Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ateistit kertovat lapsilleen kuolemasta?

Vierailija
23.07.2014 |

Mitä kerrotte lapsillenne kuolemasta, kun joku lähipiirissänne tekee kuolemaa? Jos itse olisit / puolisonne olisi kuolemassa johonkin sairauteen, niin sanoisitteko lapsillenne, että äiti / isä lakkaa sitten yksinkertaisesti olemasta olemassa? Mitä sanoisitte kuolemaa pelkäävälle, kuolemansairaalle lapselle? Sanoisitteko vain kuten ajattelette: "sitten sinua ei vaan enää ole olemassa, muutut maaksi / tuhkaksi etkä tunne enää mitään". 

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään ateistia, kyse on puhtaasta uteliaisuudesta. Olen ajatellut asiaa viime aikoina paljon ymmärrettyäni, kuinka suuri voimavara sielun kuolemattomuuteen uskominen on ollut omassa ja lähipiirini lasten surutyössä. Vaikka en ole minkään kirkon jäsen, niin olen silti jollain tasolla hengellinen. Kiinnostaa kuulla, minkälaisia vaihtoehtoisia tapoja on käsitellä surua, ja sanovatko ateistit todella tuollaisia asioita, mitä kuvittelisin.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen kirjoittama minä uskon näin, mutta tiedän että monen mielestä käy näin ja joidenkin toisten mielestä näin kun ihminen kuolee on hyvä tapa. Samallahan voisi lapselta kysyä, mitä sinä luulet, että kuoleman jälkeen tapahtuu tai mitä toivot, että tapahtuu?

Toisen tosi on toisen valhe. Meillä kaikilla on omat arvot ja uskomukset. Lapset tulevat ihan varmasti tekemään omat valintansa aikanaan ja meidän vanhempien täytyy Se vain hyväksyä.

Vierailija
82/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kerro. Muutenkin pidämme kuolemat esim. Suvun sisällä salaisuutena, sanomme että ''irma-täti lähti matkalle'' yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin, että kuoleman jälkeen on ehkä samanlaista kuin ennen syntymää, ja että ihmiset elävät muistoissa. Lapseni hyväksyi tämän selityksen.

Miksi jotain taivasta tai paratiisia pitää romantisoida lapsille? Jos tarkoituksena on lapsen suojelu valheilla, niin luulisi järkytyksen olevan kahta kauheampi, kun lapsi saa selville ettei mitään taivasta olekaan olemassa ja "taivaassa kukkia kasteleva mummi" todellisuudessa mätäneekin yksin laatikossa maan alla. Tai ehkä lapsi alkaakin uskoa siihen sepustukseen taivaasta - entä mitäs sitten, kun lapsi saa tietää myös helvetistä ja alkaa pelätä joutuvansa itse sinne?

Vierailija
84/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:10"]

Kun aivot sammuu, sammuu myös kaikki tietoisuus ja elämä.  Se on todistettu, mitään muuta ei.

[/quote]

Laitahan myös lähde kun faktaa esität ;)

[/quote]

Käytäpä googlea jos kiinnostaa. Ihan perus tietoa. 

[/quote]

No ei kyllä ole. Itse en ole uskovainen mutta netistäkin löytyy valtavasti tietoa kuolemankokemuksista, missä aivot on sammutettu ja ihminen on silti havainnut ympärillään tapahtuvat asiat. Jotkut ovat selittäneet sitä harhakuvilla hapen puutteen vuoksi mutta se on enemmän saanut epäilyjä kuin kannatusta. En itse osaa selittää sitä yhtään paremmin mutta täytyy sanoa että jos olisin uskovainen, tuo olisi yksi syy mikä vahvistaisi sitä.

Vierailija
85/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:10"]

Kun aivot sammuu, sammuu myös kaikki tietoisuus ja elämä.  Se on todistettu, mitään muuta ei.

[/quote]

Laitahan myös lähde kun faktaa esität ;)

[/quote]

Käytäpä googlea jos kiinnostaa. Ihan perus tietoa. 

[/quote]

No ei kyllä ole. Itse en ole uskovainen mutta netistäkin löytyy valtavasti tietoa kuolemankokemuksista, missä aivot on sammutettu ja ihminen on silti havainnut ympärillään tapahtuvat asiat. Jotkut ovat selittäneet sitä harhakuvilla hapen puutteen vuoksi mutta se on enemmän saanut epäilyjä kuin kannatusta. En itse osaa selittää sitä yhtään paremmin mutta täytyy sanoa että jos olisin uskovainen, tuo olisi yksi syy mikä vahvistaisi sitä.

[/quote]

Kokemukset eivät ole faktatietoa.

Vierailija
86/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskon mukaankaan ihminen ei kuollessaan "pääse taivaaseen" heti vaan kuten pappi siunatessaan sanoo: "Maasta olet sinä tullut. Maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Jeesus Kristus, Vapahtajamme, on sinut viimeisenä päivänä herättävä.

Vierailija
87/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tai eläin kuolee niin se vähän sama kun painaa valokatkaisijasta off-nappulan päälle. Sitten vaan lakkaa olemasta, ei mitään. Jäljelle jää tyhjä ruumis joka voidaan joko haudata tai polttohaudata. Joillekin ihmisille se hauta on muistopaikka. Minulle ne rakkaimmat säilyvät muistoissa aina mukana. Ei ole mitään tuonpuoleista mitä pelätä tai kaivata.

Vierailija
88/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tosiaan luulee, että kun ihminen kuolee, hänen "sielunsa" lennähtää joko taivaaseen tai helvettiin.

Tämä ei ole kristinuskoa. Kristinusko perustuu Jeesuksen toiseen tulemiseen, jolloin lopunaika on lähellä(=maailmanloppu). Tällöin kuolleet herätetään ja jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

Mitenkähän käy neandertal-ihmisten tai kaikkien niiden miljardien esi-isien, jotka elivät 200.000 vuotta sitten ja jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta?

Vierailija
89/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin kauhistuttaisi jos elämä jatkuisi ikuisesti kuoleman jälkeen. Kyllä se 1000 vuotta saatais vielä mennä harppuja kuunnellessa ja enkeleita katsellessa, mutta entä 10000, 100000, 1000000, 100000000 vuotta? Tylsyys tossa hommassa iskis..:D. Mutta joo, en pidä ihan täysin mahdottomana ajatuksena, että joskus samanlainen tajunta kun sinulla on ollut syntyisi uudelleen jonkun uuden ihmisen muodossa, ehkä tajunnat kiertävät kehää ja olemme eleneet kaikki jo monta elämää aiemmin. Erilaiset uskonnot sen sijaan ovat kyllä täyttä satua, vailla mitään empiirisiä todisteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme