Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöissä sen näkee, nykynuoret on aivan kyvyttömiä työelämään

Vierailija
16.07.2021 |

Olen perehdyttänyt pari hyvin yksinkertaiseen hommaan, ja pää ei meinaa kestää näiden kanssa.

Motivaatio on olematon ja ihan olemuskin löysä. Asiakkaat saa odottaa kun ollaan puhelimella tai jutellaan työparin kanssa. Ei puhettakaan että oltaisiin reippaita tai palveluhenkisiä. Huokaus.

Kai hyviäkin tyyppejä on, mutta hyvin harvassa. Ja se kestämätön hitaus, ollaan ihan kädettömiä. Ennen nuoret oli napakoita ja skarppeja, vanhemmat hitaita, mutta nyt on toisinpäin.

Tässäkö meidän tulevaisuuden toivot?

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse raksasiivoojana. Aina ihan järkyttynyt näistä kesätytöistä. 2000 luvulla syntyneitä. 

Paksut meikit naamassa, kädet tatuoituina ja  tiukat housut jalassa tullaan raksalle töihin. Luulevat, että työelämässä  riittää että on nätti. 

Tämä. Yläpäässä mahdollisimman vähän vaatetta ja tissivako näkyviin. Siinä sitten räpsytellään tekoripsiä setämiehille ja kikerretään. Ne varsinaiset työt kyllä jäävät tekemättä....

Niin kenellä jää työt tekemättä? Se on sitä miltä nykynuoret näyttää. Kyllähän minäkin nuorena likkana silloin ysärillä näytin siltä miltä sen aikaiset nuoret naiset näyttivät, ei siinä mitään setämiehiä varten laittauduttu, sori vaan, eikä se työntekoa estänyt.

Ihan kaikkea ei silloin nuorena osaa vielä ottaa huomioon, joten kyllä perehdyttäjän ja myös muiden työntekijöiden pitää neuvoa ja auttaa. Itse autan nyt vuorostani itse nuoria. Meillä on niitäkin, jotka vain keskenään nurisevat että:"Katso nyt totakin, ei tuosta tule yhtään mitään." Minä menen sanomaan suoraan nuorelle. Ei se nurkan takana nuriseminen mitään hyödytä.

Vierailija
102/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin saman just jäätelökioskilla. Jäätelötyttö oli kaunis kuin kuva, toki todella vahvasti meikattu ja viimeisen päälle puettu.

Mutta toiminta oli todella hidasta ja tylyä, tuntui kuin olisi koko ajan poseerannut (jollekin). Selasi kännykkää vaikka helteessä seisoi pitkä jono.

Nämä tosiaan ajattelevat että se riittää että on kaunis, silloin ei tarvitse tehdä mitään. Ehkä se heidän maailmassa onkin niin jos esikuvat on OnlyFans tyttöjä...

Mitä odotatte nuorilta, nehän on vielä ihan kakaroita ajattelultaan? Kyllä se ikä opettaa. Kuuntelin minäkin ysärillä Mariah Careyta ja ajattelin että minusta tulee myös laulaja. Seurustelin kitaraa rämpyttävän jätkän kanssa, jota ei koulut kiinnostanut koska hänestä tulee tietenkin rokkitähti 😆. Olette itsekin olleet joskus nuoria. Näyttäkää vaan miten työelämä menee ja ne nuoret tulee sitten muutaman vuoden päästä nöyrinä takaisin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastaavana sähköasennusfirmassa. Nykyään ei uskalla laittaa vastavalmistunutta asennustöihin, täytyy olla vanhempi työntekijä valvomassa ja tarkistamassa kytkentöjä. Opetuksen taso ja vaatimukset ovat laskeneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Tämäkin on sellainen ala, jossa täytyy tarkalleen tietää mitä tekee, muuten saattaa mennä henki.

Eihän ketään vihreää pidäkään jättää yksin hommiin. Tottakai pitää kunnolla perehdyttää ja valvoa, että työt onnistuu ja että ne osataan.

Vierailija
104/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No oma poika sai ainakin kunnalta kehuja työn suorittamisesta ja siitä ettei pelkää fyysisiäkään hommia.

Vierailija
105/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on tuo puhelin. Jotkut vanhemmat vielä ihmettelee, mitä se haittaa, jos puhelin on taskussa tai vilkuilee sitä luppoaikoina. Kyllä häiritsee. Siinä vaiheessa, kun pitäisi opetella tekemään sitä työtä. Otan esimerkit:

- äiti valitti täällä, kun nuori sai fudut käytettyään puhelinta työaikana, vaikkei ollut yhtään asiakasta näköpiirissä. Tuliko mieleen, että pienessä liikkeessä/kahvilassa on aina hommaa ja ne taukoajat pitää tutustua tarvikkeistoon, kierrellä, siivota ja ennen kaikkea tehdä niitä pikkujuttuja, joita ei ehdi, kun on asiakkaita? Kokenut työntekijä pystyy hanskaamaan ne ja päälle käyttämään joskus puhelinta. Työhän ei ole pelkästään asiakaspalvelua vaan koko toimipisteen hoitamista. Vaikka katsomalla vaikka myyntituotteita, osaa sitten auttaa kysyjää paremmin.

- miehen nuori työntekijä kaivoi aina puhelimen, kun ei osoitettu selvää tehtävää. Istui alas ja räpläsi sitä. Mies joutui erikseen selittämään, miksi se on ongelma. Jos hän tarvitsee apua, niin joutuu aina pyytämään ("otatko tuon ämpärin, otatko tuon letkun jne.") ja vaikka työntekijä toimi välittömästi, ideana on kehittyä avuksi erikseen pyytämättä. Nähdä itse, koska toinen tarvii apua ja auttaa, eikä istua autistisena odottamassa komentamista. Samalla oppii itsekin tekemään niitäkin vaiheita, joihin ei vielä voi osallistua.

Vierailija
106/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistäminen on asiatonta, mutta asiaakin tekstissä oli, eli liian moni nykynuori ON KÄDETÖN tai sanotaanko liian rajoitteisia hoitamaan asioita siten, että heistä voisi luulla, että ovat asenteellisesti kunnianhimoisia.

Vierailija
107/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, kun olin kesähommissa, joka paikasta sain vain kiitosta ja aina pääsin uudelleen, hain mihin vain. Enää en suostukaan tekemään mitä hyvänsä baskahommaa, elämä opettaa, Eskoseni. 

Vierailija
108/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meidän työpaikassa. Pomo joutuu vähän väliä muistuttamaan näitä nuoria, että kännykkä pois. Ahkerat joutuu repimään itsestään kahta enemmän irti, jotta saadaan hommat tehtyä, kun on niin paljon näitä nuoria vetelyksiä joukossa.

Kylmästi sanoen kahden eri työpaikan ja noin viiden vuoden otannalla voin nykyisestä älykännykkä-sukupolvesta sanoa seuraavaa: 30% hyviä työntekijöitä, 30% välttäviä, ja 40% täysin kelvottomia ja työelämään soveltumattomia. Se vaan nyt ei riitä, että ollaan työpaikalla läsnä kahdeksan tuntia. Pitäisi saada aikaan myös työnjälkeä, josta yritys saa rahaa ja voi täten pitää työntekijöitä ja maksaa palkkoja. Nämä vetelykset on vaan taakkana, kun muut tekee firmalle sen tuloksen.

Vierailija
109/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin kiinni työajaksi, ei mahdoton vaatimus. Mutta, eipä silläkään kyllä reippautta saa.

Tämä! Osalla nuorista 8hmisistä ei ole käsitystä.siitä, että lisää tilanteissa sitä.puhelintasn voi plärätä. Olen sairaanhoitaja , ja valvontatadoisessa hoitoyksikössä töissä, jossa potilaat siis ovat monitorieissa, osa hengityskoneessa jne. ja hoitajan pitäisi koko ajan olla tietoinen siitä, miten potilas voi. Silti osa nuorista, uusista hoitajista räplää sitä puhelintaan koko ajan.

Toivottavasti olet lääkelaskuissa parempi kuin äidinkielessä...

Vierailija
110/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi on tuo puhelin. Jotkut vanhemmat vielä ihmettelee, mitä se haittaa, jos puhelin on taskussa tai vilkuilee sitä luppoaikoina. Kyllä häiritsee. Siinä vaiheessa, kun pitäisi opetella tekemään sitä työtä. Otan esimerkit:

- äiti valitti täällä, kun nuori sai fudut käytettyään puhelinta työaikana, vaikkei ollut yhtään asiakasta näköpiirissä. Tuliko mieleen, että pienessä liikkeessä/kahvilassa on aina hommaa ja ne taukoajat pitää tutustua tarvikkeistoon, kierrellä, siivota ja ennen kaikkea tehdä niitä pikkujuttuja, joita ei ehdi, kun on asiakkaita? Kokenut työntekijä pystyy hanskaamaan ne ja päälle käyttämään joskus puhelinta. Työhän ei ole pelkästään asiakaspalvelua vaan koko toimipisteen hoitamista. Vaikka katsomalla vaikka myyntituotteita, osaa sitten auttaa kysyjää paremmin.

- miehen nuori työntekijä kaivoi aina puhelimen, kun ei osoitettu selvää tehtävää. Istui alas ja räpläsi sitä. Mies joutui erikseen selittämään, miksi se on ongelma. Jos hän tarvitsee apua, niin joutuu aina pyytämään ("otatko tuon ämpärin, otatko tuon letkun jne.") ja vaikka työntekijä toimi välittömästi, ideana on kehittyä avuksi erikseen pyytämättä. Nähdä itse, koska toinen tarvii apua ja auttaa, eikä istua autistisena odottamassa komentamista. Samalla oppii itsekin tekemään niitäkin vaiheita, joihin ei vielä voi osallistua.

Toisaalta jos ei aluksi selitä firman toimintatapoja niin ei siinä kovin omatoiminen voi olla 16 vuotiaana ja arvailla mitä tehdä.

Vierailija
111/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa voi olla vikaa mutta se oma-aloitteisuus on aika vaikeeta siinä vaiheessa kun ei osaa vielä mitään ja vakkarit vaan mulkoilee että miksei toi tee mitään

Oma-aloitteisuutta on myös kysyä, että mitä voisin tehdä seuraavaksi ja miten se tehtiinkään, kun en vielä osaa.

Vierailija
112/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas kauhistuttaa se, että veteliä, laiskoja nuoria on heti av- ä m m ä t puolustelemassa. Tuossa sen kasvatuksen näkee. Niin lapset kuin äitikin.

Vierailija
113/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kauhistuttaa se, että veteliä, laiskoja nuoria on heti av- ä m m ä t puolustelemassa. Tuossa sen kasvatuksen näkee. Niin lapset kuin äitikin.

Suurin osa nuorista tekee ihan ok kunhan heille selitetään mitä tehdään. Ei he voi ottaa firmaa johdettavakseen jos nykyisetkään ei osaa työelämän perusteita.

Vierailija
114/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa nuorista tekee ihan ok kunhan heille selitetään mitä tehdään. Ei he voi ottaa firmaa johdettavakseen jos nykyisetkään ei osaa työelämän perusteita.

Ei sitä kesätyöntekijää ole otettukaan firmaa johtamaan, vaan tekemään hanttihommia/tuuraamaan helpoissa tehtävissä. Olen samaa mieltä monen kommentoijan kanssa, että nykyään on todella, todella paljon nuoria, joilla ei ole minkäänlaista aloitekykyä tai omatoimisuutta. Mieluummin istutaan kädet taskussa tai selataan sitä puhelinta, jos ei joku koko ajan ole kädestä pitäen ohjaamassa ja antamassa tehtäviä.

Mistä tämä oikein kumpuaa? Ovatko nämä nuoret niitä, jotka on lapsena pistetty päiväkotiin "saamaan virikkeitä" ja kotona vanhemmat ovat toimineet ohjelmatoimistona ja on lapsesta asti opetettu siihen, että koko ajan pitää olla aikuisen keksimässä tekemistä?

Vierailija
115/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sopiva aihe tämän päivän fiiliksiini. Tänään jälleen olen pöyristyneenä seurannut työpaikkani kesätyttöjen olematonta työmoraalia, ja nimenomaan nyt tyttöjä. Kyseessä on terveydenhuoltoala ja valtaosa on naisia muutenkin. Tai eivät nämä nyt edes niin tyttöjä ole, mutta nuoria naisia, iältään 20-25. Jokainen on kuitenkin jo valmis hoitaja.

Tässä esimerkkejä:

- yhteiseen whatsapp-ryhmään tulee JOKA IKINEN aamu ilmoituksia myöhästymisestä: ”nukuin pommiin”, ”pikkuveli oli yöllä juhlimassa ja etsin sitä kaupungilla”, ”oon myöhässä, mä luulin et mulla alkaa vasta tunnin päästä työvuoro”. Paras oli kun eräs ilmoitti että on nukkunut iltavuorosta pommiin (vuoro alkaa klo 14)

- tullaan kännissä yöllä työpaikalle kavereiden kanssa ja ruvetaan tekemään hoitotoimenpidettä, ei käytetä maskia

- saikutetaan puolet listasta, erityisesti to-ma ja valehdellaan että on kipeänä vaikka aamukuudelta ko. ihminen on laittanut someen biletyskuvia ja nähty jatkoilla

- heitetään tupakintumpit pihalle maahan, tupakoidaan asiakkaiden nähden

- keksitään omia sääntöjä, kuten jätetään tauot pitämättä ja lähdetään mitään sanomatta tuntia aiemmin töistä

- puhutaan kaverin kanssa puhelimessa samalla kun ollaan asiakaskontaktissa

Meillä tällainen on mahdollista koska kyseessä on itsenäinen työ. Pomo vaan ymmärtää jatkuvasti, vaikka kylläkin toruu moisesta käytöksestä. On vaan niin löperö, että nuori tsemppaa hetken ja sitten aloittaa taas saman pelleilyn. Tämä on meille vakituiselle todella raskasta.

Vierailija
116/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, nämä nuoret ovat parhaimmistoa, kun ovat kesätyöpaikan onnistuneet saamaat. Monet jäävät ilman.

Vierailija
117/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripeys ja riuskat otteetkin myös kovin vieraita mitä nuorilta odotettiin ainakin omassa nuoruudessa.

Vierailija
118/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, nämä nuoret ovat parhaimmistoa, kun ovat kesätyöpaikan onnistuneet saamaat. Monet jäävät ilman.

"Parhaimmistoa", mitenkähän laaja työhöntulotarkastus heille on tehty, niin, ei mitään, suoraan sisälle vaan. Osa nuorista on todellakin sen tyylisiä, että rahaa olisi vaan pakko jostain raapia, mutta ei sitä nyt ainakaan työtä tehden voi tulla. Nuoret voisivat miettiä itse sitä, mistä ovat kiinnostuneita eikä vain notkua jossain jädekioskilla jos homma tökkii. Oikeastaan nuoret eivät sovi mihinkään palvelutehtävään, ei ainakaan sellaisilla paikoilla jossa itse olen asioinut. Liian moni piipittää ja bimbottaa, eikä olla tietoisia mistään, viduttaa.

Vierailija
119/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jakoni on aika raaka, ja se tulee tässä. Nuoret pojat sopivat useampaan työhön kuin nuoret naiset, en tiedä, mikä on pilannut tämänpäivän naiseksi aikovat. Ei heistä oikein ole mihinkään, kova mielipide, mutta se on kuitenkin mielipide.

Vierailija
120/169 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin kaappiin, josta sen voi ottaa tauon ajaksi käyttöön ja sitten taas kaappiin.

Töissä tehdään töitä eikä selata somea sTna!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi