, jopa lapset kävi keskenään. Puhuvat myös suomea koska haluavat kommunikoida täällä.

Ahdasta on ollut täälläkin kun 5 henkilöä maijoitettu. Aina ei perhe ole samassa asunnossa ollut. Lapset enojen, tätien, setien ja serkkujen luona. Vuokrattu porukalla mökkejä missä vietetty aikaa.

Sieltä myös majoitettu miehen sukua tänne.

Siskonpetejä lattialle vaan.

Nyt aikaa kulunut, mummut ja papat kuolleet, ei mummulaa enää. Mutta edelleen käyvät, nyt muut sukulaiset majoittaa heitä.

Läheisiä on kaikki sisarukset, lapset ja serkut.

Varakkaita ei ole kukaan. He tulivat monta kertaa autolla euroopan halki tänne jotta säästivät siinä.

Ja ymmärsivät sen ettei vanhempi väki enää jaksanut ikääntyessään matkustaa.

Asiat voi järjestää monella tavalla.

Jos perheyhteys kaikille tärkeintä niin keinoja löytyy aina.

Ja molemminpuolin joustettava.

Ja yhtä rakkaita lapset sieltä meille kaikille kuin täältäkin.

Vierailija
75/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummulla yhtään omaa rauhaa teidän luonanne?

Olin nuorena ulkomailla au pairina ja isäntäperheeni suomalainen mummu kävi aina välillä heillä. Minulle avautui, että tykkää kovasti, mutta oli kuulemma myös rankkaa olla toisten nurkissa ja lapsiperhehulinan keskellä. Ikävöi ja suru oli lähtiessä, mutta silti kuulemma samalla aina myös tykkäsi, kun pääsi oman kodin rauhaan.

Oletko suoraan kysynyt mistä kiikastaa? Jos puhuisitte kaikessa rauhassa niin, että saa reilusti sanoa ja lupaat olla pahastumatta?

Vierailija
76/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena ulkomailla au pairina ja isäntäperheeni suomalainen mummu kävi aina välillä heillä. Minulle avautui, että tykkää kovasti, mutta oli kuulemma myös rankkaa olla toisten nurkissa ja lapsiperhehulinan keskellä. Ikävöi ja suru oli lähtiessä, mutta silti kuulemma samalla aina myös tykkäsi, kun pääsi oman kodin rauhaan.

Oletko suoraan kysynyt mistä kiikastaa? Jos puhuisitte kaikessa rauhassa niin, että saa reilusti sanoa ja lupaat olla pahastumatta?

Kyllä meillä on mummolla aina ollut oma huone käytössä. Ollaan myös itse menty lasten kanssa kaikkialle niin, että mummo on saanut halutessaan jäädä kotiin. Myös mies on mennyt lasten kanssa paikkoihin niin, että ollaan mummon kanssa päästy esim. ostoksille tai muuta. Onhan se silti varmaan aika hektistä  lapsiperheessä, mutta luulisi mummon pystyvän sitä kestämään kerran kahdessa vuodessa.

Ap

Vierailija
77/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen muutto ei valitettavasti ole mahdollista. Ei kai tässä muu auta, kuin hyväksyä se, että mummolle ei lasten näkeminen ole enää niin tärkeää. No, onneksi lapsilla on isovanhemmat isänsä puolelta.

Ap

Minä en yhtään ihmettele jos sinä ja lapsesi olette toisella sijalla mummon elämässä, vaikutat (tässä provossa) hemmetin inhottavalta akalta. Mikään ei kelpaa eikä passaa.

Vierailija
78/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on mummolla aina ollut oma huone käytössä. Ollaan myös itse menty lasten kanssa kaikkialle niin, että mummo on saanut halutessaan jäädä kotiin. Myös mies on mennyt lasten kanssa paikkoihin niin, että ollaan mummon kanssa päästy esim. ostoksille tai muuta. Onhan se silti varmaan aika hektistä  lapsiperheessä, mutta luulisi mummon pystyvän sitä kestämään kerran kahdessa vuodessa.

Ap

Niin joo, ja lapset ovat toki olleet usein päiväkodissa/koulussa mummon ollessa meillä.

Ap

Vierailija
79/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin?

Ap

Mutta onko se sitten niin kamalaa viettää se kesäloma lasten vuoksi? Toisten lastenlasten kanssa viettää kaikki viikonloput ja lomat.

Ap

Sanoit että mummo on kaikki vkl:t mökillään?

Nyt sit viettääkin lastenlasten kanssa ne vkl:t siellä mökillä? Kuin he voi olla siellä kun ei tule juoksevaa vettä?

Puhut ihan ristiin.

Menkää myös sinne mökille, olette kaikki yhdessä. Telttaan vaan, kyllä sopu sijaa antaa.

Ja jos olet provo niin lopeta samantien.

Vierailija
80/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen muutto ei valitettavasti ole mahdollista. Ei kai tässä muu auta, kuin hyväksyä se, että mummolle ei lasten näkeminen ole enää niin tärkeää. No, onneksi lapsilla on isovanhemmat isänsä puolelta.

Ap

Minä en yhtään ihmettele jos sinä ja lapsesi olette toisella sijalla mummon elämässä, vaikutat (tässä provossa) hemmetin inhottavalta akalta. Mikään ei kelpaa eikä passaa.

Vaikka olisin kuinka inhottava akka, niin miksi mummo ei välitä lapsista? Onko tuo mielestäsi oikeidenmukaista? Et varmaan itse ole kovin kummoinen ja rakastava mummo, jos ajattelet noin.

Ap