Kesätöissä sen näkee, nykynuoret on aivan kyvyttömiä työelämään
Olen perehdyttänyt pari hyvin yksinkertaiseen hommaan, ja pää ei meinaa kestää näiden kanssa.
Motivaatio on olematon ja ihan olemuskin löysä. Asiakkaat saa odottaa kun ollaan puhelimella tai jutellaan työparin kanssa. Ei puhettakaan että oltaisiin reippaita tai palveluhenkisiä. Huokaus.
Kai hyviäkin tyyppejä on, mutta hyvin harvassa. Ja se kestämätön hitaus, ollaan ihan kädettömiä. Ennen nuoret oli napakoita ja skarppeja, vanhemmat hitaita, mutta nyt on toisinpäin.
Tässäkö meidän tulevaisuuden toivot?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kesämestarina ja rakennustyömaalla oli kesätöissä 3 erittäin laiskaa kaupungin johtoportaan työntekijöiden poikaa.
Tapahtui vuonn 1987.
'
Olin erään silloisen kotikaupunkini yksikössä kesätöissä lähettinä. Toisen osaston päällikön tytär oli toisella osastolla missä itse, mutta hän kuljetteli välillä kirjeitä meille läheteille ja sitten jäi juttelemaan, eikä ymmärtänyt kun me yritettiin tehdä töitä samalla kun hän kertoi viikonlopustaan pöydän reunalla istuen. Joltain vanhemmalta kuulin, ettei siellä laskutuksessa voi mitään järkeviä hommia antaa, kun en niistä tule mitään. Lopuksi minun piti kirjoittaa tuolle tytölle työtodistus, mihin laitettiin joka kohtaan kiitettävä. Vuosi oli 1984.
Ymmärsinkö oikein, että vuonna 1984 kesätöissä olleen lähetin tehtäviin kuului työtodistuksen kirjoittaminen toisen osaston päällikön tyttärelle?
On kuule ihan mahdollista.
Ihan höpöhöpöjuttua että nykyajan nuoret on jotenkin laiskempia. Nuoria on parjattu kaikkina aikoina ja aikakausina. Lisäksi useimmat unohtaa millaisia itse olivat nuorena. Keski-ikäisenä ärsyttää tälläiset aloitukset. Tutkimusten mukaan nykynuoret polttavat ja juovat vähemmän kuin aiemmat sukupolvet. Fiksua ja eteenpäin menevää porukkaa ovat kaikki jotka minä tunnen. Suunnittelevat innolla opintojaan ja tulevaisuuttaan.
Tämä nuorten älypuhelinsukupolvi ei ole tottunut tekemään juuri muuta kuin olemaan naama kiinni kännykän tai tabletin ruudussa. Tuohon päälle vapaa kasvatus ja usein täysin olematon kuri luovat kombon, jonka hedelmiä työelämässä niitetään jo.
Ehkä kannattaisi osata rekrytä paremmin? Valitan, jos teidän firmassa on paska HR.
Meillä nuoret ovat aivan ihania. Tosi ahkeria tekemään töitä ja oikeasti avuksi. Heidän kanssaan on kiinnostava keskustella ja heidän näkökulmiaan on kiehtovaa kuunnella, vaikka olenkin jo 50v täti.
Olettepas te vanhat huuhkajat armottomia. Pelaatte vain suurkapitalistien pussiin, kun olette sitä mieltä että kesätöitä tekevän teininkin pitäisi olla huippumotivoitunut HS Visio -henkinen tehopakkaus sen pienen kesätyöliksansa eteen :) Nuoret on siellä OPETTELEMASSA työntekoa ja oppimisprosessiin sisältyy myös virheitä. Veikkaanpa, että te olette olleet ihan yhtä kädettömiä teineinä, ja löysät teillä on housuissanne.
Mieheni on tehnyt raskaita fyysisiä töitä yli kymmenen vuotta tietyssä paikassa ja näistä nuoremmista jotka tulee kesätöihin tai muuten töihin, on sadasta ollut kykeneväisiä töihin ehkä kymmenkunta. Puhelin, velttoilu, alko, rikokset jne jne syynä ettei työsuhdetta ole jatkettu. Eivätkä koskaan jää esim.ylitöihin tms. Ja usea ei edes ilmoita töihin jos on sairaana tai muilla teillä tietämättömillä. Tätä on miehen kanssa kummasteltu kymmenen vuotta ja vitsinä arvuutellaan että moniko uusista työntekijöistä on kykeneväinen töihin. Usein se on pyöreä 0 tai 1.
Ei voi yleistää kaikia Nuoria jotka tulevat maalta kaikki
Hommakäy Ääripään esimerkki olilogistiikkalinjalla amaikessa
Ei osannut sitoa kuormaliinoiinoilla kuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vaan osaa perehdyttää. Meidän talossa nuoret pärjäävät oikein hyvin.
Tämä. Ja vain tämä.
Perehdystäjästä on paljon kiinni.
Paitsi että perehdyttäjä opastaa niihin töihin, mitä kesäntyöntekijät pääsääntöisesti joutuvat tekemään.
Niin perehdyttäjän tulee selvittää kesätyöntekijöille myös työpaikan "kulttuuri".
Kuten oman puhelimen käyttö työaikana. Käyttäytyminen asiakkaita kohtaan.
Ruokatauot ja niiden tinkimätön pituus, Tiukat työhöntulo ajat, Lomat ja niiden anominen.
Pukeutuminen työaikan ja erityisesti asiakaspalvelussa.Tervehtiminen niin asiakkaiden kuin työtoverien kesken.
Moni on kesällä siinä ensimmäisessä kesätyöpaikassaan, eikä heillä ole mitään käsitystä työelämästä. Ei vähäisintkään.
Ja jos peruskasvatus jo on ollut perheissä vähäistä, niin käytöstapoja nuorilla ei ole ollenkaan.
Silläkin on väliä ja jopa suuri merkitys, kenet työnantaja valitseee perehdyttäjäksi uusille työntekijöille.
Sillä kaikista ei todellakaan siihen hommaan ole. Pitää olla tarkka, kärsivällinen ja jaksaa seurata sitä, miten uudet työntekijät alkavat työpaikalla sopeutua. Ja jaksaa neuvoa ja ohjata, vaikka se tuntuisi miten turhauttavalta tahansa.
Kommentoija joka moittii kesäntyöntekijöitä, on hyvä esimerkki erittäin huonosta ja väärin valitusta perehdyttäjästä.
Toki, mutta kerropa kuinka onnistut perehdyttämään ihmisen pysymään hereillä 8 tunnin ajan, on meinaan vaikea rasti.
Raksalla näkee noita puhelimenräplääjiä joka kesä, mutta eipä jaksa kiinnostaa enää. Tehköön mitä tekevät, kunhan ei ole mun tiellä. Eipä ne niiden puhelimen räpläykset ole minun palkkapussista pois.
Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Niinpä. Kenenköhän veltot tenavat ne työpaikoillaan hommia välttelee ja ahkeroivat vain luuriensa kanssa? Katsokaamme peiliin.Vastaus löytyy sieltä. Mitenkä se on kotona asioita hoidettu aikana ennen niitä teinivuosia ja ekoja työpaikkoja...
Jos kesätyöntekijä on tyytyväinen työpaikkaansa ja palkkaansa se näkyy olemuksesta. Raha on tärkeää nykynuorisolle!
Ainakin meidän ruokakaupassa tuntuu olevan todella reippaita, avuliaita ja kohteliaita nuoria töissä.
Luulisi että vanhemmat ihmiset ovat empaattisia ja ymmärtäväisiä kun ovat itsekin olleet nuoria mutta ehkä sitten jotkut haluavat suhtautua samanlailla yhtä ikävästi kuin heihin on suhtauduttu nuorina.
Nykynuorissa on kaikkea laidasta laitaan aivan niinkuin kaikissa aiemmissakin ikäluokissa. Paitsi että nykynuorista viisaimmat on kyllä viisaampia kuin meidän ikäluokasta oli teininä kukaan. Turha syyttää kaikkia nuoria jos on itse palkanut veteliä
Kyllä jo 80-luvulla alkupuolella, kun itse olin nuori abi, meitä maalta tulevia pidettiin parempina työntekijöinä kuin kaupunkilaisia. Me maalaiset veimme pitkälti kaupunkien kesätyöpaikat. Eräässäkin työpaikassani lähes kaikki kesätyöntekijät olivat jostain pikkukunnasta ja suoraan sanoivatkin, että kaupunkilaisista on huonoja kokemuksia. Oli siellä muutama harva kaupungistakin. Yhden välivuoden työpaikan sain miltei yhdellä kysymyksellä, kysyttiin mistä olen kotoisin ja se oli siinä. Sain aloittaa saman tien.
Nykynuoret ovat ihan just sellaisia kuin vanhempansa ovat heistä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat ihan just sellaisia kuin vanhempansa ovat heistä tehneet.
Näin. Kun kuria ei pidetä, hölmöilystä ei rangaista eikä mitään ei vaadita vaan jätetään pennut omiin oloihinsa pelailemaan puhelimillaan (ehkä jotta voitaisiin itse tehdä samaa) niin yllätys yllätys, ei saada reipasta ja oma-aloitteista mallikansalaista.
Nuoruuteni kesätyöaikoina ei ollut kännyköitä kiusana.
Silloin puhelin pirisi vain työnjohtajan huoneessa ja harvoin silloinkin. Melkein tiesi, että nyt on tulossa joku tosi tärkeä puhelu, kun lankapuhelin soi.
Kerran puhelin soi ja ihmetyksekseni minua pyydettiin puhelimeen. Äiti se vaan siellä soitti, että ovatkin jo isän kanssa lähdössä mökille. Etten sitten ihmettele, kun kotona ei ole ketään.
Tällainenkin puhelu oli tosi harvinainen. Eihän sitä nyt työnjohtajaa tälläkään olisi pitänyt vaivata vastaamaan puhelimeensa.