Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöissä sen näkee, nykynuoret on aivan kyvyttömiä työelämään

Vierailija
16.07.2021 |

Olen perehdyttänyt pari hyvin yksinkertaiseen hommaan, ja pää ei meinaa kestää näiden kanssa.

Motivaatio on olematon ja ihan olemuskin löysä. Asiakkaat saa odottaa kun ollaan puhelimella tai jutellaan työparin kanssa. Ei puhettakaan että oltaisiin reippaita tai palveluhenkisiä. Huokaus.

Kai hyviäkin tyyppejä on, mutta hyvin harvassa. Ja se kestämätön hitaus, ollaan ihan kädettömiä. Ennen nuoret oli napakoita ja skarppeja, vanhemmat hitaita, mutta nyt on toisinpäin.

Tässäkö meidän tulevaisuuden toivot?

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää  v i t u n   tiktokit ja muut  p e r k e l e e t  pitäs kieltää lailla!

Vierailija
82/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaavana sähköasennusfirmassa. Nykyään ei uskalla laittaa vastavalmistunutta asennustöihin, täytyy olla vanhempi työntekijä valvomassa ja tarkistamassa kytkentöjä. Opetuksen taso ja vaatimukset ovat laskeneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Tämäkin on sellainen ala, jossa täytyy tarkalleen tietää mitä tekee, muuten saattaa mennä henki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on sit 10v päästä sun sairaanhoitajia, kirurgeja, arkkitehtejä, lennonjohtajia ... jippii!

Vierailija
84/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö olla armeijan tyylinen kasvatus pienestä?

No armeijassa minä ainakin opin välttelemään hommia, en antanut kaikkeani siellä eikä kiinnostanu pätkääkään se leikkikoulu.

Väitän että jos armeijan tyylinen kasvatus olisi jokaisella suomalaisella niin suomi olisi vätyksiä täynnä.

Mitä nyt metallialalla olen huomannut niin monella koulupojalla on ongelmia fyysisen kunnon kanssa, ei jakseta kääntää tiukkaan ruuveja eikä jakseta kantaa jotain painavempaa tavaraa. Sitten tietysti puhelimen näpräys on muotia. Löytyy kyllä niitä hyviäkin koulupoikia mutta ne on aika harvassa.

1/10 tulenjohtomies

M30

MINÄ opin. Kaikki ovat kuin MINÄ.

No mitä olen kuullut ystäviltäni ja sukulaisiltani niin lähes jokainen on sanonut että siellä oppii välttelemään hommia ja tosi moni sanonut myös ettei he siellä kaikkea antaneet koska he luulivat että siellä joutuu vuoden lusimaan jos on liian hyvä.

Kuinka avuton mies voi olla jos se kokee armeijan paikkana missä oppii jotain järisyttävää?

Sehän on paikka minkä pystyy suorittamaan vaikka eskari ikäinen poika.

M30

Se, että sinä, lähes jokainen ystäväsi ja sukulaisesi ovat vätyksiä, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin olisivat.

Sinulla vaikuttaa olevan joku erityinen ongelma nyt tämän armeijan suhteen. Miten minkään järistyttävän oppiminen liittyy aloituksen aiheeseen?

85/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on töisssä jämäfirmassa, jossa työntekijän ainoa kriteeri on pulssi!!!

Vierailija
86/169 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kesämestarina ja rakennustyömaalla oli kesätöissä 3 erittäin laiskaa kaupungin johtoportaan työntekijöiden poikaa.

Tapahtui vuonn 1987.

'

Olin erään silloisen kotikaupunkini yksikössä kesätöissä lähettinä. Toisen osaston päällikön tytär oli toisella osastolla missä itse, mutta hän kuljetteli välillä kirjeitä meille läheteille ja sitten jäi juttelemaan, eikä ymmärtänyt kun me yritettiin tehdä töitä samalla kun hän kertoi viikonlopustaan pöydän reunalla istuen. Joltain vanhemmalta kuulin, ettei siellä laskutuksessa voi mitään järkeviä hommia antaa, kun en niistä tule mitään.  Lopuksi minun piti kirjoittaa tuolle tytölle työtodistus, mihin laitettiin joka kohtaan kiitettävä. Vuosi oli 1984. 

Vierailija
87/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on sit 10v päästä sun sairaanhoitajia, kirurgeja, arkkitehtejä, lennonjohtajia ... jippii!

Taitavat olla 10 vuoden päästä pitkäaikaistyöttömiä, kun eivät löydä työtä, jossa saa hyvää palkkaa tekemättä mitään. Ei näillä kelvottomilla kesätyöntekijöillä ole rahkeita opiskella itselleen korkeakoulututkintoa.

Vierailija
88/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä!

Vierailija
89/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kriteereillä nuo oli palkattu?Johdon sukulaisiako?

Vierailija
90/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Nykynuoret”🤣

Mistä tietää tulleensa vanhaksi? Siitä, kun aloittaa motkotuksen nykynuorista.

Nuorissa on aina ollut sekä ahkeria että vetelyksiä. Mistähän ovat oppineet käyttäytymisen mallin? No kasvattajiltaan, eli vanhemmalta sukupolvelta. Jotkut teistä vanhemmista ohjaa nuorta oikein, jotkut väärin, jotkut ei ollenkaan. Tuloksen näette työpaikoilla.

Vierailija
91/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin kiinni työajaksi, ei mahdoton vaatimus. Mutta, eipä silläkään kyllä reippautta saa.

Voipa hyvin saadakin ajan myötä, koska puhelin on syynä tuohon velttouteen. Se ei kyllä ehkä riitä, että puhelin on kiinni vain työajan, vaan ruutuajan olisi hyvä olla korkeintaan tunnin päivässä. Skrollaaminen ylikuormittaa dopamiinijärjestelmää, joka on vastuussa motivaatiosta. Töiden tekeminen ei ole yhtä palkitsevaa kuin ikuinen skrollaaminen, joten velttous iskee.

Juuri jouduin omaa poikaa(12) käskyttämään ankarasti, että sain pari tuntia pinoamaan puita. Piti itse työskennellä rinnalla, jos jätti yksikseen pinoamaan, antoi perikdi varttitunnissa.

Vierailija
92/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä on se, että kesätyöt menee työntekijöiden lapsille, ei oikeasti päteville motivoituneille kesätyöntekijöille.

Ainakin omalla työpaikallani on ongelmia ulkopuolisten kanssa. Ne jotka ovat työntekijöiden lapsia eivät uskalla vetelehtiä, kun omat vanhemmat paimentaa ja vahtii haukkana heitä. Mutta kyllä meillä tänä kesänä on ihan reippaita nuo ulkopuolisetkin nuoret. Yksikään ei ole edes keskeyttänyt, kun yleensä joka vuosi ainakin pojista joku jättää kesken. Vielä tässä toki ehtii, mutta yleensä ne keskeyttäjät lähtee jo alussa.

Vierailija
93/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin kiinni työajaksi, ei mahdoton vaatimus. Mutta, eipä silläkään kyllä reippautta saa.

Voipa hyvin saadakin ajan myötä, koska puhelin on syynä tuohon velttouteen. Se ei kyllä ehkä riitä, että puhelin on kiinni vain työajan, vaan ruutuajan olisi hyvä olla korkeintaan tunnin päivässä. Skrollaaminen ylikuormittaa dopamiinijärjestelmää, joka on vastuussa motivaatiosta. Töiden tekeminen ei ole yhtä palkitsevaa kuin ikuinen skrollaaminen, joten velttous iskee.

Juuri jouduin omaa poikaa(12) käskyttämään ankarasti, että sain pari tuntia pinoamaan puita. Piti itse työskennellä rinnalla, jos jätti yksikseen pinoamaan, antoi perikdi varttitunnissa.

Miksei tuollaisia juttuja voisi tehdäkin yhdessä lapsen kanssa, samalla jutellen mukavia? En oikein ymmärrä tätä ajatusta, että jonkun on aina tehtävä joku kotityö yksin.

Vierailija
94/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Nykynuoret”🤣

Mistä tietää tulleensa vanhaksi? Siitä, kun aloittaa motkotuksen nykynuorista.

Nuorissa on aina ollut sekä ahkeria että vetelyksiä. Mistähän ovat oppineet käyttäytymisen mallin? No kasvattajiltaan, eli vanhemmalta sukupolvelta. Jotkut teistä vanhemmista ohjaa nuorta oikein, jotkut väärin, jotkut ei ollenkaan. Tuloksen näette työpaikoilla.

Ei se ole niin yksinkertaista. Samassa perheessä voi olla hyvin erilaisia nuoria, vaikka ovat saman kasvatuksen saaneet. Jotkut nuorista vaan ovat kovapäisempiä ja kyllähän ne siellä kotona saattaa olla niin hellanterttuja, mutta sitten työpaikalla vetelehditään.

Vierailija
95/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän trollin teille tarjosi EK/kokoomuksen puoluetoimisto. Nyt haluan miljoona moni osaajaa Afrikasta!

Vierailija
96/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Osalla nuorista 8hmisistä ei ole käsitystä.siitä, että lisää tilanteissa sitä.puhelintasn voi plärätä. Olen sairaanhoitaja , ja valvontatadoisessa hoitoyksikössä töissä, jossa potilaat siis ovat monitorieissa, osa hengityskoneessa jne. ja hoitajan pitäisi koko ajan olla tietoinen siitä, miten potilas voi. Silti osa nuorista, uusista hoitajista räplää sitä puhelintaan koko ajan.

Vierailija
97/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä on se, että kesätyöt menee työntekijöiden lapsille, ei oikeasti päteville motivoituneille kesätyöntekijöille.

Aivan! Muistan kun jouduin eräänä kesänä paapomaan kahden pomon lapsia, olivat ylimielisiä, röyhkeitä ja aikaansaamattomia, mutta minkäs teit. En voinut ruveta heitä persuuksista potkimaan koska seuraukset olisivat tulleet kuin kirje postissa. Annoin siis olla. Mutta ikävä kuva jäi noista enkä koskaan ottaisi noita töihin omaan firmaani. Onneksi en enää ole töissä siellä, sama on varmaan jatkunut kun se "työkulttuuri" on siellä sellaista ollut iät ja ajat.

Oma asenne on aina ollut että jos töihin mennään ja palkkaa saadaan, niin sitten tehdään töitä eikä pidetä hauskaa "kun on kesä".

Minä ainakin olin kiitollinen silloin joskus nuorena, kun se kesätyöpaikka löytyi. Ei olisi tullut mieleenkään löysäillä ja lusmuta ja sitten vielä käyttäytyä inhottavasti.

Mutta minä en ollutkaan pomon lapsi missään paikassa, joten...

Vierailija
98/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastaavana sähköasennusfirmassa. Nykyään ei uskalla laittaa vastavalmistunutta asennustöihin, täytyy olla vanhempi työntekijä valvomassa ja tarkistamassa kytkentöjä. Opetuksen taso ja vaatimukset ovat laskeneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Tämäkin on sellainen ala, jossa täytyy tarkalleen tietää mitä tekee, muuten saattaa mennä henki.

Tämä asia kiinnostaa minua, sähkö- yms. ennen tasokkaiden amislinjojen nykytaso.

Kävin 80- luvulla 3- vuotisen heikkovirtapuolen.

Kaikille yhteisellä yleisjaksolla jo opeteltiin perussähköasennuksia, yleissivistäviäkin aineita oli paljon, kieliä, matematiikkaa, äidinkieltä.

Joskus olen hämmästynyt, kun vasta valmistunut elektroniikka-asentaja ei ymmärrä diodin kynnysjännitteen käsitettä, ei osaa kytkeä ledejä merkki/koristevaloksi etusvastuksia käyttäen.

Eikö heille enää opeteta koulussa elektroniikan alkeitakaan?

Vierailija
99/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että kannattaa sille omalle lapselle tai kaikille suositella sijoittamista ja säästämistä. Kun aikaisin aloittaa niin voi olla kivat säästöt. Eläkeikä on kohta se 70-vuotta. Ja moni ei jaksa loppuun asti.

Siinä moni ehtii tehdä 45-50 vuoden työuran (ja monella työpaikat vaihtuu moneen kertaan).

Olin just tapahtumassa jossa todettiin että yliopistoon pitäisi nuorten mennä mutta sinne on vaikea päästä … kilpailu on nykyään niin kovaa. Kovempaa kuin ennen. Paljon kovempaa.

Vierailija
100/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kahdessa työpaikassa, jossa molemmissa on ollut joustava töihin saapuminen joko 7-8 tai 8-9 aikaan. Kellokortti leimataan ja katsotaan, että tulee noin 37,5h viikossa, ei joka päivä tarvitse olla klo 8-16. Mutta harjoittelijat/kesätyöntekijät joutuvat olemaan klo 8 paikalla, mielellään ajoissa, ja muut tulevat sitten 8.45 töihin. Minua se ei haitannut, mutta kännykän kyllä kaivoin esiin, kun istuin työpaikalla sen ainoan aamuvirkun kanssa, jolle olin ilmaa, ja jonka vastuulla en ollut.

Ottakaa niitä nuoria mukaan keskusteluun ja kuunnelkaa, jos jätetään ulkopuolelle, niin mielummin selaa puhelinta kuin katselee seiniä.

Ja tiedän, että koko ajan ei ehdi opastaa, kun on omat työtkin, mutta jos ei ehdi avustaa, niin antakaan vähän armoa, kesätyöntekijöillä on kuitenkin vain toisensa vieraassa ympäristössä, jossa heitä enemmän ja vähemmän katsotaan nyrpeenä, koska ovat nuoria eikä heillä kokemusta miten toimia.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Itse siis 32v ja asiantuntijan vakitöissä. Tiedän että kesään mennessä me vakkarit ollaan ääriään myöten uupuneita ja itsekin salaa välillä toivon saavani rauhaa innokkailta ja energisiltä kesätyöntekijöiltä. Surullista mutta totta. Kuitenkin näen sitä tapahtuvan että näitä kesähessuja syyllistetään täysin turhaan osaamattomuudesta ja apaattisuudesta. Tämä siis sen aikana ja sen jälkeen, kun heille ei ole tarjottu edes alkeellista perehdytystä tehtäviin... Ja meidän alalla tehtävät sisältää muuta kuin kotona opittuja taitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi