Kumppanin päivittäinen pilvenpoltto tuhoaa meidät
Mitä ihmettä pitää tehdä, kun kumppani ei näe ongelmaa päivittäisessä pilvenpoltossa? Ei kuulemma vaikuta häneen mitenkään huonosti, niin että asian huomaisi. Tämähän EI ole totta, koska kyllä se jumittava lahnanaama, joka mättää karkkia turpaansa, on ihan eri kuin sama mies ilman päihdettä.
Ei todellakaan kiinnosta katsella tuollaista joka päivä yhteisessä kodissa. Kaikki päivät vaan tähtää hänellä siihen, että tulee ilta ja pääsee polttamaan ja jumittamaan.
Olemme puhuneet asiasta paljon, ja minulle täysin ok, että polttaisi esim 2x viikossa jopa, mutta päivittäinen käyttö ei mielestäni kuulu normaalielämään minkään päihteen kohdalla.
Jos asetan rajat (mitä en aikuiselle ihmiselle halua tehdä, koska olen hänen puolisonsa enkä äiti), se ei auta. Jos uhkaan erolla, ei auta, suuttuu. Kuulemma ongelma on minulla kun en hyväksy hänen rentoutumiskeinoaan. Ihan turha selittää minun, että kerran pari viikossa ok, mutta päivittäin en halua sitä katsella.
En voi hyväksyä päivittäistä käyttöä ja hän ei pysty muuhun. Saattaa vähentää joskus "pakotettuna" hieman viikon ajaksi, mutta sitten lipsuu taas jokapäiväiseksi. Hän on ummistanut silmänsä asian haitoilta ja ajattelee oikeasti, että se on väärin jos en hyväksy sitä joka päivä.
Ennen kannabis oli minulle ok, nykyään VIHAAN sitä kun puolet jengistä käyttää varmaan ja päivittäin.
En siis aio uhkailla enää enkä erota. Miten jaksan tätä? Miten muuttaa omaa suhtautumista kun toinen nykyään ällöttää ja v**tuttaa joka ilta kun on pilvessä?
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:06"]
Olen nähnyt läheltä miten kannabis tekee ihmisestä toistuvasti täysin vainoharhaisen. Kyseessä oma sisko, ja hänellä muutos tapahtui tosi nopeaan tahtiin pössyttelyn aloittamisesta. Oli pelottavaa.
[/quote]
Jep, noi paja-paranoiat on tuttuja täälläkin. Exä heitti mut kerran pihalle kun pajapäissään alkoi ylitulkita eleitäni ja kuvitteli minusta ties mitä.
[/quote]
En ymmärrä mitä tarkoitat pajalla, mutta kaiketi sama ilmiö kyseessä kun oma läheiseni oli myös aggressiivinen ja kehitteli aivan järkyt salaliittoteoriat miten häntä vainotaan, syytellen vaikka mistä minuakin joka olin silloin vasta 14.
Kun aina sanotaan että kannabiksenkäyttäjät ovat rauhallisia. Varmaan moni on kun tapahtuu se ns. jumitus, mutta vaikutus voi olla päinvastainenkin. Yksi tuttu alkoi epäillä kämppistään ruokiensa ja juomiensa myrkyttämisestä...
[/quote]
En ymmärrä mitä tarkoitat pajalla
[/quote]
Niin, toi paja tarkoittaa siis kannabista.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:03"]
Kannattaa ehkä jättää mies. Varsinkin, mikäli hän ei ole halukas vähentämään kannabiksen käyttöä. Ymmärrän hyvin, että pilveä polttava on mahdoton elämänkymppani, koska kannabis muuttaa ihmisen luonnetta ja tylsistyttää koko ihmisen.
[/quote]
Komppaan tätä! Entinen poikaystävä muuttui myös tuollaiseksi ameebaksi säännöllisen pilvenpolttelun jälkeen.
Pääasiallinen ongelma on laittomuus siitä voimme olla kaikki yhtä mieltä. Laillistuessa myös käyttö vähenee, kun ei tarvitse hädissään polttaa stäshejään.
Myös helpottavaa käytölle olisi se että kasvattajat voisivat lopettaa huonolaatuisen (kitkerän) budin polton ja siirtyä aitojen puutarhureiden tuottamaan hyvälaatuiseen kukintoon. Tällöin harrastaja amatööri ei kasvata itselleen kiloja huonolaatuista keuhkoille epäterveellistä materiaalia, vaan voi ostaa hyvälaatuista tuotetta SOPIVAN määrän omaan käyttöön, kuten keskikaljaa saa kaupoista.
Ongelman ydin on karkkikaappi syndrooma. Se että kasvattajalla on liikaa materiaalia omaan käyttöön ja käyttö siirtyy helposti päivittäiseksi tai pienimuotoiseksi "pakkokaupaksi" kiinnijäännin pelossa.
Laittomasta materiaalista on pakko päästä eroon ajatuksella. Se on ikävä kierre ja ajaa myös vainoharhaisuuteen, syyllisyyteen ja ongelmiin sosiaalisen verkostoitumisen kannalta. Esimerkiksi kannabista kasvattava erakoituu helposti ja jää helposti sinkuksi, koska pelkää laittomuutta ja välttelee konfliktejä.
En lukenut koko ketjua, joten en tiedä onko tästä jo puhuttu. Mutta AP, polttaako miehesi kannabista niin, että siinä on tupakkaa seassa? Itse poltin kannabista pitkään päivittäin, ja jossain välissä tajusin, että poltin sitä sen takia niin paljon, että siinä seassa oli tupakkaa. Olin siis tullut kannabiksen polttelun takia riippuvaiseksi tupakasta -aina ei tehnyt edes mieli olla pilvessä, mutta silti teki mieli polttaa sitä pilveä (röökin vuoksi). Kun ymmärsin tämän ja aloin polttaa kannabikset ilman tupakkaa, huomasin ettei tehnytkään yhtään niin usein mieli poltella kuin ennen. Nykyisin hiisailen vain viikonloppuisin ja tupakkaan en enää koske.
Kannabiksen ja tupakan sekoittaminen tekee myös sen, että uudet hitit ottaa helposti noin 30 minuutin välein, eli heti kun röökin vaikutus lakkaa. Jos polttaa hatsit hatsina ilman röökiä, niin pilvi kestää hyvänä 2-3 tuntia. Mutta jos röökin kanssa, niin uutta satsia tekee mieli heti 20-30min jälkeen kun nikotiinin vaikutus alkaa hälvetä. Tätä ei hirveän moni pilvenpolttelija yleensä tajua tai ei ainakaan halua myöntää, että ainakin osasyy ongelmaan on se rööki. Koska ei ole myöskään kiva vierottautua siitä röökistä johon on riippuvainen.
Miutta tottakai se riippuvuus voi olla ihan itse kannabistakin kohtaan -jotain tosielämän ongelmiahan sillä pakenee, jos sitä joka päivä täytyy käyttää ja turruttaa mielensä sillä. Meillä mies lopetti päivittäisen pilvenpolton, kun puhuimme aiheesta ja kerroin rauhallisesti silmiin katsoe, että en pidä hänestä enää. Silloin kun hän on pilvessä. Pilvessä hän (ja minä myös) oli laiska, itsekäs, omiin maailmoihin sulkeutuva jne. Ilman pilveä aktiivinen, puhelias, minut huomioon ottava, osallistui aktiivisesti kotitöihin jne. Teimme paljon enemmän asioita yhdessä, harrastimme parempaa seksiä, olimme paljon virkeämpiä ja aktiivisempia, nukuimme paremmin, heräsimme paremmin jne. Kerroin nämä asiat hänelle rehellisesti ja suoraan, en riidellen ja syytellen, mutta selväksi tein, että en rakasta sitä miestä joka on koko ajan pilvessä enkä myöskään rakasta itseäni silloin kun minä olen koko ajan pilvessä (koska edustan silloin itsekin noita ominaisuuksia jotk miehessä ärsyttää). Mies ymmärsi, ennenkaikkea sen kautta, kun kerroin hänelle, että ethän sinäkään pidä minusta jos edustan noita ominaisuuksia. Niin hän tajusi asian ja myönsi nuo asiat myös omalla kohdallaan (ja myönsi, ettei hänkään pidä minusta silloin kun olen paljon pilvessä, koska juuri tuollaisia laiskoja paskoja olimme silloin) ja myönsi, että oikean elämän ongelmien pakoiluahan se jokapäiväinen polttelu hänellekin oli. Nykyisin hänkin hiisailee kanssani vain viikonloppuisin ja olemme opetelleet yhdessä käsittelemään ongelmat ja tilanteet ilman päihteitä. Ja olemme molemmat sitä mieltä, että olemme parempia "meitä" kun emme ole koko ajan pilvessä.
Pahintahan tuossa on se, että mies valehtelee itselleen jos väittää sen olevan vain hänen rentoutumiskeinonsa jonka hän tarvitsee. Koska pakokeinohan se on eikä mikään rentoutumiskeino, se vaan on hankala itselleen myöntää. Mutta sitten kun myöntää tuon, niin sen jälkeen siitä on mahdollista päästä eroonkin.
Tässä vielä 117: Minulle tuli lopettamisesta niitä paljon puhuttuja fyysisiä vierotusoireita, mutta tosiaan sitten tajusin tuon röökihomman myötä, että ne olivat nimenomaan röökin vierotusoireita. Kun lopetin röökin käyttämisen ja poltan/vapotan hatsit vaan hatsina, niin ei siitä tule fyysisiä vierotusoireita.
Rööki nyt silti on haitattomampi kuin kannabis.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:04"]
Rööki nyt silti on haitattomampi kuin kannabis.
[/quote]
Yksi rööki viikonloppuna vs kannabissätkä.
Totta!
Voisi muutkin kannabiksen käyttäjät siirtyä viikonloppuiseen röökiin.
103: kiitos kun jaoit tarinasi, melkein itku tuli.
- ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:06"]
Olen nähnyt läheltä miten kannabis tekee ihmisestä toistuvasti täysin vainoharhaisen. Kyseessä oma sisko, ja hänellä muutos tapahtui tosi nopeaan tahtiin pössyttelyn aloittamisesta. Oli pelottavaa.
[/quote]
Jep, noi paja-paranoiat on tuttuja täälläkin. Exä heitti mut kerran pihalle kun pajapäissään alkoi ylitulkita eleitäni ja kuvitteli minusta ties mitä.
Yksi tupakka kerran viikossa on turvallisempaa, kuin yksi marihuana savuke.
Tupakka sisältää vähemmän terva nimistä alkalloidia, joka aiheuttaa tunnetusti myös häkämyrkytystä suotuisissa oloissa esim. keuhkon solukoissa.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta vaikuttaa siltä et miehesi on riippuvainen kannabiksesta aika pitkälti psyykkisistä syistä: budipäistä tulee vajaripäitä pidemmällä säännöllisellä käytöllä. Ja siihen tylsyyden tunteeseen ei auta muu kuin olla pilvessä, jolloin asioista tulee merkityksellisempiä. Ja kun kannabis kuitenkin edesauttaa masennusta, kierre on valmis.
Sun miehelläs ei oo muuta vaihtoehtoa kuin myöntää itselleen et sil on ongelma, pitää kunnon tauko (1 kk) ja kohdata kaikki ne pahat vibat jotka nitkut aiheuttaa ja miettiä onko noin kovan käytön taustalla jotain suurempia psykologisia motiiveja. Ottaa tosissaan sun toiveesi, ei pilvi eroa mitenkään mistään muusta huonosta tavasta joka vaikuttaa puolison päivittäiseen elämään. On äärimmäisen itsekeskeistä syyllistää toista siitä, että tahtoo puolisonsa olevan selvin päin. Sä et ole missään mielessä nipo, vaan ihan normaalia, tasapainoista suhdetta kaipaava ihminen.
Mua ei pilvenpoltto haittaisi paitsi jos se olisi jokapäiväistä, yhtälailla kuin oluen lipitys päivittäin. Sille pitäs varmaan keksiä joku harrastus.
Moni pilvenpoltossa jää koukkuun nikotiinin eikä itse pilveen. Voisiko tätä hyödyntää? Joka päiväisen käyttö ei kumminkaa ole hyvä, oli se sitten mikä tahansa päihde.
Näpäytä sitä!
Käykö mies töissä? Jos käy, ota yksi päivä vapaata, pakkaa tärkeimmät tavarat mitä sulla on ja lähde. Jätä pöydälle lappu, jossa kerrot selvästi mitä mieltä olet ja kuinka monesti olet sanonut asiasta. Lähde muutamaksi yöksi kotipaikalle tai kaverille.
Mies tykkää ja välittää jos soittaa sulle ja haluaa puhua asiasta. Jos pyytää takaisin, vaadit häneltä polttelun lopettamista tai ainakin vähentämistä.
Näissä tilanteissa mun mielestä molempien täytyy joustaa, kun ei kuvioissa ole väkivaltaa ja törkeyksiä.
Tsemppiä!!
Olisipas kiinnostavaa kuulla, millaisessa tilanteessa ap on nyt.
Itse erosin päivittäispajauttelijasta, en kylläkään pajauttelun takia (!). Ei silti harmita, että tuokin on nyt mennyttä elämää. Ei eroaminen helppoa ole. Ihana ihminen silloin, kun on pilvessä. Mutta silloin kun ei ole, on vihainen... Paha sanoa onko vihaisuus syy vai seuraus.