Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Limsaa taaperolle? Kyllä vai ei?

Vierailija
25.07.2014 |

Nähtyä: äiti juottaa reilusti alle kaksivuotiaalle lapselleen Coca-Colaa.

Onko tämä kuinka yleistä ja onko se edes missään määrin suotavaa? Eikö tuossa ole kofeiiniakin ja ties mitä sen ikäiselle sopimatonta? Jos on jano, luulisi, että vesi, maito tai hedelmämehu olisi se paras näissä lämpötiloissa. Itse en ole antanut limsaa lapsilleni kuin vasta vanhemmiten synttäreillä, sillä koen ne täysin täysin tarpeettomiksi - varsinkin janonsammuttamista ajatellen.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annatte mehua joka siis on lähinnä ihan samaa sokeria litkua kuin limsa, myös tripit, ja täysmehutkaan eivät kovin kummoista tavaraa ole, niin miksi ei voisi antaa limsaa?

Itse olen nyt kesällä antanut tripin erikoistilanteessa, grillatessa tai huvipuistossa kun on helle eikä lapsi juo paljon, lisäksi vettä ja ruualla maitoa.1,5v.lle lisäksi annoin tilkan vissyä, ei kelvannut hiilihapokas juomiseksi.

Cocacolaa en anna vielä kohta 4 vuotiaallekkaan, koska siinä on kofeiinia. esim. Fantaa saa lasillisen esim. Viikonloppuna jos itsekkin juodaan, mutta pääsääntöisesti edes me aikuiset emme juo limsaa kuin ehkä kerran 2kuukaudessa.

Vierailija
62/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se täysin turhaa. Mutta oma 1v4kk saa kyllä light-limua jos sisaruksetkin saavat. N.1dl kerrallaan ehkä kerran viikossa. Sokeroituja juomia en pidä janojuomina, en mehujakaan. Kolia en ole antanut isommillekaan, jotta eivät jäisi koukkuun tai valvoisi suotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin jäädä kiinni. Lapseni juo omasta colapullosta ja ikää on vajaa 2 v. Pullossa on kylläkin vettä. Menee paremmin alas kuin vippamukista/ pillin kanssa.

Vierailija
64/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:35"]Joo kyllä se lapsi nyt varmasti kuolee heti huomenna, kun joi muutaman desin limsaa kerran elämässä alle 2-vuotiaana.

[/quote]

Lapsi syö ja juo sitä mitä hänelle annetaan. Miksi saastuttaa lasta turhilla aineilla, joita lapsi ei tarvitse?

[/quote]

"Se ei ihmistä saastuta, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos".

Vierailija
65/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:27"]

Olen antanut lasten maistaa limuja noin 4-vuotiaana, en kofeiinipitoisia kuitenkaan. Jos olisivat tykänneet, olisivat saaneet niitä synttäreillä ym, mutta kukaan ei ole tykännyt kuplivista noin pienenä.

Toisaalta, mistäs ap tiedät, että tuo äiti tapaa juottaa lapselleen kokista. Nyt on 30 asteen helteet. Ehkä äidillä sattui olemaan mukana vain tuo kokis, lapsi oli janoinen, kauppaa ei ollut lähellä tai rahapula ja äiti ajatteli, että jos nyt tämän kerran antaa kokista.

Olen minäkin juottanut helteellä 2-vuotiaalle vissyä, kun ei sattunut olemaan mitään muuta nestettä matkassa ja 2v oli jo juonut oman janojuomansa.

[/quote]

Suuremman virheen sinä teit, toivottavasti lapsesi munuaiset ja aivot selvisivät siitä natrium määrästä.

Vierailija
66/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:30"]

On se täysin turhaa. Mutta oma 1v4kk saa kyllä light-limua jos sisaruksetkin saavat. N.1dl kerrallaan ehkä kerran viikossa. Sokeroituja juomia en pidä janojuomina, en mehujakaan. Kolia en ole antanut isommillekaan, jotta eivät jäisi koukkuun tai valvoisi suotta.

[/quote]

Ligtlimu on vielä pahempi, ota nyt selvää mitä se aspartaami tekee tai mitä siihen on käyetty..en anna omilleni ollenkaa mitään sokeritonta joka yleensä tarkoittaa makeutusaineella makeutettua. Valion tripeissä oli ainakin pari vuotta sitten aspartaamia, lähetin palautetta että olen erittäin pettynyt että luottamani valio voi käyttää lasten juomassa tälläistä myrkkyä.

Vierailija
67/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:27"]

Olen antanut lasten maistaa limuja noin 4-vuotiaana, en kofeiinipitoisia kuitenkaan. Jos olisivat tykänneet, olisivat saaneet niitä synttäreillä ym, mutta kukaan ei ole tykännyt kuplivista noin pienenä.

Toisaalta, mistäs ap tiedät, että tuo äiti tapaa juottaa lapselleen kokista. Nyt on 30 asteen helteet. Ehkä äidillä sattui olemaan mukana vain tuo kokis, lapsi oli janoinen, kauppaa ei ollut lähellä tai rahapula ja äiti ajatteli, että jos nyt tämän kerran antaa kokista.

Olen minäkin juottanut helteellä 2-vuotiaalle vissyä, kun ei sattunut olemaan mitään muuta nestettä matkassa ja 2v oli jo juonut oman janojuomansa.

[/quote]

Suuremman virheen sinä teit, toivottavasti lapsesi munuaiset ja aivot selvisivät siitä natrium määrästä.

[/quote]

Kertoisitko lisää tästä natriumista, jota vissyssä on? Onko sitä siinä enemmän kuin joissain ruoka aineissa ? Se on kuitenkin eri kuin natriumnitriitti.. eihä vissy ole edes suolaista ja eikös suolot ole hyväksi silloin kun hikoaa paljon, koska vesi vain huutoo ne..

Vierailija
68/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, antaisin joo mutta en antaisi jatkuvasti lipittää. Sokeripitoiset juomat nostaa verensokeria josta tulee jano, koska hiilihydraatit sitoo nestettä. Puolen tunnin kuluttua lapsi on janoisempi kuin ennenkuin otti limsaa.

Tästä syystä janojuomaksi vettä ja herkuttelujuomaksi limsaa. Joskaan en usko että ihan limsojen kieltäminenkään on hyväksi. Lapsuudessa limsaa sai saunan  jälkeen lasin ja pari jonkun herkun kanssa. Ja mummolassa saunan jälkeen. 

Vierailija
69/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotatteko te oikeesti limsaa pikkusille vaan siksi, että se mehu ei ole kovin paljon parempi vaihtoehto? Hei pliis oikeesti, kokki ja kaikkee.

Vierailija
70/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 20:24"]

Ja varmasti sitä colaa juotetaan lapselle useana päivänä viikossa ja pullotulkulla?

Siinä kehtaat virnuilla vain koska itse olet estynyt niin se tekee sinusta jotenkin paremman? Kyllä vuoden ikäinen lapsi voi suositusten mukaan syödä SAMAA mitä perhe muutenkin syö. Eikä normaaliin ravintoon kuulu ajatus että ollaan viikottain mäkkärissä, mutta lapsi saa sitä ruokaa silti syödä.

Omat lapseni on jo isompia mutta on urheilullisia ja menestyy mukavasti koulussa. Kokkina käsitän että ruoka jonka teen ravintolassa perheelle EI OLE heidän kaikkia ruokailujaan määrittelevä. Voivat juhlia tai nauttia muuten toisten laittamaa ruokaa. Onhan se nyt kamalaa jos juottavat pienelle samalla limua.

Ihan joka solu minussa sanoo että lapsien kuuluu olla kaikkiruokaisia ja vanhemmille kuuluu myös näyttää paljonko kannattaa syödä. MEHU ei ole terveellistä!! Miten täällä joku niin kehtaa väittää? Mars ravintoterapiaan!

Kokki

[/quote]

Juuh, täällä netissä voi kuka vaan olla mitä vaan, ja paremman painoarvon paasauksellesi olisit saanut ihan jollain muulla ammatilla, esim. ravintoterapeutti. Ei kokit panosta terveellisyyteen, ne saa palkkansa ainoastaan hyvänmakuisista ruuista. Sitä paitsi ylipaino on aika vahvaa tuossa ammattiryhmässä, että enpä sinuna huutelis mitään terveellisyydestä. Lapsille ei todellakaan ole hyvä juottaa mitään kofeiinia sisältävää. Mee takas trollimaahan.

Vierailija
71/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 00:24"]

Miten lapselta voi kieltää, jos itse juo..? Ei mun mielestä ole reilua, että lapsi joutuu katsomaan vierestä kun äiti juo limpparia.. 

[/quote]

Annatko sä muutenkin lapsen tehä kaikkee mitä sinäkin? Jos on epistä, niin älä sitten itsekään juo - problem solved. Ei voi olla vanhemmuus noin hukassa ihmisiltä.

Vierailija
72/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihava koulukiusattu -> elämä pilalla heti alussa.

Esipuberteetin Diabetes, metabolinen oireyhtymä.

Vähentynyt liikunta ja huono itsetunto.

Ai niin, menetetyt hampaat ja siitä bakteereille yhteys verenkiertoon.

Ei limsaa.

Vierailija
73/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei limsoja vaan vettä janoon tai sitten kotimaisista marjoista mehua. 

Vierailija
74/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa muuta limua voisin antaa (me ei kyllä käytetä mitään) mutta cocacolaa? Voisko pahempaa "myrkkyä" tarjota oikeasti?! Coca Colaa?! Yhtä hyvin vois juottaa jotain liuotinta!! Tutustukaa aiheeseen ennen kuin alatte vinkumaan "mitä haittaa siitä nyt on"

Vierailija
75/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 17:09"]Voi antaa pienellekin limsaa. Toki kohtuus kaikessa, mutta ei siitä haittaa ole. Tutkittuja juomia kuitenkin.

[/quote]

HAHAHAHAHA TÄMÄ OLI PARAS VITSI!!!!

Vierailija
76/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

omenalimonadi on parempi vaihtoehto kuin cocacola.

koska sokeri ei ole niin haitallista kuin supermakea maissisiirappi.

Ihmiselle ei ole luontaista saada suuria määriä sokereita. Lukekaa mitä ruokanne ja juomanne sisältävät?

Vierailija
77/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän siinä ja siinä, juottaisinko lapselleni mitään muovipullosta  kuumana päivänä bisfenoli a:n vuoksi.

http://www.webmd.com/children/environmental-exposure-head2toe/bpa

Vierailija
78/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 12:20"]

Miten lapselta voi kieltää, jos itse juo..? Ei mun mielestä ole reilua, että lapsi joutuu katsomaan vierestä kun äiti juo limpparia.. 

[/quote]

Annatko sä muutenkin lapsen tehä kaikkee mitä sinäkin? Jos on epistä, niin älä sitten itsekään juo - problem solved. Ei voi olla vanhemmuus noin hukassa ihmisiltä.

[/quote]

Sinäkö et? Kiellätkö lapseltasi kaikki herkut vaikka itse syöt? Ja laitat lapsesi katsomaan vierestä? Ja limpparin juomisen vertaaminen on idioottimaista tekemiseen. "Annatako lapsesi ajaa autoa, kun itsekkin ajat"..heh heh.. Ei ne lapset kuole siihen limppariin tai karkin syötiin. Ihme jeesustelua täällä.

Vierailija
79/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote]

Sinäkö et? Kiellätkö lapseltasi kaikki herkut vaikka itse syöt? Ja laitat lapsesi katsomaan vierestä? Ja limpparin juomisen vertaaminen on idioottimaista tekemiseen. "Annatako lapsesi ajaa autoa, kun itsekkin ajat"..heh heh.. Ei ne lapset kuole siihen limppariin tai karkin syötiin. Ihme jeesustelua täällä.

[/quote]

No miksi sitten pitää mättää herkkuja, jos ei pysty sanomaan ei? Se jeesustelija siellä päässä ilmeisesti antaa pennuilleen myös kahvia ja viinaa, jos itsekin kerta niitä juo?

Vierailija
80/83 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarpeellista lapsen on ikinä juoda limsaa? Mitä haittaa niitten ruokavaliosta jättämisellä on? Mun lapset ei syö esimerkiksi toffeeta, koska eivät koskaan ole sitä syöneet eikä kukaan läheinen syö - enkä usko, että sen takia he sitä erityisen paljon himoitsisivat, vaikka eivät koskaan ole syöneet. Ei ole tarvinnut kieltää, se ei vain kuulu elämäämme. Sama juttu sipseillä, pekonilla, hillosipuleilla, lihapasteijoilla ynnä muulla syötävällä, jotka eivät kuitenkaan ole mitään tarpeellisia kenenkään ruokavalion kannalta ja joista voi olla jopa enemmän haittaa. Se, että joku niitä valmistaa ja myy, ei kai tarkoita, että niitä pitää syödä.

En näe kyllä mitään pointtia siinä, että lapsen pitäisi saada kertaakaan maistaa limsaa. Se on aina vanhempien päätös antaa sitä. Jos siihen totutellaan jo pienestä, niin aika todennäköistä, että sitten myöhemminkin se on osa elämää. Ja miksi, mitä hyötyä siitä on? Niin paljon terveellisiä ja maukkaampia ruokia opeteltavana, että niissäkin on jo täysi työ. Ja koska ihminen luonnostaan tykkää helposti makeasta, en lähtisi tarjoamaan turhan voimakkaita makeita kokemuksia. Nestemäinen glukoosi-fruktoosisiirappi vielä kihahtaa hattuun niin paljon nopeammin ja helpommin kuin vaikkapa mansikat tai omenat. Ei lapsi tarvitse sellaista verensokerin heilauttelua. 

Käsittääkseni vanhempi voi itse miettiä miksi siitä tuntuu, että lapsi jää jostain paitsi, jos se ei saa limsaa. Eihän lapsille anneta alkoholiakaan, miksi siis mitään muutakaan haitallista? Ja kyllä, limsoissa (ja karkeissa ja kaikessa turhassa) usein esiintyvä HFCS altistaa paitsi lihavuudelle ja sydän- ja verisuonitaudille, niin myös rasvamaksalle ja diabetekselle. Ihan niinkuin dokaaminenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan