Voiko elatusasiassa viedä uutta tietoa hoviin?
Jos hovioikeus ottaisi elatusasian käsittelyyn, niin ottavatko ne huomioon uutta menoihin vaikuttavaa seikkaa? Minulla alkaa siis opintolainan takaisinmaksu pian, joka ei ollut vielä käräjillä äskettäin tiedossa ja siksi sitä ei luonnollisestikaan otettu huomioon. Lapsen äiti vie asian todennäköisesti hoviin, kun hän ei ollut tyytyväinen hävittyään käräjäokeudessa.
Minä olen tuomarin päätökseen oikein tyytyväinen ja tuskin jaksan edes vastavalittaa ja saada opintolainan takaisinmaksulla enää vähempää elaria aikaan (tuomioksi tuli hyvin vähäinen elari kuten onkin reilua, koska kyseessä on vuoroviikko ja äiti tienaa kohtuullisesti myös itse), mutta mietin jos haluan lähinnä vasta-argumentoida tuota yritystä korottaa vuoroviikossa elatusta useisiin satasiin, niin voiko tätäkin käyttää argumenttina, että käräjän tuomio voi pysyä sellaisenaan ja tappelun voi lopettaa?
Kommentit (4)
Hovioikeus kai aika harvoin käsittelee elatusasioita? Ei ole epäselviä tapahtumien kulkuja niin kuten petoksissa tai jossain muissa rikoksissa, jossa arvioidaan paljon asioita ja sana-sanaa vastaan
Tuskin siitä mitään haittaakaan on näyttää rehellisesti kaikki tulot/menot, ja jos tuo tieto ei ole sinulla ollut edes käräjillä saatavilla, niin on perusteltua tuoda uusia tositteita. Uusia asioita ei sinne voi viedä, jos ne olisi ollut käytettävissä jo käräjäoikeuden istunnon aikana. Hovioikeushan antaa luvan vain, jos vastapuoli voi osoittaa jonkin merkittävän virheen siellä tapahtuneen. Jos teet vastavalituksen, eli haluat alentaa vielä nykyisestä elatusmaksua, niin sitten opintolainan lyhennys voi vieläpä pienentää elatusta, koska opintolainan takaisinmaksu hyväksytään kyllä tähän laskelmaan. Jos taas haluat pysyä käräjäoikeuden kannassa, niin sitten se voi ainoastaan joko pysyä heidän laskemassa summassa, tai jos vastapuoli löytää jonkin ihan merkittävän virheen tuomiossa, niin vastapuoli voi saada enemmän rahaa.
Minkä osan hän väittää olleen merkittävästi virheellistä tuomiossa?
Mitä ihmettä ? Maksat elatustukea vaikka lapsi on puolet ajasta sinun luona ? Tuttuni on myös vuoroviikko vanhempi, kumpikaan ei maksa elatusmaksuja keskenään sopivat näin, sanoi ettei mitään järkeä ole isältä elatusmaksuja kun lapset on siellä puolet ajasta
Lisäyksenä, että tietysti tätä juristilta sitten kysyn, mutta kun hovi ei välttämättä ota selkeää päätöstä edes hoidettavaksi, niin turhaan vielä kokoustan juristin kanssa ja otan turhia spekulointikuluja. :D
Ehdin saada pankista sen virallisen maksusuunnitelman, eli tarvittaessa saan tästä tositteet hoviin.