Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte menot parisuhteessa kun mies tienaa enemmän kuin nainen?

Vierailija
11.07.2021 |

Muutin miehen luokse, kihloihin mentiin ja nyt vasta keskustellaan miten jaetaan menot. Asun ensimmäistä kertaa miehen kanssa. Miehen tulot 6500 euroa kuussa ja minun tulot 2500 euroa kuussa. Miehen omistama koti, joten lainoja ja vuokranmaksua ei ole. Miehen kanssa otettiin myös yhteinen koira.

Kommentit (361)

Vierailija
301/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä miten pihien miesten kanssa täällä naiset ovat?!? Meillä mies mukisematta maksaa reissut, ravintolat sekä suurimman osan laskuista. En kyllä enää mihinkään muuhun suostuisi, hän tienaa 3 kertaa enemmän kuin minä.

Samaa mietin. Miten esim. kehtaa sanoa työpaikan avec-pikkujouluissa, että "Pirjo ei nyt päässyt tällä kertaa, kun sillä ei ollut rahaa."

Vierailija
302/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut puoliksi ja ap:n kuuluu maksaa myös osa lämmityksestä ja vedestä. Se on reilu peli. Parisuhde ei liity mitenkään toisen taloudelliseen hyväksikäyttöön.

Olen samaa mieltä. Mies ei ole ap. n isä. Vaan puoliso.

Miten tämä liittyy isään? Millintarkasta jaosta ei tule mieleen puoliso, ei edes ystävä, vaan etäinen kämppis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että jos mies päättää että lähdet asunnosta, sinä lähdet mukisematta koska et omista siitä piiruakaan.

Noin muuten jakaisin itse kulut niin, että ruokakulut puoliksi (ellei nyt ole jotain suuria eroja ruokavalioissa niin että syötte täysin eri ruokia), vakuutukset puoliksi, sähkö- ja vesi puoliksi, netti puoliksi, molemmille omat puhelinlaskut ja omat hankinnat tietty aina omasta pussista.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten joillekin talouden hallinta voi olla niin vaikeaa, etenkin kun ollaan parisuhteessa. Miten sen toisen tulot vaikuttavat siihen miten itse rahansa kuluttaa? Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän vain koska on hoitanut itsensä asemaan jossa tienaa rahaa?

Itse taas ihmettelen, että miksi ihmeessä joku ei halua puolisolleen samaa hyvää elintasoaan mitä itselle. Esim jos varakkaammalla on mahdollisuus vaikkapa lomaan tai ravintolailtaan niin meneekö varakkaampi sitten yksin ilman puolisoa? Jos niin miksi edes on puoliso?

Mikä ihmeen luulo täällä osalla on, että matkustaminen tapahtuu aina vain puolison kanssa? :D

Itse lähtisin reissuun yksin tai ystäväni kanssa ellei miehellä olisi varaa. Onneksi meillä molemmilla on, tosin reissataan silti myös erillämme.

Sua ei yhtään haittaisi ettet koskaan reissasi miehen kanssa? Ok.

Minä valitsin puolison, joka tykkää reissata ja on reissannut jopa enemmän kuin minä itse. Eli tiesin, että hänkin haluaa käyttää siihen rahaa ja hänellä on siihen rahaa.

eri

Vierailija
304/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä miten pihien miesten kanssa täällä naiset ovat?!? Meillä mies mukisematta maksaa reissut, ravintolat sekä suurimman osan laskuista. En kyllä enää mihinkään muuhun suostuisi, hän tienaa 3 kertaa enemmän kuin minä.

Samaa mietin. Miten esim. kehtaa sanoa työpaikan avec-pikkujouluissa, että "Pirjo ei nyt päässyt tällä kertaa, kun sillä ei ollut rahaa."

Mihin työpaikan pikkujouluissa tarvitaan rahaa? 

Vierailija
305/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme velattomia ja asumme omistusasunnossa. Siksi riittää, että maksamme kumpikin yhteiselle taloustilille 15 % käteen jäävästä palkasta. Kummallakin on kortti tälle tilille ja ostamme taloustililtä ruuan ja maksamme kaikki yhteiset laskut. Matkat ja yhteiset huvitukset ostetaan luottokortilla ja sen lasku maksetaan puoliksi. 

Teidän kannattaa pitää kirjaa yhteisistä menoista muutaman kuukauden ajan ja jakaa summa tulojen suhteessa. Silloin kumpikin maksaa kykynsä mukaan ja teillä on sama elintaso. 

Vierailija
306/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut puoliksi ja ap:n kuuluu maksaa myös osa lämmityksestä ja vedestä. Se on reilu peli. Parisuhde ei liity mitenkään toisen taloudelliseen hyväksikäyttöön.

En ole käyttänyt enkä ole käyttämässä miestä taloudellisesti hyväksi. Ap

Vierailija
307/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallelujah! Näin toimii hyväpalkkainen herrasmies ja pitää naisestaan huolen. M38

Vierailija
308/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme velattomia ja asumme omistusasunnossa. Siksi riittää, että maksamme kumpikin yhteiselle taloustilille 15 % käteen jäävästä palkasta. Kummallakin on kortti tälle tilille ja ostamme taloustililtä ruuan ja maksamme kaikki yhteiset laskut. Matkat ja yhteiset huvitukset ostetaan luottokortilla ja sen lasku maksetaan puoliksi. 

Teidän kannattaa pitää kirjaa yhteisistä menoista muutaman kuukauden ajan ja jakaa summa tulojen suhteessa. Silloin kumpikin maksaa kykynsä mukaan ja teillä on sama elintaso. 

ehei, aloittajahan lokkeilee jo nyt ilmaiseksi miehen nurkissa. aivan eri elintasolla kuin itse olisi koskaan sinkkuna elänyt. kaikki juoksevat kulut menee puoliksi, ei minkään prosenttien mukaan 

Vierailija
309/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan isompaa palkkaa, koska minä olen opiskellut korkeakoulututkintoni loppuun, toisin kuin puolisoni joka jätti yliopisto-opinnot ekan vuoden jälkeen kesken. Minä saan isompaa palkkaa myös siksi, että minä teen usein 10-12 h työpäiviä, toisin kuin puolisoni joka tekee perus 8-16 duunia. En kertakaikkiaan tajua miksi minun pitäisi maksaa enemmän.

Toki jos toinen on esim. työkyvytön niin eri juttu. Mutta ainakin omassa tuttavapiirissä tuloerojen taustalla on usein pohjimmiltaan omiakin arvovalintoja. Joku lusii parhaat nuoruusvuotensa tenttikirjan kanssa himassa saadakseen paremman elintason sitten joskus. Joku toinen on sitä mieltä, että vaatimattomampikin elämä riittää ja tärkeintä on että nuorena saa ottaa rennosti eikä koko elämä kulu opiskeluissa/töissä. Miksei tällaisten valintojen seuraukset saisi näkyä? Mitä pahaa siinä on, jos vapaa-aikaa enemmän kuin materiaa arvostava pariutuu ihmisen kanssa jolla se menee toisinpäin, ja molemmat saa sitä mitä haluaa - toisella on enemmän vapaa-aikaa ja ehkä rennompi ja kevyempi työ, toisella on vaativa työ ylitöineen ja sen myötä sitten myös enemmän rahaa?

Vierailija
310/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehei, aloittajahan lokkeilee jo nyt ilmaiseksi miehen nurkissa. aivan eri elintasolla kuin itse olisi koskaan sinkkuna elänyt. kaikki juoksevat kulut menee puoliksi, ei minkään prosenttien mukaan 

Ap:n puoliso voisi halutessaan elää ap:n elintason mukaan. Jos eletään rikkaamman mukaan, niin vähän outo ajatus että köyhä joutuu sen takia kiristämään vyötä ihan kunnolla, kun muuten olisi ihan ok. Ei varmaan sellainen stressi tee hyvää suhteelle.

Vierailija
311/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n puoliso voisi halutessaan elää ap:n elintason mukaan. Jos eletään rikkaamman mukaan, niin vähän outo ajatus että köyhä joutuu sen takia kiristämään vyötä ihan kunnolla, kun muuten olisi ihan ok. Ei varmaan sellainen stressi tee hyvää suhteelle.

ja sullako on tietoa aloittajan ja miehen rahankäytöstä?

aloittaja voi hyvinkin olla pikavippisiideripissis ja mies säästäväinen. teet ihan omia oletuksiasi.

nythän aloittaja kääri vuokrarahansakin omiin taskuihinsa miehen kämpässä siipeillessään 

Vierailija
312/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin työpaikan pikkujouluissa tarvitaan rahaa? 

Narikkaan menne kolme euroa. Ja sitten pitää taksimatka maksaa puoliksi kun mennään kotiin. Jatkoillekaan ei olisi asiaa.

Vierailija
313/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja sullako on tietoa aloittajan ja miehen rahankäytöstä?

aloittaja voi hyvinkin olla pikavippisiideripissis ja mies säästäväinen. teet ihan omia oletuksiasi.

nythän aloittaja kääri vuokrarahansakin omiin taskuihinsa miehen kämpässä siipeillessään 

Sinähän tässä olet tehnyt hyvin värikkäitä oletuksia.

Vierailija
314/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytin kommenttisi miehelle ja pyysi välittämään viestin etten lokkeile enkä ole lokki. Miehelle on tärkeää yhteinen onni ja molempien hyvinvointi. Aletaan neuvottelemaan menojen jakamisesta nyt. Ap

Vierailija
315/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs toimitaan jos toinen on äitiysvapaalla tai vanhempainvapaalla ja tulot laskee?

Vierailija
316/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja rahat, yksi yhteinen tili, johon palkkapäivänä siirretään sovittu x % palkasta. Aivan älyttömän helppoa, kaikki yhteiset kulut, reissut ym. maksetaan yhteiseltä tililtä ja kummallakin on omaa rahaa omiin juttuihin ja omiin säästöihin.

Vierailija
317/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Mies ei ole ap. n isä. Vaan puoliso.

Isäni ei liity tähän mitenkään. Mies ei ole minulle mikään isän korvike. Ap

Vierailija
318/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasketa ollenkaan. Se käy kaupassa kumpi ehtii. Esim. Sähkölasku menee sille, joka on sähkösopimuksen tehnyt ja samalla tavalla kaikki muukin. Kesän lähestyessä kysytään, paljonko toisella on rahaa, eli millainen lomareissu tehdään.

Vierailija
319/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jakaisi. Kaikki tulot ja kaikki menot ovat yhteisiä vielä perhe-elämän jälkeenkin. 

Tosin en myöskään muuttaisi vain toisen nimissä olevaan asuntoon.

Köyhempi osapuoli aina sanoo noin. Paras on löytää kumppani, jonka tulot melkein samat, niin ei tarvitse taistella.

Niin, parisuhteitahan etsitään vain ja ainoastaan rahan ja kulujen/menojen mukaan eikö vain?;) Ihme että noinkin idiootti vastaus sai noin paljon peukkuja, haloo taas

Se on jännä miten nainen on lähes poikkeuksetta se huonotuloisempi.

Se se vasta jännää onkin, miksi miehet haluavat pienempituloisen naisen kanssa parisuhteeseen. Tuon jos joku mies osaisi selittää, niin kiva.

Miksi ylemmän tason naiset eivät huoli alemman tason miehiä?

Vierailija
320/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jakaisi. Kaikki tulot ja kaikki menot ovat yhteisiä vielä perhe-elämän jälkeenkin. 

Tosin en myöskään muuttaisi vain toisen nimissä olevaan asuntoon.

Köyhempi osapuoli aina sanoo noin. Paras on löytää kumppani, jonka tulot melkein samat, niin ei tarvitse taistella.

Niin, parisuhteitahan etsitään vain ja ainoastaan rahan ja kulujen/menojen mukaan eikö vain?;) Ihme että noinkin idiootti vastaus sai noin paljon peukkuja, haloo taas

Se on jännä miten nainen on lähes poikkeuksetta se huonotuloisempi.

Se se vasta jännää onkin, miksi miehet haluavat pienempituloisen naisen kanssa parisuhteeseen. Tuon jos joku mies osaisi selittää, niin kiva.

Miksi ylemmän tason naiset eivät huoli alemman tason miehiä?

Jokainen saa huolia sellaisen kun huolii, ei se tuon kummempaa ole.