Kumppanin päivittäinen pilvenpoltto tuhoaa meidät
Mitä ihmettä pitää tehdä, kun kumppani ei näe ongelmaa päivittäisessä pilvenpoltossa? Ei kuulemma vaikuta häneen mitenkään huonosti, niin että asian huomaisi. Tämähän EI ole totta, koska kyllä se jumittava lahnanaama, joka mättää karkkia turpaansa, on ihan eri kuin sama mies ilman päihdettä.
Ei todellakaan kiinnosta katsella tuollaista joka päivä yhteisessä kodissa. Kaikki päivät vaan tähtää hänellä siihen, että tulee ilta ja pääsee polttamaan ja jumittamaan.
Olemme puhuneet asiasta paljon, ja minulle täysin ok, että polttaisi esim 2x viikossa jopa, mutta päivittäinen käyttö ei mielestäni kuulu normaalielämään minkään päihteen kohdalla.
Jos asetan rajat (mitä en aikuiselle ihmiselle halua tehdä, koska olen hänen puolisonsa enkä äiti), se ei auta. Jos uhkaan erolla, ei auta, suuttuu. Kuulemma ongelma on minulla kun en hyväksy hänen rentoutumiskeinoaan. Ihan turha selittää minun, että kerran pari viikossa ok, mutta päivittäin en halua sitä katsella.
En voi hyväksyä päivittäistä käyttöä ja hän ei pysty muuhun. Saattaa vähentää joskus "pakotettuna" hieman viikon ajaksi, mutta sitten lipsuu taas jokapäiväiseksi. Hän on ummistanut silmänsä asian haitoilta ja ajattelee oikeasti, että se on väärin jos en hyväksy sitä joka päivä.
Ennen kannabis oli minulle ok, nykyään VIHAAN sitä kun puolet jengistä käyttää varmaan ja päivittäin.
En siis aio uhkailla enää enkä erota. Miten jaksan tätä? Miten muuttaa omaa suhtautumista kun toinen nykyään ällöttää ja v**tuttaa joka ilta kun on pilvessä?
Kommentit (137)
Mun eksä oli just tollanen, aina oli pakko saada pilveä ja soiteltiin ympäri ämpäri ja juostiin paikasta toiseen hakemaan kamaa. Aina valitti ku ei oo rahaa mihinkään mutta jännästi bisseen ja pilveen kyllä riitti. Sanoin sille lopulta että nyt se joko lopettaa päihteiden käyttämisen tai mä lähen. Se lupas lopettaa mutta tuli sitten kamoissa mun himaan kun mä olin lähössä töihin. Se oli vika kerta ku näin sen. Elämäni paras päätös. Nyt mulla on mies joka silloin tällöin juo tai polttaa mutta ei mitään ongelmaa asian kanssa.
Kuules ap, tässä olen minäkin samassa veneessä kanssasi. Surettaa ja vituttaa. Eniten surettaa ja vituttaa se että tää on nähty jo kerta aikasemminkin, eksän kanssa tilanne oli sama ja suhde päätyi lopputulemaan, että mulla kuoli loppuviimein tunteet, ihastuin toiseen, vuokrasin oman kämpän ja muutin pois. Eksä masentui, syytti minua elämänsä pilaamisesta jne. Siihen pisteeseen asti kunnes touhu meni niin hulluksi, että jouduin uhkaamaan lähestymiskiellolla. Noh, sitten tapasin tän nykyisen mieheni. Erilainen kuin eksäni, pilvessäkään ei jumita sohvalla vaan on up for anything, joten ei ole niin passiivinen polttotapojensa kanssa. Mutta silti kun pitkässä juoksussa ymmärrän paremmin kun hyvin tuo et sen pilvi virneen kattominen alkaa ällöttää, tästä on taas nyt puitu ja puhuttu ja väännetty. Mies ei ymmärrä, että missä on vika ja minullahan se ongelma asian kanssa on - ei hänellä, sillä hänhän EI ole riippuvainen :) Juu. Mutta kuitenkin pilveä täytyy saada polttaa kun on paha miel, hauskaa puuhaa, rentoutumiseen, ilta, aamu, ahdistus, tylsää, maha kipeä, pääkipeä, juhlat ja tuhat muuta syytä :) Rakastan häntä ihmisenä, paras ihminen keneen olen koskaan elämässäni törmännyt. Parisuhteemme on ollut ihana ja rakkauden täyteinen, mutta nyt alkaa olla sellainen juttu, että tunnistan itsestäni sen, että alan halveksimaan häntä hänen oman kykenemättömyydensä tähden. Ja tarkoitan nyt sellaista kykenemättömyyttä jonka olen huomannut jatkuvan pilvenpolton tekemään ihmisille. Tunteiden käsittely. Kaikkeen ja aina on ratkaisu ja vastaus pilvenpoltto. En jaksa täällä jauhaa aiheesta sen enempää, mutta halusin vaan kertoa että I feel you sis. Älä oo huolissas siitä mitä teille ennen pitkää käy, sinä tuut olemaan fine. Miehes kunnosta en anna takeita. Tsemppiä
Kuulemma uskoontulo auttaa moneen vaivaan. Koska haluat muuttua, hankkiudu uskovaiseksi, niin alat nähdä kaikki ihmiset rakkaudella heidän virheistään huolimatta.
Tällaisen neuvon annan, koska olet niin jästipää, että kirjoitat ettet halua erota, vaikka kärsit tilanteesta. Äläkä nyt tule sanomaan, ettei neuvo kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:06"]
Tiedän etten voi häntä muuttaa, siksi kysyn: miten oppia itse olemaan ahdistumatta tästä joka päivä. Eli miten muuttaa itseäni? :(
- ap
[/quote]
Sinun tulisi lähteä karkuun. Nyt. Älä ota miestä takaisin. Hänen riippuvuutensa aiheuttaisi kuitenkin uuden retkahduksen, vaikka vähän aikaa olisi ilman. Ansaitset parempaa.
Ja ihan vain kokemuksen syvällä rintaäänellä kerron, että riippuvaisen ihmisen aivot muuttuvat. Niille ei kohtuukäyttö enää sovi, joten siitä on turha haveilla. Ainut ratkaisu on totaalikielto, joka tulee lähteä riippuvaisen omasta halusta pidättäytyä loppuelämäksi.
Oon nähnyt näitä tapauksia. Se valitsee pilven.
Jos et jätä, niin kärsi, kärsi, saat kirkkaamman kruunun. Tai kukaan ei jaksa kuunneella sinua, koska aikuisena ihmisenä teet valintasi itse. Maailma on täynnä miehiä, jotka ovat oikeasti loistotyyppejä ja jos kumppanisi on niin vastuuton, että vetää pilveä joka päivä, en ymmärrä, ettet huomaa sen olevan osa hänen persoonallisuuttaan. Mieti, miksi haluat elää huonossa suhteessa, se on ongelmasi ydin. Vain itseäsi voit muuttaa.
Kiitos viesteistä, ne auttavat ajattelemaan.
Mies on siis selvinpäin aina iltaan asti eli ei kokoajan sekaisin.
Hän ei juo, hakkaa, riehu. On huomioonottava jne, sen takia on vaikea ajatella eroa, kun jotenkin toivoisi toisen ratkaisun. Ja koska hän ei muutu, on minun opittava elämään asian kanssa. En vain tiedä miten.
Lähinnä en ymmärrä, miksei hänellä itsellä tähän asiaan riitä viisaus ymmärtämään, ettei polttaminen PÄIVITTÄIN ole normaalia vaan oire jostain. Varmasti jos ei polttaisi, kehittäisi jonkun muun vastaavan tavan.
Lapsia ei ole, silloin en edes yrittäisi ymmärtää, lapset olisivat sen edellä.
- ap
Ne, jotka väittävät, että pilvihän vain rentouttaa ja tuo mukavaa fiilistä, eivät tiedä asiasta lopppujen lopuksi mitään.
Jatkuva polttelu muuttaa ihmisen persoonallisuuden, ihmisestä tulee ihan muukalainen. Olo on hyvä vain silloin, kun on pilvessä. Kun pilveä ei ole, on hirveet vieroitusoireet päällä, mm. levoton ja ärtyisä olo, päätä särkee, kaikki hermostuttaa, ei pystytä keskittymään mihinkään, mikään ei innosta eikä kiinnosta.
Kaiken lisäksi nämä polttelijat väittävät, etteivät ole riippuvaisia, ja kaiken huipuksi, ettei polttelu muka muuta heitä miksikään. Ja ettei heistä sitä edes huomaa. Naurettava väite. Kyllä tosiaan huomaa typerän tekovirneen naamalla, hitaat toiminnot ja hölmö käyttäytyminen ja tyhmät puheet.
Jatkuva polttelu on äärimmäisen itsekeskeistä! Polttelija ajattelee vain ja ainoastaan sitä, mistä saa seuraavan satsin.
Ap: sä joko kestät tai lähdet. Itseäsi et kyllä voi siten muuttaa, että tilanteenne parantuisi.
Vastaus sinulle on jo avauksesi otsikossa.
Polttelu tuhoaa teidät. Et voi tehdä muuta kuin lähteä. Tämän jo tiesitkin, vaikket sitä haluaisi hyväksyä.
Etko sitten ikinä haluakaan lapsia? Koska sanot, että onneksi lapsia ei nyt ole.
Jos haluatkin jossain vaiheessa lapsia, niin et kai tuollaisen narkin kanssa niitä hankkisi?
HUOM! Miehesi ei ole huomioonottava! Hänhän joka ilta huomioi vain itsensä. Vieläpä siinä sinulle kaikkein tärkeimmässä asiassa hän ei välitä susta pätkääkään.
Sä petät itseäsi. Et sä saa täältä neuvoja tilanteen kestämiseen ja itsesi muuttamiseen, koska se on mahdotonta.
Ainoa vaihtoehto muuttaa itseäsi on: Alat poltella itsekin joka ilta. Silloin asia ei sua haittaa, kun olette molemmat pilvessä.
Samahan pätee kännäämiseenkin. Selvinpäin niitä humalaisten juttuja ei kestä, mutta kun on itsekin kännissä, niin ne onkin ihan hauskoja.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:27"]
Kiitos viesteistä, ne auttavat ajattelemaan.
Mies on siis selvinpäin aina iltaan asti eli ei kokoajan sekaisin.
Hän ei juo, hakkaa, riehu. On huomioonottava jne, sen takia on vaikea ajatella eroa, kun jotenkin toivoisi toisen ratkaisun. Ja koska hän ei muutu, on minun opittava elämään asian kanssa. En vain tiedä miten.
Lähinnä en ymmärrä, miksei hänellä itsellä tähän asiaan riitä viisaus ymmärtämään, ettei polttaminen PÄIVITTÄIN ole normaalia vaan oire jostain. Varmasti jos ei polttaisi, kehittäisi jonkun muun vastaavan tavan.
Lapsia ei ole, silloin en edes yrittäisi ymmärtää, lapset olisivat sen edellä.
- ap
[/quote]
Entäs se sisäinen lapsesi, milläs sijalla se on? Huijaat nyt itseäsi. Jos tulisit raskaaksi, et raaskisi tehdä aborttia, mies yrittäisi pikkuisen skarpata, sinä et saisi lähdettyä ihan vielä kun on se niiiin hyvä isä kuitenkin... Kun et välitä itsestäsi, et kykenisi välittämään lapsestasikaan.
Totta kai mies on huomioonottava sen hetken töistätulon ja pössähtämisen välissä, koska sen pitää hyvitellä sinua, ettet nyt suorastaan turpaan vetäisi. Sinua manipuloidaan, et ole miehelle edes olemassa, vaan sinua tarvitaan osoittamaan, että hänellä on kaikki ihan hyvin ja äiti hoitaa.
Mies ei juo hakkaa riehu - tämä on säälittävin parisuhdeperustelu mitä löytyy, ja kertoo paljon siitä, miten alhaalla odotukset ovat. Tässä tilanteessa se on vielä surkeampi. Ei sen tarvitse juoda, koska se narkkaa. Eihän se hakkaa ja riehu, kun se relaa iltavuorossa työpäivän jälkeen oikein rauhoitettuna. Ahkera mies, ei siinä mitään.
Sama kuin minä kysyisin, kuinka voisin muuttaa itseäni, ettei miehen nälvimiset, piikittelyt, vittuilut, haukkumiset ja nimittelyt haittaisi mua.
Viimeksi olin mm. eriparitissinen ja ihramahainen lutka.
Mies on nyt menneisyyttä, toivottavasti sunkin ja pian.
Olette fiksumpia kuin minä. Hyviä pointteja.
-ap
Ikävää tavallaan on myös se, että ympäristö tavallaan ruokkii mieheni kuvitelmaa siitä, että homma on ok. Hänellä on paljon kavereita, häntä pidetään loistavana seuramiehenä, hän on hyvännäköinen eli naiset tykkää jne. Hänen kaverinsa ja jopa osa suvusta jotka tietää asiasta, hyväksyy asian, vähättelee sitä ja pitää minua tiukkapipona. Helppohan heidän on sanoa, kun kuulevat homman vain teoriassa eivätkä ELÄ sitä käytäntöä joka päivä. Mutta mieheni saa tietysti muiden hyväksynnästä vahvistusta sille, että päivittäinen polttaminen on ok ja minä olen väärässä...
Ap: olet oikeassa tuossa, etteivät ulkopuoliset tiedä mitään siitä, millaista arkielämänne iltaisin on.
Tilanteeesi on mahdoton tuossakin suhteessa, kun ulkopuolisetkin miehesi päivittäisen polttelun hyväksyvät. Seura tekee kaltaisekseen. Eli miehesi on tod.näk. mahdotonta edes vähentää pysyvästi, kun kaveritkin polttelevat.
Totuus on se, ettei homma ole ok ja että sinä olet asiassa oikeassa. Miehesi pitäisi muuttua, ei sinun.
Sinuna lopettaisin suhteen. Parannusta ei ole tiedossa. Olen aivan varma, että jos näin teet, olet ehkä alussa surullinen, onneton ja ehkä kaipaat miestäsikin, mutta jonkin ajan kuluttua tulet huomaamaan, että olet vain helpottunut.
Olen nähnyt läheltä miten kannabis tekee ihmisestä toistuvasti täysin vainoharhaisen. Kyseessä oma sisko, ja hänellä muutos tapahtui tosi nopeaan tahtiin pössyttelyn aloittamisesta. Oli pelottavaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:57"]
Mitä ihmettä pitää tehdä, kun kumppani ei näe ongelmaa päivittäisessä pilvenpoltossa? Ei kuulemma vaikuta häneen mitenkään huonosti, niin että asian huomaisi. Tämähän EI ole totta, koska kyllä se jumittava lahnanaama, joka mättää karkkia turpaansa, on ihan eri kuin sama mies ilman päihdettä.
Ei todellakaan kiinnosta katsella tuollaista joka päivä yhteisessä kodissa. Kaikki päivät vaan tähtää hänellä siihen, että tulee ilta ja pääsee polttamaan ja jumittamaan.
Olemme puhuneet asiasta paljon, ja minulle täysin ok, että polttaisi esim 2x viikossa jopa, mutta päivittäinen käyttö ei mielestäni kuulu normaalielämään minkään päihteen kohdalla.
Jos asetan rajat (mitä en aikuiselle ihmiselle halua tehdä, koska olen hänen puolisonsa enkä äiti), se ei auta. Jos uhkaan erolla, ei auta, suuttuu. Kuulemma ongelma on minulla kun en hyväksy hänen rentoutumiskeinoaan. Ihan turha selittää minun, että kerran pari viikossa ok, mutta päivittäin en halua sitä katsella.
En voi hyväksyä päivittäistä käyttöä ja hän ei pysty muuhun. Saattaa vähentää joskus "pakotettuna" hieman viikon ajaksi, mutta sitten lipsuu taas jokapäiväiseksi. Hän on ummistanut silmänsä asian haitoilta ja ajattelee oikeasti, että se on väärin jos en hyväksy sitä joka päivä.
Ennen kannabis oli minulle ok, nykyään VIHAAN sitä kun puolet jengistä käyttää varmaan ja päivittäin.
En siis aio uhkailla enää enkä erota. Miten jaksan tätä? Miten muuttaa omaa suhtautumista kun toinen nykyään ällöttää ja v**tuttaa joka ilta kun on pilvessä?
[/quote]
Ihan kun tekstiä mun suusta viime keväänä! Silloinen avopuoliso "lääkitsi" itseään budilla päivittäin, saattoi jopa aloittaa aamunsa sätkällä. Ei nähnyt mitään pahaa, vertasi kahvin juontiin. Turhauduin todella kovaa, sillä satunnainen viihdekäyttö olis ollut mulle ihan ok (itse en siis polta), mutta ei mikään toiminut. Erottiin lopulta usean syyn summana.
Jokin aika sitten sai diagnoosiksi epävakaan persoonallisuuden, joka sopii hyvin kuvaan. On nyt lopettanut polttelun ja tilanne on aivan toinen. Nyt käsittää, ettei jokapäiväinen polttelu ole ok. Eikä huumetta voi verrata kahvinjuontiin. Silloin oli ihan sama mitä sanoin, se kaikui kuuroille korville.
Sekava tekstinpätkä varmaan, mutta hain tuolla sitä, että tilanne on kannaltasi kurja ja toivoton - ethän sinä voi aikuista ihmistä tuossa asiassa auttaa, jos ei se edes kuuntele. Miehesi on itse herättävä nyt todellisuuteen. Joten sanoisin kyllä, että jos siltä tuntuu, niin jätä se! Loppu jää sitten miehen harteille. Ei toinen voi tuhlata omaa elämäänsä tuollasen pössöttelyn keskellä.
Ei kai tässä nyt ole ollutkaan tarkoituksena luetella kannabksen haittoja ja mahdolliisa riippuvuuksa? :o
AP:na tekisin kyllä pesäeron mieheen, voi olla että mies tajuaa näin ollen nopeammin jatkuvan polttelun haitat tai sitten ei.
Karkeasti jaoteltuna olen törmännyt kolmenlaisiin päihteden (alkoholi ja/tai huumeet) käyttäjiin, ekana niihin jotka käyttää päihteitä silloin tällöin.
Kyllästyjät; ne jotka ovat unohtuneet kannabiksen tai alkoholin ihmeelliseen maailmaan koska selvänä on tylsää, mutta jotka yleensä jossakin vaiheessa noh huomaavat että kannabis tai alkokin voi olla tylsää. AP:n mies luultavammin edustaa tätä ryhmää O_o
Ja kolmantena on tyypit, jotka ei useimmiten eivät ole niin nirsoja päihtestään, joille on ja on aina ollutkin elämän ykkösprioriteetti olla sekaisin. Nii.
Tee ilmoitus poliisille. Eiköhän pössyttely lopu siihen ja mies saadaan hoidon piiriin.