Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ateistit kertovat lapsilleen kuolemasta?

Vierailija
23.07.2014 |

Mitä kerrotte lapsillenne kuolemasta, kun joku lähipiirissänne tekee kuolemaa? Jos itse olisit / puolisonne olisi kuolemassa johonkin sairauteen, niin sanoisitteko lapsillenne, että äiti / isä lakkaa sitten yksinkertaisesti olemasta olemassa? Mitä sanoisitte kuolemaa pelkäävälle, kuolemansairaalle lapselle? Sanoisitteko vain kuten ajattelette: "sitten sinua ei vaan enää ole olemassa, muutut maaksi / tuhkaksi etkä tunne enää mitään". 

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään ateistia, kyse on puhtaasta uteliaisuudesta. Olen ajatellut asiaa viime aikoina paljon ymmärrettyäni, kuinka suuri voimavara sielun kuolemattomuuteen uskominen on ollut omassa ja lähipiirini lasten surutyössä. Vaikka en ole minkään kirkon jäsen, niin olen silti jollain tasolla hengellinen. Kiinnostaa kuulla, minkälaisia vaihtoehtoisia tapoja on käsitellä surua, ja sanovatko ateistit todella tuollaisia asioita, mitä kuvittelisin.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:00"]

Jos itse olisit / puolisonne olisi kuolemassa johonkin sairauteen, niin sanoisitteko lapsillenne, että äiti / isä lakkaa sitten yksinkertaisesti olemasta olemassa? Mitä sanoisitte kuolemaa pelkäävälle, kuolemansairaalle lapselle? Sanoisitteko vain kuten ajattelette: "sitten sinua ei vaan enää ole olemassa, muutut maaksi / tuhkaksi etkä tunne enää mitään". 

Näinhän siinä juuri käy, miksi valehdella? Kuolema on osa elämää.

[/quote]

Ateistin lohtu asiassa on se että jää geenettisesti vielä vaikuttamaan ja elää toisten muistoissa.

Edes ateisti  ei kestä ajatusta siitä ettei elämä jatkuisi millään tavalla kuoleman jälkeen.

[/quote]Aha, no mihinkäs kärsimykseen mut on tuomittu, kun en saantt lapsia?

Vierailija
62/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:10"]

Kun aivot sammuu, sammuu myös kaikki tietoisuus ja elämä.  Se on todistettu, mitään muuta ei.

[/quote]

Laitahan myös lähde kun faktaa esität ;)

[/quote]

Käytäpä googlea jos kiinnostaa. Ihan perus tietoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en valehtele lapselleni vaan kerron rehellisesti, ettei KUKAAN tiedä vaikka jotkut niin kovasti inttävätkin tietävänsä.

Vierailija
64/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi ole tullut sellaista tilannetta että pitäisi selitellä pienelle lapselle läheisen kuolemaa.

Lapset ovat jo teinejä ja ovat kanssani samaa mieltä että kuolema on vain elämän loppuminen, luonnollinen tapahtuma elävälle olennolle, jota ei voi välttää, eikä siinä ole mitään pelättävää, vaikkakin ihminen voi olla sairas tai voida muuten huonosti ennen kuolemaansa, sellaisessa tilanteessahan kuolema on helpotus.

Vierailija
65/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta helvetillä pelotteleminen, joka uskontoon kuuluu, ei ole ollenkaan lohduttavaa lapselle vaan julmaa.

Vierailija
66/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:14"]

Edes ateisti  ei kestä ajatusta siitä ettei elämä jatkuisi millään tavalla kuoleman jälkeen.

[/quote]

Puhun vain itsestäni, en muiden suulla, mutta minusta ihaninta on, että kuoleman jälkeen ei ole mitään.

Vierailija
67/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:59"]Erityisesti tuo kuolemaa tekevän lapsen kuolemanpelko kiinnostaa minua. Esimerkiksi tästä en ole kuitenkaan saanut yhtäkään kommenttia,

[/quote]

Mielestäni olet saanut kommentteja, mutta ehkä ne eivät ole odotustesi mukaisia ja sivuutat ne sen tähden.

Siksi toisekseen, luuletko ettei yksikään uskovaisen vanhemman lapsi koe kuolemanpelkoa? Varmasti tuntee, vaikka hänelle kuinka vakuuteltaisiin, että taivaassa tavataan.

Mielestäni aloituksesi oli mielenkiintoinen, siis ihan se peruskysymys "mitä kerrot lapselle?". Sen sijaan se, että vaadit täällä jotakuta paljastamaan, miltä hänen omasta lapsestaan kuolema tuntuu, ei enää olekaan ihan niin viaton kysymys.

Haluatko, että syöpään kuolleen lapsen äiti paljastaa sinulle kaiken?

[/quote]

Olen saanut kommentteja aiheesta yleisemmällä tasolla ja kiitellyt niistä. Tuo yksityiskohta minua kiinnostaa, siitä en ole saanut. En ole sivuuttanut kommentteja "epämieluisina", vaan kiittänyt niistä monta kertaa.

En ole vaatinut ketään paljastamaan mitään. Olen kysynyt. Ne vastaavat, jotka luontevaksi sen kokevat. Tuo on sama asia kun sanoisit minkä tahansa gallupketjun aloituspostaajalle, että sinulla ei ole oikeutta vaatia vastaamaan. Totta puhuen, kyllä, syöpään kuolevan lapsen ajatukset kiinnostavat minua. Enkä ole sanonut, ettei uskovilla lapsilla olisi kuolemanpelkoa. Tavat käsitellä aihetta vaan ovat erilaisia, ja siksi ne minua kiinnostavat.

Näin yleisenä huomautuksena vielä, että voisitteko ystävällisesti perustaa vastinekommenttinne minun kirjoittamiini viesteihin, ettekä mielikuviinne.

Ap

Vierailija
68/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä uskovaisia lähtökohtaisesti lämpimämpinä ihmisinä ja vaikka taitavampina lapsen lohduttajina. Enkä ateisteja kylminä, tunteettomina ja taitamattomina lohduttamaan. Tuntuu että tällainen on ainakin uskovien mielestä se stereotypia.

Vierailija
69/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:57"]

Laittakaas nyt ne todistusaineistot esiin.

[/quote]

Joku jo aiemmin kysyikin tarvitsetko todella todisteita siitä mitä ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen?

Itse käänsit ketjusi jankkaukseksi.

[/quote]

Tuon kirjoittaja ei ollut ap. Minun pitäisi selvyydeksi laittaa puumerkkini viesteihini, mutta tuppaa unohtumaan. Esim tämä ja 49 on ap.

[/quote]

Juurikin niin. Minun viestini ja en ole ap. Te, joilla on todistusaineistoa, niin laittakaa esille. Itse uskon, että kaikki loppuu, koska ei ole todisteita muusta.

Vierailija
70/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:57"]

Laittakaas nyt ne todistusaineistot esiin.

[/quote]

Joku jo aiemmin kysyikin tarvitsetko todella todisteita siitä mitä ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen?

Itse käänsit ketjusi jankkaukseksi.

[/quote]

Tuon kirjoittaja ei ollut ap. Minun pitäisi selvyydeksi laittaa puumerkkini viesteihini, mutta tuppaa unohtumaan. Esim tämä ja 49 on ap.

[/quote]

Juurikin niin. Minun viestini ja en ole ap. Te, joilla on todistusaineistoa, niin laittakaa esille. Itse uskon, että kaikki loppuu, koska ei ole todisteita muusta.

[/quote]

Eihän tietoisuuden loppumisestakaan voida olla varmoja, moni tiedemieshän on ihan sormi suussa asian edessä.

t. ateisti

Vierailija
71/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, anan lapseni lapsen uskolla uskoa myös joulupukkiin, keijuihin, menninkäisiin, kummituksiin jne. Joten kuolema-tapauksissakin on sadut sallittuja lapsen kohdalla. :)

Vierailija
72/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:45"]

Komppi kakkoselle.

Itse olen sanonut, että kuoleman jälkeisestä elämästä ei kukaan mitään tiedä. Osa uskoo, että ihminen uudelleen syntyy vaikkapa eläimenä tai toisena ihmisenä. Osa uskoo, että ihminen pääsee taivaaseen, ja elää siellä. Osa uskoo, että hyvät pääsevät taivaaseen ja pahat joutuvat helvettiin, kunnes ovat sovittaneet elämänsä aikana tekemänsä synnit.

Ja osa uskoo, että ei tapahdu mitään sen ihmeempää, ruumiis maatuu ja ihminen elää jäljelle jäävien omaisten ja ystävien muistoissa.

Ihan yhtä hyvin muuten tosiaan voisi kritisoida kristittyjen käsitystä kuoleman jälkeisestä elämästä, kun tosiaan siihen nyt liittyy tuo ajatus kadotuksesta. Ilmeisesti sinä kaunistelet kristillistä oppia ja uskottelet lapselle, että kaikki kuolleet pääsevät taivaaseen... ? Näinhän se ei kuitenkaan ihan mene...

[/quote]

Mahtaako tuo "ihminen elää jäljelle jäävien ihmisten muistoissa ja teoissaan" olla lapselle ymmärrettävissä? Aika moni on maininnut sen. On lapselle kenties liian vaikeaa käsittää eläminen muuta kuin kirjaimellisena elämisenä. Ja kirjaimellisesti ottaen, eihän ihminen elä missään muistoissa kuolemansa jälkeen. 

Vierailija
73/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen itsekkyys aiheuttaa uskomisen korkeimpiin voimiin. Ei olla valmiita luopumaan elämästä ajan tullessa, vaan luodaan lohduttava illuusio kuoleman jälkeisestä elämästä. En tuomitse tätä jos se jollekkin antaa toivoa tai lohtua elämään, mutta todisteet puhuvat tätä ajatusta vastaan. Mitä lapsiin tulee, niin arvostan rehellisyyttä asioissa, mutta asiat tulisi ilmaista "kauniisti" ja hienovaraisesti kuolemaan liittyen, jottei lapsille koidu asiasta turhaa tuskaa ja ahdistusta.

Vierailija
74/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:19"]Minä kyllä täysin kestän elämän loppumisen, eikä minulla ole lapsia, joten geenini eivät jää elämään.

Vastakysymys: Miksi uskovien on niin vaikea hyväksyä, että elämä loppuu?

[/quote]

En ole uskova, mutten ilmiselvästi voi myöskään itseäni ateistiksikaan kutsua, käsite on niin negatiivinen ja pitää sisällään muiden uskontojen halveksumista.

Minun on jotenkin vaikea hyväksyä kuolevaisuuteni, haluaisin vain niin kovasti elää, minun ja läheisteni kuolema ahdistaa. Mutta koska ei ole vaihtoehtoja otan vastaan mitä tulee.

Vierailija
75/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:25"]

Itse en valehtele lapselleni vaan kerron rehellisesti, ettei KUKAAN tiedä vaikka jotkut niin kovasti inttävätkin tietävänsä.

[/quote]

Tämä on ainoa järkevä tapa vastata, jos haluaa olla rehellinen. Ja voi sanoa, että ihmisen ruumis haudataan ja se maatuu, tai tuhkataan.

Sekin on vain arvaus, että kun ihminen kuolee hän lakkaa olemasta, elämä loppuu, piste. Joten yhtä lailla sonnan puhumiseen syyllistyvät hekin jotka lapsilleen tätä "totuutta" tarjoilevat.

Vierailija
76/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:10"]

Kun aivot sammuu, sammuu myös kaikki tietoisuus ja elämä.  Se on todistettu, mitään muuta ei.

[/quote]

Laitahan myös lähde kun faktaa esität ;)

[/quote]

Heidät julistetaan kuolleiksi, ja kun aivot kuolevat, tietoisuus loppuu. Siinä tosiaan elämä loppuu. Tarvitsetko tosissaan tuosta LÄHTEEN ;-DDD

Vierailija
77/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:57"]

Ihmisen itsekkyys aiheuttaa uskomisen korkeimpiin voimiin. Ei olla valmiita luopumaan elämästä ajan tullessa, vaan luodaan lohduttava illuusio kuoleman jälkeisestä elämästä. En tuomitse tätä jos se jollekkin antaa toivoa tai lohtua elämään, mutta todisteet puhuvat tätä ajatusta vastaan. Mitä lapsiin tulee, niin arvostan rehellisyyttä asioissa, mutta asiat tulisi ilmaista "kauniisti" ja hienovaraisesti kuolemaan liittyen, jottei lapsille koidu asiasta turhaa tuskaa ja ahdistusta.

[/quote]

En ole itsekäs ja olen kyllä valmis luopumaan elämästä, mutta uskon silti uudenlleensyntymään. Mutta mikäli SINÄ ajattelet noin ja olet mielestäsi oikeassa, niin miten vaan. Kukaanhan meistä EI tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Mutta hyvää päiväjatkoa sinulle, kaikki uskomukset ovat yhtä arvokkaita :)

Vierailija
78/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Tämä on ainoa järkevä tapa vastata, jos haluaa olla rehellinen. Ja voi sanoa, että ihmisen ruumis haudataan ja se maatuu, tai tuhkataan.

Sekin on vain arvaus, että kun ihminen kuolee hän lakkaa olemasta, elämä loppuu, piste. Joten yhtä lailla sonnan puhumiseen syyllistyvät hekin jotka lapsilleen tätä "totuutta" tarjoilevat.

[/quote]

Peesi tälle. Kohta tähän tulee uskikset ja ateistit huutelemaan että MINÄ KYLLÄ TIEDÄN TOTUUDEN. 

Onko molempien osapuolien tosiaan näin vaikea hyväksyä sitä asiaa, että te ette tiedä mikä on totta. Lopettakaa se "faktan" esittäminen, edes tiedemiehet eivät tiedä TOTUUTTA, joten ette tekään, ihan sama mitä "faktaa" tänne oikein syötätte. 

Vierailija
79/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:59"]Erityisesti tuo kuolemaa tekevän lapsen kuolemanpelko kiinnostaa minua. Esimerkiksi tästä en ole kuitenkaan saanut yhtäkään kommenttia,

[/quote]

Mielestäni olet saanut kommentteja, mutta ehkä ne eivät ole odotustesi mukaisia ja sivuutat ne sen tähden.

Siksi toisekseen, luuletko ettei yksikään uskovaisen vanhemman lapsi koe kuolemanpelkoa? Varmasti tuntee, vaikka hänelle kuinka vakuuteltaisiin, että taivaassa tavataan.

Mielestäni aloituksesi oli mielenkiintoinen, siis ihan se peruskysymys "mitä kerrot lapselle?". Sen sijaan se, että vaadit täällä jotakuta paljastamaan, miltä hänen omasta lapsestaan kuolema tuntuu, ei enää olekaan ihan niin viaton kysymys.

Haluatko, että syöpään kuolleen lapsen äiti paljastaa sinulle kaiken?

[/quote]

Olen saanut kommentteja aiheesta yleisemmällä tasolla ja kiitellyt niistä. Tuo yksityiskohta minua kiinnostaa, siitä en ole saanut. En ole sivuuttanut kommentteja "epämieluisina", vaan kiittänyt niistä monta kertaa.

En ole vaatinut ketään paljastamaan mitään. Olen kysynyt. Ne vastaavat, jotka luontevaksi sen kokevat. Tuo on sama asia kun sanoisit minkä tahansa gallupketjun aloituspostaajalle, että sinulla ei ole oikeutta vaatia vastaamaan. Totta puhuen, kyllä, syöpään kuolevan lapsen ajatukset kiinnostavat minua. Enkä ole sanonut, ettei uskovilla lapsilla olisi kuolemanpelkoa. Tavat käsitellä aihetta vaan ovat erilaisia, ja siksi ne minua kiinnostavat.

Näin yleisenä huomautuksena vielä, että voisitteko ystävällisesti perustaa vastinekommenttinne minun kirjoittamiini viesteihin, ettekä mielikuviinne.

Ap

[/quote]

Ap, vaikka kovasti toista yrität, niin viestintä perustuu aina ja kaikkialla siihen, miten tulkitsemme viestejä.

Vaikka koristelet kohteliain sanakääntein kommenttejasi, perusviestisi on, että ihmettelet, miten on mahdollista lohduttaa kuolevaa ilman, että väittää hänen pääsevän taivaaseen kuoltuaan.

Sitähän sinä kysyt.

Ja jo moisen ihmetyksen olemassaolo on viesti.

PS: et ole allerkijoittanut ap-merkinnällä kuin osan ketjuun kirjoittamistasi viesteistä. Paha tietää tarkalleen, mitkä kaikki ovat viestejäsi.

Vierailija
80/89 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:08"]

Minulla on tapana pyrkiä ilmaisussani täsmällisyyteen ja myös tulkita muiden ihmisten kirjoituksia objektiivisesti. Kysymyksenasetteluni ei ole suinkaan ollut kuinka joku voi tehdä toisin kuin minä, vaan mitä te teette. Tältä yhdeltä ylemmyydentunnon jankkaajalta näyttävät puuttuvan keskustelutaidot. Sen sijaan, että keskusteltaisiin itse asiasta, takerrutaan aloituspostaajaan henkilönä. Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa tästä itse aiheesta, niin ole hyvä ja poistu tästä ketjusta. 

Uskontoa on hyvin yleisesti pidetty yhtenä selviytymiskeinona vaikeita asioita käsitellessä. Olen jo monta kertaa sanonut, että minua kiinnostaa, mitkä keinot astuvat tilalle, jos yksi perinteinen keino ei ole käytössä. Julmuudesta en ole puhunut mitään, se on vaan omaa tulkintaanne, jos oma menettelytapa alkaa tuntua teistä julmalta. Minun mielestäni siinä ei ole mitään julmaa. Ilmeisesti joidenkin on vaikea käsittää, että jotakuta voi kiinnostaa muunkinlaiset maailmankuvat kuin omansa. Kaikki eivät vain halua hymistellä hengenheimolaistensa kanssa ja solvata eri mieltä olevia, vaan sivistynyt ihminen haluaa laajentaa omaa näkökulmaansa.

Lisäksi kuvittelin, että asiayhteydestä kaikki olisivat ymmärtäneet, että en suinkaan kyseenalaistanut ruumiin olemassaolon lakkaamista.

[/quote]

No mitä sitten jankkaat? Jos itsekin ymmärrät, että ruumis lakkaa olemasta, niin miksi sitten vaadit todisteita siitä, että ateisti kertoo lapselle ruumiin lakkaavan olemasta kuolemassa. Mistään sielusta tms. ei ole olemassa mitään tieteellistä evidenssiä, se on uskovaisten keksimä juttu - jota ei ateisti vain kerro eteenpäin. Hän pitäytyy siinä, mitä varmuudella tiedetään, satuilematta.

Toki esim. minä kerron, että eri uskonnoissa on erilaisia uskomuksia ja tarinoita siitä, mitä muuta tapahtuu - mutta että ne ovat kertomuksia, joihin osa haluaa uskoa ja osa ei. Tämäkin on fakta, sen kummemmin preferoimatta vaikkapa taivasta jälleensyntymään.

Ja hei ap, et sinä sen "objektiivisempi" ole kuin muutkaan ketjun keskustelijat. Et vain kykene analysoimaan itseäsi tai viestejäsi rehellisesti. Olen samaa mieltä muutaman kommentoijan kanssa siinä, että sinusta on olemassa empaattinen ja lasta lohduttava tapa käsitellä kuolemaa (=taivaasta puhuminen) ja sitten kylmä ja töksähtävä ateistin tapa. Ihan sama, miten tuon kuorrutat sanahelinällä, itsekin korostat, miten lohduttavana pidät taivas-ajatusta, ja kysyt, puhuuko ateistit VAIN maatumisesta.

PS: sinähän et komentele muita keskustelijoita olemaan kanssasi samaa mieltä. Sulta puuttuu siihen lihakset ja oikeudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi