Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisoikeusasunnoissa asuvat, koetteko että asutte ns. omassa?

Vierailija
11.07.2021 |

Laitoin itseni aso-jonoon ja odottelen jos kävisi tuuri. :) Olen asunut elämäni varrella sekä omistusasunnossa että vuokralla, mutta asumisoikeusasunnossa en koskaan. Oma on aina oma ja siihen suhtautuu jotenkin eri tavalla kuin vuokra-asuntoon, vaikka kodiksi on kyllä sinänsä molemmista kunhan asunnosta tulee sellainen koti-fiilis.

Mutta miten on, koetteko nimenomaan "omaksi" aso-kämpän?
Itselläni on fiilis että se on sitten mun oma, koska ei ole vuokranantajaa jolta pitäisi hyväksyttää joka ikinen nastan paikka seinässä tai joka voisi myydä kämpän alta milloin vaan.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen olet ja sen maksat. 3kk irtisanomisaika, vikoja ei korjata, kaikessa säästetään.

Kun lähdet, jollain tekosyyllä napataan asomaksusta jotain.

Oikeus Asua😆😆😆

Idioottihommaa!!

Vierailija
2/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa asumismuodossa on perusideana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Varmaan porukka astetta keskiluokkaisempaa kuin jossain Koijjaamolla. Kippuraja vuokrassa tullut vastaan jo kauan sitten. Asoyhtiö ei korjaa mitään ja itse ei viitsi tehdä kun ei ole oma. Siispä joka paikka vähän rempallaan. Eihän tällaista asumismuotoa pitäisi olla. Muka omistat osan eikä sinulla todellisuudessa ole mitään valtaa mihinkään. Toivoisin että järjestelmä muutettaisiin alkuperäisen idean mukaiseksi eli yhtiöt 100% asukkaiden hallintaan.

Vierailija
4/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

megalomaalisen luokan kusetus, jolla pyritään köyhempiä ihmisiä huijata, jos heillä ei ole varaa omistusasunton. 

Vierailija
5/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastasit kun et selvästikään asu asossa? Ikävä ihminen tunnut olevan muutenkin. Mutta ei se minun iloani taita. 🥰

Vierailija
6/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisen ja vuokra-asumisen välimuoto. Maksetaan aso-maksu, joka on noin 15% asunnon markkinahinnasta ja vastiketta, joka asettuu tavallisen yhtiövastikkeen ja markkinavuokran välimaastoon. Mielestäni erinomainen vaihtoehto, jos haluaa asua mukavasti semihalvalla, mutta ei ole mahdollisuuksia 300 000 euron lainaan.

Vierailija
7/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Tämä on vain tilapäisratkaisu kunnes saan lainan omaa varten. Vuokra-asumistahan tämä on ihan täysin mutta vuokra vaan halvempi kuin vapailla markkinoilla (ainakin täällä Helsingissä säätöni on pari sataa e kuussa).

Vierailija
8/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä koen että asunto on omani. Vastaavaan omistusasuntoon minulla ei ole mahiksia ja vuokralla on juuri aina tuo ettei koskaan tiedä milloin lähtö tulee, etkä voi maalata seinää kysymättä. Asosta sain ns. oman kodin itselleni. Ihana, uusi talo silloin kun muutin, kivat naapurit ja ihana ympäristö. Jos tästä joskus lähden, saan sen sijoittamani 20 000 € takaisin. 

Ei todellakaan mitään valittamisen aihetta.

Vierailija
9/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisen ja vuokra-asumisen välimuoto. Maksetaan aso-maksu, joka on noin 15% asunnon markkinahinnasta ja vastiketta, joka asettuu tavallisen yhtiövastikkeen ja markkinavuokran välimaastoon. Mielestäni erinomainen vaihtoehto, jos haluaa asua mukavasti semihalvalla, mutta ei ole mahdollisuuksia 300 000 euron lainaan.

Tosiasiassa vastike on "välimaastossa" eli käytännössä hyvin lähellä vuokraa. Ja niin pitäisi ollakin, koska asunnosta maksetaan vain 15%, ei sen paljon pitäisi näkyäkään.

Vierailija
10/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla koen asuvani.

Vierailija
11/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa vastike on "välimaastossa" eli käytännössä hyvin lähellä vuokraa. Ja niin pitäisi ollakin, koska asunnosta maksetaan vain 15%, ei sen paljon pitäisi näkyäkään.

Linkkaisitko Helsingin kantakaupungin alueelta vuokrayksiön tai -kaksion, jossa vuokrahinta on lähellä 11-12 euroa neliöltä.

Vierailija
12/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot haluavat siivunsa asuntomarkkinoista. Siellä missä asuminen on halpaa, yllättäen tällaisia suhmurointeja ei ole ollut. Yllättäen, kun asumisoikeuslakia muutettiin niin taas astetta heikommaksi asukkaan näkökulmasta. Pitkällä aikavälillä on nähtävissä että yhtiöt myyvät pois asukkaiden alta haluamansa yhtiöt ja loput sulautetaan vuokra-asuntoihin jollain verukkeella.

Vierailija
13/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että Asoni on turvallinen vuokra-asunto, jossa minulla on paljon sananvaltaa.

Vierailija
14/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on saunallinen kasio hyvässä Helsingin lähiössä 600€/kk. Olen tyytyväinen vuokran tasoon.

Vierailija
15/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä koen että asunto on omani. Vastaavaan omistusasuntoon minulla ei ole mahiksia ja vuokralla on juuri aina tuo ettei koskaan tiedä milloin lähtö tulee, etkä voi maalata seinää kysymättä. Asosta sain ns. oman kodin itselleni. Ihana, uusi talo silloin kun muutin, kivat naapurit ja ihana ympäristö. Jos tästä joskus lähden, saan sen sijoittamani 20 000 € takaisin. 

Ei todellakaan mitään valittamisen aihetta.

Näin ajattelen että itsekin koen. Toki ymmärrän ettei se ole ihan oma, mutta riittävän oma kuitenkin juuri noista syistä, että tekee mieli ja uskaltaa asettua. Uuteen taloon haluaisin myös. :)  -ap

Vierailija
16/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa asoilussa joku sisäänmaksettu potti kasvanut korkoa ja sen sai sitten takaisin kun muutti pois. Vuokralla asuessa ei saa kuin korkeintaan vuokratakuuden mutta sekään ei kasva korkoa.

Vierailija
17/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa ei makseta vuokraa, vaan vastiketta. 

Vierailija
18/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa asoilussa joku sisäänmaksettu potti kasvanut korkoa ja sen sai sitten takaisin kun muutti pois. Vuokralla asuessa ei saa kuin korkeintaan vuokratakuuden mutta sekään ei kasva korkoa.

Summa on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Eli omansa näinä aikoina saa pois kyllä. Mutta paljonko se sitten lohduttaa jos maksat joka kuukausi paljon enemmän kuin maksaisit jos oikeasti omistaisit osan yhtiöstäsi…

Vierailija
19/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin äskettäin saamaan Aso-asunnon ja koen sen kyllä vuokra-asuntona, eikä siinä mielestäni ole mitään vikaa.

Asunto on Itä-Helsingissä ja käyttövastike eli käytännössä vuokra on noin 200-250 euroa edullisempi kuin vastaavissa vapaiden markkinoiden vuokra-asunnoissa.

Asunto ei ole uusi, mutta hyvin siisti ja osittain remontoitukin. Sijainti on minulle oikein sopiva.

Vierailija
20/38 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se oikeasti oma? Asomaksun saat takaisin, joo, mutta niin saa vuokralainenkin vakuuden.