Ferritiinistä tietävät huomio! Miten selitätte tämän?
Kävin 18.6. verikokeissa, joissa mitattiin myös ferritiini. Tulos oli vaivaiset 15 (ja hb oli 141), joten rupesin syömään lääkärin ohjeen mukaan 200 mg rautalisää joka aamu tyhjään mahaan.
Päätin käydä 6.7. omalla kustannuksellani laajemmissa verikokeissa selvittämässä, onko mussa jotain muuta pielessä. Samalla mitattiin ferritiini ja tulos yllätti mut täysin: Nyt se oli jo 53 (hb:n ollessa 140).
Voiko 200 mg/vrk rautalisä todella tehota noin nopeasti? Tulehdusarvoni oli vaivaiset 0,12, en ole sairastanut edes pientä flunssaa, olen perusterve eikä mulla ole mitään muutakaan ferritiiniarvoja vääristävää tekijää.
Kommentit (66)
Mulla oli ferritiini tammikuussa 11 ja 3 kk rautakuurin jälkeen 20. Otin yhden 100 mg tabletin kerran päivässä enkä pitänyt taukoa ennen mittausta. Seuraava kontrolli on tiistaina.
Lääkäreillä on erilaisia ohjeita labroihin valmistautumisesta ja muutenkin suhtautuminen ferritiiniin vaihtelee.
Oon lääkäri, sis el.
Ferritiini kuvaa varastoraudan määrää, mutta on myös aktiivisen faasin proteiini joten on vähän eläväinen. Se numero ei ole stabiili, vaan suuntaa antava. Lisäksi kahden eri lab menetelmissä saattaa olla sen verran eroa, että eivät ole aivan vertailukelpoiset.
Miten paljon rautaa? Se arvioidaan kullekin erikseen. Sen syöminen on joidenkin mahalle aika raskasta, joten lääkäri voi suosittaa pientä määrää, jotta ei menetetä potilaan halua yleensäkään syödä rautaa.
Ferritiiniin ei kannata junttaantua kiinni. Ihminen on kokonaisuus ja kannattaa hoitaa itseään huomattavasti kokonaisvaltausemmin kuin ferritiiniä usein mittaamalla, jos se on jossain normaalin kieppeillä. Liikunta, kunnon ravinto, kiitollinen mieli ovat tärkeämpiä.
Kesää.