Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöissä sen näkee, nykynuoret on aivan kyvyttömiä työelämään

Vierailija
16.07.2021 |

Olen perehdyttänyt pari hyvin yksinkertaiseen hommaan, ja pää ei meinaa kestää näiden kanssa.

Motivaatio on olematon ja ihan olemuskin löysä. Asiakkaat saa odottaa kun ollaan puhelimella tai jutellaan työparin kanssa. Ei puhettakaan että oltaisiin reippaita tai palveluhenkisiä. Huokaus.

Kai hyviäkin tyyppejä on, mutta hyvin harvassa. Ja se kestämätön hitaus, ollaan ihan kädettömiä. Ennen nuoret oli napakoita ja skarppeja, vanhemmat hitaita, mutta nyt on toisinpäin.

Tässäkö meidän tulevaisuuden toivot?

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että suurin osa nuorista on laiskoja työntekijöitä. Oma poika sai kunnan järjestämän harjoittelupaikan eräästä liikkeestä varastotyöntekijänä. Kunta maksoi 2 viikon palkan. Hän sai jatkaa kesätyöntekijänäloppukesän koska suoritti työn erinomaisesti. Muutkin maalla asuvat nuoret ovat ahkerempia kuin isoissa kaupungeissa asuvat. Niin se vain on

Vierailija
122/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työssä työntekijän on välttämätöntä olla tavoitettavissa ja asiaan kuuluu että ei mennä mihinkään piiloon vaan ollaan lähettyvillä ja valppaina jos jollakulla on antaa tehtävää. Olin ihan kauhuissani kun omassa työpaikassa kesätyöläinen oli mennyt pukkariin katsomaan netflixiä ja toisen tiimin esimies oli etsinyt häntä yli puoli tuntia.

Nuorilla ei ole sitä taitoa että "ovat valmiudessa" ja että herättäisivät luottamusta sillä että edes näyttävät tekevän jotain hyödyllistä, jos kaikki pakollinen on tehty niin silloin istutaan persiilleen ja selataan kännykkää. Jos asiakas näkee liian monta kertaa jonkun istuvan lysyssä silmät ruudussa, siitä ei seuraa ainakaan hyvää. Kesätyöläistenhän ei edes "tarvitse" miettiä firman mainetta jos tietävät opiskelevansa ihan eri alalle joten niitä ei liikuta jos jonkun duunarin elämä vaikeutuu laiskuuden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä on se, että kesätyöt menee työntekijöiden lapsille, ei oikeasti päteville motivoituneille kesätyöntekijöille.

Joo tämä ja suhteet ylipäätään, myös muutkin työt kesätöiden lisäksi. Sitten kukaan ei uskalla edes sanoa sille "esimiehen pojan tyttöystävälle" mitään vaikka räpäläisi vaan puhelinta koko ajan ettei vaan esimies suutu.

Vierailija
124/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kauhistuttaa se, että veteliä, laiskoja nuoria on heti av- ä m m ä t puolustelemassa. Tuossa sen kasvatuksen näkee. Niin lapset kuin äitikin.

Suurin osa nuorista tekee ihan ok kunhan heille selitetään mitä tehdään. Ei he voi ottaa firmaa johdettavakseen jos nykyisetkään ei osaa työelämän perusteita.

Ei sitä kesätyöntekijää ole otettukaan firmaa johtamaan, vaan tekemään hanttihommia/tuuraamaan helpoissa tehtävissä. Olen samaa mieltä monen kommentoijan kanssa, että nykyään on todella, todella paljon nuoria, joilla ei ole minkäänlaista aloitekykyä tai omatoimisuutta. Mieluummin istutaan kädet taskussa tai selataan sitä puhelinta, jos ei joku koko ajan ole kädestä pitäen ohjaamassa ja antamassa tehtäviä.

Mistä tämä oikein kumpuaa? Ovatko nämä nuoret niitä, jotka on lapsena pistetty päiväkotiin "saamaan virikkeitä" ja kotona vanhemmat ovat toimineet ohjelmatoimistona ja on lapsesta asti opetettu siihen, että koko ajan pitää olla aikuisen keksimässä tekemistä?

Mullekin on tuollainen tullut vastaan. Ei kesätyöntekijä, ei teini, vaan ihan tavallinen joskin nuorehko työntekijä, miespuolinen. Teki oikein hyvin ja mukisematta kaiken, mitä käskettiin, mutta työ oli enemmän sen luonteista, että olisi pitänyt reagoida tilanteisiin ja edistää asioita oma-aloitteisesti, eikä vain tehdä mitä käsketään. Saati että oli vuorotyötä, ja esimies vain arkisin päiväsaikaan paikalla ja silloinkin paljon toimistohommissa. Ei ole samalla nimikkeellä olevien työkaverien asia antaa käskyjä sille yhdelle puhelimen näprääjälle. Mielestäni esimiehen olisi kyllä pitänyt kertoa tämä hänelle. En tiedä millaisia keskusteluja tästä asiasta käytiin hänen kanssaan.

Taustalla voi olla monia asioita, mutta mulle tulee erityisesti mieleen harjoittelujen kokemukset. Oon joskus erilaisia harjoitteluja tehdessäni havainnut, että siihenkään ei välttämättä olla tyytyväisiä, jos harjoittelija hommansa valmiiksi saatuaan kysyy lisää hommia. Vakkarityöntekijöille se nimittäin tarkoittaa oman työn keskeytymistä, kun pitäisi keksiä harjoittelijalle puuhaa ja ehkä myös opastaa sen tekemisessä. Tämän takia harjoitteluissa saatetaan jopa suoraan ohjata siihen, että istuu ja odottaa kunnes joku tulee oma-aloitteisesti antamaan tehtäviä.

Vierailija
125/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä on se, että kesätyöt menee työntekijöiden lapsille, ei oikeasti päteville motivoituneille kesätyöntekijöille.

Just näin! Ne motivoituneet hakee tuhatta paikkaa ja olisivat valmiita tekemään mitä vaan, mutta eivät vaan saa töitä!

Vierailija
126/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka maksaa huonoiten saa myös ne vetelimmät. Kyllä hyvin maksaville riittää hyviä työtenkijöitä. 

Vierailija
127/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin oli hesarissa työpaikkailmoitus jonnekin raksahommiin.

Pääsyvaatimuksia oli yksi: toimiva herätyskello.

Vierailija
128/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kesätyöpaikka nuorelle on vasta työelämään harjottelua. Ei heistä voi liikaa vaatia. Siksi he myös saavat vain koululaispalkkaa. Ei samaa palkkaa kun yli 18v.Kyllä kun nuori kasvaa niin kaikki sujuu paremmin

Vierailija
129/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kesätyöpaikka nuorelle on vasta työelämään harjottelua. Ei heistä voi liikaa vaatia. Siksi he myös saavat vain koululaispalkkaa. Ei samaa palkkaa kun yli 18v.Kyllä kun nuori kasvaa niin kaikki sujuu paremmin

Mutta kun ei tarvitse olla 18-vuotias, vaan 20-30-vuotiaatkin ovat usein mätölaiskoja kännykän räplääjiä.

Vierailija
130/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret katsovat edustavansa uudenlaista työkulttuuria, ei ole niin väliä miten tehdään kun ei olla yhtä työorientoituneita kuin aiemmat sukupolvet. Ehkä on tuloskin sutta ja sekundaa mutta mitä väliä!

Vierailija
131/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tänä kesänä ollut kymmenisen nuorta töissä, ja vain yksi työntekijän lapsi. Ainut, joka ei ole ollut vetelys.

Vierailija
132/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon palkkaa kesätyöntekijöille, niin motivaatio kasvaa!

Vierailija
133/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö olla armeijan tyylinen kasvatus pienestä?

Kyllä se itseasiassa olisi kaikkien kannalta parempi kuin nykymeno.

Vierailija
134/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asustaa myös näitä veteliä teinejä, makaa vaan auringossa ja istuu päivät pitkät terassilla.

Ns. helppo elämä, varmaan persekin pyyhitään puolesta.

Vierailija
135/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eivät ymmärrä palkan arvoa, eikä kaikki edes perusvaatimuksia.

136/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, kun kahvi-/lounastauolla olen samassa pöydässä työkavereiden kanssa, niin he vain näpräävät puhelimensa kanssa hiljaa, kun olisi kiva jutellakin.

Vierailija
137/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun he eivät tiedä mitä keskustella mummojen kanssa🤣

Vierailija
138/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta nuoruudestani, että kesätyöntekijöiden ja uusien opastaminen kuului asiaan ja oli itsestäänselvyys. Nykyään siitä itketään, kuinka joutuu tekemään moista. Asenne ei ollut näin töykeä keski-ikäisillä silloin, mitä ikäisilläni on nykyään. Itse kun saan kehuja nuorilta huomioonottamisesta ja hyvästä perehdyttämsiestä, muut ovat siitä katkeria ja kateellisia - vaikka ihan hyvin voisivat tehdä saman itsekin, jos kaikelta valittamiseltaan viitsisivät. 

Vierailija
139/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon kuullut pääpiirteissään tämän saman keskustelun aiemminkin. Vuonna 1992, kun itse edustin sitä vetelää, patalaiskaa nykynuorisoa, josta ei ole mihinkään.

Vierailija
140/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kesämestarina ja rakennustyömaalla oli kesätöissä 3 erittäin laiskaa kaupungin johtoportaan työntekijöiden poikaa.

Tapahtui vuonn 1987.

'

Olin erään silloisen kotikaupunkini yksikössä kesätöissä lähettinä. Toisen osaston päällikön tytär oli toisella osastolla missä itse, mutta hän kuljetteli välillä kirjeitä meille läheteille ja sitten jäi juttelemaan, eikä ymmärtänyt kun me yritettiin tehdä töitä samalla kun hän kertoi viikonlopustaan pöydän reunalla istuen. Joltain vanhemmalta kuulin, ettei siellä laskutuksessa voi mitään järkeviä hommia antaa, kun en niistä tule mitään.  Lopuksi minun piti kirjoittaa tuolle tytölle työtodistus, mihin laitettiin joka kohtaan kiitettävä. Vuosi oli 1984. 

Ymmärsinkö oikein, että vuonna 1984 kesätöissä olleen lähetin tehtäviin kuului työtodistuksen kirjoittaminen toisen osaston päällikön tyttärelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi