Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Limsaa taaperolle? Kyllä vai ei?

Vierailija
25.07.2014 |

Nähtyä: äiti juottaa reilusti alle kaksivuotiaalle lapselleen Coca-Colaa.

Onko tämä kuinka yleistä ja onko se edes missään määrin suotavaa? Eikö tuossa ole kofeiiniakin ja ties mitä sen ikäiselle sopimatonta? Jos on jano, luulisi, että vesi, maito tai hedelmämehu olisi se paras näissä lämpötiloissa. Itse en ole antanut limsaa lapsilleni kuin vasta vanhemmiten synttäreillä, sillä koen ne täysin täysin tarpeettomiksi - varsinkin janonsammuttamista ajatellen.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokiksessa on aspartamiinia ja muita lisäaineita. En antaisi ikinä noin pienelle lapselle. Enkä kyllä suosittelisi vanhemmillekkaan vaikka itsekin juon kokista. Sen jälkeen kun näin oikeasti miten tehokas vessanpuhdistusaine se oikeasti on.

Vierailija
42/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 00:24"]

Miten lapselta voi kieltää, jos itse juo..? Ei mun mielestä ole reilua, että lapsi joutuu katsomaan vierestä kun äiti juo limpparia.. 

[/quote]

Annatko sä muutenkin lapsen tehä kaikkee mitä sinäkin? Jos on epistä, niin älä sitten itsekään juo - problem solved. Ei voi olla vanhemmuus noin hukassa ihmisiltä.

[/quote]

Sinäkö et? Kiellätkö lapseltasi kaikki herkut vaikka itse syöt? Ja laitat lapsesi katsomaan vierestä? Ja limpparin juomisen vertaaminen on idioottimaista tekemiseen. "Annatako lapsesi ajaa autoa, kun itsekkin ajat"..heh heh.. Ei ne lapset kuole siihen limppariin tai karkin syötiin. Ihme jeesustelua täällä.

[/quote]

No miksi sitten pitää mättää herkkuja, jos ei pysty sanomaan ei? Se jeesustelija siellä päässä ilmeisesti antaa pennuilleen myös kahvia ja viinaa, jos itsekin kerta niitä juo?

[/quote]

(ohis) Mun lapsi on ainakin saanut kahvia jo 1-vuotiaasta lähtien. Ekaksi pieniä määriä ja siitä sitten enemmän. Ei ole vahingoittanut mitenkään. Nyt jo täysi-ikäinen normaali mies. Alkoholia sen sijaan vasta 18-vuotiaana, sen sanoo järkikin. Ja sai limsaa ja herkkuja pienenä, mutta ei siitä mitään ylipainoista tullut, eikä ole diabetestä tai muutakaan sairautta ja hampaatkin kunnossa. Ylihysteeristä meininkiä täällä, niinkuin aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tarvi mitään missä on sokeria.

Vierailija
44/83 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:38"]

(ohis) Mun lapsi on ainakin saanut kahvia jo 1-vuotiaasta lähtien. Ekaksi pieniä määriä ja siitä sitten enemmän. Ei ole vahingoittanut mitenkään. Nyt jo täysi-ikäinen normaali mies. Alkoholia sen sijaan vasta 18-vuotiaana, sen sanoo järkikin. Ja sai limsaa ja herkkuja pienenä, mutta ei siitä mitään ylipainoista tullut, eikä ole diabetestä tai muutakaan sairautta ja hampaatkin kunnossa. Ylihysteeristä meininkiä täällä, niinkuin aina.

[/quote]

Sitähän ei vielä tiedä, mitä tuhoa se on voinut aiheuttaa. Toivottavasti ei kärsi mistään piilevistä sydänongelmista ja elää vanhaksi.

Niin, oman lapsensa parhaasta huolehtiminenhan on ihan sairasta ja ylihysteeristä, kyllä sen elämää pitää mahdollisimman paljon vaarantaa.

Vierailija
45/83 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:39"]

Lapsi ei tarvi mitään missä on sokeria.

[/quote]

Ihminen ei tarvitse mitään, missä on sokeria. Noin, korjattu.

Vierailija
46/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä menetetään muutenkin suoloja elimistöstä, niin siihen nyt sitten vielä kofeiinipitoista juomaa ja vielä nuin pikkuiselle. Siitähän voi pahimmillaan oikeasti seurata kuolema tai elinikäiset sydänvaivat.

Vierailija
47/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:20"]

Olen antanut kun on ollut tarjolla. Mehussa yhtä paljon tai enemmänkin kaloreita, että sen suhteen aivan sama.

[/quote]

Mutta ravintoarvojen suhteen ei olekaan ihan sama. Onko limuissa vitamiineja?

[/quote]

Mitä ravintoarvoja luulet kaupan mehuissa olevan? Samaa tavaraa kuin limut, ilman happoja.

Vierailija
48/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:41"]

Kerran olen tarjonnut limsaa 2-vuotiaalleni hänen synttäreillään, mutta sylkäisi pois. Ja vaikka olisi tykännyt, siihen kertaan olisi jäänyt - hiilihappo lisää sokerilitkun syövyttävää vaikutusta hampaisiin joten miksi ottaisin riskin.

Limsat ovat muutenkin sen makuisia, että normaaliin ruokaan ja vähäsokerisuuteen tottuneen lapsen makuaisti kyllä hylkii niitä. Eri asia, jos sokeriset jugurtit sun muut ovat arkipäivää, kyllähän ne limsat alkavat helpommin maistua.

[/quote]

Terve lapsi ei hylji makeaa makua vaikka olisi elänyt pelkillä pavuilla.

Vierailija
49/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on janojuoma. 

Vierailija
50/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko ihminen oikeesti limuja haloo? Hyi ihan sama ko imeskelis sokeripaloja ja laittilimut ihme kemikaaleilla maustettu, tarviiko jo lapsille hankkii rasvamaksa! D:

Vierailija
51/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä osta limsaa enkä myöskään antaisi omale 2v.lle, kun on vain huonksi hampaille ja sokerista jne. Mutta kylässä sitä hänelle joskus tarjotaan, ja miehen vanhemmat ostaa jopa omia limsapulloja hänelle, kun siellä käy kylässä..

Vierailija
52/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran kun äiti antoi alle vuoden ikäiselle suklaapatukan! :O

Joo, en antaisi kokista noin pienelle. 

-N25-

Vierailija
53/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:28"]Sokerilikua ne pillimehutkin on.

[/quote]

Juurikin näin. Pillimehuilla ja limsalla ei muuta eroa taida olla kuin hiilihapot.

Eli kannattaa katsoa mitä mehua antaa!

Vierailija
54/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut lasten maistaa limuja noin 4-vuotiaana, en kofeiinipitoisia kuitenkaan. Jos olisivat tykänneet, olisivat saaneet niitä synttäreillä ym, mutta kukaan ei ole tykännyt kuplivista noin pienenä.

Toisaalta, mistäs ap tiedät, että tuo äiti tapaa juottaa lapselleen kokista. Nyt on 30 asteen helteet. Ehkä äidillä sattui olemaan mukana vain tuo kokis, lapsi oli janoinen, kauppaa ei ollut lähellä tai rahapula ja äiti ajatteli, että jos nyt tämän kerran antaa kokista.

Olen minäkin juottanut helteellä 2-vuotiaalle vissyä, kun ei sattunut olemaan mitään muuta nestettä matkassa ja 2v oli jo juonut oman janojuomansa.

Vierailija
55/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan limsaa silloin tällöin, kun mieli sitä on jonkun kaupasta tehnyt ostaa. Ei edes viikottain. Lapset ovat 7 ja 2,5v. Meillä lapset syövät myös aktiivisesti vihanneksia ja hedelmiä, eli tuo limsan juominen silloin tällöin ei tarkoita, että ovat epäterveellisesti syöviä tai juovia. Pienempi juo mieluiten maitoa, vanhempi vettä. Mehuina tuoremehut. Kumpikaan ei ole ylipainoinen, kuten eivät vanhempansakaan. Eikä hampaissa reikiä. Mutta onhan se toki niin, että vesi on ehdottomasti paras janojuoma.

Vierailija
56/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:35"]Joo kyllä se lapsi nyt varmasti kuolee heti huomenna, kun joi muutaman desin limsaa kerran elämässä alle 2-vuotiaana.

[/quote]

Lapsi syö ja juo sitä mitä hänelle annetaan. Miksi saastuttaa lasta turhilla aineilla, joita lapsi ei tarvitse?

Vierailija
57/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:41"]

Kerran olen tarjonnut limsaa 2-vuotiaalleni hänen synttäreillään, mutta sylkäisi pois. Ja vaikka olisi tykännyt, siihen kertaan olisi jäänyt - hiilihappo lisää sokerilitkun syövyttävää vaikutusta hampaisiin joten miksi ottaisin riskin.

Limsat ovat muutenkin sen makuisia, että normaaliin ruokaan ja vähäsokerisuuteen tottuneen lapsen makuaisti kyllä hylkii niitä. Eri asia, jos sokeriset jugurtit sun muut ovat arkipäivää, kyllähän ne limsat alkavat helpommin maistua.

[/quote]

Terve lapsi ei hylji makeaa makua vaikka olisi elänyt pelkillä pavuilla.

[/quote]

Makeaa joka on hiilihapotettu. Se tekee vissin eron. Sellaiseen pitää totutella ja sokerikoukku helpottaa tottumista.

Vierailija
58/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no mulla on jo kaksi koululaista taaperona lisäksi, joten koen melko hankalana jos kiellän häneltä limun kun muutkin saa. Olen varmaan se ap:n mainitsema 30-40v äiti;)

Vierailija
59/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan jaksa nipottaa. Meillä on 4 ja 2 vuotiaat lapset ja varmaan molemmat ovat maistelleet limua hieman alle 2 vuotiaina ekan kerran. Mitä ihmeen väliä sillä on jos  tyyliin neljä- kuusi kertaa vuodessa juo desin limua??

Janojuomaksi meillä ei ole koskaan muuta kuin vettä ja lapset juovat sitä mielellään ja pyytävät nimenomaan vettä jos janottaa.

Mehua saa jos on vaikka vieraita ja aikuisillekin tarjotaan jotain herkkuja, limu on sitten synttäri tms juhla kamaa eikä tämän ikäisillä nyt vielä niin kovin paljon juhlia ole.

Ja näistä juhlahetkistä jolloin mehua tai limua ja herkkuja saa lapset todella osaavat nauttia .

Kyllä minuakin vähän ahdistaa kun tällä viikolla ollaan oltu joka päivä rannalla kaveri perheen kanssa joilla on juomana pari-kolme pillimehua per lapsi ( vettä ei ollenkaan) ja joka päivä kuluu pari pakettia keksejä ja karkkia lisäksi eikä pienintäkään hedelmän tai kasviksen palaa ole mukana ollut. Mutta mitä väliä on parilla limu hörpyllä silloin tällöin jos ruokavalio on muuten kunnossa.

Vierailija
60/83 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antaisi noin pienelle limsaa. Oma 2 vuotiaani tahtoi kerran maistaa jaffaa lasistani ja annoin maistaa, mutta poreet oli liian "vahvoja", eikä ole sen jälkeen tahtonut maistaa limppareita. Ei kai ne limut aikuisillekaan hyvää tee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän