Millä nimellä kutsut isääsi ja äitiäsi?
Kommentit (52)
Siis jos sinulla on asiaa äidillesi kutsut häntä nimellä mummi? Miksi ihmeessä? hän on äitisi eikä mummosi. Sen ymmärrän jos lapselle sanotaan vaikka että "käy kysymässä mummilta."
Kun lapselleni puhu äidistäni niin sanon mummi mutta jos puhun äidilleni niin äiti. En ole lapseni sisarus..
Äiti tai äippä, isä on kuollut mutta kutsuin isiksi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:20"]Isä ja äitee, tai mumma ja paappa, vähän tilanteesta riippuen ketä on kuulemassa, aikuiselle tyttärelle sanon joskus mumma ja joskus äitee.
Mua kyllä on vähän huvittanut kun jotkut sanoo aikuisenakin että isi, minä en ole lapsenakaan sanonut isi, se johtuu varmaan siitä että mun vanhemmat on eronneet kun olin 2v.
[/quote]
Mua kiusattiin yläasteel kun sanoin isi. Olin kuulemma lapsellinen ja jälkeenjäänyt. :(
Ap
OT mutta en myöskään ymmärrä aikuisen omasta isästään käyttämää "isiä", kuulostaa oudon lapselliselle.
Mutsi ja faija. Joskus iskäksi tulee sanottua.
Vaihtelee. Äiti ja isä jos todella olen heidän kanssaan keskenään niin ettei lapset ole paikalla (en kyllä keksi moista tilannetta ainakaan kovin usein), mummo ja ukki silloin kun lapset siinä pyörii.. Isääni kutsun joskus myös etunimeltä, en siis itseään puhuttele, vaan jos kysyn vaikka äidiltäni että "onko .... missä?" En tiedä miksi kutsun etunimeltä, en lapsena niin tehnyt. Ehkä siksi että jos puhuisin isästä, voisi mennä sekaisin tarkoitanko omaa isääni vai meidän perheen isää eli miestäni. Jos taas jossain "kylillä" puhun jollekulle vanhemmistani, käytän yleensä puheessa "minun isä" ja "minun äiti". Tai jos lapsiperhejuttuja niin "lasten mummo" ja "lasten ukki". Koska olisi aika hölmöä sanoa esim että "joo, äiti hoitaa aina lapsia jos meillä on menoa" tai "isä käyttää lapsia aina ongella" (jos tarkoitan siis että lasten ukki käyttää, ei niinkään lasten oma isä).
Äiti ja iskä. Äiti on joskus myös äet tai muamo.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:12"]Äiskä ja iskä oli ennen, mutta nyt lapsen saamisen jälkeen mummu ja pappa.
[/quote]
No soitatko äidillesi ja kysyt onko pappa siinä? Minusta vähän outoa :D
Minun lapseni jo ymmärtää kun puhun äidistäni että puhun mummista ja kun puhun isästäni niin tarkoitan ukkia.
[/quote]
Ei ole outoa, kun siihen tottuu. Minäkin kutsun isääni papaksi, vaikka lapsi ei olisi edes paikalla. Siitä tuli pappa kun eka lapsenlapsi syntyi ja sen jälkeen sen kutsumanimi on ollut pappa. Joskus siskoni kanssa puhun iskästä, jos muistellaan vaikka omaa lapsuutta. Silloin se oli iskä.